Olet varmasti huomannut, että verkkokurssit ovat yhä suositumpia. Kuka tahansa voi tehdä verkkokurssin ja laittaa sen myyntiin. Ehkä unelma passiivisesta tulosta siintää silmien edessä. Onhan verkkokurssi kätevä. Tavoitat kymmeniä ja jopa satoja potentiaalisia asiakkaita yhdellä kertaa. Verkkokurssi ei sido sinua olemaan livenä paikalla eikä vaihtamaan (työ)aikaa rahaan.

Mutta mitä enemmän verkkokursseja tehdään, sitä enemmän saatat miettiä, mahtuuko markkinoille enää uusia verkkokursseja? Onko mahdollista tehdä ja myydä verkkokurssi, jonka ihmiset haluavat oikeasti ostaa?

Ehdottomasti kyllä!

7 asiaa jotka sinun pitää tietää, ennen verkkokurssin tekemistä

Mitä enemmän verkkokursseja tehdään, sitä enemmän ihmiset tulevat niistä tietoisiksi. Kynnys verkkokurssin ostamiseen alenee. Jos olet milloinkaan miettinyt oman verkkokurssin tekemistä ja myymistä, joko oman asiantuntemuksesi tuotteistamiseksi tai harrastusmielessä, nyt jos koskaan on paras aika aloittaa. Ja tässä postauksessa kerron sinulle, mitkä 7 asiaa sinun on pitää tietää, ennen kuin aloitat verkkokurssin tekemisen.

1. Mitä haluat opettaa?

Tämähän se ensimmäinen kysymys aina on.

  • ”Ei minulla ole mitään tietotaitoa, josta joku maksaisi…”
  • ”Olen vain tavallinen perheenäiti/kirjanpitäjä/valokuvaaja/opiskelija/ ______________, en ole opettaja, en voi opettaa mitään…”

Tiedätkö mitä, en minäkään ole opettaja. Olen taloushallinnon tradenomi. Olen kahden vuoden aikana oppinut nämä asiat kantapään kautta. Ja juuri siksi haluan opettaa sinua, jotta et joudu käyttämään kahta vuotta aikaa oppiaksesi sen, minkä minä jo tiedän.

Parhaat verkkokurssit syntyvät näiden kolmen yhdistelmästä:

  • sinun tietotaitosi
  • sinun intohimosi
  • sinun unelma-asiakkaasi ongelma/haaste

Meillä jokaisella on olemassa tietotaitoa, josta joku muu on valmis maksamaan. Usko pois! Suurperheen äiti tietää, miten organisoida arki ilman hermoromahdusta (ostan heti tämän kurssin!). Pienillä tuloilla elävä perhe näyttää, miten 300,00 € tehdään ruokaostokset, eikä nähdä nälkää. Valokuvaaja auttaa harrastevalokuvaajia ottamaan upeita kuvia kännykällä.

Sinä tiedät jostakin asiasta paljon enemmän, kuin joku muu. Mieti osaamistasi esimerkiksi tästä näkökulmasta: opeta niitä ihmisiä, jotka ovat tilanteessa, jossa sinä olit 2 vuotta sitten. #rohkeastieteenpäin #uskoitseesi

Miten paljon oletkaan oppinut 2 vuoden aikana! Ja miten paljon voit auttaa heitä, jotka haluavat päästä samaan tilanteeseen, missä sinä olet nyt.

Mutta pelkkä tietotaito ei riitä. On eri asia puhua valokuvaamisesta ja on eri asia puhua kuvakulmista. Mistä asiasta haluat (ja jaksat) puhua tuntitolkulla? Mikä aihe saa silmäsi loistamaan innostuksesta?

Kún yhdistät nämä kaksi asiaa ongelmanratkaisuun, olet jo paljon pidemmällä kuin moni muu verkkokurssien tekijä. Mitä sellaisia ongelmia tai haasteita sinun unelma-asiakkaallasi on, jonka sinä pystyt ratkaisemaan tietotaidollasi? Puhumme tästä asiasta paljon syvällisemmin myös Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennusohjelmassa.

Kuuntelemalla sisintäsi löydät sen, mistä haluat puhua ja mitä haluat opettaa ja mihin sinulla on tietotaitoa. Mutta löytääksesi unelma-asiakkaasi ongelmat ja haasteet, tarvitset hieman tutkimista.

2. Miten löydät kurssi-ideoita, joista ihmiset ovat oikeasti valmiita maksamaan?

Nyt kun tiedät, että voit opettaa muita, seuraava askel on löytää aihe, josta muut ovat valmiita maksamaan. Siihen käytetään Facebookia ja Googlea.

Etsi aiheesi ympäriltä Facebook-ryhmiä. Ohjeistan kaikkia valmennettaviani liittymään valmentamansa aiheen parhaimpiin ja aktiivisimpiin Facebook-ryhmiin ja annan heille vinkkejä, mihin asioihin ryhmissä kannattaa kiinnittää huomiota.

Facebookista ei välttämättä ensimmäisellä kerralla löydä oikeita ryhmiä, joten kannattaa kääntyä Googlen puoleen. Kirjoita hakusanaksi ”Facebook ryhmä [aiheesi]” ja klikkaa enter. Tarkastele mitä blogipostauksia ja artikkeleita ryhmistä on kirjoitettu.

Artikkelit ja blogipostaukset nimittäin kertovat juuri ne ryhmät, joihin sinä haluat liittyä. Ja vältät ne ryhmät, joihin ei kannata. Säästät siis aikaa ja vaivaa toimimalla näin.

Esimerkiksi ”Paras facebook ryhmä kirppari” toi nämä tulokset. Jos tekisin taustatutkimusta Facebook-kirppareista, lukisin varmasti kaikki nämä postaukset ja artikkelit.

Muista

Liity ryhmiin, jossa sinun unelma-asiakkaasi todennäköisimmin viettää aikaa. Valokuvaajan ei kannata liittyä valokuvaajille tarkoitettuihin ryhmiin.

3. Miten teet taustatutkimuksen oikein?

Kun olet liittynyt muutamaan aktiiviseen ja kannaltasi hyödylliseen Facebook-ryhmään, on aika tehdä taustatutkimusta. Mieti ensin aihealueeseen ja verkkokurssi-ideaan liittyviä hakusanoja. Esimerkiksi jos aiheena on kirpputorit, hakusanat voivat olla ”miksi kukaan ei osta tavaraa”, ”lastenvaatteiden myynti”, ”parhaat vinkit myyntiin” ja niin edelleen.

Kun menet Facebook-ryhmään, sivun vasemmassa reunassa on laatikko ”Etsi tästä ryhmästä”. Lisää siihen hakusana ja paina enter. Saat eteesi listan keskusteluketjuista, joissa keskustellaan hakemastasi aiheesta. Tämä on loistava keino etsiä tietoa, koska nyt pääset näkemään kaikki ongelmat ja haasteet, joita sinun unelma-asiakkaallasi on.

Kun löydät kysymyksiä, joita kysytään kerta toisensa jälkeen, olet löytänyt kurssi-idean.

Eikö ole aikaa tehdä tätä tutkimusta? Mitä jos palkkaisit virtuaaliassarin hoitamaan työn puolestasi?

4. Entä, jos kurssi-idea on jo käytetty?

”Mutta kurssiaihe on jo käytetty, en voi tehdä siitä itse kurssia…”

Niin, jonain päivänä tämä voi olla mahdollista. Mutta ei se tarkoita, ettetkö sinä voi tehdä kurssia samasta aiheesta. Juju on siinä, että teet kurssin omilla tietotaidoilla ja omalla intohimolla. Et ole kopioimassa kenenkään kurssisisältöä (ethän 😉 ) vaan autat unelma-asiakastasi oppimaan ja autat häntä ratkaisemaan ongelmia.

Monet yrittäjät ja valmentajat ostavat kilpailijoiden tuotteita ja miettivät omat tuotteensa niiden perusteella. Itse en toimi näin. Syy on se, etten halua ottaa mitään riskiä kopioimisesta. Tätä samaa suosittelen myös sinulle. Sinulla on erilaista tietotaitoa kuin kilpailijallasi.

Sinun tehtäväsi on kerätä ympärillesi yhteisö, joka tietää, tuntee ja tykkää sinusta. He luottavat sinuun ja siihen, että autat heitä parhaalla mahdollisella tavalla. Kun onnistut tässä, yhteisösi jäsenet eivät välitä, vaikka 150 muuta kilpailijaa tekee kurssin samasta aiheesta. Sinun yhteisösi sitoutuu sinuun – ja sinun kurssiisi.

5. Miksi kurssi pitää rajata?

Saan lukemattomia kysymyksiä siitä, mitä tietoa kurssista tulee antaa ilmaiseksi tai ennakkoon ja mitä jättää maksullisen kurssin sisään. Yksi ehdottoman tärkeä muistisääntö on:

Tee rajaus ilmaisen ja maksullisen sisällön välillä itsellesi selväksi ennen kuin alat tekemään kurssia.

Ilmaista tietoa on olemassa pilvin pimein. Mutta kenellä on tänä päivänä aikaa kahlata kymmeniä verkkosivuja läpi, ladata ilmaisia oppaita sieltä täältä, yhdistellä tietoa, karsia epäolennaista, vanhaa ja virheellistä tietoa ja lopulta löytää ne kultajyvät akanoiden seasta?

Minulla ja sinulla kyllä mutta sinun asiakkaallasi todennäköisesti ei. Ihmiset haluavat helppoja ja nopeita ratkaisuja ongelmiin. Siksi sinä olet paras ihminen myymään verkkokurssiasi, koska olet rakentanut ja pureskellut kurssin sisällön valmiiksi. Asiakkaasi tarvitsee vain tulla, tehdä kurssin tehtävät ja saada tuloksia.

Tarkasti rajattu kurssi saa ihmiset ajattelemaan: ”WAU! Tämä on juuri sitä mitä olen etsinyt! Mahtavaa!”

Mutta jos kurssi kattaa liian monta aihealuetta eikä auta unelma-asiakasta ratkaisemaan mitään tiettyä ongelmaa, kurssi ei resonoi asiakkaan kanssa. Kurssi tuntuu siltä, että se on kasattu nopeasti kokoon ja hinta lätkäisty päälle. Kukapa siitä haluaisi maksaa?

6. Miksi unelma-asiakasta pitää auttaa askel askeleelta eteenpäin?

Askel askeleelta eteenpäin vievä kurssi tarkoittaa yhtä asiaa: toimivaa systeemiä ja strategiaa. Mieti hetki painonpudottajaa, joka osallistuu kurssille B. Kurssilla on 10 erilaista moduulia ruuasta ja unesta aina juoksuun ja kuntosalilla treenaamiseen. Mutta moduulit ovat sikin sokin sekaisin. Ensimmäisellä viikolla treenataan portaissa. Toisella viikolle nukutaan paremmin. Kolmannella viikolla opetellaan syömään lounasta.

Kuulostaa aika sekavalta, eikö?

Mutta sitten tämä henkilö löytää kurssin F, jossa koko sisältö on rakennettu helposti ja loogisesti eteenpäin vieväksi. Ensin opetellaan juomaan vettä ja sitten syömään aamupala. Seuraavaksi otetaan pieni treeni ja sen jälkeen opetellaan tekemään eväät töihin.

Tälle kurssille on paljon miellyttävämpi osallistua, eikö?

Jos haluat oppia, miten rajaat kurssisi oikein ja miten rakennat siitä askel askeleelta eteenpäin vievän ja loogisesti jäsennellyn, näytän miten teet sen Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennusohjelmassa.

7. Miksi pitää aloittaa lyhyestä kurssista?

Ensimmäinen verkkokurssini jonka tein, oli 6 kuukauden pituinen. Älä tee tätä virhettä. Tulen viikon päästä julkaistavassa blogipostauksessa kertomaan sinulle lisää mutta jo nyt haluan sinun tietävän tämän.

Totuuden nimissä on mainittava, että ensimmäinen kurssisi ei todennäköisesti tule olemaan paras tai myyvin kurssi. Siksi siihen ei kannata käyttää aikaa puolta vuotta. Lyhyen kurssin tekeminen (maks. 4 viikkoa) ei vie liikaa aikaa, voit myydä sitä edullisesti, pilotoida, testata ja parantaa. Ymmärrän miltä tuntuu katsoa vierestä, kun muut myyvät massiivisia 6 ja 12 kuukauden kurssejaan. Mutta muista, että he ovat todennäköisesti tehneet tätä jo pidemmän aikaa. Heillä on takanaan vuosien kehitystyö, innovointi ja markkinatutkimukset.

Voit aina myöhemmin tehdä ”pääkurssin” (back-end), joka on pidempi ja arvokkaampi. Sitä varten saat arvokasta kokemusta ja tietotaitoa, kun aloitat lyhyellä kurssilla.

Heräsikö postauksesta mieleen kysymyksiä? Tiedät mitä tehdä 😉