Todellinen syy, miksi 95 % blogeista ei saa lukijoita (Ja 6 asiaa, joilla korjaat tilanteen 5 minuutissa)

Okei, olet aloittanut bloggaamisen ja odotat, että lukijoita alkaa virrata sisään ovista ja ikkunoista. Olet sitä mieltä, että blogisi on yksi Suomen parhaista ja se tulee mullistamaan maailmaa kerta heitolla, se auttaa kaikkia ihmisiä ja tekee sinusta ennen pitkää miljonäärin.

Olet ehkä rakentanut jo blogin teknisesti ja kirjoitat siellä millaisia meriittejä sinulta löytyy, miten sinä olet paras ihminen ratkaisemaan ongelmia ja että voit ammattitaidollasi ja kokemuksillasi auttaa jokaista lukijaa toteuttamaan unelmiaan.

Sen lisäksi olet ehkä tehnyt e-tuotteen, jota kehut taivaaseen ja takaisin ja kerrot, miksi lukijan tulisi tuotteesi ostaa. Kerrot myös, miksi juuri sinun tuotteesi on 100  kertaa parempi kuin kilpailijoittesi. 

Olet hankkinut itsellesi SoMe-kanava-armeijan, johon postaat ja julkaiset materiaalia joka päivä. Tällä haluat varmistaa, että ihmiset tietävät kuka olet ja mistä sinut ja tuotteesi löytää.

Käytät mahdollisesti rahaa markkinointiin, olet kirjoittanut viikko- tai uutiskirjeitä ja omasta mielestäsi olet tehnyt kaiken niin kuin sinulle on opetettu.

“Valmista”, sanot itsellesi. “Kaikki on vihdoin tehty. Nyt voin rentoutua ja katsoa kun rahaa kilahtelee tilille.”

Ja sinä odotat.

Ja odotat.

Ja odotat.

Mutta kukaan ei tule blogiisi – eikä osta tuotteitasi.

Mikä meni vikaan?

Tämän saman ongelman kanssa painiskelee 95 % Suomen bloggaajista. Luku on hurja, kun miettii, että blogeja on aktiivisena useita kymmeniä tuhansia tälläkin hetkellä. Puhumattakaan niistä, jotka on joskus aloitettu mutta nopeasti lopetettu, kun lukijoita ja rahaa ei olekaan tullut tilille niin nopeasti kuin toivottiin.

Jos edelleen luet tätä sivua, olet yksi näistä bloggaajista.

Kun yksi ihminen julkaisee artikkelin ”5 vinkkiä miten saat lukijoita blogiisi”, kohta sama lista hieman eri sanoin kerrottuna löytyy 20 muusta blogista. Tietoa kyllä löytyy mutta sen soveltaminen on vaikeaa. Se on vaikeaa, koska kukaan ei lähde miettimään, miten tämä toteutetaan käytännössä. 

Mistä minä tiedän kaiken tämän?

Olen ollut tuossa samassa tilanteessa itsekin, joten tiedän, miltä sinusta tuntuu. Hakkasin 2 vuotta päätäni seinään, kun yritin saada blogini Unelma Onnellisuudesta tuottamaan. Kasvatin 2 vuodessa blogin Facebook -yhteisö lähes 43.000 kokoiseksi, kunnes se siirtyi nykyiselle omistajalle.

Sain blogiin hyvin lukijoita mutta en koskaan saanut blogia tuottamaan. Aikani ei yksinkertaisesti riittänyt valjastamaan sitä potentiaalia joka yhteisössä oli. Syksyllä 2016 tein lopullisen päätöksen ja niin Unelma Onnellisuudesta blogi ja yhteisö siirtyi valmentaja Lauri Mäkiselle

Suuri määrä tykkääjiä somessa ei takaa, että blogisi saa paljon lukijoita ja että saat blogin tuottamaan.

Katsos, kun ihmiset surffailevat netissä ja päätyvät jollekin sivulle, he eivät oikeasti välitä, miten loistavia tuotteita siellä on myynnissä tai miten upean mahtavia tuotteita siellä suositellaan affiliate-linkkien kautta.

Ihmiset eivät halua tietää tuotteiden ja palveluiden teknisistä ominaisuuksista, kymmenistä eri käyttömahdollisuuksista tai mitä tahansa heille yritetäänkään tuotteesta tai palvelusta kertoa.

Ihmiset haluavat tietää, miten tuote tai palvelu voi tehdä heidän elämästään parempaa.

Lukijat tietävät, että heillä on ongelma ja he etsivät kuumeisesti tietoa, millä he voivat ratkaista sen. Jos he löytävät jostain tietoa, mikä auttaa heitä ratkaisemaan akuutin ongelman, he takuuvarmasti klikkaavat blogin tai sivuston linkkiä ja myös todennäköisesti ostavat tuotteen.

Mutta jos et saa heidän huomiotaan välittömästi…

Jos et näytä heille, miten tuotteesi tai palvelusi auttaa heitä ratkaisemaan heidän ongelmansa…

Jos et pysty vastaamaan heidän kysymykseensä ”Mitä minä saan tästä irti?” he poistuvat joka ikinen kerta sivustoltasi ja jatkavat ongelman ratkaisun etsintää toisaalla.

Alle olen koonnut sinulle 6 akuuteinta ongelmaa, joista ainakin yhteen törmäät oman blogisi kanssa. Jokaisen ongelman alapuolelle olen tehnyt ratkaisuehdotuksen sekä Action Stepit. Nämä auttavat sinua keräämään itsellesi yhä enemmän lukijoita, jotka HALUAVAT palata kerta toisensa jälkeen takaisin blogiisi.

1. Lukija ei viihdy blogissa tai sivustolla

Huomioithan; käytin sanaa “lukija”, en “lukijat”. Miksi? Koska yksi tärkeimmistä asioista, jonka 95 % bloggaajaa epäonnistuu tekemään, on rakentaa suhde yhteen lukijaan.

On helppo  kirjoittaa “massoille” ja olettaa, että samaan aikaan blogissasi on tuhansia lukijoita lukemassa sisältöäsi. Mutta tämä ei kuitenkaan ole totta. Ihmiset ovat kiireisiä, he käyvät töissä, heillä on harrastuksia ja arkea, joka vie suurimman osan heidän ajastaan.

Yhden artikkelin lukemiseen menee keskimäärin minuutti. Jos artikkelin 65 ensimmäistä sanaa eivät ole kiinnostavaa luettavaa, lukija poistuu ennen kuin ehtii edes puoleen väliin. 

Jos blogisi statistiikka näyttää tällä hetkellä siltä, että viikkolukijoita on 500, se tarkoittaa, että keskimäärin joka 20 minuutti, joku vierailee blogissasi. Yksi ihminen joka 20 minuutti. Ei voida oikein massoista puhua.

Mutta siinä vaiheessa, kun käännät kirjoituksen massoista yhdelle ihmisille, koko sisältösi ja fiilis joka blogista välittyy, muuttuu. Siitä tulee henkilökohtaisempi. Se koskettaa. Se saa lukijan tuntemaan itsensä tärkeäksi. Ja se saa lukijan pysähtymään pidemmäksi aikaa.

Ehkä hän on juuri noussut sängystä ylös, keittänyt kupin kahvia ja istahtanut tietokoneen ääreen. Tämä on se ihminen, jolle sinun tulee puhua ja kirjoittaa.

Action step:

Mieti hetki parasta kaveriasi. Kun seuraavan kerran kirjoitat blogiartikkelia, kirjoita tekstisi hänelle. Yhdelle ihmiselle.

2. Lukija kyllästyy sinuun

Kun vierailen uudessa blogissa tai nettisivustolla, huomaan, että se on kirjoitettu ”Minä, minä, minä” asenteella. Ei minua kiinnosta kuka ”Minä” on, minua kiinnostaa, miten ”Sinä” voit auttaa minua.

Ihmiset ostavat tuotteensa niiltä,

  • ketkä he tuntevat
  • kenestä he tykkäävät
  • ja kehen he voivat luottaa

 

eivät kasvottomilta yrityksiltä tai itsekkäiltä tuntuvilta ihmisiltä. Sinun tulee ansaita lukijasi luottamus ennen kuin voit tarjota hänelle yhtään ainutta tuotetta tai palvelua.  

Miltä sinusta tuntuu joutua ”massamarkkinoinnin” kohteeksi? Tuskin kovin kivalta. Et tunne itseäsi tärkeäksi vaan sinulle tulee tunne, että vain sinun rahoillasi on merkitystä.

Jokainen meistä voi auttaa muita. Vaikka et olisi käynyt kouluja ja saanut liutaa todistuksia tai sertifikaatteja, sinulla on silti kokemusta, jollaista muilla ei välttämättä ole.

Tuon kokemuksen avulla voit auttaa ihmisiä. Esimerkiksi minä tiedän, miltä matka tästä hetkestä kohti viisinumeroisia blogituottoja näyttää. Se on minun kokemukseni ja sen haluan antaa myös sinulle.

Sen sijaan, että kertoisin kerta toisensa jälkeen, miten loistava ja ammattitaitoinen bloggaaja olen, ja miten olen ansainnut kymmeniä tuhansia euroja blogillani, autan tälläkin hetkellä sinua tekemään samoin.

Sinun tehtäväsi on vain laittaa Action Stepit käytäntöön ja aloittaa oma matkasi.

Action Step:

Vaihda Minä sanoiksi Sinä. Muuta kirjoitustasi siihen suuntaan, mitä sinä voit antaa lukijallesi eikä mitä odotat lukijasi tekevän sinulle.

Ennen:

”Minä tein tänään sitä ja tätä ja tuota ja sitten minä ostin ja sitten minä kävin ja sitten minusta otettiin kuvia…”

Jälkeen:

”Haluatko uusia ideoita kevään/kesän/syksyn/talven vapaapäiville? Käy kokeilemassa tätä ja tätä. Kaipaako laukkusi uutta sisältöä? Täältä voit löytää huippumahtavia ideoita! Etkö tiedä, mitä tekisit perheelle ruokaa viikonlopuksi? Eräs lukijoita lähetti tämän reseptin, testaa sinäkin!”

Huomaatko miten sisältö muuttuu, kun vaihdetaan ”minä” ”sinuun” 🙂

3. Lukija kokee, että häntä ei ymmärretä

Tiedäthän sen tunteen, kun yrität selittää jotain jollekin ja hän ei vain tajua mistä puhut? Eikö olekin raivostuttavaa, kun sinua ei ymmärretä? Sama tunne valtaa lukijasi yllättävän usein. Se, mitä tarjoat lukijallesi on jotain kaukaista haavetta, jotain, joka ei ole vielä käsin kosketeltavaa.

Sanon monesti valmennettavilleni, että kun kuilu tästä hetkestä tavoitteeseen on liian suuri, on helpompi luovuttaa, kuin mennä eteenpäin.

Lukijan ongelmat ja haasteet ovat tässä ja nyt. Hänen on ylitettävä monta estettä ja noustava monta porrasta, ennen kuin hän on siinä pisteessä, että kirjoituksesi sykähdyttävät häntä.

Aloita ”ruohonjuuritasolta”. Yritysmaailmassa puhutaan asiakasrajapinnasta. Sieltä, missä lukijasi on juuri tällä hetkellä. Auta häntä yksi porras kerrallaan eteenpäin, tue häntä esteen yli ja jatkamaan matkaa.

Kun lukijasi huomaa, että sinä ymmärrät häntä, että sinä tiedät, millaisten asioiden kanssa hän kamppailee, hän:

  • Alkaa luottamaan sinuun
  • Alkaa uskomaan siihen, että sinä voit auttaa häntä
  • Kynnys ostaa sinulta alenee

 

Action Step:

Mieti, millainen lukijasi elämäntilanne on nyt. Pohdi, millaisten ongelmien ja haasteiden kanssa hän kamppailee ja miten ne liittyvät sinun blogisi aiheeseen. Tämän jälkeen tunnista sieltä 3 ydinongelmaa ja kehittele niihin ratkaisut.

Lopuksi kirjoita näistä ratkaisuista blogipostaukset. Riippuen aiheesta, ongelmista ja ratkaisuista, pilko postaukset 800 – 1500 sanan pituisiksi.

4. Lukija saa blogista aivan liikaa liiba laabaa

Törmään kerta toisensa jälkeen blogeihin, jotka ovat ”sillisalaattia” jossa tarjoillaan kaikkea ”maan ja taivaan väliltä”. Vaikka nämä ovat viihdyttäviä blogeja, on turha miettiä, miksi nämä blogit eivät tuota.

Ihmisillä on oikeasti kiire eikä heillä ole aikaa lukea päivästä toiseen kissasi kärpäsen metsästyksestä. Mutta kun he törmäävät blogiin, jossa ratkaistaan akuutti ongelmansa, ajan merkitys poistuu. Lukija ahmii tekstisi, sillä hän haluaa ratkaista ongelmansa.

Otetaanpa yksi esimerkki:

Sinulla on ongelmana, että raha ei tahdo riittää kattamaan kuukausittaisia menoja. Olen kirjoittanut artikkelin, jossa kerron, että lopettamalla tupakoinnin tai oluen ostamisen, sinun on mahdollista saada talous parempaan kuntoon. Kiinnostuitko?

Tuskin.

Mutta jos kirjoitan artikkelin, jossa kerron sinulle yksityiskohtaisesti, askel askeleelta etenevän suunnitelman, jonka voit ottaa välittömästi käyttöön, joka auttaa sinua sekä säästämään menoissa (ilman tupakkalakkoa), että ansaitsemaan 200,00 € ylimääräistä rahaa joka kuukausi, jäisitkö lukemaan? Voit vieläpä juoda se oluen silloin tällöin hyvällä omallatunnolla…

Kuka tahansa voi kirjoittaa liiba baala tekstejä. Mutta kirjoittaja, joka haluaa aidosti auttaa lukijaansa, tulee voittamaan koko pelin.

Action Step:

Ota yksi jo kirjoittamasi artikkeli ja lue se läpi. Minkä ongelman se ratkaisee? Kertooko se askel askeleelta etenevän suunnitelman, jonka avulla lukija pystyy saamaan avun polttavaan ja akuuttiin ongelmaan? Jos ei, muokkaa tekstiä vastaamaan tätä strategiaa ja julkaise tekstiä uudelleen.

5. Kun tulee aika myydä lukijoillesi, jähmetyt

Törmään silloin tällöin blogeihin, joissa “yritetään” myydä vaivaantuneella tekniikalla jotain.

“Tässä olisi tällainen tuote x, joka on kyllä hieno mutta ehkä se ei ole kuitenkaan se paras vaihtoehto sinulle. Ehkäpä tästä olisi sinulle enemmän hyötyä kuin tuosta ensimmäisestä. Ja jos et ole tyytyväinen tuotteeseen saat ilman muuta palauttaa tuotteen ja saat kaikki rahasi takaisin…”

Ostaisitko tuotteen x?

En minäkään.

Se, mikä tästä tekstistä huokuu rivien välistä, on epävarmuus. Joko itse ei uskota tuotteeseen tai sitten ei olla täysin varmoja, miten tuote auttaa ostajaa.

Kirjoitettu teksti on siinä mielessä armoton, että kirjoittajan fiilis ja tunne tulee joka kerta rivien välistä esille. Kun kirjoitat tekstejä surullisena, se välittyy. Kun kirjoitat iloisena, se välittyy.

Kun käyt lukemassa jonkin vanhoista teksteistäsi, sinut valtaa nostalginen tunne, muistat, minkä tunteen vallitessa kirjoitit tuon tekstin. Sama tunne välittyy joka kerta myös lukijallesi.

Aiheesta lisää: Teetkö sinä nämä 8 virhettä affiliate-markkinoinnin kanssa? Artikkelissa toimintaohjeet, miten korjaat ne välittömästi!

Action Step:

Ole ylpeä siitä mitä teet! Olet mahtava ja upea ihminen ja sinä osaat sen, mistä kirjoitat! Minä olen ylpeä sinusta, sillä Suomesta löytyy paljon ihmisiä, jotka haluaisivat kirjoittaa blogia mutta eivät ole vielä sitä aloittaneet. Sinulla on jo blogi olemassa! Wuhuu! Olet yhden askeleen lähempänä unelmaasi!

Valitse sopiva kirjoitusmoodi ja pyri pitämään sitä yllä joka kerta kun kirjoitat. Itselläni on Youtubessa 10 biisiä, joiden tahdissa kirjoitan. Ne vievät minut siihen fiilikseen ja tunnelmaan, jonka haluan välittää myös lukijoilleni.

6. Blogi on kuin romaani 

Kirjoja on ihan kiva lukea silloin tällöin mutta jos blogia kirjoitetaan samalla tyylillä, kuin kirjaa, minä poistun enkä tule takaisin.

Monet lukevat blogeja mobiililaitteilla. Tiesitkö, että 7 riviä tekstiä tietokoneen näytöllä on yhtäkkiä 14 riviä tekstiä mobiililaitteella? Entäs jos rivejä onkin 14? Lyhyellä matikalla se tekee (vähintään) 28 riviä tekstiä.

Olen pahoillani mutta en vain jaksa lukea tuollaista määrää tekstiä yhteen pötköön puhelimella.

Tee blogipostauksesta luettava ja helposti silmäiltävä

  • lyhyet kappaleet (1 – 4 riviä)
  • käytä H2, H3 ja H4 väliotsikoita
  • korosta tärkeitä pointteja (älä koskaan alleviivaa tärkeitä kohtia, ellei siinä ole linkkiä)
  • tee listoja (kuten tämä)
  • korosta linkkejä (alleviivaus + erivärinen teksti)
  • lisää kuvia (varmista, että kuvan koko ei ole liian suuri, jotta postaus latautuu nopeasti)
  • lisää CTA (Call To Action = lyhyt kehoite, mitä lukijan on hyvä tehdä)
  • ja varmista, että blogisi on ylipäätään mobiiliystävällinen

 

Kun tekstiä on helppo lukea, blogiin palaa mielellään yhä uudelleen ja uudelleen.

* * * * * * * * * * * * * * * * * *

6 suurta ongelmaa, jotka vaikuttavat oleellisesti siihen, saatko lukijan tulemaan blogiisi ja pystytkö ansaitsemaan bloggaamalla rahaa. 6 pientä tekoa, joiden avulla ratkaiset nämä ongelmat ja mahdollistat tulojen sekä kävijöiden lisääntymisen blogiisi.

On kuitenkin myönnettävä, että olemme vasta raapaisseet pintaa. Blogin perustan luominen, se että se on rakennettu teknisesti oikein, sisällöntuotanto, markkinointi, mielenkiinnon herätys, postauksen rakenne ja automaattisten tulonlähteiden rakentaminen vaatii aikaa ja työtä.

Tässä muutama postaus, joista löydät lisätietoja:

 

Inpsiraatiota ja aurinkoa päivääsi muru!