Verkkokurssin myynnissä ei ole mitään takeita. Kun aloitat myyntikampanjan se voi mennä joko hyvin, huonosti tai täysin metsään. Siksi yrittäminen onkin niin mahtavaa! Voit katsoa itseäsi peiliin ja sanoa ”Minä tein tämän!” niin hyvässä kuin huonossa.

Olen lanseerannut ja myynyt verkkokursseja kohta kaksi vuotta. Olen auttanut bloggaajia ja yrittäjiä myymään omiaan. Minulla on ollut eturivin paikka nähdä ja oppia tietämään mitkä kurssit menestyvät ja mitkä eivät.

Tässä postauksessa kerron sinulle 5 syytä, joista tiedät että olet kehittänyt verkkokurssin, johon ihmiset rakastuvat.

Tästä tiedät, että verkkokurssisi menestyy

1. Ihmiset eivät malta odottaa, että lanseeraat verkkokurssin

Verkkokurssin lanseeraus tarkoittaa, että kurssia pyritään myymään mahdollisimman paljon lyhyessä ajassa. Tyypillisesti lanseeraus kestää 5 – 14 päivää. Lanseerausten välissä ohjaat kurssista kiinnostuneita henkilöitä odotuslistalle ja lähetät heille mielenkiintoista, hyödyllistä ja lisäarvoa tuottavaa sisältöä.

Pikkuhiljaa ihmiset alkavat kysyä, milloin on seuraavan kerran mahdollisuus ostaa kurssi. Tämä kertoo siitä, että olet onnistunut luomaan yhteisön, joka rakastaa sisältöäsi eivätkä he malta odottaa, että pääsevät oppimaan lisää.

2. Ihmiset ostavat kurssia minuuttia ennen myyntiajan päättymistä

Ihmiset yleensä miettivät ostosta pitkään. Vaihtoehtoja punnitaan, myyntiargumentteja mietimään, pyritään löytämään loogisia ja rationaalisia vastauksia päätöksen tueksi. Henkilö saattaa käydä myyntisivulla jopa 10 kertaa ennen ostopäätöksen loppuunviemistä.

Mutta jos saat asiakkaat tulemaan mukaan vielä viime minuuteilla, voit taputtaa itseäsi selkään. Parhaimmillaan ostokuitti voi rekisteröityä 21.59, kun myynti sulkeutuu  klo 22.00. Tämä kertoo siitä, että olet onnistunut vakuuttamaan ostajan kurssin hyödyistä siihen käytettävän rahan sijaan.

3. Ihmiset, jotka eivät ole vielä kurssillasi jakavat tietoa siitä

On aina upeaa ja toisaalta yllättävää nähdä, kun ihmiset jakavat tietoa kursseista omissa somekanavissaan. Varsinkin sellaiset ihmiset, jotka eivät ole vielä itse osallistuneet kurssille. Näiden ihmisten luottamus ja usko sinua kohtaan on kova.

Sillä, kuinka monen puoliksi tuntemattoman valmentajan kursseja sinä jakaisit omassa somekanavassa? Kuinka paljon itse jakaisit tietoa kurssista, jonka laadusta ja sisällöstä sinulla ei ole takuuta? Jos siis joku jakaa tietoa kurssistasi muille, ilman että hän on itse osallistunut, kiitä häntä ja taputa itseäsi selkään. #hyväsinä

4. Osallistujat antavat palautetta ja kehitysideoita

Tämä kertoo sinulle sen, että osallistujat tykkäävät ja arvostavat sinua niin paljon, että he haluavat auttaa sinua menestymään. He kertovat, jos materiaalissa on kirjoitusvirheitä tai antavat ideoita, miten sisältöä voi laajentaa tai tehostaa.

Sitoutuneet asiakkaat haluavat sinun menestystäsi. Olet auttanut heitä niin paljon, että he ovat valmiita palauttamaan kiitoksen sinulle.

5. Sinulle kerrotaan, että joku suositteli kurssia

Suosittelumarkkinointi rakentaa vahvaa brändiä ja tuo sinulle pitkäikäisiä asiakkaita. Kun joku kertoo, että kurssiasi suositeltiin, ota se suurena kohteliaisuutena.

Me suomalaiset olemme vaatimatonta kansaa. Pidämme niin kehut kuin valituksetkin sisällä. Siksi suosittelua kannattaa pitää suuressa arvoaa. Voit esimerkiksi kiittää suosittelijaa julkisesti tai antaa hänelle tunnin henkilökohtaisen sparrauksen ilmaiseksi. Kun näytät suosittelijalle, että arvostat hänen tekoaan, tulet jatkossakin saamaan hänen kauttaan uusia asiakkaita.

Kuinka monta kohtaa sinun kohdallasi on täyttynyt?