Haluatko tietää, millä tavalla saan joka kerta myyntiä, kun kirjoitan sähköpostilistalleni kirjeen? ”Hei mitäs nyt? Otsikossa puhuit artikkeleista ja nyt sähköpostista. Mikä juttu tämä on?”

Jep, näin tein. Itse olen testannut seuraavaa 6 artikkelityyppiä sähköpostilistalleni ja nyt päätin kertoa kokemukseni niistä. Se, mikä toimii sähköpostilla, toimii myös blogissa.

Ensinnäkin haluan kertoa, että en käytä Facebook-mainontaa (paitsi yhden ainoan tuotteeni markkinoimiseen) enkä ole vielä pitänyt yhtäkään virallista myyntiin tähtäävää webinaaria. Jos poistan markkinoimisesta tuon yhden e-kirjan Facebook-mainokset, markkinointibudjettini on pyöreä nolla.

Tämä on ollut helmikuusta 2016 lähtien tavoitteenikin. Olen nimittäin saanut oman osani kamppailusta Facebook-mainonnan kanssa. Helmikuussa Facebookissa tapahtui jotain, jonka johdosta mainoksiani näytettiin ensin 10.000 ihmisille päivässä ja muutoksen jälkeen vain 500. Yritä siinä sitten markkinoida.

Olen alkanut kirjoittaa erilaisia blogi-vinkkejä blogissani, sillä haluan tuoda julki sen asian, että välttämättä yrityksen pyörittämiseen ei tarvita satojen ja jopa tuhansien eurojen markkinointibudjetteja. Bloggaaminen vaatii aikaa – kyllä – mutta bloggaamisella on yksi hyöty ylitse muiden:

Sinä itse voit vaikuttaa 100 % siihen, kuka lukee artikkelisi, mitä artikkelisi sisältää ja miten monta asiakasta artikkelisi avulla saat.

Facebookissa olet Facebookin armoilla. Yksi algoritmimuutos ja työ alkaa alusta. Okei, en sano, että Facebook-mainonta olisi huono juttu tai että sitä ei kannata olla ollenkaan vaan sitä, että bloggaamalla pääset edullisemmin markkinoimaan itseäsi, yritystäsi, tuotteitasi ja palveluitasi ja ohjakset pysyvät omissa käsissäsi koko ajan.

Jos haluat mainostaa Facebookin kautta, suosittelen lämpimästi hankkimaan ammattilaisen, joka tietää, miten onnistut siinä.

Suosin bloggaamista markkinointikanavana, koska:

  • Voit sen avulla nostaa näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa (aka. ilmaista liikennettä Wuhuu!)
  • Antaa potentiaalisille asiakkaille tietoa, millaista työtä teet ja millaista sinun kanssasi on työskennellä
  • Rakentaa asiantuntemustasi alalla jossa työskentelet
  • Ne asiakkaat, joiden kanssa yhteistyö todennäköisesti ei onnistuisi, eivät kiinnostu

 

Tässä artikkelissa esittelen sinulle 6 blogiartikkeli tyyppiä, jotka voit sisällyttää sisällöntuotantoon, jotta saat lisää lukijoita ja sitä kautta lisää asiakkaita.

Yrittäjä: 6 artikkelityyppiä, joiden avulla saat lisää asiakkaita

1 | Sinun tarinasi

Tiedätkö, mitä internet on tänä päivänä pullollaan? Asiantuntijoita ilman asiantuntemusta. Olet takuu varmasti lukenut monien nettisivujen ja blogien Tietoa-sivuja ja henkilökohtaisia esittelyjä ja yrittäjien tarinoita.

Yksi yhteinen piirre näille sivuille on se, että niissä puhutaan ympäripyöreitä liiba laaba juttuja. Saatamme kirjoittaa jopa CV:n Tietoa -sivulle mutta eihän se kerro meidän konkreettisesta osaamisesta yhtään mitään.

Vaikka olisi valmistunut huippuyliopistosta huippuarvosanoin ja päässyt huipputyöhön, se ei tarkoita, että kyseinen henkilö on pätevä ammattilainen.

Kun kirjoitat blogiartikkelin jossa kerrot oman tarinasi, kerro siitä, miten paljon olet oppinut, mitkä ovat olleet ne käänteentekevät kohdat työssäsi ja ammattitaidossasi sekä millaisia haasteita sinulle on ollut.

Aiheesta lisää: Miten kirjoittaa täydellinen Tietoa -sivu?

Esimerkki: Minun tarinani

Kirjoita artikkeli, jossa kerrot oman tarinasi. Tässä on kaksi henkilökohtaista tarinaa, jotka olen lähettänyt omalle sähköpostilistalleni:

Bloggaajasta Yrittäjäksi – kannattiko hyppy tuntemattomaan?

Minun tarinani – Elämää ennen ja jälkeen vaurastumisen

Molempien viestien jälkeen olen saanut todella paljon positiivista palautetta siitä, että olen rohkeasti kertonut, millaista elämäni on ja miten olen selviytynyt haastavista tilanteista.

2 | Asiakasprofiili

Mikä on vieläkin parempaa kuin markkinoida itse itseään? Se, että asiakkaat markkinoivat sinua. Mikäli tämä on vain mahdollista alallasi ja asiakkaasi antavat tähän luvan, jaa muutamia asiakas case esimerkki blogisi kautta.

Tieto siitä, millaista sinun kanssasi on työskennellä ja miten asiakkaat ovat hyötyneet työskentelystä kanssasi, auttaa tulevia potentiaalisia asiakkaita tekemään päätöksen nopeammin. Sekä sijaan, että heidän täytyisi tehdä päätös entten tentten teelika mentten mentaliteetilla.

(Usko pois, yrityksen palkkaaminen on tehty todella vaikeaksi ja monimutkaiseksi. Yritysten tarjoamat palvelut on kääritty niin monimutkaisten terminologioiden taakse, että en yhtään ihmettele, jos yritykset eivät saa asiakkaita.)

Jos olet todella rohkea ja asiakkaasi innostuu, tee videohaastattelu ja julkaise se blogissasi!

Avaa muutaman asiakkaan asiakas case auki ja näytä, miten työskentelet asiakkaittesi kanssa. Tämä ei tarkoita, että sinun tulisi paljastaa liikesalaisuuksia vaan näyttää, että sinulta löytyy ammattitaitoa hoitamaan potentiaalisen asiakkaasi asioita.

Esimerkki: Asiakas Case

Haastattele muutamaa asiakastasi, jotka ovat olleet tyytyväisiä työhösi. Kysy heiltä kysymyksiä kuten:

  • Mikä oli lähtötilanne, mistä lähdettiin liikkeelle?
  • Miltä työskentely tuntui, pysyttiinkö aikataulussa?
  • Mitkä asiat vaikuttivat siihen, että asiakas palkkasi sinut eikä kilpailijaa?
  • Millaisia odotuksia asiakkaalla oli työskentelyn suhteen?
  • Miten odotuksiin vastattiin (ylitettiinkö ne vai ei)?
  • Mihin asiaan asiakas on kaikista eniten tyytyväinen?
  • Suosittelisiko asiakas sinua muillekin?
  • Asiakkaan nimi + kuva

Älä ”kiillota” palautetta vaan kerro rohkeasti, jos asiat eivät menneet suunnitellusti. Se ei vähennä sinun ammattitaitoasi vaan näyttää sinut inhimillisenä, avoimena ja rehellisenä ihmisenä, joka tekee virheitä mutta pyrkii myös korjaamaan ne.

Yrittäjä: 6 artikkelityyppiä, joiden avulla saat lisää asiakkaita

3 | Sinun työskentelysi

Jos sinulla ei ole vielä asiakkaita, joiden caseja voisit kertoa tai alasi on sellainen, että se ei ole mahdollista, mitä jos kirjoittaisit artikkelin, joka avaa työskentelyäsi? Sinun ei edelleenkään tarvitse kertoa kaikkia salaisuuksia mutta askel askeleelta etenevä, pähkinänkuoressa esitetty suunnitelma, mitä asiakkaat voivat odottaa, kun työskentelevät kanssasi.

Oletko ehdoton aikataulujen suhteen vai joustava? Otatko toimeksiannot mieluusti vastaan sähköpostilla, puhelimella vai Skypellä? Millainen työskentelytekniikka sinulla on – asiapitoinen vai hersyvällä huumorilla höystetty?

Olen vahvasti sitä mieltä, että asiakkaiden on helpompi työskennelle yrittäjien kanssa, kun he tietävät etukäteen, millaisen ihmisen kanssa he ovat tekemisissä ja millainen prosessi yhteistyö kokonaisuudessaan on, millaista asiantuntijuutta annat ja mitä he voivat odottaa sinun saavuttavan.

Jos sinulla ei ole tällaista mietittynä, on varmasti korkea aika se tehdä. Koska kun avaat työskentelyprosessisi ensin itsellesi ja sitten asiakkaallesi, potentiaalisen asiakkaan on huomattavasti helpompi ottaa työ sinulta, kun hän tietää mitä odottaa.

Esimerkki: Tuotteet ja palvelut sivu

Olemme tottuneet siihen, että tuotteista ja palveluista tulee kirjoittaa niiden ominaisuudet. TYLSÄÄ! Ei minua kiinnosta jonkin yksittäisen tuotteen ominaisuus vaan se, miten tuote auttaa minua ratkaisemaan ongelmani.

Käytän blogiani testi- ja opetusalustana. Testaan erilaisia tekniikoita ja opetan niitä muille bloggaajille. Yksi  testeistäni oli tämä:

Yrittäjä: 6 artikkelityyppiä, joiden avulla saat lisää asiakkaita

Kolme linkkiä, kolme ilmaista tuotetta, kolme eri kohderyhmää, kolme erilaista tyypillista lausahdusta jokaiselta kohderyhmältä. Kun uusi lukija tulee tälle sivulle, hän joko resonoi näiden lauseiden kanssa tai sitten ei. Jos ei, hän säästää aikaa, rahaa ja vaivaa ja löytää jonkun muun yrittäjän, joka pystyy auttamaan häntä. Jos kyllä, yhteistyömme voi alkaa.

4 | Mitä sinä et tee

Jokainen tietää ne kliseiset stereotyypit jokaiselta alalta. Mutta se ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi piiloutua niiden stereotypioiden taakse. Ole erilainen. Ole ainutlaatuinen. SINÄHÄN OLET AINUTLAATUINEN! Uskalla tuoda esiin upea persoonallisuutesi ja kerro mitä sinä et tee.

Sinun unelma-asiakkaasi tulee arvostamaan sinua enemmän, kun seisot oman ammattitaitosi ja työsi takana. Ja asiakkaat, jotka eivät eivät ole unelma-asiakkaitasi, tuskin pahastuvat. Säästät sekä heiltä että sinulta paljon aikaa ja vaivaa, kun asioista ei tarvitse vääntää joka käänteessä.

Minä? En suostu tekemään töitä ilman tarkkaa suunnitelmaa ja selkeitä rajoja. Yhteistyö, jossa voittaa vain toinen (vaikka se olisin minä itse) ei sovi arvomaailmaani.

Viralliset, isot sosiaaliset tapaamiset ja palaverit saavat minut lukkiutumaan (introvertti). Tarvitsen aikaa ajatella, prosessoida ja suunnitella, siksi sähköposti on itselleni se kaikista paras kommunikointiväline.

5 | Ennen virallista aloitusta

Mitä potentiaalisen asiakkaan on hyvä tietää ja ottaa huomioon ennen kuin yhteistyönne alkaa? Talousvalmennuksessa kerron asiakkailleni aina, että ennen aloitusta tulo- ja menoarvio on tehtävä. Piste. Blogivalmennuksessa tarvitsen blogin virallisen osoitteen, jotta voin käydä tutkimusretkellä ja laittaa ylös niitä asioita, joihin valmennettavan on hyvä kiinnittää huomiota valmennuksen aikana.

Jos näitä asioita ei ole käyty läpi ennen yhteistyön alkamista, asiakkaani joutuu maksamaan ylimääräistä niistä kerroista, kun teemme nämä yhdessä. Etukäteissuunnittelu säästää siis asiakkaani aikaa ja rahaa.

Jotta työskentely sujuu jouhevasti, kerro potentiaalisille asiakkaillesi, millaisia asioita heidän on hyvä ottaa huomioon ja/tai tehdä etukäteen ennen kuin yhteistyö voi alkaa.

Esimerkki: Talousvalmennus

Kun uusi asiakas ottaa minuun yhteyttä, kerron hänelle, että ennen ensimmäistä tapaamista tai Skypepuhelua hänen tulee tehdä seuraavat toimenpiteet:

  • tulostaa 3 kuukauden tiliotteet
  • kategorisoida kulut ennalta annettujen kategorioiden mukaan
  • laskea 3 kuukauden keskiarvokulut
  • kerätä 1 – 4 viikon kauppakuitit talteen
  • etsiä kaikki laskut menneiltä 3 kuukaudelta ja mapittaa ne

 

Toki voimme tehdä tämän myös yhdessä mutta näiden asioiden läpikäyntiin menee keskimäärin 3 – 4 tuntia, jolloin asiakkaani maksaa 202,50 € – 270,00 € työstä, jonka hän teoriassa pystyy tekemään itsenäisesti annettujen ohjeiden mukaan. Näiden tehtävien aikana asiakas voi lähettää tarkentavia kysymyksiä sähköpostilla, joista en veloita rahaa.

Kun tämä etukäteistyö on tehty, istumme alas ja katsomme kokonaistilanteen, asetamme tavoitteen ja aikamääreen ja lähdemme yhdessä miettimään sopivia toimenpiteitä, joilla asiakas saavuttaa asettamansa tavoitteen.

6 | Pieni voitto

Minkä yhden pienen käytännön toimenpiteen voit antaa potentiaaliselle asiakkaalle ennen kuin hän edes ottaa sinuun yhteyttä? Auta potentiaalista asiakasta aloittamaan muutos, ottamaan yksi askel eteenpäin tai oivaltamaan jotain uutta, jolloin he ovat niin otettuja sinun halustasi auttaa heitä, että he eivät malta odottaa, että saavat tehdä töitä kanssasi.

Tässä on pieni yrittäjyyteen liittyvä askel, jonka voit ottaa välittömästi: Onko sinulla on USP? Usp on lyhyt lause tai lausahdus, joka kiteyttää sen, mitä teet. Esimerkiksi minulla on useampi USP:

  • ”Sinun tehtäväsi on nauttia elämästä ilman rahahuolia. Minun tehtäväni on näyttää, miten onnistut siinä.”
  • ”Autan tavallisia perheitä saavuttamaan pysyvän taloudellisen vaurauden.”
  • ”Koska jokaisella perheellä on oikeus olla vauras.”
  • ”Laadukkaita blogeja laatutietoisille lukijoille.”
  • ”Blogien tuotteistamisen ammattilainen. Ansaitse rahaa myös silloin, kun olet lomalla.”

 

Tässä vielä pieni bloggaamiseen liittyvä askel, jonka voit ottaa välittömästi: Onko blogissasi / sivustollasi kuva sinusta? Lisää äsken miettimäsi USP kuvan alapuolelle, jotta uudet lukijat saavat heti tiedon, mitä teet ja miten voit heitä auttaa.

Heräsikö artikkelista kysymyksiä? Kommentoi alle, niin jutellaan lisää!