Viides ja viimeinen merkkipaalu, jolle bloggaaja voi yltää, on vaikuttaja. Tällä tasolla bloggaaja on saavuttanut vahvan aseman omassa aihealueessaan, häntä pidetään asiantuntijana sekä mielipidevaikuttajana.

On helppoa tulla vaikuttajaksi, kun sinulla on tarkasti rajattu aihe (niche), jossa olet asiantuntija. Intohimoa ei tarvitse pelätä. Päinvastoin. Mitä intohimoisemmin suhtaudut aiheeseen, sitä todennäköisemmin sinusta tulee vaikuttaja. Sitten onkin tavoitteena löytää se ”sun juttu”. Eli tee jotain uniikkia. Jotain, mitä kukaan muu ei vielä tee. Kuten:

Vaikuttajalla on valtaa – Blogin elinkaaren viides merkkipaalu

Ihmiset kuuntelevat, seuraavat ja haluavat olla näiden ihmisten lähellä. Ihmiset haluavat saada osan siitä energiasta ja inspiraatiosta, jota vaikuttajat säteilevät. Tällä tasolla lukijoita ei enää tarvitse houkutella. Vaikuttaja on tunnettu eri medioissa sekä sosiaalisen median kanavissa. Hän ottaa jämäkästi kantaa käsillä oleviin asioihin, niin asiantuntemuksensa ympärillä kuin muutenkin.

Viimeistään tällä tasolla bloggaaja tietää, ettei voi miellyttää kaikkia. Eikä hän kyllä haluakaan. Hän ei välitä, mitä muut hänestä puhuvat, sillä hän uskoo omaan asiaansa ja tuo sen rohkeasti ilmi.

Lukemalla tämän postauksen

  • saat vahvistusta omalle matkallesi kohti menestyksekästä bloggausta
  • on syytä myös tiedostaa, että tällä portaalla menestys voi tulla (ja lähteä) todella nopeasti
  • tiedät, että blogipostausten sisältö ja henkilökohtainen mielipide ovat yhdistelmä, joka saa nopeasti vastakaikua lukijoilta

Lue lisää täältä:

Miten vaikuttaja-aseman saa?

Vaikuttajaksi ei tulla sattumalta. Yleensä. Tautalla on monesti vuosien ahkera työ, strateginen brändin rakentaminen, suunnitelmallinen ja pitkäjänteinen sisällön tuottaminen. Vaikuttaja ei häslää joka paikassa. Esimerkiksi hän valitsee somekanavat tarkkaan. Hän ei ole eikä halua olla joka kanavassa. Vain siellä, missä on merkitystä. Missä hänen lukijansa ja seuraajansa ovat. Vaikuttaja ottaa kantaa ajankohtaisiin asioihin. Hän kehittää trendejä tai ainakin on trendin aallonharjalla. Hän ei pelkää nostaa pintaan tunteita. Mutta…

Vaikuttajana ei voi suoltaa mitä tahansa julki. Oman mielipiteen sanominen on hyvä, tunteiden pintaan nostaminen on hyvä mutta vääriin asioihin tarttuminen voi tehdä enemmän hallaa kuin hyötyä. Vaikuttaja on roolimalli. Muista käyttäytyä sen mukaisesti. Seuraavat vaikuttajat unohtivat, miten ”käyttäydytään”, ja saivat kokea lukijoiden, seuraajien ja median ryöpytyksen:

Vaikka bloggaajaa ei sido journalistin ohjeet, omassa blogissa ja somessa kannattaa silti aina miettiä mitä kirjoittaa. Suosio voi romahtaa nopeasti jos unohtaa, että suosio on tullut vain ja ainoastaan lukijoiden avustuksella. En tietenkään tarkoita, että asioita pitäisi peitellä, sensuroida tai jättää kertomatta.

Vaikuttajalla on valtaa - Blogin elinkaaren viides merkkipaalu

Mutta aina kannattaa miettiä, miten asiat ilmaisee ja mitä hyötyä jonkin yksittäisen mielipiteen julkaisemisesta on myös pitkällä tähtäimellä. Mitä pidempään olet ollut bloggaaja, sitä enemmän tunnet omaa yleisöäsi ja sitä paremmin osaat arvioida, millaisen ”purkauksen” joku postaus yleisössäsi saa.

Loppujen lopuksi jokainen kantaa vastuun niistä sanoista, joita blogiinsa kirjoittaa. Se, mitä kirjoitat, sen takana sinun täytyy pystyä seisomaan. Itse henkilökohtaisesti olen ottanut sen asenteen, että julkaisen vain sisältöä, josta on hyötyä muille. En viitsi käyttää aikaa valittamiseen tai kritisoimiseen, jos joku päättää tehdä päinvastoin kuin minä.

Lue myös: Mitä on vaikuttajamarkkinointi (www.pinghelsinki.fi)

 Social proof, social selling, mitä näitä nyt on…

Instagramissa on kaksi saman aihepiirin bloggaajaa. Toisella on 10 000 seuraajaa, toisella 500. Kumpi on parempi bloggaaja? Teemme päätöksiä muiden tekemien päätösten perusteella. Jos joku bloggaaja on muiden mielestä mielenkiintoinen, todennäköisesti sinäkin ajattelet niin. Varsinkin, jos huomaat, että 15 sinun ystävääsi seuraa kyseistä bloggaajaa myös.

Jokaisessa somekanavassa on olemassa ns. sweet spot. Kun seuraajamäärä ylittää tämän kyseisen pisteen, homma lähtee nopeasti kasvamaan. Vähän niin kuin korkoa korolle periaate. Seuraajat eivät tietenkään tule, ellei sisältö ole hyvää ja laadukasta, mielipiteet rehellisiä ja bloggaaja itse aito. Eli ensin täytyy tehdä työ ja vasta sitten saadaan ”palkinto”.

Yksi loistava keino saada tehokkaasti ja nopeasti seuraajia ja lukijota on auttaminen. On eri asia kirjoittaa postaus siitä, mitä itse on syönyt aamupalaksi, kuin kertoa lukijalle:

  • miksi syö aamupalaa
  • miksi syö juuri kyseistä aamupalaa
  • millaisia terveysvaikutuksia aamupalalla on
  • miten helppoa ja nopeaa tällaisen aamupalan valmistaminen on
  • miten aamupalan voi valmistella jo edellisenä iltana
  • ja miten paljon rahaa menee terveelliseen aamupalaan viikossa

Kunnioita muita – myös kollegoja. Jokainen meistä on matkalla seuraavalle tasolle. Toisilla matka kestää pidempään kuin toisilla. Vaikka oletkin vaikuttaja, se ei anna sinulle oikeutta haukkua tai lytätä muita. Joskus tämä valitettavasti unohtuu parhaimmiltakin ammattilaisilta. Auta muita nousemaan samalle tasolle kanssasi. Huipulla on tylsää yksin, varsinkin, jos on käyttänyt kyynärpää-taktiikkaa sinne noustessaan.

Kerro oma tarinasi ja tee siitä osa brändiä. Kerro millaisia haasteita olet selättänyt. Kerro mistä olet saanut apua. Kerro muutoksesta, jonka olet kokenut.  Sinun tarinasi on uniikki ja ainutlaatuinen. Tapa, jolla kerrot tarinasi muodostaa kokonaiskuvan sinusta. Luot tunnesiteen lukijaan ja sitoutat hänet sekä sinuun että blogiisi.

Älä koskaan unohda juuriasi

Meillä jokaisella on menneisyydessä se hetki, kun kaikki lähti liikkeelle. Itse palaan tammikuuhun 2014 ja muistelen niitä hetkiä, joiden ansiosta olen nyt tässä. Oikeastaan kaikki lähti liikkeelle jo paljon aikaisemmin. Syksyllä 2013 puhuimme työpaikalla syyslomista.

Minulta evättiin loma lasten syyslomaviikon ajaksi, koska työkaveri, jonka lapset olivat jo aikuisia, halusi tietää ”miltä tuntuu olla lomalla lasten lomaviikolla”. Niinpä tein töitä koko syksyn heinäkuusta joulukuuhun ilman lomaa. Siitä se sitten lähti ja tilanne kärjistyi vuodenvaihteessa 2013. Ja tässä sitä nyt ollaan.

Juurille palaaminen auttaa muistamaan, miksi tätä työtä tekee. Se puolestaan pitää jalat maassa eikä anna pään nousta liian korkealle pilviin. Jotakuta se ei välttämättä haittaa, mutta itseäni kyllä. Haluan pitää kiinni omasta sisäisestä arvomaailmasta ja kulkea niiden mukaan eteenpäin. Monet kutsuvat minua bloggaamisen guruksi mutta itse ajattelen, että olen vain tavallinen ihminen, jonka suurena intohimona on ymmärtää bloggaamista syvällisemmin.

Tästä eteenpäin en tiedä miltä matkasi näyttää. Mutta uskon sen olevan suurenmoinen!