Mitäpä osaat odottaa, kun saat kutsun PING Festival 2018 – Pohjois-Euroopan suurimpaan vaikuttajatapahtumaan? No allekirjoittanut ei osannut odottaa mitään ja siksi päivä yllätti, ihastutti ja toi ison repullisen ahaa-oivalluksia.

Pääsin osallistumaan ensimmäistä kertaa #pingfestival tapahtumaan järjestäjän sponsoroimana. Aivan ensimmäiseksi haluan kiittää tästä upeasta mahdollisuudesta ja antaa isot kiitokset kaikille, joilla oli jokin osa tapahtuman järjestämisessä. Päivä oli ihan mieletön, että vieläkin on vaikeaa saada ajatuksia järjestykseen. Mutta tämä siis hyvässä ja positiivisessa mielessä 😀

PING Festival 2018 - Pohjois-Euroopan suurin vaikuttajatapahtuma

PING Festival 2018 - Pohjois-Euroopan suurin vaikuttajatapahtuma

Olin jo pari vuotta haaveillut osallistuvani PING Festivaaliin mutta tänä vuonna unohdin sen tyystin. Siksi oma osallistuminen jäi vajaaksi, kun jouduin miettimään logistiikan täältä keskeltä Suomea pääkirkolle lyhyellä aikataululla. Mutta tämä siis minun ongelmani, ei järjestäjien 😉

Tapahtumaan pystyi osallistumaan joko vaikuttajana (Content Guru) tai yrityksenä/brändinä (Business Hippie). Molemmille oli tarjolla paljon tietoa, ideoita ja kohtaamisia.

PING Festival 2018 – Pohjois-Euroopan suurin vaikuttajatapahtuma

Saavuin tiistai aamuna Clarion-hotellille hieman yli 9.00. Itse tapahtuma alkoi 9.30, joten nappasin tiskiltä oman Content Guru nimikylttini ja lähdin kapuamaan kohti kolmatta kerrosta. Tapahtuman visuaalinen ilme oli mielettömän upea ja se onkin tapahtuman yksi tärkeimmistä kulmakivistä. Tarjota elämyksiä ja kokemuksia kaikille aisteille.

PING Festival 2018 - Pohjois-Euroopan suurin vaikuttajatapahtuma

Ensikertalaisena ihmettelin ja ihastelin kaikkea eteeni avautuvaa, kun kuljin käytävää pitkin kohti tapahtumasalia. Fiilistelin tunnelmaa. Katselin ihmisten iloisia kasvoja, kun he näkivät vanhoja tuttuja, kollegoita ja omia idoleitaan. On ihan huippua kuulua tähän porukkaan. Fiilistely ja ihastelu sai minut unohtamaan puhelimen ja kameran lähes kokonaan, mikä nyt näin jälkikäteen harmittaa… Niin paljon upeaa kuvattavaa tapahtumassa oli!

Päivä oli ”ohjelmoitu” hyvin, yhtään tylsää hetkeä ei tullut. Mutta päivän aikana ei myöskään tullut sitä fiilistä, että nyt on jo kiire ja pakko juosta. Kun pysähdyin juttelemaan ihmisten kanssa, siihen riitti hyvin aikaa.

Tapahtuman juontajana toimivat Alex Alex sekä Perttu Pölönen. Nämä tyypit sai tunnelman kattoon joka kerta, kun tarttuivat mikrofoniin 😀

Aamupäivän aikana kuultiin kolmea Keynote puhujaa. Tässä lyhyt tiivistelmä heidän esityksistään, mitä itselle jäi päällimmäisenä mieleen.

Tulevaisuustutkija Anne Lise Kjaer

Oli mielenkiintoista kuulla, miltä tulevaisuus näyttää ja mihin kannattaa keskittyä. Jo nyt näemme, miten sisäiset arvot vaikuttavat meidän päätöksentekoon ja milleniaaleille fiilis ja tunnelma on tärkeämpää kuin rahan tekeminen. Itse olen siinä rajamailla, voinko kutsua itseäni milleniaaliksi mutta omassa työssä vahva sisäinen arvomaailma vaikuttaa suuresti siihen, millaisia päätöksiä teen, miten markkinoin, myyn ja millaisia yhteistöitä valitsen.

On hyvä kuitenkin tietää, että kun omaa tekemistä ohjaa vahva sisäinen arvomaailma, myös tulevaisuuden asiakkaat arvostavat sitä.

Anna Lisen esityksen kulmakivenä on 4P = People, Planet, Purpose and Profit, joiden tulee olla tasapainossa, jotta yrityksillä on mahdollisuus menestyä ja asiakkaat ovat tyytyväisiä. Tässä on todellakin pähkinä purtavaksi tulevaisuutta ajatellen!

PING Festival 2018 - Pohjois-Euroopan suurin vaikuttajatapahtuma

(p.s. kuvat on omalla kännykällä otettuja joten pahoittelen heikohkoa kuvalaatua 🙁  )

Brändistrategisti Nick Westergaard

Näistä aamupäivän kolmesta esityksestä Nickin esitys oli itselle kaikista antoisin, sillä tiiakonttinen.fi sivuston ulkoasu-uudistus on parhaillaan käynnissä ja koko brändi niin sanotusti tapetilla. Sain Nickilta hyviä vinkkejä oman brändin mietintään ja sen hiomiseen. Jännityksellä odotan, mitä mieltä sinä olet, kunhan saamme ulkoasun julkaistua kesäkuussa <3

PING Festival 2018 - Pohjois-Euroopan suurin vaikuttajatapahtuma

Vaikuttajamarkkinoinnin mittaamisesta puhuva Emilie Tabor

Influence Marketing Agencyn perustaja Emilie Tabor puhui mm. microvaikuttajista. He ovat vaikuttajia, jotka ovat rajanneet aihealueensa (niche) tarkkaan ja pystyvät antamaan yrityksille ja brändeille tarkasti kohdennetun yleisön.

Yhtenä hyvänä esimerkkinä esiin nousi suomalainen @annnamarina, joka on rekkakuski ja jolla on Instagramissa yli 38 000 seuraajaa. Emilie kertoi onnistuneesta yhteistyöstä Tom Tom nagivaattorin kanssa. Microvaikuttajien on siis astetta helpompaa saada yhteistöitä yritysten ja brändien kanssa rajatun aiheen avulla.

PING Festival 2018 - Pohjois-Euroopan suurin vaikuttajatapahtuma

Parallel Sessions

Päivän aikana järjestettiin myös erilaisia ”työpajoja”; Master Classes, Cases ja Q & A . Työpajojen sisältöihin pääsi tutustumaan etukäteen ja varaamaan itselle parhaiten sopivat pajat. Hassua kyllä, löysin itseni ihan eri työpajoista, mihin olin ilmoittautunut. 😀

Ensimmäinen työpaja, johon osallistuin, oli ”What is your brand as an influencer?” Työpajan vetäjänä ja moderaattorina toimi Janicke Hansen. 45 minuutin aikana Janicke kysyi Elinalta, Ebbalta ja Lindalta brändiin liittyviä kysymyksiä. Tässä tiivistetysti vastauksia:

  • Tärkeää on tuottaa oikeaa sisältöä oikealle kohderyhmälle eli yleisölle
  • Tuota sisältöä, joka on merkityksellistä myös lukijalle
  • Olla aito ja avoin
  • Yhteistyössä yritysten ja brändien kanssa merkittävää on se, että tuote, jota suosittelet, sopii sinun yleisöllesi, ei pelkästään sinulle
  • Varsinkin Ebba korosti, että ei ole merkitystä mistä tuotteesta hän itse tykkää vaan se, mistä lukija pitää ja mitä lukija haluaa
  • Ebba kertoi suunnittelevansa brändi- ja yritysyhteistyöt tarkkaan ja käyttävänsä pelkkään suunnitteluun paljon aikaa, se takaa parhaan ja ammattimaisen lopputuloksen
  • Hän neuvoi välttämään clickbaitteja, eli otsikoita, joilla saadaan paljon klikkauksia, mutta joissa sisältö ei vastaa otsikkoa
  • Hän itse valitsee yhteistyötä win-win-win mentaliteetilla, eli ne yhteistyöt, joissa voittaa sekä lukija, yritys että hän itse
  • Kannattaa käyttää aikaa siihen, että oppii tuntemaan oman yleisönsä ja tätä työtä kannattaa tehdä strategisesti; mitä yleisö haluaa, millainen yleisö on ja mikä hyödyttää yleisöä
  • Uniikit ja originellit tarinat vetoavat parhaiten yleisöön kuin yleisöön

Millä tuhotaan brändi varmimmin?

  • Oletetaan nopeita tuloksia
  • Luottamuksen ja uskottavuuden saaminen on prosessi, joka vie ja vaatii aikaa
  • Jos teet yhteistyötä vain lyhyellä tähtäimellä, et kasva etkä näe tuloksia
  • Et kuuntele yleisöäsi
  • Asetat itsesi yleisön edelle

Parhaat vinkit brändäämiseen

  • Jos olet nyt aloittamassa bloggaamista, valitse tarkka ”niche” eli aiherajaus. Toisin sanoen ala microvaikuttajaksi
  • Ole aito ja oma itsesi
  • Emma antoi hyvän tehtävän brändin mietintään:
    • Valitse 25 sanaa, jotka sinulle tulee mieleen itsestäsi ja blogistasi, valitse vain positiivisia sanoja
    • Valitse näistä 5, jotka nostaa sinussa intohimon pintaan
    • Luo oma brändi näiden sanojen ympärille. Sillä varmistat, että olet aito oma itsesi
  • Pyri saamaan faneja (eli yhteisö), älä pelkkiä seuraajia, sillä suuri määrä seuraajia ei merkitse mitään, jos et pysty aktivoimaan heitä keskusteluun kanssasi
  • Yhteistyötä on helppo tehdä yritysten ja brändien kanssa, kun itse tykkäät tuotteesta ja käytät tuotetta itse aktiivisesti

Yrityksille, nämä upeat naiset lähettivät selkeät terveiset:

Jos haluat laatua, maksa vaikuttajalle rahaa, älä lähetä pelkkiä tuotteita. AAMEN!

Dagmarin ja PING Helsingin yhteistutkimuksen tuloksia:

  • 20 % luottaa mainokseen informaation lähteenä ostopäätöstä tehdessä
  • 44 % luottaa bloggaajan suositukseen ja kokemukseen tuotteesta
  • 80 % on harkinnut tuotteen ostamista H2H markkinoinnin perusteella
  • Alle 30 vuotiaat etsivät blogeista ideoita ja inspiraatiota
  • Yli 30 vuotiaat etsivät blogeista tietoa

PING Festival 2018 - Pohjois-Euroopan suurin vaikuttajatapahtuma

Ihmiset seuraavat bloggaajia:

  1. Blogin aiheen/teeman (niche) ja substanssin perusteella
  2. Bloggaajan persoonallisuuden perusteella
  3. Visuaalisuuden perusteella

PING Festival 2018 - Pohjois-Euroopan suurin vaikuttajatapahtuma

Haluatko lukea lisää Pingistä? Tsekkaa nämä blogit ja postaukset:

Ensi vuonna aion osallistua uudelleen, nähdäänkö siellä?

Olitko sinä mukana? Millaisia ajatuksia sinulle heräsi tapahtumasta?

Entä mikä jäi päällimmäisenä mieleen?