Verkostomarkkinointi + blogi: Digitalisoi ja automatisoi tulosi

HUOM! Tämä ei ole rekrytointi-ilmoitus verkosto- tai suoramarkkinointiliiketoimintaan. Postauksen tarkoituksena on näyttää, miten blogia ja sähköpostilistaa hyödyntämällä voit automatisoida tulojasi.

HUOM HUOM! Tätä aihetta on kysytty minulta todella paljon: Miten yhdistää tai hyödyntää bloggaamista verkostomarkkinoinnissa. Aihe on todella mielenkiintoinen (ja laaja) ja haluan ehdottomasti auttaa sinua tässä. Käy kirjoittamassa oma kysymyksesi aiheesta tänne. Vastaan kesän aikana kysymyksiin blogitekstien muodossa, jotta sinä pääset hyödyntämään tietoa omassa blogissasi ja liiketoiminnassasi.

**********************

Verkostomarkkinointi + blogi: Digitalisoi ja automatisoi tulosi

Tässä postauksessa keskityn kahteen asiaan; bloggaamiseen sekä sähköpostilistan hyödyntämiseen. Olen jakanut postauksen 6 eri osa-alueeseen, joten voit lukea postauksen alusta loppuun tai hypätä suoraan siihen osa-alueeseen, jonka haluat lukea läpi.

Osa-alueet ovat:

  1. Bloggaaminen helpottaa vastustuksen kumoamista
  2. Blogin rooli asiakashankinnassa
  3. Blogin rooli jälleenmyyjien hankinnassa
  4. Sähköpostilistan rooli asiakassuuhteen vahvistamisessa
  5. Sähköpostilistan rooli jälleenmyyjien nostamisessa seuraavalle tasolle
  6. Tulojen automatisointi; miten se tehdään?

1. Bloggaaminen helpottaa vastustuksen kumoamista

Monet verkostomarkkinoijat tekevät sen virheen, että yrittävät ”rekrytoida” uusia henkilöitä mukaan omaan liiketoimintaan puhumalla rahasta tai tuotteista. Sinänsä siinä ei ole mitään väärää mutta kaikki eivät ole ”virittäytyneet” samalle taajuudelle kanssasi  -vielä. Siksi keskustelu kannattaa aloittaa aina kuulijan (tai blogin lukijan) näkökulmasta.

 

Bloggaamisessa tärkeintä on aina luottamuksen rakentaminen.  Monet bloggaajat ajattelevat, että kirjoittamalla hyvää sisältöä, he saavat paljon lukijoita. Tavallaan se on totta mutta hyvä sisältö itsessään ei riitä rakentamaan luottamusta. Luottamusta tarvitaan siinä vaiheessa, kun lukijoita pyydetään ostamaan jotain – olipa kyseessä tuotesuositus, affiliate-markkinointi tai verkostomarkkinointiyrityksen X tuote.

 

Miten luottamus sitten rakennetaan? Yksinkertaisesti rehellisyydellä ja avoimuudella. Tiedän, miten helppoa on kirjoittaa esimerkiksi myyntikirjeitä ja ”houkutella” ihmiset ostamaan jotain. Se kuuluu työhöni ja olen opetellut sen.

Ja kun puhutaan bloggaamisen yhdistämisestä verkostomarkkinointiin, avoimuus ja rehellisyys ovat kaikki kaikessa.

2. Blogin rooli asiakashankinnassa

Blogin kautta tehtävä asiakashankinta on helpompaa kuin se saattaa ensisilmäyksellä olla. Ensimmäiseksi tulee määritellä tarkasti rajattu fokus (mistä blogin kertoo ja mihin se keskittyy).

Toiseksi määritelle, kenelle blogia kirjoittaa, asiakkaille, jälleenmyyjille vai tiimiläisille.

Kolmanneksi tulee löytää kysymyksiä, joihin lukija etsii vastauksia. Vastaamalla kysymyksiin blogitekstien avulla, sitoutat lukijan palaamaan takaisin juuri sinun blogiisi ja varmistat, että samanhenkiset henkilöt löytävät tiensä blogiisi.

Blogin varsinainen rooli asiakashankinnassa on antaa mahdollisimman paljon lisäarvoa tuottavaa sisältöä, jotta kynnys tulla asiakkaaksi ja/tai jälleenmyyjäksi alenee. Tämän voi tehdä esimerkiksi

  • kirjoittamalla blogiartikkeleita, joissa vertaa verkostomarkkinointia ja suoramarkkinointia keskenään
  • purkaa verkostomarkkinointia kohtaan syntyneitä myyttejä ja vastustuksia
  • tai kertoo onnistumisen tarinoita jo mukana olleilta asiakkaita / jälleenmyyjiltä.

Asiakasta ei välttämättä kiinnosta, kuinka moni on saanut ”diamond-ruby-president” tittelin. Siksi on tärkeää miettiä, mikä hyödyttää / auttaa asiakasta eniten ja kirjoittaa blogitekstejä siihen.

Tärkeintä on:

  • rajata blogi tarkasti
  • määritellä kenelle haluaa kirjoittaa
  • miettiä, miten blogitekstit auttavat / hyödyttävät lukijaa
  • kirjoittaa mahdollisimman paljon lisäarvoa tuottavaa sisältöä
  • ja miettiä oikeat Call To Actionit, joiden avulla lukija etenee loogisesti ja vaivattomasti blogitekstistä haluttuun lopputulokseen.

3. Blogin rooli jälleenmyyjien hankinnassa

Jos blogin lukijakunnassa on nykyisiä tai potentiaalisia jälleenmyyjiä, heille kannattaa kirjoittaa sisältöä, joka keskittyy tuotetuntemukseen, liiketoimintaosaamiseen, asiakashankintaan sekä oman ammattitaidon ylläpitämiseen. Näiden neljän kategorian alle saadaan jo todella paljon erilaisia blogiartikkeleita kirjoitettua.

Blogista voi myös tehdä suljetun jäsenisivuston, johon kutsut vain he, jotka lähtevät tiimiisi mukaan. Tällöin jälleenmyyjät voivat antaa blogipostaus ideoita sinulle. He esittävät kysymyksiä ja pohdintoja ja kertovat omista onnistumisistaan.

Kun kerrot muille esimerkiksi Facebookissa, millaisia asioita käsittelet suljetulla jäsensivustolla, henkilöt alkavat kiinnostua aiheesta enemmän ja ennen pitkää he kyselevät, voivatko tulla mukaan tiimiisi.

Voit tehdä jälleenmyyjien onnistumistarinoista Case Studyja ja opettaa blogitekstien avulla uusia jälleenmyyjiä. Parasta on se, että uudet jälleenmyyjät pääsevät lukemaan tekstit yhä uudelleen ja uudelleen. Kysymysten esittäminen sinulta vähenee, jolloin aikaasi vapautuu muihin tehtäviin.

4. Sähköpostilistan rooli asiakassuuhteen vahvistamisessa

Suosittelen jokaiselle bloggaajalle viikko-, kuukausi- tai uutiskirjeen kirjoittamista eikä bloggaava verkostomarkkinoija ole poikkeus Omalla kohdallani toteutan tätä siten, että kerron blogiviikkokirjeen tilaajille exklusiivista sisältöä bloggaamiseen liittyen. Kerron vinkkejä, joita en paljasta blogiartikkeleissa.

Blogin lukijoita voi pyytää liittymään sähköpostilistalle kertomalla, millaista tietoa jaat sähköpostilistallesi. Hyödyt, lisäarvot, kilpailut, arvonnat, ennakkotiedot ja muu tämänkaltainen informaatio on hyvä tuoda esiin.

Aiheesta lisää: Miten saat ihmiset liittymään sähköpostilistallesi?

Kun henkilöt ovat liittyneet sähköpostilistallesi, lähetä heille säännöllisesti lupaamaasi tietoa. Sähköposti on aina intiimimpi kanava kuin blogi ja siksi sähköpostilistallasi olevista henkilöistä on tärkeää pitää hyvää huolta.

5. Sähköpostilistan rooli jälleenmyyjien nostamisessa seuraavalle tasolle

Viikkokirjeessä jälleenmyyjät voivat saada ennakkotietoa tulevista tapahtumista, heille voi järjestää kilpailuja tai tuotearvontoja. Viikkokirjeen kautta voi lähettää kyselyitä ja pyrkiä etsimään vieläkin tarkempaa tietoa, missä voit auttaa heitä eteenpäin.

Eri tiimit voi segmentoida sähköpostiohjelman avulla, jolloin jokaiselle tiimille voi pitää omia kilpailuja ja arvontoja. Jos yrityksen toimintaperiaatteeseen kuuluu, että jokaisen tulee ostaa kerran kuussa 100,00 € tuotteita, silloin sinun henkilökohtainen myynti voi koostua vaikkapa palkinnoista, joita jaat kerran kuussa parhaalle tai parhaille myyjille tai kun joku etenee seuraavalle tasolle.

6. Tulojen automatisointi; miten se tehdään?

Wuhuu! Olemme päässeet viimeiseen ja tärkeimpään kohtaan. Mutta huomaatko, että tämä on todellakin vasta se viimeinen kohta. Jos yllä olevat 5 muuta kohtaa eivät ole sinulla hallussa, kuudes kohta on täysin merkityksetön.

Aloittaessani Bloggaajasta Ammattilaiseksi™-verkkovalmennuksen pilottia keväällä 2016, pyysin osallistujilta palautetta valmennuksen sisällöstä etukäteen (olin tehnyt valmennusohjelman viikkoaikataulun ja aiheet ja pyysin heiltä tietoa, haluavatko he sisällyttää valmennukseen vielä jotain muuta).

Muutamat osallistujat sanoivat aluksi, että se kaikista tärkein ja kiinnostavin on viimeisenä 😀 Jälkeenpäin olen saanut palautetta, että opiskeltuaan valmennusta eteenpäin, he ymmärtävät, miksi se oli viimeisenä.

Verkostomarkkinoinnin näkökulmasta tulovirran automatisointi on mahdollista tehdä kahdella eri tavalla:

  • hyödyntää nykyisen verkostomarkkinointi liiketoiminnan tarjoamaan verkkokauppaa tai
  • rakentaa oma verkkokauppa (esim. Holviin).

 

Verkkokaupan jälkeen kyse on enää hyödyllisen sisällön tuottamista niin blogissa kuin viikkokirjeissäkin. Mitä enemmän pystyt tarjoamaan hyödyllistä sisältöä, sitä enemmän ihmiset luottavat sinuun ja ammattitaitoosi, jolloin kynnys ostaa sinulta jotain alenee.

Ihmiset eivät osta heiltä, keitä eivät tunne ja keihin eivät luota. Siksi luottamuksen rakentaminen on ensiarvoisen tärkeää. Kun luottamus on rakennettu, parhaimmillaan voi yhden blogiartikkelin kirjoittamalla tai viikkokirjeen lähettämällä ansaita koko kuukauden tulon.

Blogiartikkelilla tai viikkokirjeellä voit ohjata ihmisiä suoraan verkkokauppaan. Se on oikeasti näin yksinkertaista.

Mutta muista pilkkoa työtä pienempiin osiin ja otta yksi kohta haltuun kerrallaan. Blogin rakentaminen ja hyvän sisällön tuottaminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. #askelkerrallaan

Ideoita, kommentteja tai kysymyksiä? Kirjoita mietteesi alle 🙂

Postaus päivitetty 25.5.2017

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 3 377 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua