Suomi – Blogi – Suomi sanakirja

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Suomi – Blogi – Suomi sanakirja. Olen kerännyt tähän postaukseen yleisiä sanoja ja termejä, joihin voit törmätä. Olen yrittänyt tiivistää selityksen mahdollisimman simppeliin muotoon. Päivitän listaa aika ajoin. Lisää tämä postaus kirjanmerkkeihin, niin pääset palaamaan siihen takaisin uudelleen.

Suomi – Blogi – Suomi sanakirja

A

  • Affiliate-linkki = linkki (url), joka sisältää koodin tai tunnisteen/evästeen. Kun lukija klikkaa affiliatelinkkiä, hänen selaimeensa päivittyy pieni eväste. Mikäli lukija ostaa tuotteen evästeen voimassaoloaikana, selain tunnistaa sen sinun kautta ostetuksi. Tällöin tieto ostosta ja affiliatelinkistä menee yritykselle tai affiliateverkostoon ja sinulle kirjautuu komissio
  • Affiliate-markkinointi = suosittelumarkkinoinnin muoto. Kerrot yrityksen tuotteista lukijoillesi ja tarjoat lukijoille mahdollisuuden ostaa tuote blogipostauksessa olevan affiliatelinkin kautta
  • Affiliate-tuote = yrityksen tuote, jota suosittelet omille lukijoillesi ja josta saat rahallisen komission mikäli lukijasi ostaa tuotteen sinun affiliatelinkkisi kautta
  • Affiliate-verkosto = sivusto, johon yritykset voivat rekisteröityä ja tarjota omia tuotteitaan muiden suositeltavaksi. Yritykset ovat mainostajia ja bloggaajat, sisällöntuottajat ja sivustojen ylläpitäjät ovat julkaisijoita. Yritykset tilittävät komissiot affiliate-verkostoille, joista ne ohjataan julkaisijoiden tileille. Suosituimmat affiliate-verkostot ovat Adtraction, Tradedoubler ja Tradetracker.
  • Automaatio = prosessi, jossa blogiin rakennetaan tunneli (funneli, putki). Prosessin aikana lukija etenee tunnelia kohti ostotapahtumaa (esimerkiksi kirjoitat blogipostauksen, josta ohjaat lukijan lukemaan toisen postauksen ja siitä ohjaat lukijaa verkkokauppaan tai affiliatetuotteeseen)

B

  • Backlink = Hakukoneoptimoinnissa käytetty termi linkistä, joka on arvokas sen saajalle. Mitä luotettavammalta sivustolta tai blogista linkitetään sinun blogiisi, sitä enemmän se parantaa sinun blogisi hakukoneoptimointia ja näkyvyyttä Googlessa
  • Blogi = verkkosivusto, ylläpitäjänä yksityishenkilö, yritys tai yhteisö. Uusin julkaisu (artikkeli, blogiteksti) on aina ensimmäisenä. Voi olla julkinen, yksityinen tai rajattu. Tulisi sisältää mahdollisuuden kommentointiin. Kuvia ja sisältöjä voi muokata jälkikäteen. Voi myös päivittää, kunhan sivun ylä- tai alalaitaan merkitsee “Päivitetty xx.xx.2019 | Alkuperäinen postaus julkaistu xx.xx.2018”
  • Blogialusta = verkkosivusto, johon blogi perustetaan ja jonka johdosta blogia tai sivustoa ei tarvitse erikseen koodata. Tunnetuimmat ovat Blogger, WordPress.org, WordPress.com, Lily.fi, Fitfashion.fi
  • Blogiportaali = sivusto, johon voit joko ilmoittaa omasta blogista tai perustaa blogin suoraan portaaliin. Blogit ryhmitellään yleensä omiin kategorioihin, jolloin samasta aiheesta kirjoittavat blogit löytyvät samasta kategoriasta. Blogiportaaleja mm. Lily.fi, BlogBook, Fitfashion.fi, Suomenblogimedia.fi

C

  • CTA = Call To Action kehoite tai toiminto, jonka haluat lukijan tai asiakkaan tekevän tai jolla ohjaat lukijaa eteenpäin (esim. Klikkaa tästä ja lue lisää)
  • CTR = Click through rate = miten aktiivisesti linkkiä klikataan (lasketaan näin: (linkin klikkaajat/postauksen lukijat) x 100 | esim. (287 / 3692) x 100 = 7,77 %) Mitä useampi klikkaa esimerkiksi affiliatelinkkiä, sitä suurempi mahdollisuus on tienata affiliatelikomissio

D

  • Digitaalinen tuote = verkkokurssi, e-kirja, webinaari, podcast. Informaatiota ja/tai opetusta sisältävä tuote, joka voidaan toimittaa virtuaalisesti ilman pakkausta, postitusta ja varastointia.
  • Digiyrittäjyys = liiketoiminta, jonka pääasiallisena tavoitteena on rakentaa informatiivisia digituotteita, kuten verkkokursseja ja e-kirjoja ja myydä niitä sekä kampanjoina / lanseerauksina että automaatiolla
  • Do-Follow = kun linkität omasta blogista jonkun toisen blogiin, linkki on tyypillisesti do-follow. Tämä tarkoittaa, että linkkisi auttaa toisen blogin hakukoneoptimointia, koska toimii ns. backlinkkinä
  • Domain = Verkko-osoite eli nettisivun osoite, esim. https://bloggaajastaammattilaiseksi.fi tai www.paypal.com
Suomi - Blogi - Suomi sanakirja

E

  • E-kirja = kirja, joka on tallennettu pdf-tiedostomuotoon. E-kirjoja voi olla myös epub- tai Kindle versioina. Mikäli e-kirja on pdf-tiedostomuodossa, kirjan lukeminen ei vaadi erillistä laitetta. Jotta pdf-kirjan voi lukea, laitteessa täytyy olla maksuton Adobe Reader ohjelma asennettu. Lähes jokaisessa laitteessa on jo tänä päivänä Adobe Reader valmiina.
  • Ennakkomyynti = Ennakkomyynnistä puhutaan silloin, kun tuotteen ideaa testataan markkinoilla. Tuotetta ei ole valmistettu, siitä on aihio tai raamit olemassa mutta ennen tuotteen valmistumista halutaan varmistaa, että tuote myy. Ennakkomyynnille asetetaan tarkka tavoite sekä myyntiaika, esim. 2 tai 4 viikkoa. Myyntiajan jälkeen tehdään päätös valmistetaanko tuote (oliko ennakkomyynti onnistunut) vai palautetaanko rahat (ennakkomyynti ei onnistunut)
  • Evergreen content = sisältö, jota pystyy hyödyntämään ja joka on ajankohtaista myös vuoden kuluttua. Evergreen sisältöä voidaan uudistaa ja päivittää esimerkiksi kerran vuodessa.

G

  • Google Analytics = GA = maksuton analyysityökalu, jonka avulla näet, mitä lukijat blogissasi tekevät
  • Google Avainsanatyökalu = (engl. Google Keyword Planner) ilmainen Googlen kehittämä ohjelma, jonka avulla voit etsiä tietoa hakusanojen hakumääristä, hankkia uusia hakusanaideoita tai katsoa, mitkä hakusanat juuri sinun blogissasi toimivat parhaiten. Hakusanoja käytetään hyödyksi hakukoneoptimoinnissa

H

  • Hakukoneoptimointi = Ks. SEO
  • Hakusana tai -lause, hakutermi = sana tai lause, jolla blogi halutaan löytyvän Googlen halutuloksista. Esimerkiksi blogi, bloggaaminen, oma talous, vaurastuminen, ovat hakusanoja, joita etsitään Googlen kautta. Mitä tarkempi hakusana on, toisin sanoen mitä paremmin se liittyy kirjoittamaasi sisältöön, sitä suurempi todennäköisyys on että sivustosi löytyy hakutuloksista korkealta. Hakulause on kokonainen lause tai lauseen osa, jolla tietoa etsitään Googlesta, esimerkiksi ”Miten aloittaa painonpudotus”.

I

  • Indexointi = Googlen robotit “ryömivät” blogiasi läpi ja arvottavat sisältöä tiettyjen ennalta määrätyjen paramerien mukaan. Mitä enemmän blogin sisältö vastaa näitä parametrejä, sitä korkemmalle blogisi yltää hakutuloksissa
  • Interlink = blogin sisäinen linkki, jossa linkität oman blogin sisällä olevia postauksia toisiinsa
  • Istunnot = GA = kuinka monta kertaa blogissasi on käyty tiettynä ajanjaksona (yksittäinen uniikki kävijä on voinut käydä kuukauden aikana blogissasi 3 kertaa, jolloin istunnot on 3, kun kävijät on 1)
  • Istunnon keskimääräinen kesto = GA = kuinka pitkään kävijä on viihtynyt blogissasi yhdellä kertaa, keskiarvo =  mitä suurempi luku, sen parempi hakukoneptimoinnin kannalta

K

  • Kategoria = blogin aihe-alueet joista kirjoitat; monella menee tunnisteet ja kategoriat sekaisin. Ihanteellisinta olisi, jos sinulla olisi 4 – 6 kategoriaa, joista bloggaat. Kategorioiden avulla blogin sisältöä ryhmitellään loogiseksi kokonaisuudeksi. Kategorioita kannattaa ajatella kuten kirjan sisällysluetteloa. Kun lukija klikkaa kategorian nimea, hän saa samalla kertaa luettavaksi kaikki kyseiseen kategoriaan lisätyt postaukset (esimerkkinä klikkaa minun kategorioista vaikkapa ”bloggaamisen aloittamiseen”)
  • Klikkiotsikko = otsikko, joka saa ihmisen klikkaamaan postaukseen ja johtaa lukijaa harhaan, koska postauksessa ei käydä läpi niitä asioita, joita otsikko lupaa
  • Kuvan nimi = kuvan nimi tulee olla blogipostauksen otsikko tai seossa käytetty hakusana. Kuvan nimessä ei saa olla ääkkösiä (hääkuva –> haakuva), sillä ääkkösten johdosta kuva ei näy mobiililaitteella.
  • Kuvapankki = ilmaisten kuvien reservi. Internetistä löytyy kymmeniä sivustoja, joista voit ladata ilmaisia kuvia ja joita voi käyttää myös markkinointitarkoituksiin. Kuvapankkeja ovat mm. Pexels, Pixabay ja Shutterstock (maksullinen)
  • Kuvien alt attribuutit = kuvan “otsikko”, kun viet hiiren kuvan päälle mutta et klikkaa kuvaa, kursorin alle tulee kuvan nimi
  • Käyttäjät, uniikit/yksilölliset kävijät =  GA = kuinka moni on tietyn ajanjakson aikana vieraillut yhden kerran blogissasi
  • Käyttökokemus, käyttäjäkokemus = miten miellyttävä lukijan on olla blogissa (helppolukuisuus, tekstin väljyys, blogin latausnopeus)

L

  • Lanseeraus = Markkinointikampanja. Lanseerauksessa tuote esitellään isolle yleisölle. Lanseeraus kestää keskimäärin 1 – 2 viikkoa. Lanseerauksen aikana tuote on edullisemmin myynnissä tai tuotteen mukana saa extra tuotteita / palveluita (bonuksia). Myös blogi voidaan lanseerata eli julkaista isolle yleisölle. Lanseerauksen aikana tuoteen tai blogin ympärille pyritään saamaan aikaa ”hyvää pöhinää”.
  • Liikenne = Somesta, sähköpostilistalta ja hakutulosten kautta blogiiin tai sivustolle tulevat kävijät / lukijat
  • Lisäarvo = jotain sellaista sisältöä tai tietoa, jota lukija tai asiakas ei saa mistään muualta kuin sinulta
  • Lisäosa / Plugin / widget = Blogialustat ja blogien tarjoamat muokkausmahdollisuudet ovat rajalliset ellet osaa koodata. Siksi monille blogialustoille on kehitetty erillisä lisäosia, joita voidaan ottaa käyttöön ilman koodaamista. Esimerkiksi voit lisäosan avulla laittaa blogiisi kalenterin, hakutoiminnon, rakentaa verkkokaupan tai kurssialustan
  • Linkkipyydys = linkbait = sisältöä, joka saa ihmisiä linkittämään siihen takaisin
  • Long tail keyword = pitkän hännän hakulause, liittyy hakukoneoptimointiin (SEO)

M

  • Metakuvaus / Slug = lyhyt, noin 160 merkkiä pitkä teksti, joka tulee näkyviin hakutuloksissa. Tähän kannattaa tiivistää postauksen idea mahdollisimman houkuttelevasti
  • Myyntitunneli / Myyntiputki / Sales Funnel / Ostosupppilo =  Sähköisesti esimerkiksi sähköpostiohjelmaan rakennettu sarja toimintoja, joiden avulla potentiaalisille ostajille tarjotaan tuotteita. Myyntitunneli sekä myyntiprosessi on automatisoitu mahdollisimman pitkälle. Myyntitunnelin voi myös rakentaa suoraan blogiin hyödyntämällä 5 – 7 blogipostausta.

N

  • No-follow = affiliatelinkissä oleva koodinpätkä, joka kertoo Googlelle, ettei kyseistä linkkiä oteta huomioon kummankaan PageRankissa. No-follow koodia kannattaa käyttää myös silloin, kun et luota sivustoon tai blogiin, johon sinun täytyy kuitenkin linkittää.

P

  • PageRank = sivujen / postausten tärkeysjärjestys verrattuna siihen, miten paljon postaukseen / sivuun on linkitetty muista blogeista. PageRank arvoon vaikuttaa moni muukin tekijä.
  • Palvelin (serveri, servu, webhotelli) = Palvelin on blogin koti tai perusta, johon blogi rakennetaan. Ilman palvelinta blogia ei ole olemassa. Ilmaiset blogialustat (Blogger, WordPress.com) huolehtivat palvelimesta itse. WordPress.org alusta vaatii palvelimen / webhotellin. Monet yritykset (Esim. Bluehost ja Zoner) tarjoavat sekä webhotellia että blogialustaa yhdessä, jolloin sinun ei tarvitse hankkia näitä erikseen eikä yhdistää toisiinsa.
  • Passiivinen tulo = tulo, joka tulee lähes automaattisesti. Esimerkiksi digitaalisten tuotteiden myynti voidaan rakentaa passiiviseksi, jolloin potentiaalisia ostajia ohjataan mainosten kautta myyntitunneliin. Myyntitunnelissa myydään erilaisia tuotteita. Myynti ja maksut on automatisoitu. Myös affiliatemarkkinointi on tyypillisesti ”passiivista” tuloa.
  • Permalink = kestolinkki, postauksen url-osoite
  • Pilotti = Oman tuotteen myyntitestaus. Pilotissa oma digitaalinen tuote (e-kirja tai verkkovalmennus) on lähes valmis. Myynnin ja testauksen jälkeen asiakkailta pyydetään mahdollisimman paljon palautetta ja tuotetta parannellaan palautteen perusteella
  • Pilvipalvelu = tallennuspalvelu, joka on tietokoneesta ja paikasta riippumaton. Esimerkiksi Dropbox, Photobucket, Flikr ja Google Drive ovat pilvipalveluita
  • Podcast = n. 20 – 40 min mittainen haastattelu. Esimerkiksi bloggaaja voi haastatella asiantuntijoita ja tehdä siitä podcast-sarjan.
  • Postaus / julkaisu / artikkeli = yksi kirjoitus / julkaisu. Julkaisu voi tarkoittaa somessa myös kuvia, videota tai äänitiedostoja. Jokaisella postauksella on oma uniikki url eli permalink. Tällöin yksittäistä postausta on helppo jakaa sosiaalisessa mediassa.

R

  • Responsiivinen ulkoasu = (engl. responsive layout) sivusto tai blogi skaalautuu käytettävän laitteen mukaan, eikä sivua tai blogia tarvitse skrollata sivusuunnassa. Voit tarkistaa oman blogisi responsiivisuuden vierailemalla blogissa omalla älylaitteella.

S

  • SEO (Search Engine Optimization, hakukoneoptimointi, näkyvyys Googlessa) = blogi tai sivusto voidaan hakukoneoptimoida, jolloin se löytyy helposti Googlesta. Tavoitteena on päästä orgaanisten hakutulosten kärkeen (ensimmäiselle sivulle).
  • Sisältö = julkaistava materiaali. Esimerkiksi blogiartikkeli, Facebook-kuva + teksti, Instagram kuva, Twitter twiitti ovat sisältöjä
  • Sisältömarkkinointi = ”Internetin ja sosiaalisen median synnyttämä markkinointitekniikka, jossa tuotteen tai palvelun kohderyhmälle tuotetaan sen arvostamaa, sille hyödyllistä sekä jatkuvaa ja johdonmukaista markkinointiviestintää ja muuta mediasisältöä sen parhaiten tavoittavissa kanavissa. Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on sitouttaa nykyisiä asiakkaita pysymään asiakkaina, hankkia uusia ja markkinoida kaikille kannattavasti. Sisältömarkkinoinnissa pyritään tuottamaan tai välittämään kohderyhmään kuuluville heitä kulloinkin kiinnostavaa sisältöä, kuten käyttövinkkejä, neuvontaa, tuotteeseen ja sen mahdollistamaan elämäntyyliin liittyviä mediajuttuja, videopätkiä, verkkosivustoja, blogeja, e-kirjoja, podcasteja, markkinointikilpailuja, testejä, kyselyjä yms. Mitä yllättävämpää, viihdyttävämpää tai hyödyllisempää sisältö on, sitä mieluummin kohderyhmän edustajat levittävät ja suosittelevat sitä keskinäisessä kanssakäymisessään, nykyään erityisesti sosiaalisessa mediassa. Kuluttajille markkinoivat yritykset, järjestöt ja julkisen sektorin palvelut suosivat Facebookia ja muuta 'vapaa-ajan sosiaalista mediaa', yritysmarkkinoijat taas LinkedIn-palvelua.” -Suora lainaus Wikipediasta (lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sis%C3%A4lt%C3%B6markkinointi)
  • Sivun katselut = kuinka monella sivulla / postauksessa uniikki kävijä on käynyt. Samalla istunnolla uniikki kävijä on voinut lukea 3 postausta, jonka johdosta tämä luku on aina suurin
  • Sivut / istunto = keskiarvoluku, kuinka monella sivulla / postauksessa uniikki kävijä on käynyt yhden istunnon aikana. Mitä suurempi luku, sen parempi hakukoneoptimoinnin kannalta
  • Some = Sosiaalinen Media kokonaisuutena; blogin lisäksi kaikki some-kanavat, joissa bloggaaja viettää aikaa, johon julkaisee tai jakaa julkaisujaan; tunnetuimmat Facebook = FB, Instagram = IG, Twitter, Google+, Youtube, Snpachat
  • Sähköpostiautomaatio = etukäteen kirjoitettu ja ajastettu sähköpostisarja, jonka pituus vaihtelee tarpeen mukaan. Automaatiota voidaan käyttää esimerkiksi lyhyen kurssimateriaalin toimittamiseen
  • Somealusta / somekanava = Facebook, Instagram, Twitter, Google+, LinkedIn

T

  • Title = sivuston nimi tai otsikko
  • Tunniste (avainsana, tagi) = tunnisteen avulla voit hakea kaikki julkaisut, jotka on liitetty kyseiseen avainsanaan kyseisessä blogissa. Esimerkiksi tunniste voi olla leivonta, raakaleivonta, äitienpäiväkakkuresepti. Kun klikkaat blogissa yhtä tunnistetta, saat listauksen kaikista artikkeleista, joihin on liitetty samainen tunniste. Tunnisteiden tehtävänä on ”pilkko” kategoriaa tarkempiin osiin (esim. Kategoria on leivonta, tagit voivat olla raakaleivonta, pullat, kakut, muffinit)

V

  • Verkkokurssi = tekstiä, videoita ja /tai ääntä sisältävä opetusmateriaali, jonka voi opiskella missä tahansa, milloin tahansa ja millä laitteella tahansa (tietokone, puhelin, tabletti). Verkkokurssit ovat tyypillisesti itseopiskeltavia. Verkkokurssin materiaali voidaan avata opiskelijalle joko kerralla tai yksi osa / moduuli / viikko kerrallaan.
  • Verkkokurssialusta = paikka, johon oppimateriaali sijoitetaan, esimerkiksi Teachable, Campwire, Udemy. Verkkokurssin voi myös tehdä oman blogin/sivuston yhteyteen erillisillä lisäosilla.
  • Välitön poistuminen prosenteissa = kuinka moni blogissa vieraillut on poistunut yhden postauksen jälkeen. Mitä pienempi luku, sen parempi SEOn kannalta. Blogien keskiarvo poistumisprosentti on yli 80 %. Jos pääset 70 % taputa itseäsi selkään

W

  • Webinaari = verkkoseminaari, verkossa toteutettava virtuaalinen oppitunti, johon osallistuminen voi olla ilmaista tai maksullista. Tyypillisesti webinaarit ovat 60 – 90 minuutin mittaisia. Webinaaria varten voidaan hankkia erillinen ohjelma (WebinarJam, GoToWebinar, Zoom) tai toteuttaa esimerkiksi Facebook ryhmässä Facebook-liven avulla.

X

  • XLM sitemap = reitti, jota pitkin Googlen botit kulkevat. Auttaa botteja huomaamaan, mitkä sivut päivittyvät useasti.

Muut

  • % uutta istuntoa = kuinka moni blogissa vieraillut on tullut ensimmäistä kertaa vs. kuinka moni on palannut useamman kerran. Mitä useampi palaa takaisin, sen parempi SEOn kannalta

Puuttuuko listasta jotain? Kerro termi, jota et löydä tästä listasta, lisään sen siihen mielelläni. Kiitos!

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: