Suunnittelija on vaarassa jämähtää paikoilleen – Blogin elinkaaren kolmas merkkipaalu

Onko mitään raivostuttavampaa, kuin jumittua samaan kohtaan pitkäksi aikaa? Varsinkin, jos sen seurauksena huomaat, että kun lopulta pääset eteenpäin, oletkin tehnyt täysin vääriä asioita?

“Kati” lähestyi minua yksityisviestillä muutama viikko sitten. Hän oli löytänyt blogini sattumalta (onko sellaisia oikeasti 😉 ) ja oli innosta puhkuen lähtenyt kehittämään blogiaan. Ensin hän oli suunnittellut mitä kirjoittaa blogiin ja hahmotellut samalla unelma-lukijaa.

Sen jälkeen hän oli asettanut bloggaamiselle tavoitteen ja välitavoitteet. Seuraavaksi hän oli palannut blogiini, lukenut pari muutakin postausta ja saanut uusia mahtavia ideoita, miten voisi kehittää blogiaan. Takaisin suunnittelupöydän ääreen.

Viikon kuluttua hän oli turhautunut. Ja suuttunut. Ja kirjoitti tulenkiven katkuisen viestin.

“Kahteen viikkoon en oo saanu kirjoitettua mitään, kun oon vaan suunnitellu. Nyt oon niin sekasin, etten enää tiedä mitä pitäis tehdä! Pitääkö mun kirjottaa 5 postausta ja julkasta ne samana päivänä vai mitä??”

“Kati” oli päätynyt suunnittelutasolle, joka on kolmas merkkipaalu blogin elinkaaressa. Tämä on vaarallinen taso, koska tiedon keruu, ideointi ja suunnittelu jää herkästi päälle eikä valmista tahdo tulla. Tämä merkkipaalu on myös siitä haastava, että tälle tasolle voidaan päätyä mistä merkkipaalusta tahansa.

Suunnittelija on vaarassa jämähtää paikoilleen – Blogin elinkaaren kolmas merkkipaalu

Lukemalla tämän postauksen

  • ymmärrät, oletko nyt tai milloin sinulla on vaara jämähtää suunnittelutasolle
  • näet miten suunnittelutasolta siirrytään ammattimaiseksi
  • saat konkreettisia ja käytännönläheisiä täsmävinkkejä, joiden avulla nopeutat siirtymistä

Mutta ennen kuin menemme varsinaiseen aiheeseen, haluan, että otat 5 minuuttia ja käyt vierailulla blogissasi. Avaa uusi välilehti, kirjoita blogisi osoite ja tutki 5 minuuttia seuraavia asioita:

  • Mitkä blogiin ja bloggaamiseen liittyvät asiat eivät ole vahvuuksiasi?
  • Mitä bloggaamiseen liittyviä tehtäviä voit ulkoistaa? Ulkoistaminen kannattaa aloittaa tehtävistä, jotka eivät ole vahvuuksiasi.
  • Mistä ajanvietteestä voit luopua, jotta saat 30 – 60 min enemmän aikaa bloggaamiseen päivässä / viikossa?
  • Kun hankit lisää aikaa bloggaamiseen JA ulkoistat osan hommista pikkuhiljaa, tee suunnitelma, mihin käytät vapautuvan ajan.

Esimerkiksi

Päätät  lopettaa Salkkareiden katsomisen. Ymmärrät, että Salkkareiden katsominen on hauskaa mutta ei vie blogiasi sinne, minne haluat mennä. Vapautuvan ajan hyödynnät ensin miettimällä, mitä hommia voit ulkoistaa.

Kun ulkoistamissuunnitelma on tehty, selvität miten paljon ulkoistaminen maksaa. Tässä kohtaa voit kysyä aloittelevilta yrittäjiltä, suostuvatko he vaihtokauppaan: he auttavat sinua ja sinä autat heitä. Pyrkikää siihen, että vaihtokauppa on tasapuolinen. Lopuksi käytät vapautuvan ajan esimerkiksi blogin tulovirran kasvattamiseen. Käytä 30 % tulovirrasta ulkoistamiseen.

Syy, miksi toivon sinun tekevän tämän tehtävän on tämä:

On täysin mahdotonta olla 100 % ammattilainen jokaisessa bloggaamiseen liittyvässä osa-alueessa. Aika ei yksinkertaisesti riitä. Menestyvän blogin rakentamisessa kannattaakin hyödyntää muita ammattilaisia ja keskittyä niihin osa-alueisiin, jotka kiehtovat sinua eniten. Tällä tavalla vapautat aikaa myös muuhun elämiseen, etkä istu nenä näyttöruudussa 24/7/365.

Kun tein itse tämän harjoituksen, oivalsin, että:

  1. Aikani kului tavoitteeni kannalta epäolennaisiin asioihin – töihin, jotka oli välttämättömiä, mutta jotka eivät lopulta tuoneet yrityksen kassaan rahaa –> Nyt osa näistä on ulkoistettu assistentille
  2. Niinpä tein olohuoneen seinälle blogin kehityssuunnitelman, jonka pilkoin tarkkoihin osa-alueisiin. Hahmottelin suunnitelman, mitä haluan tehdä itse ja mitä ulkoistan ammattilaisille –> Teen tämän vähintään kerran vuodessa
  3. Seuraavaksi budjetoin ulkoistamiseen tarvittavat summat ja lähdin kasvattamaan tulovirtaa. –> Tämä ei ihan onnistunut toivotulla tavalla eli tässä on kehitettävää vielä itselläkin

En tiedä sinusta mutta itselleni auttaa todella paljon kokonaisuuden hahmottamisessa se, että oikeasti kirjoitan tai piirrän suunnitelman. Siksi olenkin vihkojen suurkuluttaja 😀

Lue lisää:

Suunnittelu ON elintärkeää – mutta rajansa kaikella

Toivon, ettet käsitä väärin. Suunnittelu on oikeasti elintärkeää. Halutessasi saavuttaa unelmasi, tarvitset tavoitteita JA suunnitelman miten saavutat sen. Mitä enemmän olen hidastanut tahtia ja vapauttanut aikaa suunnitteluun ja strategiseen tekemiseen, sitä enemmän ja isompia tuloksia olen saanut.

Yhtenä esimerkkinä otan sähköpostilistan kasvattamisen. Otin tavoitteeksi kasvattaa viikkokirjetilaajien määrää 1000 uudella lukijalla. Asetin realistisen tavoiteen, tein suunnitelman sen toteuttamiseksi ja lopputulos puhukoon puolestaan:

Suunnittelija on vaarassa jämähtää paikoilleen - Blogin elinkaaren kolmas merkkipaalu

Nyt minulla on lähes 4000 upeaa lukijaa viikkokirjeen tilaajana, enkä malta odottaa, että saan lähettää heille viikoittain viestejä. Mutta tämä oli mahdollista vain, kun ensin vapautin aikaa muilta töiltä ja istuin suunnittelemaan miten tämän toteutan.

Bloggaaminen olikin yllättävän laaja kokonaisuus…

Isoimmat haasteet tässä merkkipaalussa ovat:

  • etsitään tietoa
  • tiedon perusteella suunnitellaan
  • mutta suunnitelmaa ei viedä käytäntöön

Tässä vaiheessa alkaa myös hahmottumaan bloggaamisen isoimmat osa-alueet :

  • tekniikka (esim. blogin ulkoasu)
  • tulojen hankinta (mistä ja miten paljon)
  • sekä lukijamäärän kasvattaminen
  • sisällön tuottaminen
  • markkinointi

Mihin tulisi keskittyä ensimmäisenä? Mitä tulisi painottaa enemmän kuin jotain muuta? Kuten aikaisemminkin sanoin, blogin kehittäminen kannattaa aina aloittaa hahmottelemalla ne tehtävät, joita itse tykkää tehdä ja ulkoistaa muut pikkuhiljaa. On tärkeää tietää jokaisesta osa-alueesta miten se toimii mutta konkreettinen tekeminen kannattaa jollain aikajänteellä antaa ammattilaiselle.

Bloggaamista kokonaisuutena voi olla vielä vaikea hahmottaa, joten haasteita voi tulla eteen myös siinä, ettei tiedä millaista tietoa tulisi etsiä. Ja haluaako tietoa enää etsiä…?? (nimim. tieto lisää tuskaa…)

Työmäärä voi oikeasti tuntua musertavalta. Moni jättää blogin tässä kohtaa kesken ja keskittyy muihin juttuihin. Se ei välttämättä ole huono asia, sillä meidän aivot ja alitajunta tarvitsee välillä breikkiä bloggaamisesta. Anna siis ajatusten hautua ja kehittyä. Kerro lukijoillesi, että pidät lomaa ja että palaat jonkin ajan kuluttua takaisin.

Aiheesta lisää: 7 virhettä, jotka kannattaa välttää jos blogi on ollut tauolla

Bloggamisen Peruspilarit™ auttaa hahmottamaan bloggaamista kokonaisuutena

Suunnittelija on vaarassa jämähtää paikoilleen - Blogin elinkaaren kolmas merkkipaalu

Riskinä multitaskaaminen tai context switching

Kun bloggaaja ymmärtää, miten laaja kokonaisuus bloggaaminen oikeastaan on, hänelle saattaa muodostua kuva, että mitä enemmän saa asioita tehtyä, sitä nopeammin tuloksia alkaa tulemaan. Siirrytään strategisesta tekemisestä multitaskaamiseen tai context switchingiin.

Joillekin multitaskaaminen voi olla hyvä juttu ja monet tekevät sitä menestyksekkäästi. Itselle ei-diagnosoituna add:na multitaskaaminen on mitä suurinta myrkkyä. Minun on täytynyt puhua itselleni ääneen ja pakottaa itseni tekemään asiat alusta loppuun, jotta asiat eivät jää puolitiehen.

Asioiden jättäminen puolitiehen kasvattaa tehtävälistaa entisestään ja tuo kiireen tuntua. Tekemättömät tehtävät alkavat ahdistaa ja tuntuu, että mitä enemmän yrittää tehdä, sitä enemmän bloggaamisessa menee sekaisin.

Tässä kohtaa isoin apu on tosiaankin vauhdin hidastaminen. Bloggaaminen ei ole pikasprintti vaan maraton.

  • Aseta realistinen tavoite
  • Tee suunnitelma sen toteuttamiseksi
  • Pilko tehtävät 4 – 12 viikon ajalle
  • Tee tehtäviä yksi kerrallaan alusta loppuun

Oikeiden palikoiden yhteensovittaminen

Tällä tasolla olevat blogit näyttävät jo ammattimaisilta. Ulkoasuun on panostettu ja sisältö on alkanut hahmottua loogiseksi kokonaisuudeksi. Tässä vaiheessa kyse on enää oikeiden palikoiden hiomisesta ja yhteensovittamisesta. Koska ulkoasuun on panostettu, blogi erottuu selkeästi muista blogeista. Tällä tasolla ei voida enää puhua massablogista.

Kuvat ovat laadukkaita ja niissä on blogin / bloggaajan vesileima. Kuvat saattavat edelleen olla eri kokoisia. Eri kokoiset kuvat eivät välttämättä ole haitta mutta tähän kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota kokonaisuuden ja yhtenäisyyden näkökulmasta. Henkilökohtaisesti suosittelen vaakakuvia pystykuvien sijaan.

Tärkeintä on varmistaa, että kuvat skaalautuvat katsottavan laitteen mukaan. Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin yrittää hahmottaa kuvaa puhelimella, jos kuvaa joutuu skrollaamaan edestakaisin.

Yksi olennainen asia, mikä tämän merkkipaalun blogeista vielä puuttuu, on linkitys  muihin postauksiin. On tärkeää, että lukija pysyy blogissa mahdollisimman pitkään, jotta postaukset alkavat nousta hakutuloksissa korkealle. Tämä onnistuu hyvin mm. linkittämällä samankaltaisia postauksia toisiinsa.

Tämän tason blogien on vielä haastavaa saada tasaista liikennettä eli lukijavirtaa blogiin. Kun kävijäliikennemäärää halutaan kasvattaa, voidaan vahingossa sortua yhteen kriittiseen virheeseen:

Blogipostauksia kirjoitetaan 7 – 10 viikossa ja niitä jaetaan 15 eri fb ryhmässä samaan aikaan. Lopputulos: Spämmileima.

Kävijäliikennettä kannattaa kasvattaa laadukkaalla ja lukijaa hyödyttävällä sisällöllä ja tasaisella markkinoinnilla. Yksikin laadukas postaus viikossa on parempi kuin viisi sutaisten tehtyä postausta.

Mitä nämä bloggaajat voivat tehdä viedäkseen blogin seuraavalle tasolle?

  • Kiinnitä huomiota postausten sisältöön. Laatu ei korvaa määrää. Mitkä asiat auttavat ja hyödyttävät juuri sinun lukijaasi?
  • Mieti blogisi kuvia. Tarkastele kokonaisuutta ja pohdi, kannattaako kuvien kokoja yhtenäistää. Saako erikokoiset kuvat aikaan sekavan kokonaiskuvan? Entä miltä kuvat näyttävät, kun blogia luetaan mobiililaitteella?
  • Jätä kuvien väliin yksi tyhjä rivi. Täysin toisissaan kiinni olevat kuvat näyttävät sekavalta. Lukijat rakastavat valkoista tilaa!
  • Kasvata tuloja strategisesti. Mieti mainokset ja affiliate-tulot sekä sponsoroidut postaukset tarkkaan. Valitse kourallinen tuotteita, joita suosittelet. Määrä ei korvaa laatua.
  • Käytä osa tuloista blogin ja oman osaamisen kehittämiseen. Mitä enemmän kehität itseäsi ja blogiasi, sitä nopeammin näet tuloksia.
  • Korvaa pitkä lista mainosbannereita mainoskarusellilla. Muun muassa Tradedoublerissa tämän voi tehdä todella kätevästi.
  • Jaa postauksia eri päivinä eri ryhmissä ja somekanavissa.

Haluatko jättää turhan säätämisen, tiedonkeruun ja virheiden tekemisen taakse ja siirtyä nopeasti kohti ammattimaisempaa bloggaamista? Silloin Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennus on sinun seuraava askeleesi. Tule mukaan maksuttoman workshopin odotuslistalle ja näe, miten voit rakentaa omasta blogistasi ammattitason blogin.

Mahtavaa! Olet jälleen yhden askeleen lähempänä laadukasta ja menestyvää blogia. Minkä yhden asian viet tästä postauksesta omaan blogiin?

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Hei, olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan massablogeista. Opetan sinut kirjoittamaan postauksia, joiden ansiosta lukija palaa kerta toisensa jälkeen juuri sinun blogiisi. Olipa tavoitteesi saada lisää lukijoita tai hankkia tuloja blogin avulla, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa!

Tilaa uusimmat postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 60 tilaajien joukkoon

Näitä luetaan nyt