Jokaisella rahaa tekevällä yrityksellä pitää olla sähköpostilista! Sähköpostimarkkinointi on ainoa oikea tapa tehdä tulosta!” Nämä lauseet ovat tulleet tutuiksi vuosien saatossa.

Tiesin tämän ennen kuin perustin yrityksen ja varsinkin yrityksen perustamisen jälkeen olen lukenut monien yrittäjien puhuvan tämän asian puolesta. Niinpä ryhdyin itsekin tuumasta toimeen ja keräämään sähköpostilistaa, vaikkei minulla vielä ollut edes yritystä.

Sähköpostimarkkinointi: Mitä se on ja miten sillä voi ansaita rahaa?

Sähköpostilista kasvoi hyvällä vauhdilla kunnes törmäsin ensimmäiseen ongelmaan: Mitä minä myyn sähköpostilistalleni? Listalla oli tuolloin 1800 nimeä, joten potentiaalia siellä kyllä oli mutta ei mitään myytävää tuotetta. Siitä hetkestä alkoihin armoton opiskelu, joka on tuottanut loistavia tuloksia viimeisen 8 kuukauden aikana.

Tässä artikkelissa haluan kertoa sinulle, mitä sähköpostimarkkinointi on ja miten sillä ansaitaan rahaa. Lopuksi näytän, millä tavalla toteutettuna tuhoat oman sähköpostimarkkinointisi.

Sähköpostimarkkinointi 101

Sähköpostimarkkinonti on yksinkertaisuudessaan sähköpostiviesteillä tehtävää markkinointia. Kirjoitat myyntikirjeen ja lähetät sen sähköpostilistallesi. Helppoa, nopeaa ja yksinkertaista. Sähköpostilista on siitä mahtava työkalu, että sen ylläpito maksaa vähän (Mailchimp on 2000 tilaajaan asti ilmainen, Active Campaign maksaa edullisimmillaan noin 9,00 € / kk).

Voit yhdellä napin painalluksellä lähettää sähköpostin vaikka 10.000 ihmiselle samanaikaisesti eikä sinun tarvitse murehtia mainoksen näkyvyydestä jos vaikka Facebook muuttaa algoritmiaan. Muutokset Facebookissa ovat väistämättömiä ja pahimmillaan niiden johdosta julkaisusi tai mainoksesi näkyvät vain murto-osalle tykkääjistä.

(Näin tapahtui minullekin helmikuussa 2016. Eräänä päivänä huomasin, että mainokseni näkyi vain 500 ihmisille, kun se edellisenä päivänä oli näkynyt 10.000)

Automatisoi ja vapauta aikaa – Tee töitä fiksummin

Sähköposteja voi automatisoida. Uuden viikkokirjetilaajan liittyessä listalle, hän saa automaattisesti muutaman sähköpostin, josta hän pääsee lukemaan, mikä viikkokirjeiden (tai uutis- tai kuukausikirjeiden) tarkoitus on ja mitä hän hyötyy lukiessaan viestejä.

Sähköpostilla saadaan myös kohdennettua tietoa potentiaalisista asiakkaista, lukijoita voidaan segmentoida erilaisiin ryhmiin kiinnostusten mukaan ja sähköpostiviestien sisältöjä voidaan A/B testata. Saamme reaaliaikaista informaatiota lukijoiden käyttäytymisestä sekä tietysti heitä kiinnostavista aiheista.

Suosittelen, että lähetät myyntikirjeitä 20/80 tai 30/70 tekniikoilla. Whaaat…? Eli 10 sähköpostista joko 2 tai 3 ovat myyntikirjeitä ja muut ovat lisäarvoa tuottavia kirjeitä.

Tottakai tämä kannattaa jakaa osiin, eli ensin lähettää 4 lisäarvoa tuottavaa kirjettä, sitten yksi myyntikirje, 4 lisäarvoa tuottavaa kirjettä ja 1 myyntikirje. Aloita aina lisäarvoa tuottavilla kirjeillä.

Lue myös: 15 syytä miksi Active Campaign on paras sähköpostiohjelma

Miten sähköpostilistalle saadaan tilaajia?

Yksinkertaisimmillaan – pyytämällä heitä liittymään. Mutta todellisuudessa se ei ole ihan näin yksinkertaista. Iso osa ihmisistä on tottunut siihen, että liittyessään johonkin sähköpostilistalle, sähköposteja tulee joka päivä ja pahimmillaan monta kertaa päivässä tai jokainen viesti on täynnä myyntiin tähtävää sisältöä. Ei, ei ja vielä kerran ei. Tämä ei ole sinun eikä minun tarkoitus.

Esimerkki:

Liittyessään sähköpostilistalleni, lukija saa minulta 3 tervetuloviestiä. Yhdessä näistä viesteistä lukee näin:

Olen tehnyt paljon töitä sen eteen, että se, mitä kirjoitan sinulle, ensinnäkin auttaa sinua matkallasi kohti menestyksekästä bloggaamista JA että VIP bloggaajani – kuten sinä – saavat aikaan todellisen muutoksen omassa blogissaan.

En malta odottaa, että saan lähettää sinulle ison kasan hyödyllisiä vinkkejä joilla pääset nopeasti ja tehokkaasti alkuun. Olen todella kiitollinen siitä, että olet täällä ja että haluat aidosti saada muutoksen aikaan bloggaamisessa.

Ensimmäiseksi on hyvä rakentaa luottamus potentiaaliseen tilaajaan. Toisin sanoen kertoa, millaista tietoa sinä jaat sähköpostin kautta, miten usein viestejä lähetät ja milloin lukija voi odottaa viestiä saapuvaksi.

Sen lisäksi tilaajille on hyvä antaa pieni lahja siitä, että saamme hänen sähköpostinsa. Pieni opas, raportti tai videotervehdys voivat olla tällaisia.

Lue myös: Haluatko tietää, miten laskeutumissivu konvertoi 76 %?

Miten paljon tilaajia on mahdollisuus saada?

Teoriassa ylärajaa ei ole. Mutta käytännössä on. Nimittäin saat sähköpostilistallesi vain niitä ihmisiä, jotka ovat oikeasti ja aidosti kiinnostuneita aiheesta, josta kirjoitat.

En suosittele koskaan keräämään sähköpostilistaa kilpailujen tai arvontojen kautta koska vaikka saatkin nopeasti kasvatettua sähköpostilitaasi, se tuskin tuottaa sinulle mitään.

Ihmiset haluavat ilmaisia palkintoja mutta sen jälkeen sähköpostit jäävät vain tukkimaan postilaatikoita. Ja siksi moni inhoaakin sähköpostilistoille liittymistä.

Siitä tulikin mieleeni, halutessasi ottaa oman sähköpostisi haltuun (eli toisin sanoen karsia sieltä pois ne uutis-, viikko- ja kuukausikirjeet, joita et oikeasti tarvitse ja lue), suosittelen sinulle Minna Koivistoisen e-kirjaa ”Sähköpostin hallinnan kirja”.

Vaikka sanoinkin, että käytännössä tilaajamäärällä on yläraja haluan muistuttaa, että uusia potentiaalisia tilaajia syntyy, kasvaa ja kiinnostuu juuri sinun aiheestasi joka päivä.

Lue lisää: 31 keinoa edistää liiketoimintaa kun on hiljaista

Miten paljon sähköpostilistalla voi tehdä rahaa?

Tämä onkin hauska juttu. Tämä on nimittäin suoraan verrannollinen sähköpostilistasi kokoon. Mitä isompi lista, sitä suurempi todennäköisyys on tehdä paljon rahaa. Keskimääräisesti voidaan laskea, että sähköpostilistan koko x 2 % konversio = saatava myynti.

Mikä on konversio? Konversio tarkoittaa sitä osuutta kävijöistä, jotka tekevät jonkin toimenpiteen. Toisin sanoen, jos toivon, että ihmiset liittyvät sähköpostilistalleni, suhteutan liittyneiden määrän kävijämäärään (esim. 1000 kävijästä 550 liittyy listalle, jolloin konversio on ((550/1000) x 100) 55 %.

Alla on kuvaruutukopio nykyisistä liittymisprosenteista eri listoilleni:

sähköpostimarkkinointi

Jos taas haluan laskea mikä on myyntini konversio, suhteutan ostot myyntisivulla tai myyntikirjeen avaajien lukumäärään (esim. 563 avaa sähköpostin ja 15 ostaa tuotteen D, konversio on 2,7 %).

Optimoimalla voidaan päästä 7 %, 13 % tai jopa 25 % konversioihin. Mutta nämä luvut vaativat enemmän tietotaitoa sekä paaaaaljon testaamista.

Sähköpostimarkkinointi: Näin sillä tehdään rahaa

Yksinkertainen esimerkki:

Sinulla on tarkkaan kohdennettu sähköpostilista, jossa on 5000 tilaajaa. Lähetät heille myyntikirjeen tuotteesta W, jonka hinta on 57,00 €. 35 % tilaajista avaa kirjeesi (1.750). Heistä puolet (875) vierailee myyntisivulla ja heistä 3 % (26) ostaa tuotteen.

Sinä olet juuri ansainnut 1.482,00 € rahaa. Jos maksat sähköpostilistan ylläpidosta 15,00 €, olet pystynyt tienaamaan nopeasti, tehokkaasti ja yksinkertaisesti 1.467,00 € yhdellä napin painalluksella.

Nämä ovat realistisia lukuja, joita hyvällä sisällöllä ja oikealla kohdentamisella (fokusoimalla) saadaan aikaan. Omat parhaat tulokset tällä hetkellä ovat:

  • sähköpostilistan kasvattaminen +32 % kuussa
  • myyntikonversio 11 % (suhteutan myyntikonversion aina sähköpostin avanneiden lukumäärään)
  • myynti yhdellä sähköpostilistalla 6 päivässä 13.000,00 €
  • kyseisen sähköpostilistan kokonaismäärä 912 tilaajaa.

 

Kannustan ja suosittelen sähköpostilistan keräämistä. Tulen jatkossa näyttämään ja kertomaan, miten olen saanut yllä mainitut tulokset aikaan, kuvaruutukopioiden kera.

Miten sähköpostimarkkinointi ei toimi?

Käytännön tasolle vietäessä on erittäin tärkeää tietää, mitä sähköpostimarkkinoinnilla voidaan tehdä ja mitä ei. Ihmiset inhoavat spämmiä yli kaiken. Alle olen ottanut muutaman esimerkin kirjeistä, joita ei kannata lähettää…

Sähköpostimarkkinointi: Mitä se on ja miten sillä voi ansaita rahaa?

Monet käyttävät sähköpostilistaa uutisten tiedottamiseen. Sinällään se on ihan ok, jos sähköpostilistalla ei haluta tehdä rahaa. Mutta uutisia tulee joka tuutista jo muutenkin, joten en usko että sähköpostinsa jättäjät haluavat niitä yhtään enempää.

Ensimmäinen kysymys, joka minulle herää Verkkoaseman uutiskirjeestä on, miten tämä vaikuttaa minuun asiakkaana tai potentiaalisena asiakkaana?

Miten tämä auttaa minua? Entä miten voin hyödyntää tätä tietoa omassa liiketoiminnassani? Jos en saa näihin kysymyksiin vastausta, uutiskirje menee roskakoriin ja todennäköisesti lopetan tilaamisen kokonaan.

 

 

 

Sähköpostimarkkinointi: Mitä se on ja miten sillä voi ansaita rahaa?

Voi Nordea. Kyseessä ei ole uutis- tai viikkokirje vaan suoraan asiakkaan verkkopankkiin lähetettävä viesti. Luulisin, että nämä asiat olisivat jo tässä vaiheessa Nordean hallussa mutta näköjään opettelua riittää vielä…

 

 

 

 

 

Seuraava case on kohtuullisen tuore tapaus. Huomasin kyseisen sähköpostin täysin sattumalta ja mielenkiinnosta avasin sen, koska kyseinen firma tuntuu tekevän hyvää tulosta omalla ydinliiketoiminnallaan.

Valitettavasti viestin sisältö sai mielenkiintoni lopahtamaan, kun viesti vilisi vain kirjoittaa korostavia ylistyssanoja:

  • ”Minä olen saanut loistavia tuloksia…”
  • ”Minulla on 10 vuoden kokemus…”
  • ”Minun valmennukset…”
  • ”Minä valmennan nyt ja sinä joudut odottamaan seuraavaa valmennusta siihen saakka kunnes tulen takaisin kesälomalta…”

 

Potentiaalisena asiakkaana minua ei kiinnosta, miten loistavia tuloksia yritys on saanut vaan se, miten minä saan samanlaisia tuloksia. Minä (= asiakas), ei Sinä (= yritys).

Viesti tässä kirjeessä on valitettavan ristiriitaista, jonka johdosta oma mielenkiintoni ei riittänyt osallistumaan heidän järjestämäänsä ilmaiseen valmennukseen.

Tottakai, on täysin mahdollista, että en ole heidän kohderyhmää, jonka johdosta myyntikirje ei iskenyt. Mutta uskosin, että pienellä hiomisella myyntikirjeistä saataisiin sellaisia, että myyntiä tulisi enemmänkin.

Nämä kolme yritystä ovat loistavia omassa ydinliiketoiminnassaan. Mutta siinä vaiheessa, kun mennään ydinliiketoiminnan ulkopuolelle, osaaminen ei ole enää niin vahvaa.

Ja tämä on täysin normaalia. Ja siksi on todella tärkeää, että jokaisella osa-alueella on omat ammattilaisensa.

Itselleni sisältöasiat ovat helppoja, koska teen sitä päivittäin. Mutta jos minun pitäisi tehdä Facebook- tai Google AdWords mainontaa… Ulkoistan ne erittäin mielelläni ammattilaisille! 😀

Tiedosta, missä sinä olet loistava, keskity siihen, keskity sen parantamiseen ja kehittämiseen ja ulkoista muut osat ammattilaisille pikkuhiljaa liiketoiminnan kasvaessa.

Älä koskaan tee tätä virhettä!

Yksi pahimmista virheistä, joita sähköpostimarkkinoinnissa voit tehdä, on liittää ihmisiä listallesi ilman, että olet pyytänyt heiltä siihen lupaa.

Sähköpostimarkkinointi: Mitä se on ja miten sillä voi ansaita rahaa?

Muutama päivä yrityksen perustamisen jälkeen sain vieressä olevan sähköpostin. En ollut koskaan kuullutkaan kyseisestä yrityksestä enkä tämän viestin jälkeen halunnutkaan.

Poistuin listalta ja ilmoitin sähköpostintarjoajalle, että en ole koskaan liittynytkään tälle listalle.

Varmin tapa tuhota oma maine ja sähköpostimarkkinointi on liittää ihmisiä listalla ilman lupaa. Ensinnäkin se on lain vastaista ja toiseksi, saat sillä vain vihaisia lukijoita ja asiakkaita.

Sähköpostimarkkinointi vaatii strategian

Ennen sähköpostimarkkinoinnin aloittamista on hyvä miettiä ja fokusoida tavoite:

  • Mitä sähköpostimarkkinoinilla halutaan saavuttaa?
  • Keitä sillä halutaan tavoittaa ja miksi?
  • Miten paljon sähköpostilistaa kasvatetaan (viikossa, kuukaudessa)?
  • Mistä kanavista tilaajia hankintaan?
  • Miten aktiivisesti sähköpostilistalle kirjoitetaan?
  • Miten paljon sähköposteja automatisoidaan?

 

Näillä kysymyksillä pääset jo hyvin alkuun sähköpostimarkkinoinnin kanssa!

Aiheeseen liittyvää: Viikkokirjetilaajat +32 %: 4 fiksua vinkkiä, joiden avulla saat sähköpostilistan kasvuun

Action Steps:

  • perusta itsellesi joko Mailchimp tai Active Campaign tili
  • Mieti yllä olevien kysymysten avulla sähköpostimarkkinoinnin fokus
  • Kirjoita 1 – 3 automatisoitua sähköpostia, jotka tilaajat saavat, kun liittyvät listalle
  • Tee tilaajille pieni lahja, jonka he saavat kiitokseksi siitä, että he liittyivät listalle
  • Automatisoi kirjeet valitsemaasi sähköpostiohjelmaan niin, että ne kilahtavat tilaajan postilaatikkoon 2 – 5 päivän välein.

 

Ideoita, kommentteja tai kysymyksiä? Kirjoita mietteesi alle 🙂

Suuret kiitokset, että luit artikkelin loppuun saakka. 1400 sanaa täyttä asiaa auttaa sinua ottamaan sähköpostimarkkinoinnin haltuun yksi osa kerrallaan.

Tykkäsitkö artikkelista? Twiittaa tai jaa se Facebookissa!