Yritysbloggaaminen – Kuinka se saadaan kannattavaksi?

Yritysbloggaaminen – Kuinka saada se kannattavaksi? Ja vieläpä niin, ettei oma arvomaailma ja ääni muutu totaalisesti toisenlaiseksi?

Paljastan heti tässä alussa salaisuuden:

Älä ajattele kaupallistamista myymisenä vaan ihmisten auttamisena.

Saattaisit pitää myös tästä: Kuinka myydään ilman että ”myydään”?

Blogitekstiä ei voi väkisin kaupallistaa. Siksi kehitin jo alkuvaiheessa itselleni menetelmän, joka kuuluu näin:

  1. Kirjoitan aina ensin yhdelle ihmiselle
  2. Hakukoneoptimoin blogitekstin sen jälkeen
  3. Jos se on loogista, linkitän tuotteeseen tai palveluun
  4. Mutta jos ei, ohjaan lukijaa johonkin toiseen blogitekstiin

Alkuvaiheessa suunnittelin blogitekstit hyvinkin strategisesti. Kun kirjoitin yhtä blogitekstiä, mietin jo kolmen blogitekstiä eteenpäin. Kun blogin aihe oli rajattu selkeästi ja kategoriat mietitty, oli helppoa kirjoittaa sisältöä, joka sujahti näihin raameihin.

Mutta katsotaanpa tätä vähän syvällisemmin.

Yritysbloggaaminen – Kuinka se saadaan kannattavaksi?

Blogissani on 5 pääkategoriaa. Jokaisen näiden alla on useampia alakategorioita.

Kun ryhdyin kirjoittamaan blogitekstiä esimerkiksi ”yrittäjyys” kategorian alla olevaan ”E-kirjojen kirjoittamiseen”, saatoin samalla miettiä, mitä muita blogitekstejä voisin kirjoittaa aiheesta mutta ne menisivät joihinkin muihin kategorioihin.

Esimerkiksi:

  • Kirjoita e-kirja hyödyntämällä blogiasi –> bloggaaminen
  • Näin rakennat hyvää mainetta e-kirjalla –> maineen ja brändin rakentaminen
  • Sinullakin on oikeus vaurastua e-kirjan syntytarina –> liikevaihdon kasvattamiseen

Kuitenkin pystyin kaikista näistä blogiteksteistä ohjaamaan lukijoita alkuperäiseen blogitekstiin, josta muodostin ns. pilaripostauksen. Pidin huolen siitä, että sisältö on ikivihreää (ns. evergreen content), jolloin lukija saa siitä hyötyä vuosienkin päästä.

Tyypillisesti kaupallistan vain nämä pilaripostaukset. Tämä mahdollistaa sen, että saan pilaripostaukseen ”massan” kävijöitä kuukauden aikana, jolloin myynnin tekeminen on helpompaa.

Kun yksi tällainen pilaripostaus tuottaa 1000 euroa myyntiä, kopioin menetelmän seuraavaan pilaripostaukseen.

Kyllä, aikaa tämä vaatii jonkin verran mutta kun tämän kerran tekee, jatko on jo helpompaa.

Mikä estää tulojen saamisen yritysblogilla?

No ensinnäkin se, että kirjoitetaan asioista, jotka eivät kiinnosta omaa yleisöä eli potentiaalisia asiakkaita. Saatetaan kirjoittaa ammattijargonia, jonka vain kollegat ja kilpailijat ymmärtävät. Tai sitten kirjoitetaan yrittäjän itsensä näkökulmasta ymmärtämättä, että asiakas ei ole aiheen asiantuntija.

Toinen syy on tyypillisesti se, että kirjoitusväli on liian harva. Ymmärrän täysin, että uusi blogiteksti kerran viikossa voi tuntia liian kovalta tavoitteelta alussa. Siksi kannustankin aina siihen, että alussa vastataan asiakkaiden esittämiin kysymyksiin, jolloin blogitekstit tuovat lisäarvoa mutta eivät ole tuhansien sanojen mittaisia.

Kun näitä 800 – 1200 sanan blogitekstejä kirjoitetaan 3 yhden päivän aikana ja ajastetaan tuleville viikoille, saadaan nopeasti sisältöpuskuria tehtyä.

Kun aikaa vapautuu, voidaan sen jälkeen lähteä miettimään sisältöä strategisemmin. Otetaan esimerkiksi tämä blogiteksti. Tänään on 18.2. sunnuntai ja kirjoitan tätä tekstiä. Mutta tekstin julkaisupäivä on 23.4.

Otan joka kevät tavoitteeksi sen, että maaliskuun loppuun mennessä minulla on mahdollisimman paljon blogitekstejä kirjoitettu ja ajastettu etukäteen. Se vapauttaa aikaa strategiseen suunnitteluun – vapaa-aikaan.

Kolmas syy miksi yritysblogi ei tuo kauppaa voi olla se, että siellä yritetään myydä jokaisessa blogitekstissä jotain. Sorry mutta se tuntuu epätoivoiselta.

Toki ymmärrän sen, että on vaikeaa luottaa prosessiin, jos sitä ei ole koskaan kokenut. Eli on vaikea luottaa siihen, että pilaripostaukset tuovat rahaa, jos niitä ei ole koskaan kirjoittanut. Ja on tärkeää ymmärtää myös se, että ilmaisilla Googlen ohjeilla harvoin onnistuukaan.

Yritysbloggaaminen on muutakin kuin vain yrityksestä kertomista

Yritysblogin tehtävänä ei ole kertoa vain yrityksestä. Yritysblogin tehtävänä on ensisijaisesti auttaa. Otetaan esimerkiksi kotimainen webhotellintarjoaja Zoner ja sen blogi.

Et löydä sieltä artikkeleita, joissa Zonerin henkilökunta hehkuttaa yritystä maasta taivaaseen tai kehuu omia tuotteitaan Suomen parhaaksi.

Ei, blogi on nimenomaan kanava auttaa nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita. Ratkaista pieniä ongelmia, kertoa miten yritys voi auttaa ja toki siellä välissä tarjota yrityksen tuotteita ostettavaksi.

Jälleen kerran:

  • kerää yhteen kysymyksiä, joita sinun nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat sinulta kysyvät tai ovat kysyneet
  • vastaa yhdessä blogitekstissä kattavasti yhteen kysymykseen
  • pyri siihen, että blogiteksti on vähintään 600 sanaa pitkä
  • blogitekstejä voi myöhemmin pidentää ja laajentaa

Yritysbloggaaminen vaatii myös pitkäjänteisyyttä

Ison virhe yritysblogin kanssa on se, että kirjoitat blogitekstejä mutta et seuraa kuinka ne tuottavat. Valitettavasti tämä ei ole enää tänä päivän yhtä helppoa kuin aikaisemmin juurikin evästeiden haasteiden takia.

Vanhassa Google Analytics Universalissa pystyi nimittäin rakentamaan selkeän myyntiputken, joka kertoi, kuinka paljon jokin tietty blogiteksti tuotti myyntiä.

Tänä päivänä se ei enää onnistu GA4:n kanssa.

Mutta tähänkin kehitin vuosia sitten menetelmän, jolla pystyn suurin piirtein tietämään toimiiko jokin blogiteksti hyvin vai ei.

Kun minulla on pilaripostaus, lisään siihen esimerkiksi PrettyLinkin, joka ohjaa verkkokurssin myyntisivulle. Myyntisivu on kopio virallisesta myyntisivusta mutta sen painikkeissa on uudet PrettyLinkit ja siihen on linkitetty kopio myytävästä tuotteesta.

Näin tiedän tarkalleen kuinka moni kyseisen blogitekstin lukija on ostanut tuotteen.

Huomioi, että PrettyLink lisäosan saa vain WordPress-sivustoille ja -blogeihin mutta sen voi korvata esimerkiksi bit.ly -linkillä, jos alustana on jokin muu.

yritysbloggaaminen

Kun olen ohjannut blogitekstiin säännöllisesti lukijoita, on aika katsoa tilastot:

  • kuinka moni luki blogiteksti (2746)
  • kuinka moni klikkasi linkkiä myyntisivulle (362)
  • kuinka moni klikkasi ostonappulaa kassalle (98)
  • kuinka moni osti (13)

Jolloin saamme tarkat tunnusluvut:

  • blogitekstin CTR myyntisivulle (362 / 2746) x 100 = 13,2%
  • myyntisivun CTR kassalle (98 / 362) x 100 = 27 %
  • myyntisivun konversio (13 / 362) x 100 = 3,6 %
  • blogitekstin konversio (13 / 2746) x 100 = 0,47 %

Seuraavaksi voimme lähteä miettimään, mihin keskitymme seuraavassa vaiheessa. Lähdemmekö kasvattamaan blogitekstin lukijamäärää vai myyntisivua?

Voisi tuntua loogiselta tehdä muutoksia myyntisivuun mutta ennen sitä on tärkeää myöskin pohtia, onko yleisö, jota blogitekstiin ohjattiin, potentiaalinen ostamaan tuotetta? Sillä jos kohderyhmä on väärä, myyntisivun muokkaaminen ei tuo tarvittavia tuloksia.

Mutta jos kohderyhmä on oikea, tarkistaisin myyntisivun konversion myös viimeisimmän lanseerauksen yhteydessä. Jos konversio on samaa luokkaa, silloin keskittyisin parantamaan myyntisivua.

Yritysbloggaaminen ei ole ”kirjoita ja unohda” tyyppistä

Joskin samaan hengenvetoon on todettava, että hyvin rakennettu yritysblogi tuottaa sinulle uusia asiakkaita vaikka olisit kolme kuukautta sairaslomalla. Yhtenä esimerkkinä on puutarhayrittäjä Anna, jonka blogiin tuli 210 000 kävijää vuonna 2021 samalla kun Anna oli pitkällä sairaslomalla.

Blogissa on kuitenkin oltava hyvä pohja, jotta se tuottaa kauppaa vaikket julkaisisi uutta sisältöä ollenkaan.

  • 2023 julkaisin vain 41 blogitekstiä
  • 2022 julkaisin vain 31 blogitekstiä

Silti molempina vuosina blogini tuotti minulle rahaa automaatiolla ja tein kaikkiaan n. 60 000 euroa liikevaihtoa molempina vuosina. Vuosi 2022 oli henkisesti minulle raskas äitini poismenon johdosta.

Mutta tiedän sen, että ellei minulla olisi ollut 250 blogitekstin pohjaa blogissani, tuskin olisin tehnyt tuotakaan liikevaihtoa.

Tässä tämän hetken lukijoiden ”lähteet”

Kuten huomaat, suurin osa lukijoista tulee Googlen kautta. Se on myös tosi hauskaa kun 9/10 yrittäjästä, joiden kanssa keskustelen, kertoo, että heidän oli pakko tulla lukemaan mun blogia, koska etsipä he Googlesta mitä tahansa, mun blogiteksti tuli aina siinä ekalla sivulla vastaan 😀

Noh, tämähän se tavoite nimenomaan on. Olla siinä omassa aiheessa säännöllisesti esillä ja auttaa lukijoita ja kävijöitä.

”Luin sun blogia ja jäin heti koukkuun” on ehkä ihanin kohteliaisuus jonka olen saanut.

Yritysbloggaaminen – Kuinka se saadaan kannattavaksi?

  1. Aloita yritysblogin kirjoittaminen (lue ohjeet, ne on kerrottu kahteen kertaan tässä blogitekstissä).
  2. Julkaise uutta sisältöä säännöllisesti (jos kerran viikkoon tuntuu liian suurelta, julkaise uusi blogiteksti joka toinen viikko).
  3. Rakenna itsellesi sisältöpuskuria.
  4. Ohjaa lukijoita lukemaan lisää, älä päästä lukijaa poistumaan ensimmäisen blogitekstin lukemisen jälkeen.
  5. Luo pilari-postauksia ja evergreen sisältöjä.
  6. Kaupallista ja SEO optimoi vähintään pilaripostaukset.
  7. Seuraa tilastoja, laske CTR ja konversio.
  8. Kehitä yhtä osaa ostoprosessissa kerrallaan.
  9. Rinse 'n repeat.

Millaisia ajatuksia tämä blogiteksti sinussa herättää?