Saanko arvata?

Olet innoissasi tehnyt itsellesi tilin Mailchimpiin, Aweberiin tai Active Campaigneen, tehnyt liittymislahjan ja lisännyt liittymispainikkeita ympäri blogia. Odotat innoissasi, että ihmiset liittyvät sähköpostilistallesi ja voit lähettää heille viikko-, uutis- tai kuukausikirjeitä

Mahtavaa!

Käyt innoissasi joka päivä katsomassa, kuinka moni on liittynyt sähköpostilistallesi. Toissapäivänä 1, eilen 3 ja tänään 2. Hmm… Mahtaako se olla sopiva määrä vai onko se liian vähän? Vai kenties tuplasti enemmän kuin kilpailijalla…??

Joka päivä pettymys on yhtä suuri. Itse asiassa mitä useampana päivänä käyt katsomassa tilastoja, sitä suuremmaksi pettymys kasvaa. Ehkei sinusta ollutkaan tähän…? Ehkä olet tehnyt jonkin olennaisen virheen, jota et vain ole huomannut? Ehkä ihmisiä ei oikeasti kiinnostanutkaan se, mitä heille tarjosit liittymislahjaksi?

Kysymyksiä on monia ja ymmärrän enemmän kuin hyvin, että sinua saattaa turhauttaa. Onneksi tulit lukemaan tämän postauksen, sillä kerron sinulle, miten pystyt kasvattamaan omaa sähköpostilistaasi jopa +32 %!

Sähköpostilista kasvuun: 4 vinkkiä, joiden avulla sähköpostilista kasvaa jopa +32%

Sähköpostilistasi koostuu oikeista ihmisistä. Ihmisistä, joilla on ajatuksia, mielipiteitä ja tunteita. He eivät ole tunteettomia koneita, joille voi suoltaa mitä tahansa. Heitä tulee pitää hyvänä, heitä tulee arvostaa ja kunnioittaa vaikket välttämättä koskaan edes tapaa heitä kasvotusten.

Vielä muutama vuosi sitte oli hyvä mahdollisuus saada ihmiset liittymään uutis-, viikko- tai kuukausikirjeen tilaajiksi sillä, että vain asetti liittymislomakkeen optimaaliseen paikkaan blogin sivupalkissa tai postauksessa.

Mutta tänään se ei enää toimi. Ihmiset joutuvat kymmenien tuhansien impulssien pommittamaksi joka kerta, kun he ovat netissä. Siksi sähköpostilistan kasvattamisen strategiat ovat muuttuneet.

Sitäkin tärkeämpää on muistaa, että sähköpostilista ei saa olla pelkästään rahantekoa varten. Rahan jahtaaminen saa aikaan sen, että ihmiset kaikkoavat entistä nopeammin ympäriltäsi – lukijat, asiakkaat ja potentiaaliset yhteistyökumppanit. Ihmiset kyllä haistavat jos olet pelkästään rahan perässä.

Jotta ihmiset liittyvät ja viihtyvät sähköpostilistallasi, sinun tulee antaa heille mahdollisimman paljon lisäarvoa tuottavaa sisältöä.

Mitä lisäarvo on?

Se on jotain, mitä lukija ei saa mistään muualta kuin sinulta. Siksi onkin tärkeää keskustella lukijoiden kanssa ja löytää ne asiat, joita he arvostavat. Kun sähköpostiesi sisältö on loistavaa, lukijat viihtyvät ja pysyvät rinnallasi pitkään.

Aiheesta lisää: Mitä sähköpostimarkkinointi on ja miten sillä voi ansaita rahaa?

1. vinkki – Ajasta julkaisuja sosiaaliseen mediaan

Tämä saattaa olla itsestäänselvyys mutta haluan varmistaa, että jokainen bloggaaja ja yrittäjä tietää, miten julkaisuja voidaan ajastaa someen. Sinulla on tärkeämpääkin tekemistä kuin istua 10 eri somekanavassa 15 – 30 minuuttia / kanava / päivä.

Voit ihan yhtä hyvin ajasta julkaisut Twitteriin, Facebookiin, Instagramiin, LinkedIniin, Pinterestiin ja vaikka Google+. Yksi päivä viikossa / kuukaudessa ja homma on sillä selvä.

Ennen julkaisujen ajastamista, tee ilmainen liittymislahja eli ”liidimagneetti”, jonka ihmiset voivat ladata sen jälkeen, kun ovat jättäneet sinulle sähköpostiosoitteensa. Seuraavaksi tee laskeutumissivu esimerkiksi Leadpagesilla, lyhennä laskeutumissivun osoite Bitly’llä tai PrettyLinkillä ja liitä linkki julkaisuihin.

Itse asiassa voit tehdä useitakin (3 – 6) erilaista liittymislahjoja ja testata, mikä saa ihmiset innostumaan eniten. Hyviä lahjoja ovat mm. lyhyt opas, tarkistuslista tai työkirja.

Tässä on yksi esimerkki laskeutumissivusta. Laskeutumissivulla puhutaan vain ja ainoastaan hyödystä, siellä ei ole linkkejä muille sivuille. Henkilöllä on tasan kaksi vaihtoehtoa: joko jättää sähköposti tai poistua sivulta.

Kun olet valmis voit lyhentää laskeutumissivun osoitteen Bitly palvelulla. Bitly on ilmainen palvelu, joka lyhentää pitkät verkko-osoitteet lyhyiksi. Esimerkiksi yhden laskeutumissivuni osoite on https://sinullakinonoikeusvaurastua.lpages.co/blgvkkrj/ mutta lyhennettynä vain http://bit.ly/2pZx4JD

Facebook

Facebookissa ajastus tapahtuu klikkaamalla julkaisu painikkeen vieressä olevaa väkästä. Sen jälkeen voit valita päivän ja kellonajan milloin julkaisu ilmestyy sivullesi.

Itse hyödynnän tätä siten, että ajastan kerran kuukaudessa seuraavan kuukauden julkaisut. Uudet blogipostauksen julkaisen sitä mukaan, kun ne valmistuvat. Vanhemmat postaukset ajastan noin 3 – 6 kuukauden kuluttua uudelleen. Tällä tavalla vapautan aikaa muihin töihin, ihmisten kohtaamiseen, kommentoimiseen sekä blogipostausten kirjoittamiseen.

Sähköpostilista kasvuun: 4 vinkkiä, joiden avulla sähköpostilista

Twitter, LinkedIn, Google+

Ajastaessani julkaisuja ja postauksia Twitteriin, LinkedIniin sekä Google+, käytän apuna Bufferia ja Hootsuitea. Buffer sekä Hootsuite ovat ilmaisia, kun käytät vain kolmea some-kanavaa. Myös ajastusmahdollisuuksia on vähemmän ilmaisversiossa. Maksimoidaksesi hyödyn, käytä molemmissa ohjelmissa eri somekanavia.

Bufferin maksullisen version vuosimaksu on noin 91,00 €, joka on mielestäni kohtuullisen kallis. Hootsuiten vuosimaksu on puolestaan 119,00 €.

Instagram

Instagramiin ei saa samalla tavalla ajastusmahdollisuutta kuin muihin yllä mainittuihin some-kanaviin. Ajastuksen voi toki tehdä tietokoneella mutta ennen varsinaista julkaisua, on sinun käytävä puhelimella liittämässä kuva ja teksti Hootsuitesta Instagramiin.

Samalla tavalla kuin Facebookin kohdalla, teen Instagramin julkaisut Canvalla kerran kuukaudessa ja ajastan ne kerralla Hootsuiten kautta. Ajallisesti julkaisujen tekemiseen ja ajastamiseen on hyvä varata kokonainen päivä.

2. Lisää CTA (Call-To-Action) painike jokaiseen profiiliin

Tämä on todella helppo kikka kasvattaa sähköpostilistan määrää. Olet joka tapauksessa 1 – 3 eri some kanavassa ja kasvatat seuraajamääräi, joten mitä jos kutsuisit heidät samalla sähköpostilistallesi?

Jos sinulla ei ole CTA painiketta some-profiileissasi, menetät joka päivä potentiaalisia viikkokirjetilaajia. Suosittelen, että lisäät CTA painikkeen lisäksi lyhyen kuvauksen siitä, mitä teet ja miten autat ihmisiä. Tällä tavoin heidän on helpompi liittyä, koska he tietävät, millaista apua ja tukea sinulta saavat.

CTA painike on kehoite, joka aktivoi lukijaa. Esimerkiksi ”Klikkaa tästä ja lataa opas”. CTA ei kannata olla pitkä vaan mahdollisimman lyhyt ja ytimekäs.

3. Lisää rekisteröidy -painike Facebookiin

Tämäkin voi olla itsestäänselvyys mutta monilta sivuilta tämäkin puuttuu. Facebookiin saa lisättyä kätevän ”rekisteröidy” painikkeen, jonka kautta ihmiset voivat tilata viikkokirjeesi.

Sähköpostilista kasvuun: 4 vinkkiä, joiden avulla sähköpostilista

Jos et ole ottanut painiketta vielä käyttöön, sinulla todennäköisesti lukee ”Luo painike”. Klikkaamalla Luo Painike näppäintä, voit valita, mihin sivulle kävijä ohjautuu. Jos keräät sähköpostiosoitteita, silloin laskeutumissivu on paras vaihtoehto.

Jos haluat ohjata lukijan tiettyyn blogiartikkeliin, lisää silloin artikkelin tarkka osoite.

Sähköpostilista kasvuun: 4 vinkkiä, joiden avulla sähköpostilista

Sähköpostilista kasvuun: 4 vinkkiä, joiden avulla sähköpostilista

Viemällä hiiren ”Ota yhteyttä meihin” tekstin päälle, sinulle avautuu lisävalikko, josta pääset valitsemaan parhaan vaihtoehdon.

Tämän lisäksi Facebookiin voi tehdä oman appin, kuten askartelin aikoinaan Unelma Onnellisuudesta sivustolle. Apin tekeminen vaatii hieman teknistä osaamista. Facebook sallii useiden kuvien lataamisen ja useiden appien tekemisen joten mielikuvitus on vain rajana! Voit hyödyntää appia esimerkiksi ohjauksessa

  • viikkokirjetilaukseen
  • verkkokauppaan
  • blogiin
  • mihin ikinä haluat 😀

 

Tutkimusten mukaan kävijän tulee nähdä liittymismahdollisuus 7 kertaa ennen kuin hän rohkaistuu ottamaan ratkaisevan askeleen (kuten esimerkiksi liittyä sähköpostilistallesi. Jälleen kerran hyvä syy mainostaa liittymistä useampaan kertaan, useassa paikassa ja some-kanavassa.

Sähköpostilista kasvuun: 4 vinkkiä, joiden avulla sähköpostilista

4. Pyydä nykyisiä viikkokirjetilaajia kutsumaan ystäviään ja tuttaviaan mukaan

Ihmiset jakavat sitä mistä tykkäävät ja mihin ovat tyytyväisiä. Saan lähes viikoittain palautetta blogiviikkokirjeeni tilaajiltani, miten paljon he ovat saaneet muutosta aikaan omassa blogissaan, ottamalla vinkkini käyttöön.

Ja mikä parasta, he saavat vinkkini ihan ilmaiseksi. Lisää siis sinäkin viikkokirjeittesi loppuun pieni pyyntö ja linkki, joita tilajaasi voivat jakaa eteenpäin, mikäli kokevat viikkokirjeet hyödyllisiksi.

Saako näillä 4 vinkillä viikkokirjetilaajat kasvuun jopa 32 % kuukaudessa?

sähköpostilista

Mitä mieltä sinä olet ylipäätään sähköpostilistasta? Oletko puolesta vai vastaan? Kerro mielipiteesi niin jatketaan keskustelua!

Postausta päivitetty ja sisältöä upgreidattu 18.5.2017