Suomesta löytyy satojatuhansia bloggaajia. Facebookin bloggaajaryhmissä keskutellaan, miten vaikeaa lukijoiden saaminen nykyään on. Kilpailu on koventunut ja osa osa blogeista jää auttamatta pimentoon.15 syytä, miksi blogisi ei tule koskaan menestymään

Iso osa blogeista kuihtuu ennen kuin ehtivät kunnolla edes puhjeta kukkaan. Mielikuvat helposta työstä, läppäristä ja laiturista, työskentelystä kahviloissa ja ulkomailla reissaamisesta on monien bloggaajien unelmana. Silti hyvin harva saavuttaa nämä unelmat.

Tämän artikkelin lukemisen jälkeen:

  • tiedät, miksi blogisi ei ole vielä menestynyt
  • tiedät, mitä tehdä seuraavaksi, jotta blogisi menestyy

 

15 syytä, miksi blogisi ei tule koskaan menestymään

1. Et ole määrittänyt menestystä

Menestys ei aina tarkoita miljoonan euron vuosituloja tai edes 5.000,00 € kuukausituloja. Mutta on äärimmäisen vaikeaa tavoitella jotain, mitä ei ole määritellyt.

Kun tiedät, mitä menestys tarkoittaa juuri sinulle, siitä on helppo tehdä tavoite ja tavoitteelle askel askeleelta etenevä suunnitelma.

2. Bloggaamisessa ei ole tavoitetta

Ilman tavoitetta bloggaaminen on vain lillumista virran mukana. Aloita pienistä tavoitteita. Tavoittele lukijamäärän kasvua seuraavan 30 päivän aikana. Tai kirjoittaa yksi viraalihitiksi nouseva blogipostaus.

Meidän aivot tarvitsee tavoitteita, jotta meillä on selkeä suunta mihin mennä.

3. Yrität kirjoittaa kaikkea kaikille

Harrastebloggajana kaikki ovet ovat avoinna. Voit kirjoittaa kaikesta mahdollisesta taivaan ja maan päällä. Vaikka tällainen blogi on viihdyttävä, menestystä tällaisella blogilla harvemmin saa.

On aina parempi, että sinulla on 1000 sitoutunutta lukijaa, kuin 10.000 lukijaa, joita ei oikeastaan kiinnosta mitä sanottavaa sinulla on. Pahimmillaan jälkimmäiset pitävät blogiasi ”ajantäytteenä”, kun mitään järkevämpää tekemistä ei ole.

4. Teksti ei sitouta, herätä mielenkiintoa eikä nosta pintaan tunteita

Kun kirjoitat blogipostauksen, lukijalle tulisi aina jäädä tunne, että aika, jonka hän käytti postauksen lukemiseen, ei mennyt hukkaan. ”Noh, olisin voinut käyttää tämän 5 minuuttia järkevämminkin” on jotain, mitä kukaan bloggaaja ei halua kuulla.

Aina ei voi onnistua mutta pyri jokaisella blogitekstillä antamaan mahdollisimman paljon lisäarvoa lukijoillesi. Arvosta heidän ajankäyttöään.

5. Kukaan ei löydä blogiasi

Yllättävän useasti törmään siihen, että bloggaaja kirjoittaa ja julkaisee tekstejä mutta ei jaa niitä somessa. Jos puu kaatuu metsässä eikä kukaan ole sitä kuulemassa, kuuluu siitä silti ääni?

Ole ylpeä blogistasi ja kerro siitä muille. Yksi lukija suosittelee kaverilleen, joka suosittelee omille kavereilleen ja pikkuhiljaa blogiisi löytää yhä useampi upea lukija. Mutta jos et kerro edes sille yhdelle ihmiselle…

6. Julkaiset postaukset epäsäännöllisesti

Itse olen sortunut tähän aivan liian usein. Tällä hetkellä kun kirjoitan tätä postausta, olen onnistunut ylläpitämään tasaista julkaisutahtia 3 viikkoa. Wuut Wuut!

Pidä kiinni julkaisutahdista. Olipa se kerran kuussa. Jos ehdit kirjoittaa enemmän, mahtavaa! Kirjoita postauksia ennakkoon ja julkaise niitä, kun olet kiireinen, kipeä tai writer’s block iskee.

7. Myyt tai suosittelet jokaisessa blogipostauksessa jotain uutta juttua

Sinä, joka haluat tuloja blogin kautta, määrä ei koskaan korvaa laatua. Menestyneimmät affiliate-markkinoijat suosittelevat blogissa vain kourallista tuotteita. Kourallista!

He suosittelevat niitä fiksusti ja strategisesti. Valitse siis 5 affiliate-tuotetta, jotka tuovat riittävästi komissioita, poista kaikki muut tuotteet. Jatkossa keskityt vain näihin 5 tuotteeseen.

8. Kopioit muiden blogeista ideoita (tai sisältöjä) etkä tuota mitään uniikkia

On ihan ok ottaa idea ja kirjoittaa siitä jotain. Mutta jos 100 blogia kirjoittaa ”10 SEO vinkkiä, joita et ollut ajatellut” vähän eri sanoin, onko siinä mitään järkeä?

Sen sijaan, että kirjoittaisit aina samaa kuin muutkin, yhdistele muiden postauksia omaan postaukseen esim. ”15 blogipostausta, joissa selitetään SEO juurta jaksain”

9. Blogisi ei ole (edelleenkään) mobiilioptimoitu

65 % lukijoista lukee blogeja mobiililaitteella. Nyt on viimeinen mahdollisuutesi tehdä tälle asialle jotain, jos haluat edelleen saada lukijoita blogiisi.

Mitä enemmän ja nopeammin lukija turhautuu, sitä todennäköisimmin hän ei enää palaa.

10. SEO menee sisällön edelle

Hakukoneoptimointi on tärkeää mutta se ei saa koskaan mennä sisällön edelle. Kirjoita loistavaa sisältöä ja optimoi teksti vasta lopuksi.

Jos etsit tietoa, miten saat punaviinitahran valkoisesta matosta pois, tykkäätkö, jos hakutuloksissa on vain vinkkejä viinimatkailuun?

11. Et pyri kehittymään bloggaajana

Pahinta bloggaajalle on jämähtää paikalleen. Jos sinä et kehity, blogisi ei kehity eikä siten pysty menestymään. Maailma ympärilläsi muuttuu. Parasta mitä voit tehdä, on muuttua mukana.

Käy kursseja, opiskele, hanki sparraaja tai mentori. Hyödynnä jo olemassa olevia tietoja ja nopeuta kehitystäsi. Sinun ei tarvitse kaivaa kaikkea tietoa itse esiin.

12. Blogissa on ollut sama teema viimeiset 3 vuotta

Joskus pelkkä yleisilmeen päivitys voi buustata bogisi nopeasti suosituksi. Tarkista että uusi teema on brändisi mukainen tai uudista koko brändi samalla.

Kun kysyt lukijoiltasi mitä he muuttaisivat blogissa, teet muutoksia, joihin lukijatkin ovat tyytyväisiä.

13. Kirjoitat vain ”minä sitä, minä tätä, minä sitten” tekstejä

Vahvan henkilöbrändin ympärille rakennettu blogi voi vilistä paljon ”minä” tekstejä. Mutta lukijoiden sietokyky ”minä” postauksia kohtaan on rajallinen.

Testaa joskus mitä tapahtuu, kun käännät ”minä” tekstin ”sinä” tekstiin. ”Minä kävin kahvilla” –> ”Tässä sinulle huippuhyvä kahvila”

14. Et huomioi lukijoita etkä heidän kommenttejaan

Totuus on, että ilman lukijoita blogisi ei tule koskaan kukoistamaan. Toki voit aina kirjoittaa omaksi hyviksi, päiväkirjamaisesti tai dokumentoidaksesi oppimaasi mutta toivottavasti et tuskaile, miksi kukaan ei lue blogiasi.

Helli lukijoitasi ja kohtele heitä tasavertaisena itsesi kanssa. He ovat kuitenkin blogisi suola ja sokeri, joka tekee bloggaamisesta vieläkin hauskempaa. Haastattele lukijoitasi, ota heidän kanssaan selfieitä ja nosta heitä muiden tietoisuuteen. Ja muista aina kiittää kommentista, jonka saat.

15. Saat blogiisi paljon lukijoita mutta et osaa kääntää lukijamäärää tulovirraksi

Vaikka menestys ei tarkoittaisikaan sinulle taloudellista menestystä, uskon, että haaveilet 15.000 lukijan ostavan sinulta jotain. Taito ohjata lukijat ostamaan jotain suosittelemaasi tuotetta onnistuu parhaiten harjoittelun tuloksena.

Mieti hetki, miten haluaisit itsellesi myytävän tai suositeltavan jotain tuotetta tai palvelua. Sen jälkeen sovella samaa tekniikkaa, tyyliä ja rehellisyyttä lukijoihisi.

Kuinka monta näistä syistä oli sinulle itsesäänselvyyksiä? Entä kuinka moni näistä tuli täytenä yllätyksenä? Kerro oma mielipiteesi alle ja jatketaan keskustelua!

P.s. Alla olevat 9 kommenttia liittyvät alkuperäiseen postaukseen, joka on julkaistu 27.7.2016. Postaus päivitetty ja julkaistu uudelleen.