Sain erittäin mielenkiintoisen kysymyksen viikonloppuna:

Sisältömarkkinointi vs. Facebook-mainonta | Case Study

Tästäpä sain idean näyttää konkreettisesti, miten paljon olen kohta 3 vuoden aikana käyttänyt rahaa oman yritykseni mainostamiseen.

Lukemalla tämän postauksen näet:

  • miten paljon olen käyttänyt rahaa Facebook-mainontaan
  • miten paljon olen tehnyt vuosien aikana myyntiä
  • ja pääset vertaamaan sisältömarkkinoinnin tehokkuutta Facebook-mainontaan

En sano, että Facebook-mainonta on huono juttu. Se on oikeasti hyvä juttu. Mutta sinun täytyy tietää, mitä Facebook-mainonnan kanssa kannattaa tehdä. Kouluttaudu tai ulkoista. Itse olen ulkoistanut ison osan Facebook-mainonnasta tänä keväänä. Joten minä en ole paras ihminen sanomaan toimiiko Facebook-mainonta vai ei. Se varmasti toimii. Mutta itse hyödynnän Facebook-mainontaa eri tavalla, kuin monet muut. Ehkäpä siksi olenkin saanut tällaisia tuloksia.

Sanottakoon vielä tässä vaiheessa, ennen kuin menemme pidemmälle, että en ole käyttänyt muuta maksullista mainontaa kuin Facebookia. En siis ole tehnyt Google Adwords mainoskampanjoita, en ole ilmoitellut lehdissä, radiossa tai telkkarissa.

 

Sisältömarkkinointi vs. Facebook-mainonta | Case Study

 

Jes, ja sitten päivän teemaan. Yrityshän on perustettu 1.11.2015. Ennen yrityksen perustamista olin 14 kuukautta työttömänä, jonka aikana kirjoitin Unelma Onnellisuudesta blogia ja kasvatin sen Facebook-yhteisöä. Kun yrityksen perustamisen aika tuli, minulla oli n. 25.000 potentiaalisen asiakkaan joukko.

Toki näin jälkeenpäin on selvää, että Unelma Onnellisuudesta FB-tykkääjät eivät olleet ideaalia kohderyhmää Sinullakin on oikeus vaurastua talouskirjalle. Mutta yritin parhaani mukaan yhdistää näitä kahta teemaa toisiinsa.

Kun perustin yrityksen, olin hakenut ja saanut Finnveralta 6.000 € lainan. Sen lisäksi sain myönteisen starttirahapäätöksen. Niiden turvin otin ison hypyn kohti omaa unelmaani. Marras-joulukuussa 2015 myyntiä tuli yhteensä 5.152,87 €. Mainontaan käytin rahaa 531,42 €.  10,31 % myynnistä käytin siis mainontaan. Isoin syy onnistumiselle oli kuitenkin se, että minulla oli potentiaalinen asiakasjoukko valmiina ennen yrityksen perustamista.

Sisältömarkkinointi vs. Facebook-mainonta | Case Study

(p.s. kuvissa ei näy yksityiskohtaista kattavuutta, näyttökertoja ja tuloskohtaista hinnoittelua, koska nämä nyt näkyvät mainokset eivät olleet olemassa 2015-2017. Vuodelta 2018 olen ne peittänyt, koska mainokset ovat aktiivisia, eivätkä kerro vielä koko tulosta)

Mainosraha ja myynnit vuonna 2016

Lähdin innoissani vuoteen 2016. Ensimmäiset kaksi kuukautta näyttivät, että liikeidea on toimiva ja on täysin mahdollista rakentaa passiivisesti tuottava tulovirta hyödyntämällä digitaalista tuotetta ja Facebookia. Seuraava tavoite oli lähteä konkreettisesti rakentamaan useita passiivisesti tuottavia tulovirtoja. SE oli hyviä idea mutta Facebookin algoritmimuutokset helmikuussa 2016 eivät. Idea Facebookiin rakennettavasta passiivisesti tuottavasta myyntiputkesta mureni yhdessä yössä.

Oli siis pakko miettiä jokin vaihtoehtoinen keino markkinoida. Ja siitä se ajatus sitten lähti – Blogi. Vuonna 2016 kirjoitin n. 60 blogipostausta, joista osa on poistettu. Olen poistanut blogista suurimman osan talouteen liittyvistä postauksista, koska en käsittele sitä aihetta enää. Tällä hetkellä tilastot näyttävät, että 2016 on julkaistu 44 postausta.

2016 myyntiä tuli yhteensä 69.696,02 € ja mainostukseen käytin rahaa 9.090,53 €, mikä on 13,04 % koko vuoden myynnistä. Tein paljon erilaisia kokeiluja Facebook-mainonnan kanssa ja yritin selvittää, miten saisin hyvin näkyvyyttä mainoksille. Siksi mainosbudjetti nousi näin suureksi.

Sisältömarkkinointi vs. Facebook-mainonta | Case Study

Lue lisää: 2016 Bisnesskatsaus: Miten rakensin digibisneksen, joka tuotti 76K myyntiä 14 kuukaudessa

Mainosraha ja myynnit vuonna 2017

Viime vuonna julkaisin blogissa 74 blogipostausta. Tämä on varmasti aika tarkka luku, en ainakaan muista, että olisin poistanut yhtään postausta vuodelta 2017. Viime vuonna aloin miettimään koko markkinointia strategisemmin ja mietin, miten minun olisi järkevää hyödyntää Facebookia. Strategia toi hyvin tuloksia, sillä kuten tuloksista näkyy, mainontaan käytetty raha pieneni melkein 70 % mutta myynti kasvoi yli 23 %.

Mitä tein toisin? Noh, sen opetan kokonaisuudessaan Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennuksessa. Ilmoittautuminen kesän ryhmään sulkeutuu 18.6. klo 22.00, joten jos haluat hyödyntää tätä strategiaa, nyt on loistava hetki tulla mukaan.

2017 myyntiä tuli yhteensä 86.288,2 € ja mainostukseen käytin rahaa 2.806,05 €, mikä on 3,25 % koko vuoden myynnistä.

Sisältömarkkinointi vs. Facebook-mainonta | Case Study

Lue lisää: 2017 Bisnesskatsaus: 86.288,20 €

Mainosraha ja myynnit vuonna 2018 (tammi-kesäkuu)

Tänä vuonna päätin jatkaa samaa rataa kuin viime vuonna. Sisältömarkkinontistrategian käyttö ja Facebookin hyödyntäminen sen tukemisessa ovat tuoneet niin hyvä tuloksia, että miksipä sitä lähtisi muuttamaan. Samaa sanon aina opiskelijoilleni. Älä muuta sitä mikä toimii.

Mutta pelkkä sisältömarkkinointistrategia ja Facebook-mainonta ei ole tuonut näitä tuloksia. Olen tehnyt muutoksia myös omassa työskentelyssä, tavoitteiden asettamisessa sekä mittareiden tarkentamisessa. Enää en keskity pelkästään euromääräisiin mittareihin. Ne eivät nimittäin kerro koko totuutta. Jos keskittyy pelkästään siihen, miten paljon myyntiä tulee, voi tehdä monta asiaa väärin.

Tähän mennessä myyntiä on tullut yhteensä 50.711,67 € ja mainostukseen olen käyttänyt rahaa 1.598,6 €, mikä on 3,15 % myynnistä.

Sisältömarkkinointi vs. Facebook-mainonta | Case Study

Summa Summarum

Miksi käytän blogia ja sisältömarkkinointia? Miksen vain opettele tekemään loistavia Facebook-mainoksia?

No, koska blogi on 100 % ilmainen markkinointi- ja myyntikanava. Joku sanoo, että bloggaaminen vie paljon aikaa ja aika ei ole ilmaista. No ei olekaan. Mutta bloggaamalla oikealla tavalla saat molemmat – ilmaisen markkinointi- ja myyntikanavan sekä vapaa-aikaa. Nimittäin huhtikuussa tänä vuonna tein töitä vain muutamia hassuja tunteja. Olin tehnyt suurimman osan töistä etukäteen, ajastanut sisällöt ja somejulkaisut. Sitten vain hengailin 😀

Ja aina (AINA) joka asiassa, sinun täytyy käyttää aikaa ensin. Facebook-mainonnan kanssa sinun täytyy käyttää aikaa, kun opettelet mainosten tekemistä ja copyn kirjoittamista. Ja kuten alussa sanoin, Facebook-mainokset on hyvä juttu. Facebook-mainosten avulla pääsemme skaalaamaan myyntiä mutta vasta sen jälkeen, kun olet luonut vahvan luottamussuhteen potentiaalisen asiakkaan kanssa. Blogin avulla teet lukijoista sitoutuneita asiakkaita – ilman euroja.

Yrittäjyyteen kuuluu isona osana se, että sinun täytyy osata markkinoida ja myydä omaa osaamista. Yritys ei kasva eikä kehity, jos olet hiljaa näyttöruudun takana ja toivot, että asiakkaat jollain ihmeen kaupalla löytävät sinut. Hyödyntämällä blogia sinun on mahdollista kertoa omasta osaamisesta, tuotteista ja palveluista sinun asiakkaillesi ilman, että se tuntuu röyhkeältä, tuputtamiselta tai tyrkyttämiseltä. Ja sen opetan sinulle Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksessa.

Minulta kesti useampi vuosi päästä tähän pisteeseen. Se johtuu siitä, että jouduin opettelemaan kaiken alusta saakka itsenäisesti. Sinä pääset hyötymään minun tietotaidosta ja ottamaan parhaat menetelmät käyttöösi. Sinä tulet näkemään samankaltaisia tuloksia jo alle vuodessa, kun minulta siihen meni useampi vuosi.

Sisältömarkkinointi vs. Facebook-mainonta | Case Study

Ilmoittaudu mukaan Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennukseen ja yhteisöön tästä –>

Valmennus alkaa vain 2 kertaa vuodessa ja kesän ryhmän ilmoittautuminen sulkeutuu 18.6.2018 klo 22.00. Seuraava ryhmä aloittaa vasta loppuvuodesta.