Suomi – Blogi – Suomi sanakirja

  1. Blogi = verkkosivusto, ylläpitäjänä yksityishenkilö, yritys tai yhteisö. Uusin julkaisu (artikkeli) on aina ylimpänä. Voi olla julkinen, yksityinen tai rajattu. Tulisi sisältää mahdollisuuden kommentointiin. Kuvia ja sisältöjä ei tule muokata jälkikäteen. Päivittää voi, kunhan sivun ylä- tai alalaitaan merkitsee “Päivitetty xx.xx.2016”
  2. Blogialusta = verkkosivusto, johon blogi perustetaan. Tunnetuimmat ovat Blogger, WordPress.org, WordPress.com, Lily.fi, Fitfashion.fi
  3. Blogiportaali = sivusto, johon voit joko ilmoittaa omasta blogista tai perustaa blogin suoraan portaaliin. Blogit ryhmitellään yleensä omiin kategorioihin, jolloin samasta aiheesta kirjoittavat blogit löytyvät samasta kategoriasta. Blogiportaaleja mm. Bloglovin, BlogBook, FitNet
  4. CTA = Call To Action kehoite tai toiminto, jonka haluat lukijan tai asiakkaan tekevän
  5. CTR = Click through rate = miten aktiivisesti linkkiä klikataan
  6. Digitaalinen tuote = verkkokurssi, e-kirja, webinaari, podcast. Informaatiota ja/tai opetusta sisältävä tuote, joka voidaan toimittaa virtuaalisesti ilman pakkausta, postitusta ja varastointia
  7. Digiyrittäjyys = liiketoiminta, jonka pääasiallisena tavoitteena on rakentaa informatiivisia digituotteita, kuten verkkokursseja ja e-kirjoja
  8. Domain = Verkko-osoite eli nettisivun osoite, esim. www.unelmaonnellisuudesta.fi tai www.paypal.com
  9. E-kirja = kirja, joka on tallennettu pdf-tiedostomuotoon
  10. Ennakkomyynti = Ennakkomyynnistä puhutaan silloin, kun tuotteen ideaa testataan markkinoilla. Tuotetta ei ole valmistettu, siitä on aihio olemassa mutta ennen tuotteen valmistumista halutaan varmistaa, että tuote myy. Ennakkomyynnille asetetaan tarkka tavoite sekä myyntiaika, esim. 2 tai 4 viikkoa. Myyntiajan jälkeen tehdään päätös valmistetaanko tuote (oliko ennakkomyynti onnistunut) vai palautetaanko rahat (ennakkomyynti ei onnistunut)
  11. Evergreen content = sisältö, jota pystyy hyödyntämään ja joka on ajankohtaista myös vuoden kuluttua
  12. Google Analytics = GA = analyysityökalu, jonka avulla näet, mitä lukijat blogissasi tekevät
  13. Google Avainsanatyökalu = ilmainen Googlen kehittämä ohjelma, jonka avulla voit etsiä tietoa avainsanojen hakumääristä, hankkia uusia avainsanaideoita tai katsoa, mitkä hakusanat juuri sinun blogissasi toimivat parhaiten
  14. Hakusana tai -lause, hakutermi = sana tai lause, jolla blogi halutaan löytyvän Googlen halutuloksista. Esimerkiksi blogi, bloggaaminen, oma talous, vaurastuminen, ovat hakusanoja, avainsanoja, joita etsitään Googlen kautta. Mitä tarkempi hakusana on, toisin sanoen mitä paremmin se liittyy kirjoittamaasi sisältöön, sitä suurempi todennäköisyys on että sivustosi löytyy hakutuloksista korkealta
  15. Indexointi = Googlen robotit “ryömivät” blogiasi läpi ja arvottavat sisältöä tiettyjen ennalta määrättyjen parametrien mukaan. Mitä enemmän blogin sisältö vastaa näitä parametrejä, sitä korkemmalle blogisi yltää hakutuloksissa
  16. Interlink = blogin sisäinen linkki, linkitä blogin sisällä aikaisempiin blogipostauksiin
  17. Istunnot = GA = kuinka monta kertaa blogissasi on käyty tiettynä ajanjaksona (yksittäinen uniikki kävijä on voinut käydä kuukauden aikana blogissasi 3 kertaa, jolloin istunnon luku on suurempi)
  18. Istunnon keskimääräinen kesto = GA = kuinka pitkään uniikki kävijä on viihtynyt blogissasi yhdellä kertaa, keskiarvo =  mitä suurempi luku, sen parempi hakukoneptimoinnin kannalta
  19. Kategoria = aihe-alueet joista kirjoitat; monella menee tunnisteet ja kategoriat sekaisin. Ihanteellisinta olisi, jos sinulla olisi 4 – 6 kategoriaa, joista bloggaat
  20. Klikkiotsikko = otsikko, joka saa ihmisen klikkaamaan postaukseen ja johtaa lukijaa harhaan, koska postauksessa ei käydä läpi niitä asioita, joita otsikko lupaa
  21. Kuvan nimi = kuvan nimi tulee olla blogipostauksen otsikko tai otsikossa käytetty avainsana
  22. Kuvapankki = ilmaisten kuvien reservi. Internetistä löytyy kymmeniä sivustoja, joista voit ladata ilmaisia kuvia ja joita voi käyttää myös markkinointitarkoituksiin. Löydät kattavan listauksen kuvapankeista täältä: http://www.julkista.fi/kuvapankit/
  23. Kuvien alt attribuutit = kuvan “otsikko”, kun viet hiiren kuvan päälle mutta et klikkaa kuvaa, kursorin alle tulee kuvan nimi
  24. Käyttäjät, uniikit kävijät =  GA = kuinka moni on tietyn ajanjakson aikana vieraillut yhden kerran blogissasi
  25. Käyttökokemus = miten miellyttävä lukijan on olla blogissa (helppolukuisuus, väljyys, blogin latausnopeus)
  26. Lanseeraus = Tuote on ennakkomyyty, pilotoitu ja sitä on paranneltu. Lanseerauksessa tuote esitellään isolle yleisölle. Lanseeraus kestää keskimäärin 1 – 2 viikkoa. Lanseerauksen aikana tuote on edullisemmin myynnissä tai tuotteen mukana saa extra tuotteita / palveluita. Myös blogi voidaan lanseerata eli julkaista isolle yleisölle
  27. Liikenne = Somesta, sähköpostilistalta ja hakutulosten kautta tulevat kävijät / lukijat
  28. Lisäarvo = jotain sellaista sisältöä tai tietoa, jota lukija tai asiakas ei saa mistään muualta
  29. Lisäosa / Plugin / widget = Blogialustat ja blogien tarjoamat muokkausmahdollisuudet ovat rajalliset. Siksi monille blogialustoille on kehitetty erillisä lisäosia, joita bloggaaja voi ottaa käyttöön. Esimerkiksi voit lisäosan avulla laittaa blogiisi kalenterin, hakutoiminnon, lisätä koodia, lisätä somepainikkeita ja paljon paljon muuta
  30. Linkkipyydys = linkbait = sisältöä, joka saa ihmisiä linkittämään siihen takaisin
  31. Long tail keyword = pitkän hännän hakulause
  32. Metakuvaus / Slug = tiivistelmä postauksesta hakutuloksissa
  33. Myyntitunneli / Myyntiputki / Sales Funnel / Ostosupppilo =  Sähköisesti esimerkiksi sähköpostiohjelmaan rakennettu sarja toimintoja, joiden avulla potentiaalisille ostajille tarjotaan tuotteita. Myyntitunneli sekä myyntiprosessi on automatisoitu mahdollisimman pitkälle.
  34. Nofollow-koodi = affiliatelinkissä oleva koodinpätkä, joka kertoo Googlelle, ettei kyseistä linkkiä oteta huomioon kummankaan PageRankissa
  35. PageRank = sivujen / postausten tärkeysjärjestys verrattuna siihen, miten paljon postaukseen / sivuun on linkitetty muista blogeista
  36. Palvelin (serveri tai servu) = Palvelin on blogin koti. Kun puhutaan tietoliikenteestä, palvelimella tarkoitetaan yleensä tietokoneessa suoritettavaa ohjelmistoa
  37. Passiivinen tulo = tulo, joka tulee lähes automaattisesti. Esimerkiksi digitaalisten tuotteiden myynti voidaan rakentaa passiiviseksi, jolloin potentiaalisia ostajia ohjataan mainosten kautta myyntitunneliin. Myyntitunnelissa myydään erilaisia tuotteita. Myynti ja maksut on automatisoitu
  38. Permalink = kestolinkki, postauksen url-osoite
  39. Pilotti = Oman tuotteen myyntitestaus. Pilotissa oma digitaalinen tuote (e-kirja tai verkkovalmennus) on lähes valmis. Myynnin ja testauksen jälkeen asiakkailta pyydetään mahdollisimman paljon palautetta ja tuotetta parannellaan palautteen perusteella
  40. Pilvipalvelu = tallennuspalvelu, joka on tietokoneesta ja paikasta riippumaton. Esimerkiksi Dropbox, Photobucket, Flikr ja Google Drive ovat pilvipalveluita
  41. Podcast = n. 20 min mittainen haastattelu. Esimerkiksi bloggaaja voi haastatella asiantuntijoita ja tehdä siitä podcast sarjan.
  42. Postaus / julkaisu / artikkeli = yksi kirjoitus / julkaisu. Julkaisu voi olla myös kuvia, video tai äänitiedosto. Jokaiseen julkaisuun tulee olla oma suora osoite. Julkaisussa tulee olla aikaleima, jolloin lukija pystyy arvioimaan sisällön tuoreuden
  43. Responsive layout = sivuston ulkoasu skaalautuu käytettävän laitteen mukaan
  44. SEO (hakukoneoptimointi, näkyvyys Googlessa) = blogin rakentaminen niin, että se on helppokäyttöinen ja että se löytyy Googlen hakutuloksista mahdollisimman korkealta
  45. Sisältö = julkaistava materiaali. Esimerkiksi blogiartikkeli, Facebook-kuva + teksti, Instagram kuva, Twitter twiitti
  46. Sisältömarkkinointi = ”Internetin ja sosiaalisen median synnyttämä markkinointitekniikka, jossa tuotteen tai palvelun kohderyhmälle tuotetaan sen arvostamaa, sille hyödyllistä sekä jatkuvaa ja johdonmukaista markkinointiviestintää ja muuta mediasisältöä sen parhaiten tavoittavissa kanavissa. Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on sitouttaa nykyisiä asiakkaita pysymään asiakkaina, hankkia uusia ja markkinoida kaikille kannattavasti. Sisältömarkkinoinnissa pyritään tuottamaan tai välittämään kohderyhmään kuuluville heitä kulloinkin kiinnostavaa sisältöä, kuten käyttövinkkejä, neuvontaa, tuotteeseen ja sen mahdollistamaan elämäntyyliin liittyviä mediajuttuja, videopätkiä, verkkosivustoja, blogeja, e-kirjoja, podcasteja, markkinointikilpailuja, testejä, kyselyjä yms. Mitä yllättävämpää, viihdyttävämpää tai hyödyllisempää sisältö on, sitä mieluummin kohderyhmän edustajat levittävät ja suosittelevat sitä keskinäisessä kanssakäymisessään, nykyään erityisesti sosiaalisessa mediassa. Kuluttajille markkinoivat yritykset, järjestöt ja julkisen sektorin palvelut suosivat Facebookia ja muuta ”vapaa-ajan sosiaalista mediaa”, yritysmarkkinoijat taas LinkedIn-palvelua.” -Wikipedia
  47. Sivun katselut = kuinka monella sivulla / postaussa unii kävijä on käynyt. Samalla istunnolla uniikki kävijä on voinut lukea 3 postausta, jonka johdosta tämä luku on aina suurin
  48. Sivut / istunto = keskiarvoluku, kuinka monella sivulla / postauksessa uniikki kävijä on käynyt yhden istunnon aikana. Mitä suurempi luku, sen parempi hakukoneoptimoinnin kannalta
  49. Some = Sosiaalinen Media kokonaisuutena; blogin lisäksi kaikki some-kanavat, joissa bloggaaja viettää aikaa, johon julkaisee tai jakaa julkaisujaan; tunnetuimmat Facebook = FB, Instagram = IG, Twitter, Google+, Youtube
  50. Sähköpostiautomaatio = etukäteen kirjoitettu ja ajastettu sähköpostisarja, jonka pituus vaihtelee tarpeen mukaan. Automaatiota voidaan käyttää esimerkiksi lyhyen kurssimateriaalin toimittamiseen
  51. Somealusta / somekanava = Facebook, Instagram, Twitter, Google+, LinkedIn
  52. Title = sivuston nimi tai otsikko
  53. Tunniste (avainsana, tagi) = tunnisteen avulla voit hakea kaikki julkaisut, jotka on liitetty kyseiseen sanaan kyseisessä blogissa. Esimerkiksi tunniste voi olla leivonta, raakaleivonta, äitienpäiväkakkuresepti. Kun klikkaat blogissa yhtä tunnistetta, saat listauksen kaikista artikkeleista, joihin on liitetty samainen tunniste
  54. Verkkokurssi = tekstiä, videoita ja /tai ääntä sisältävä opetusmateriaali, jonka voi opiskella missä tahansa ja millä laitteella tahansa (tietokone, puhelin, tabletti)
  55. Verkkokurssialusta = paikka, johon oppimateriaali sijoitetaan, esimerkiksi Teachable, Campwire, Udemy. Verkkokurssin voi myös tehdä oman blogin/sivuston yhteyteen lisäosalla
  56. Välitön poistuminen prosenteissa = kuinka moni blogissa vieraillut on poistunut yhden postauksen jälkeen. Mitä pienempi luku, sen parempi SEOn kannalta. Blogien keskiarvo poistumisprosentti on yli 80 %. Jos pääset alle 70 % taputa itseäsi selkään
  57. Webinaari = verkkoseminaari, verkossa toteutettava virtuaalinen oppitunti, johon osallistuminen voi olla ilmaista tai maksullista
  58. XLM sitemap = reitti, jota pitkin Googlen botit kulkevat. Auttaa botteja huomaamaan, mitkä sivut päivittyvät useasti
  59. % uutta istuntoa = kuinka moni blogissa vieraillut on tullut ensimmäistä kertaa vs. kuinka moni on palannut useamman kerran. Mitä useampi palaa takaisin, sen parempi SEOn kannalta

Puuttuuko listasta jotain? Kerro termi, jota et löydä tästä listasta, lisään sen siihen mielelläni. Kiitos!

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 3 383 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua