Mitä yhteistä on yrityksen graafisella ohjeistuksella, viestinnällä sekä nettisivujen rakenteella? Samaa pohdin minäkin, kun otin ensimmäisen kerran käteeni Zaki Azedanin e-kirjan Pikaopas some-markkinointiin.

Ostin Zakin kirjan mielenkiinnosta. Vaikka sosiaalisen median maailma on minulle tuttu ja osaan käyttää sitä osana yritykseni markkinointia, olin silti utelias tietämään, voisinko oppia sieltä jotain uutta. Noh, voin sanoa, että uteliaisuuteni palkittiin!

Täytyy myöntää, että en päässyt kovinkaan pitkälle kirjassa, kun aloin kuumeisesti miettimään ja pohtimaan koko yritykseni brändiä. Facebookin ulkoasu poikkesi täysin nettisivujen ulkoasusta ja missäs se logokin oli… Hyvin todennäköisesti olin törmännyt samaan ongelmaan, johon moni muukin yrittäjä törmää liiketoiminnan alkumetreillä – yritysilme jää viimeistelemättä, kun on kiire aloittaa työnteko. VIRHE!

Graafinen ohjeistus

Kiire on kuitenkin osittain itseaiheutettua, sillä muun muassa graafisen ohjeistuksen puuttuminen saa aikaan sen, että joudut kerta toisensa jälkeen miettimään (ja käyttämään aikaa) millä värillä ja fontilla kirjoitat sisältöä, mainoskuvia, julkaisuja ja myyntitekstejä.

Kun tajusin tämän, ymmärsin myös, että voin tehdä 14 tuntia päivässä töitä enkä siltikään saa yhtään ainutta kauppaa aikaiseksi. Miksi? Koska sekalainen yritysilmeeni ei luo luottamusta potentiaalisiin asiakkaisiin, eikä siten tuo minulle kassavirtaa. Oli hiljennettävä tahtia ja laitettava perusasiat kuntoon. Kiitos Zaki!

somevinkit tehokäyttöön

Viestintä – se, miten puhun ihmisille blogiartikkeleiden kommenteissa sekä vastaan sähköpostilla esitettyihin kysymyksiin – oli seuraavana listalla. En ollut tästä kovinkaan huolissani, sillä olen luonteeltani sovitteleva ja empaattinen, joten uskoin (ja uskon edelleen), että tapa, jolla viestin ihmisille, on kunnossa. Sen sijaan törmäsin Zakin kirjassa jälleen yhteen mahtavaan keinoon säästää aikaa ja tehostaa toimintaa: ArgumenttiArsenaali!

ArgumenttiArsenaali

Tämä Zakin kehittämä termi tarkoittaa tiedostoa, johon kerätään eri käyttötarkoituksiin suunniteltuja tekstinpätkiä, kuten esimerkiksi vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. ArgumenttiArsenaali on oivallinen apuväline varsinkin siinä tapauksessa, kun some palvelut ulkoistetaan jollekin toimijalle. Arsenaalin avulla voidaan myös nopeuttaa ja yhtenäistää asiakaspalvelua. Nopeuttaa! Miten ihana sana kiireiselle yksinyrittäjälle!

Nettisivut

Omassa yrityksessäni olen rakentanut nettisivut blogin ympärille. Alustana käytän jo toista vuotta WordPressiä. Enkä vaihda =D Vaikka kuvittelinkin, että tämä puoli minulla ainakin on hallussa… Noh, arvaas uudelleen. Itse asiassa olin unohtanut lisätä sivustolle yhden elintärkeän asian, enkä ole sitä vieläkään sivuilleni laittanut – strategisista syistä.

Mutta nyt sen julkaisuaikataulua on nopeutettu ja kyseinen osio on tarkoitus avata sivustolla kevään aikana. Arvaatko, mikä se mahtaa olla? Muuten Zaki, kiitos (jälleen kerran) mahtavasta vinkistä tarkistaa sivuston latautumisnopeus. Kun sivulla on paljon kuvia, voi lukija kyllästyä ja siirtyä muualle, jos sivu latautuu hitaasti.

 

SoMe vinkit tehokäyttöön

Vieläkö mietit mitä yhteistä on yrityksen graafisella ohjeistuksella, viestinnällä ja nettisivujen rakenteella? Vastaus: jos ne eivät ole kunnossa, voit kuluttaa paljon aikaa ja rahaa some-markkinointiin saamatta aikaan myyntiä. On oikeasti käsittämätöntä, miten paljon pienillä asioilla voidaan vaikuttaa siihen, että henkilö, joka vierailee sivustollasi ensimmäistä kertaa, palaa sinne myös toisenkin kerran.

Ensivaikutelman voi tehdä vain yhdesti. Se muodostetaan muutamassa sekunnissa ja jos se ei saa potentiaalista asiakasta vakuuttuneeksi siitä, että voimme yrityksenä auttaa ratkaisemaan hänen ongelmansa, peli on lähestulkoon menetetty. Ensivaikutelman voi aina korjata mutta se aika ja rahamäärä, joka korjaamiseen menee, voi olla todella suuri.

Omakohtainen syy, miksi varsinaisesti ostin Zakin kirjan oli se, että halusin kasvattaa seuraajia Instagramissa ja ohjata sieltä kävijöitä blogiini. Mutta seuraava kappale sai minut miettimään tätä asiaa uudelleen.

Mitkä some-kanavat kannattaa valita?

Facebook, Pinterest, Instagram, Google+, Twitter, Youtube… Some viidakko voi olla armoton. Kymmenittäin erilaisia kanavia joissa potentiaaliset asiakkaat saattavat olla mutta niin vähän aikaa tehdä strategista some-markkinointia. Mikä avuksi?

On pakko tunnustaa, että upposin tähän suohon heti alussa. Halusin olla kaikissa mahdollisissa kanavissa, koska kuvittelin, että mitä useammassa kanavassa olen, sitä enemmän minun on mahdollista olla kosketuksissa asiakkaitteni kanssa.

Siinä vaiheessa en vielä ymmärtänyt, miten paljon aikaa se vaatii päivittää, julkaista ja vastailla kommentteihin – jos kanavia on kymmenen.

Olin vahvasti sitä mieltä, että jokaiseen kanavaan tulee saada maksimaalinen määrä seuraajia, jotta voin ohjata potentiaalisia asiakkaita blogiini ja sitä kautta ostamaan tuotteitani.

Mutta kaikki se aika, jonka kulutin somessa oli aikaa pois bloggaamiselta. Kun joku tuli lukemaan sivujani ja huomasi, että edellisestä artikkelista oli aikaa jo kolme viikkoa, mitä luulet, huvittiko häntä jäädä pidemmäksi aikaa hengailemaan?

Zakin kirjan avulla, olen valinnut itselleni 4 kanavaa, joissa haluan olla. Ah, mikä selkeys on täyttänyt päiväni, kun enää ei tarvitse juosta pää kolmantena jalkana joka kanavassa =D

Okei, minun matkani jatkuu vielä Zakin kirjan parissa. Voitko uskoa, että kaikki tämä on mahtunut kirjan ensimmäisille 55 sivulle! Mitä kaikkea vielä saankaan aikaan, kun luen kirjan loppuun.

Pikaopas some-markkinointiin on auttanut minua selkeyttämään omaa strategiaani somen ihmeellisessä maailmassa, se on tuonut itselleni tarkemman kuvan siitä, mitä ja millaista sisältöä haluan lukijoilleni antaa sekä miten varmistan, että lukijani palaavat kerta toisensa jälkeen sivuilleni.

Zaki, jos luet tätä artikkelia, niin tykkäsin kirjassa todella paljon siitä, että jokaisen kappaleen jälkeen olet tehnyt Action Sheetin, johon on kiteytetty kussakin kappaleessa suositellut toimenpiteet. Tehtävät on helppo toteuttaa ja tarkistaa, kun ne näkee yhdellä sivulla. Mahtavaa, kiitos!

Pikaopas some-markkinointiin on jokaisen aloittelevan ja pienyrittäjän MUST hankinta. Jos kaipaat enemmän tuloksia vähemmällä tekemisellä, hanki tämä kirja. Hinnan voit muuten vähentää yrityksen verotuksessa =)

(artikkelin kansikuva Rosaura Ochoa)

** Tämä postaus sisältää affiliate-linkkejä. Linkin klikkaaminen ei aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa vierailla sivulla ja miettiä ostopäätöstäsi niin pitkään kuin haluat. Suosittelen vain niitä tuotteita, joita olen itse testannut, käyttänyt ja todennut toimiviksi.

Älä koskaan osta tuotetta, jos et ole varma, että siitä on sinulle apua. **