Ensinnäkin – miksi blogissa tulisi olla Tietoa -sivu? Koska ihmiset haluavat tietää, kuka blogin takana on, oletko oikea ihminen, robotti vai kyborgi? 😀 Leikki sikseen. On todella tärkeää kirjoittaa ja rakentaa Tietoa -sivusta kokonaisuus, jonka kasvatat uskottavuutta ja luotettavuutta uusien kävijöiden silmissä.

Miten kirjoittaa täydellinen Tietoa -sivu blogiin?

Kun uusi lukija tulee sivustollesi ja vierailee Tietoa -sivullasi, kaksi asiaa voi tapahtua:

  1. Kävijä ei saa sivusta ja sivustosta / blogista mitään irti ja lähtee palaamatta takaisin 🙁
  2. Sisältö resonoi kävijän kanssa, sinä painut hänen muistiinsa ja molempia hyödyttävä ystävyys voi alkaa 🙂

 

Tämän artikkelin tavoitteena on auttaa sinua kirjoittamaan mahtava Tietoa -sivu, jonka avulla varmistat, että oikeat ihmiset löytävät blogisi – ja sitoutuvat palaamaan takaisin kerta toisensa jälkeen.

Olen työstänyt omaa Tietoa -sivuani piiiiitkäääään…

…joten uskallan sanoa, että muutamia vinkkejä on matkan varrella hihaani tarttunut (nimim. perfektionisti). Mutta oikeasti tällä on suurta merkitystä, sillä niin moni blogi ei saa sitoutuneita lukijoita, koska Tietoa -sivu ei anna riittävästi tietoa. Tai antaa vääränlaista tietoa…

Tietoa -sivun tarkoituksena on:

  • herättää huomiota
  • antaa sinusta kuva, että olet kiva ihminen
  • antaa sinusta kuva, että olet uskottava ja tiedät, mistä puhut
  • tulee antaa välittömästi lisäarvoa lukijalle
  • tulee kertoa, mitä voit tehdä ja miten voit auttaa lukijaa
  • tulee pystyä jättämään muistijälki lukijan mieleen
  • kääntää lukijan sähköpostin tilaajaksi

Jos fiilis on tällä hetkellä hämmentynyt ja ylitsepääsemättömän tuskallinen, ei hätää! Tämän artikkelin jälkeen tiedät, miten saavutat juuri sen, mitä yllä luettelin.

Täydellisen Tietoa -sivun rakenne

Wuhuu! Nyt on aika katsoa konkreettisesti, mitä Tietoa -sivu tulee pitää sisällään

1. Tee upea ensivaikutelma

Kun lukija vieraileen ensimmäistä kertaa Tietoa -sivulla, ensimmäinen lause on kriittisessä osassa. Lauseen tavoitteena on kiinnittää huomiota välittömästi ja saada lukija lukemaan pidemmälle.

Mietitäänpä asiaa tältä kantilta:

Olet myymässä kotiasi ja ensimmäinen näyttö lähestyy. Mihin sinun tulisi kiinnittää ensimmäisenä huomiota, toisin sanoen, mikä asia sinun tulee laittaa ensin kuntoon, jotta näyttöön tulijat jäävät pidemmäksi aikaa? Näyttöön tulijat ovat sinun blogisi lukijoita ja tulevia viikkokirjeen tilaajia ja sinulla on vain 10 sekuntia aikaa tehdä loistava ensivaikutelma.

Yksi silmäys, yksi lause ja asiat etenevät tai jäävät siihen. Siksi Tietoa -sivun otsikko näyttelee tärkeää roolia koko sivun sisällössä. Tee otsikosta niin houkutteleva, että lukijalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin jatkaa lukemista. Sytytä lukijasi mielenkiinto liekkeihin.

 2. Ihmisläheisyys

Tiedän, että tämä ei tule yllätyksenä, mutta lukija, joka tulee sivustollesi, on ihminen. Samanlainen kuin sinäkin. Toisinaan bloggaajilla ja digiyrittäjillä on paha tapa katsoa ihmisiä pelkkinä numeroina ja tulonlähteinä. Tiedäthän, 10.000 sivulatausta, 5000 viikkokirjeen tilaajaa, 50.000 seuraajaa somessa, 7.000,00 € kuukausitulot.

Joka ikinen ihminen, joka sivustollasi vierailee, on – ihminen. Hän joko tykkää sinusta tai ei, hän haluaa samaistua sinuun tai ei ja siksi emme saa unohtaa ihmisläheisyyttä sivuiltamme.

Olemalla ihminen:

  • olet haavoittuvainen
  • sinullakin on tunteet
  • kerrot enemmän itsestäsi, kuka olet, mistä pidät ja mistä et pidä
  • olet ainutlaatuinen persoona
  • teet oman osasi siihen, että voit jutella kävijöiden kanssa
  • nämä yhdessä joko resonoivat lukijan kanssa tai eivät.

 

Esimerkki: Kerron lukijalle, mikä on unelmani ja mitä kohti haluan mennä

Jos käyt lukemassa Tietoa -sivun, näet, että puhun paljon unelmastani saavuttaa taloudellisesti vapaa elämä. Tässä ei kuitenkaan ole kyse rahasta – vaan vapaudesta. Mahdollisuudesta tehdä toisenlaisia valintoja sen perusteella, että jokaista senttiä ei tarvitse laskea.

Vapaus tarkoittaa minulle myös sitä, että minun on hyvä olla talouteni kanssa. Olen rennompi ja tasapainoisempi äiti, koska voin keskittyä auttamaan lapsiani läksyjenteossa sen sijaan, että murehtisin maksamattomia laskuja.

 Nämä asiat – perheläheisyys ja yhdessä oleminen – ovat minulle tärkeitä. Ja pystyn mahdollistamaan sen tekemällä niitä päätöksiä, jotka tuovat elämääni lisää vaurautta.

Esimerkki: Puhun myös taistelustani, koska kenenkään elämä ei ole 100 % täydellistä ruusuilla tanssimista

On täysin turhaa kuvitella, että elämäni olisi ollut tällaista syntymästä lähtien. Olen ala-asteelta yläasteelle ollut koulukiusattu, olen kärsinyt ulkonäköpaineista koko elämäni, olen etsinyt omaa paikkaani tässä maailmassa yli 30 vuotta eikä kotonakaan pahemmin minua lapsena kannustettu. 14 vuoden yksinhuoltajuudesta ja erityislasten kasvattamisesta voisin kirjoittaa romaanin.

Entä sitten?

Jokaisella on ne omat haasteensa tässä elämässä. Toisilla ne liittyvät rahaan, toisilla heikkoon itsetuntoon ja jollakin muulla omaishoitajan rooliin.

Mutta se, minkä uskon tehneen ison merkityksen elämässäni on, että en ole koskaan antanut periksi. Minulla olisi ollut tuhansia kertoja mahdollisuus luovuttaa ja heittää hanskat tiskiin mutta en koskaan tehnyt niin.

Miksi? Koska kaikki se työ, mitä olin siihen mennessä tehnyt, olisi pyyhkiytynyt pois. Ja niin totaalista alusta aloittamista en halunnut kokea.

Olen vahvasti sitä mieltä, että kuka tahansa voi saavuttaa mitä tahansa. Matkasta ei tule helppo mutta periksiantamattomuudella ja sinnikkyydellä saavutetaan jo paljon. Ja oikeastaan kyse ei koskaan ole siitä unelmasta – tavoitteesta. Vaan siitä matkasta, jota kuljemme ja ihmisestä, jollaiseksi kasvamme matkan aikana.

Lue lisää: 2016 BusinessKatsaus: Miten rakensin digibisneksen, joka tuotti 76.000,00 € myyntiä 14 kuukaudessa.

3. Mitä lukija oikeasti hyötyy?

Tietoa -sivun lukemisen jälkeen lukijalla tulisi olla selkeä kuva siitä, kuka sinä olet ja mitä sivustolla on odotettavissa, mikä sivuston tarkoitus on sekä miten sinä autat lukijaa.

Olipa tavoitteesi viihdyttää, ratkaista ongelmia, jakaa informaatiota tai rakentaa työtä varten portfolio, tehtävänäsi on saada lukija näkemään, että tämä sivusto on juuri häntä varten.

Kyse on heimon ja yhteisön löytämisestä ja rakentamisesta.

”Mitä minä hyödyn tästä?”

Vaikka kysymys olisi pelkästään alitajuinen, lukija haluaa tietää, miksi hänen kannattaisi jatkaa sivun lukemista.

Esimerkki: Nosta esille niitä ongelmia ja haasteita, joihin pystyt vastaamaan

Esimerkiksi omalla Tietoa -sivullani nostan esiin ne yleisimmän haasteet, joiden kanssa alkutaipaleen vaurastujat kamppailet.

Olet tullut oikeaan osoitteeseen, mikäli:

  • Olet kyllästynyt elämään taloudellisesti tiukkaa elämää ja arkea
  • Olet valmis tekemään uusia asioita saavuttaaksesi sen, mistä tällä hetkellä unelmoit
  • Tiedät, että oma talous on kuin iso valtamerilaiva – se kääntyy hitaasti mutta varmasti
  • Ymmärrät, että ”rikastu-yhdessä-yössä” tuotteita ei ole olemassakaan
  • Oivallat, että vain sinä olet vastuussa omista päätöksistäsi, valinnoistasi ja unelmistasi
  • Haluat ottaa vastuun omasta taloudestasi, vähentää kulutustasi ja/tai kasvattaa tulojasi
  • Tiedät, että vinkkien ja neuvojen tarkoituksena on tuoda uusia mahdollisuuksia ja esimerkkejä näkyville – jonka jälkeen sovellat tietoa parhaan kykysi mukaan omaan elämään, arkeen ja talouteen.

 

Vaurauden saavuttaminen vaatii aina johdonmukaisen strategian. Strategian toteuttaminen puolestaan vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.

Yksinkertaista, selkeää ja kuka tahansa tämän luettuaan tietää, onko blogi häntä varten vai ei.

4. Mahtava tilaisuus näyttää, että tiedät mistä puhut 

Tässä kohtaa on aika näyttää, että olet (kokemus)asiantuntija. Kuka kissan hännän nostaa ellei kissa itse, toisin sanoen nyt on aika sinun kertoa rehellisesti ja avoimesti mitä osaat.

Olet ihminen ja inhimillinen mutta todennäköisesti haluat ansaita rahaa. Jotta onnistuisit tässä, ihmisten tulee luottaa siihen, että pystyt auttamaan heitä ja ratkaisemaan heidän ongelmiaan.

Uskottavuutta voidaan näyttää usealla eri tavalla. Tässä kohtaa sinun kannattaa olla luova ja heivata 20 vuotta sitten oppimasi CV:n kaava ikkunasta ulos. Esimerkiksi voit:

  • kertoa, mitkä 3 nykyisen työsi kannalta tärkeintä asiaa olet oppinut viimeisimmässä koulussa
  • kertoa, mitkä 3 nykyisen työsi kannalta tärkeintä asiaa olet oppinut edellisessä työpaikassa
  • näyttää kuvia omista henkilökohtaisista saavutuksistasi (blogin ja sivuston aiheeseen liittyen)
  • aikaisempien asiakkaiden tai lukijoiden onnistumisia neuvojesi avulla
  • sosiaalinen todistusaineisto; näytä ja kerro miten suuri yhteisösi on
  • missä medioissa sinua on siteerattu, artikkeleitasi on julkaistu jne.

Esimerkki: Puhun siitä, että olen tavallinen

Olen koulutukseltani taloushallinnon tradenomi mutta digimaailma ja bloggaaminen on ollut sydäntäni lähellä vuodesta 2007 lähtien. Suurimman osan, minkä tiedän, olen oppinut kantapään kautta. Vasta viime aikoina olen pystynyt käyttämään rahaa erilaisiin bisnessvalmennuksiin.

Sen sijaan, että olisin kertonut, miten valmistuin 6 kuukautta ennen muita Ammattikorkeakoulusta tai miten paljon tein viimeisimpänä vuotena myyntiä Nordeassa, haluan korostaa sitä, että ihan tavallisetkin ihmiset pysyvät saavuttamaan isoja asioita. Ainakin heidän (ja minun) mittakaavassa.

Mieti ammattitaitoasi yhteisösi näkökulmasta. Mitä heidän on tärkeää tietää sinusta ja ammattitaidostasi?

5. Tee lukijoista viikkokirjeen tilaajia

Wuhuu! Olet tehnyt upeaa työtä, lukijasta on tullut osa yhteisöäsi, hän uskoo, että pystyt auttamaan ja tukemaan häntä ja että blogisi on lukemisen arvoinen.

Toivota heidät tervetulleeksi yhteisöösi ja pyydä heitä tulemaan viikkokirjeen tilaajiksi. Saadessasi lukijan kääntymään viikkokirjeen tilaajaksi, pystyt tarjoamaan hänelle entistä enemmän ja laadukkaampaa sisältöä.

Pystyt kertomaan henkilökohtaisia kokemuksia ja vinkkejä, joita et halua kaiken kansan tietoisuuteen. Sitä paitsi ihmiset ovat kiireisiä ja viikkokirje antaa mahdollisuuden palata kirjoittamaasi sisältöön vaikka kolmen kuukauden kuluttua.

(Saan paljon palautetta viikkokirjetilaajiltani. He kertovat, että eivät pysty lukemaan kirjeitä siinä tahdissa kuin niitä lähetän (1 per viikko) mutta monet ovat ottaneet puolikkaan päivän ja lukeneen 5 – 10 viikkokirjettä kerralla)

Esimerkki: Pyydä ihmisiä liittymään viikkokirjeen tilaajiksi useamman kerran.

Kun teet sen hienovaraisesti ja tarjoat jotain mahtavaa kiitokseksi, saat lukijasta sitoutuneen viikkokirjeen tilaajan ja blogisi lukijan.

Annan viikkokirjeen tilaajilleni:

  • Erilaisia oppaita, kuten
    • Bloggaajan Brändioppaan – 25 tapaa brändätä blogi
    • Uudista blogi – 10 keinoa tehdä blogista laadukkaampi
  • kerran viikossa rautaisannos blogiin liittyvää materiaalia
  • henkilökohtaisia tarinoita, onnistumisia ja epäonnistumisia
  • kantapään kautta opittuja virheitä
  • mahdollisuuden osallistua pilottivalmennuksiin
  • mahdollisuuden testata, ennakkolukea ja antaa palautetta kaikesta mitä teen

 

Kuulostaa hyvältä, eikö?

Yhteenveto

Merkityksellisen, lisäarvoa tuottavan, käytännönläheisen Tietoa -sivun kirjoittaminen vaatii aikaa mutta oikein toteutettuna tulet saamaan huomattavasti enemmän sitoutuneita lukijoita, heimon, yhteisön, joka palaa kerta toisensa jälkeen blogiisi.

Kirjoittaaksesi loistavan Tietoa -sivun, sinun tulee

  • Aloittaa mielenkiinnon herättävällä otsikolla
  • Kertoa lukijallesi, mitä teet, mitä annat ja missä autat heitä, mahdollisimman selkeästi
  • Kertoa lisää itsestäsi: ole persoonallinen, ole haavoittuvainen ja ole inhimillinen
  • Lisää kuva itsestäsi
  • Todista, että tiedät mistä puhut kertomalla ja näyttämällä saavutuksistasi
  • Pyydä heitä liittymään sähköpostilistallesi – anna heille lisäarvoa viikkokirjeen muodossa

 

Kiitos, kun luit! Kerro oma mielipiteesi, kommentoi ja anna palautetta 

Miten kirjoitat täydellisen tietoa sivun-