Tänään näytän sinulle, miten yksinkertainen myyntitunneli auttaa sinua tekemään 8.023,10 € passiivista myyntiä yrityksesi kassavirtaan neljässä kuukaudessa. Vuositasolla puhutaan jo 24.069,40 € myynnistä. Sweet!

Mikä parasta? Sinulla on jo kaikki tarvittavat välineet ja materiaalit tämän myyntitunnelin rakentamiseen.

Tämän päivän postauksessa näytän sinulle askel askeleelta, miten tämä myyntitunneli toimii. Kun tekeminen on suunnitelmallista ja tavoitteellista, saavutat paljon nopeammin niitä tuloksia, joista tällä hetkellä haaveilet (tiedän, että haaveilet, koska muuten et olisi tullut lukemaan tätä postausta, pus pus).

Mitä passiivinen myynti on?

Passiivinen myynti on yksinkertaisuudessaan myyntitunnelin rakentaminen blogiin tai sähköpostiin. Ohjaat henkilö V myyntitunnelin alkuun, kypsytät häntä ja ohjaat kohti myyntitapahtumaa. Passiivisuus syntyy siitä, kun ohjaat ihmisiä myyntitunnelin suulle esimerkiksi blogipostauksen tai maksullisten mainosten kautta.

Sinun osaltasi myyntitapahtu on automatisoitu. Olet läsnä henkilökohtaisella otteella jokaisessa postauksessa tai viestissä ja kerrot lukijoille, että he voivat ottaa sinuun yhteyttä, mikäli kokevat sen tarpeelliseksi.

Verkkovalmennus, jossa idea syntyi

Kaksi vuotta sitten osallistuin Digivallankumouksen E-kirja Mastermind III verkkovalmennukseen. Valmennuksen tavoitteena oli kirjoittaa, markkinoida ja myydä  e-kirja.

Näin teet 8.023,10 € passiivista myyntiä neljässä kuukaudessa (Case Study)

Valmennuksen aikana opin mm. keräämään sähköpostilistaa sekä myymään ja markkinoimaan listalle. Olin onneni kukkuloilla, sillä vihdoin olin päässyt käsiksi tietoon, jota olin jo pitkään kaivannut: Miten sähköpostimarkkinointi toimii.

Tämä ei kuitenkaan minulle riittänyt. Halusin ehdottomasti rakentaa passiivisen tulovirran hyödyntämällä sähköpostimarkkinointia. Niinpä lähdin opiskelemaan aihetta lisää.

Hypätään muutama todella tylsä vaihe eteenpäin ja pysähdytään hetkeksi maaliskuuhun 2016. Vajaan puolen vuoden aikana olin oppinut, miten yksinkertainen myyntitunneli rakennetaan, olin testannut sitä ja saanut sitä kautta ihan kohtalaisia tuloksiakin.

Digiyrittäjyys - unelmatyö vai katastrofin ainekset?

Kaikki myynnit eivät tulleet myyntitunnelin kautta. Valitettavasti alkuvuodesta 2016 en vielä tajunnut, että myyntitunnelin konversioita kannattaa seurata JA tilastoida…

Enivei…

Näin jälkikäteen arvioituna uskallan sanoa, että enintään 15 % e-kirjan myynneistä tuli myyntitunnelin kautta. E-kirjoja möin kaikkiaan noin 31.000,00 € edestä, jolloin myyntitunnelin kautta saatu myynti oli 4,650 €. Ei huono!

Työkalut, jotka tarvitset yksinkertaisen myyntitunnelin tekoon

  1. Blogi
  2. 1 – 3 somekanavaa
  3. Sähköpostilista
  4. Ländäri
  5. Oma digituote (e-kirja tai lyhyt verkkokurssi, jos haluat muokata myyntitunnelia hieman, voit hyödyntää sitä myös affiliate- ja kumppanuusmarkkinointiin)
  6. 2 – 4 viikkoa aikaa systeemin rakentamiseen (voit myös ulkoistaa tämän jos haluat, kustannus alk. 722,00 €)
  7. 5,00 € mainosbudjettia / päivä testauksen ajan (keskimääräinen kulu mainostamiseen testiaikana on 150,00 € ja testauksen jälkeen 300,00 €+)

Miksi sähköpostilista?

Sähköpostilistan tarpeellisuudesta on puhuttu jo vuosia. Kolme vuotta sitten se oli ihan must jokaisella yrityksellä. Edelleen on. Olen tehnyt suurimmat yksittäiset myynnit sähköpostilistan kautta, kun olen lanseerannut e-kirjoja ja verkkokursseja. Palaute, jota saan sähköpostilistalle liittyneiltä upeilta lukijoilta pelastaa aina pahimmankin päivän.

Sähköpostilistan kautta rakennat tiivista yhteisöä, jolle annat parasta lisäarvoa ja joka kuuntelee (melkein) jokaista sanaa tarkkaan. He ovat niitä, jotka haluavat oppia ja tietää. Ja siksi he ovat minulle (ja toivottavasti sinullekin) todella tärkeitä.

Miksi myyntitunneli?

Koska se vapauttaa aikaa muihin töihin. Se vapauttaa aikaa markkinoinnilta ja myynniltä. Olet joka tapauksessa lukijoille sähköpostin päässä, eli henkilökohtainen kontakti säilyy.

Mutta et joudu tekemään samoja asioita kerta toisensa jälkeen yhä uudellen ja uudelleen. Teet myyntitunnelin kerran, analysoit tulokset, parannat, testaat, analysoit ja ehkä vielä vähän parannat.

Siispä keväällä 2016 olin vakaasti päättänyt onnistua myyntitunnelin rakentamisessa ja testasin sitä vuoden aikana useamman kerran. Alussa yritin hifistellä vähän liikaa…

Näin teet 8.023,10 € passiivista myyntiä neljässä kuukaudessa (Case Study)

Näin teet 8.023,10 € passiivista myyntiä neljässä kuukaudessa (Case Study)

…mutta mitä enemmän testasin, sitä yksinkertaisemmaksi myyntitunneli kävi

Näin teet 8.023,10 € passiivista myyntiä neljässä kuukaudessa (Case Study)

 

3 vaiheinen strategia myyntitunnelin rakentamiseen sähköpostiin

Myyntitunnelin rakentaminen sähköpostiin vaatii kolme elementtiä:

  1. oikea liittymislahja sähköpostilistalaisille (tosin joissakin tapauksissa tämä ei ole välttämätöntä mutta se on jo toisen case studyn aihe)
  2. oikea määrä sähköposteja liittymisen jälkeen
  3. oikea myyntitekniikka

Oikea liittymislahja eli liidimagneetti

Oikea liidimagneetti tarkoittaa sitä, että se on tehty lopullisen tuotteen näkökulmasta. Jos myyt myyntitunnelin lopussa 35+ äideille sopivaa mindfulness rentoutusharjoitusta, liidimagneetin ei kannata olla joogavideo.

Liittymislahjan on hyvä olla sopivan lyhyt ja helposti ”kulutettava” mutta silti saajaa aktivoiva.

Oikea määrä sähköposteja liittymisen jälkeen

Oikea määrä tarkoittaa vähintään 6 ja enintään 12 sähköpostia. Sähköpostien määrä riippuu tuotteesta, jota myyt. Kalliit tuotteet vaativat enemmän kypsyttelyä kun taas edulliset tuotteet ostetaan vähemmällä miettimisellä.

Aluksi lähetät 1 – 3 tervetuloviestiä, jotka aktivoivat ja sitouttavat lukijan avaamaan sähköpostejasi. Sen jälkeen etenet loogisessa järjestyksessä kohti myyntitapahtumaa. Jokainen viesti kasvattaa uskottavuutta ja luottamusta. Jokainen myyntitapahtuma kun on luottamustesti. Jos lukija ei luota, että voit auttaa häntä, ostotapahtuma jää hyvin suurella todennäköisyydellä tekemättä.

Tervetuloviestien jälkeen lähetät 4 – 6 kypsytysviestiä, jonka jälkeen 1 – 2 myyntisähköpostia.

Tämä osa myyntitunnelista on se kaikista vaikei, pisin ja raskain. Sähköpostien kirjoittaminen, testaaminen ja muokkaaminen voi vaatia pitkänkin ajan. Jos luet postauksen loppuun, kerron sinulle vielä pari täsmäjuttua, joiden avulla viestin kirjoittaminen ei vaadi ihan niin paljon aikaa.

Oikea myyntitekniikka

Kuten jo aikaisemmin sanoin, sähköpostien kautta pystyt sitouttamaan lukijaa ja rakentamaan luottamusta todella tehokkaasti. Siksi luottamuksen tulee antaa rakentua rauhassa, eikä rikkoa sitä lähettämällä heti ensimmäisestä viestistä alkaen myyntiviestejä. Kukaan ei halua saada ensimmäisenä ”osta, osta, osta” myyntiviestejä.

Lukijalle on hyvä kertoa, että tulet jossain vaiheessa lähettämään myyntisähköposteja mutta niiden aika ei ole vielä.

Oikea myyntitekniikka on hienovaraista ja lukijaa kunnioittavaa. Itse asiassa, kun kirjoitat myyntisähköpostit oikealla tavalla, lukija ei edes huomaa, että hänelle myydään vaan hän haluaa ostaa. Tästä hyvänä esimerkkinä on pari lukijapalautetta.

Molemmat lukijat olivat sitä mieltä, että he eivät ole koskaan edes ajatelleet blogin perustamista, mutta viestit olivat niin hyviä, että he alkoivat toden teolla miettiä blogin perustamista ja bloggaamisen aloittamista.

Ultimate testi eli myyntitunnelin rakentaminen suoraan blogiin

Anneli otti minuun yhteyttä loppuvuodesta 2016 ja kysyi, voisinko auttaa häntä passiivisen tulovirran rakentamisessa. Onnistuneiden kokeilujen jälkeen päätin testata myyntitunnelin rakentamista suoraan Annelin blogiin. Jos myyntitunneli ei olisi onnistunut, en olisi veloittanut Annelilta palkkiota.

Blogi on huomattavasti haastavempi kanava rakentaa luottamusta ja myydä, varsinkin jos bloggaaminen on ollut epäsäännöllistä. Ensin on kerrottava lukijoille, että blogi on aktiivinen ja sen jälkeen lähteä rakentamaan myyntitunnelia.

3 vaiheinen strategia myyntitunnelin rakentamiseen blogiin

  1. Määrittele blogipostausten aiheet
  2. Julkaise postaukset ja ohjaa niihin liikennettä
  3. Analysoi tulokset ja ohjaa kaikki liikenne 1 – 2 postaukseen, jotka saivat eniten lukukertoja

Määrittele blogipostausten aiheet

Blogipostausaiheiden tavoitteena on herättää lukijan kipupiste, mielenkiinto, tarve ja hyöty myymääsi tuotetta kohtaan. Blogipostauksia kirjoitetaan kaikkiaan viisi, jolloin voit hyvin ripotella mielenkiinnon, kipupisteen, tarpeen ja hyödyn eri postauksiin.

Blogipostaukset ovat eri mittaisia riippuen, mikä postaus on kyseessä:

  1. postaus on pituudeltaan 500 – 600 sanaa pitkä
  2. postaus on pituudeltaan 600 – 700 sanaa pitkä
  3. postaus on pituudeltaan 700 – 900 sanaa pitkä
  4. postaus on pituudeltaan 900 – 1200 sanaa pitkä
  5. postaus on pituudeltaan 900 – 1200 sanaa pitkä

Tärkeää on, että postaukset etenevät loogisesti ja lukijaa kunnioittaen kohti myyntitapahtumaa.

Julkaise postaukset ja ohjaa niihin liikennettä

Postaukset kannattaa julkaista kahden viikon aikana siten, että postausten välissä on 2 – 3 päivää. Tällä tavalla annat lukijalle mahdollisuuden prosessoida tietoa, jota annat.

Voi olla järkevää ohjata maksullista liikennettä somekanavasta / -kanavista tai Google Adwordsin kautta, jos lukijamäärä ei ole vakiintuntu tai omissa somekanavissasi ei ole yli 1000 seuraajaa. Suosittelen lämpimästi käyttämään testaamiseen enintään 5,00 € / päivä / postaus.

Analysoi tulokset ja ohjaa liikennettä 2 postaukseen, jotka saivat eniten lukukertoja

Parasta on jos voit tilastoida kävijämäärät taulukkolaskentaohjelmaan. Kun tarkastelet jokaisen postauksen kävijöitä 3 päivän ajan, pääset parhaiten jyvälle, mitkä postaukset herättivät eniten kiinnostusta.

Tämän jälkeen vuorossa on myyntilinkkien lisääminen niihin postauksiin, joita luetaan kaikista eniten. Huomioithan, että julkaisuvaiheessa postauksissa ei ohjata liikennettä myyntisivulle tai verkkokauppaan, ellei joku postauksista lähde viraaliksi. Hyvänä merkkipaaluna voidaan pitää yli 1000 lukukertaa 24 tunnissa.

Kun postaukset on julkaistu ja tarkistat tilastot, tee mainokset kahteen suosituimpaan postaukseen ja ohjaa niihin liikennettä 5,00 € päivä. Tässä kohtaa tarkastamme konversion. Kun liikennettä ohjataan uudelleen postaukseen, kuinka moni uusista lukijoista siirtyy myyntisivulle tai verkkokauppaan ja ostaa tuotteen.

Konversio = myyntisivulla / verkkokaupassa käyneet / ostajat x 100

Tässä on ÄÄRIMMÄISEN TÄRKEÄÄ että lisäät jokaiseen myyntilinkkiin oman prettylinkin tai bitlylinkin, jotta näet, kuinka moni OIKEASTI siirtyy postauksesta myyntisivulle.

Toisin sanoen, jos suosituimmat postaukset ovat 2. ja 4. ja molemmista postauksista on kaksi linkkiä (eli yhteensä neljä) myyntisivulle, jokaiseen näistä neljästä tulee eri prettylink tai bitlylink. Usko pois, tietojan analysointi on NIIIIIN paljon helpompaa sen jälkeen, kun tiedät mikä linkki saa henkilön klikkaamaan.

SEN LISÄKSI, jos ohjaat kävijät myyntisivulle, jokaiseen myyntisivulla olevaan osta-painikkeeseen pitää laittaa oma prettylink tai bitlylink. MIKSI? Koska se on halvempaa kuin maksaa esimerkiksi CrazyEgg ohjelmasta (n. 100 € / vuosi) JA tiedät, missä vaiheessa ostaja siirtyy ostokynnyksen yli.

Tilastointi ei tarvitse olla tämän vaikeampaa. Kunhan tiedät mikä saa ihmiset reagoimaan, lukemaan, kiinnostumaan ja ostamaan, se riittää.

Alla on Annelin myyntitunnelissa olevista blogipostauksista otettu kuvaruutukopiot (21.4.2017), joissa näkyy tähän saakka kertyneet lukukerrat.

Ensimmäinen postaus, julkaistu 9.12.2016

passiivinen myynti

Toinen postaus, julkaistu 12.12.2016

Näin teet 8.023,10 € passiivista myyntiä neljässä kuukaudessa (Case Study)

Kolmas postaus, julkaistu 13.12.2016

passiivinen myynti

Neljäs postaus, julkaistu 15.12.2016

passiivinen myynti

Viides ja viimeinen postaus, julkaistu 29.12.2016 (joulun aikana ei mainostettu, koska haluttiin rauhoittaa joulu lepäämiselle)

passiivinen myynti

(Jakomäärät eivät näy oikein, sillä Annelin sivuston ulkoasu uusiutui tällä viikolla.)

Konversio vain 0,27 %??

Kun tarkastellaan tilastoja, nähdään selvästi että 2. postaus on saanut massiivisen määrän lukukertoja mutta myyntiä on tullut vain reilut 2000 € kuussa. Se, mikä kasvatti lukumäärää näinkin rajusti, oli mediapersoona Henna Peltosen kirjoitus Annelin kurssista.

Annelin blogi sai paljon näkyvyyttä lyhyellä aikaa. Osa lukijoista ei kuitenkaan ollut Annelin kohderyhmää, jolloin on normaalia, että myyntiäkään ei syntynyt.

Facebookissa suosituimman postauksen mainos näyttää tältä:

Näin teet 8.023,10 € passiivista myyntiä neljässä kuukaudessa (Case Study)

Show me the Money!

Okei, sitten onkin aika lähteä katsomaan tuloksia, eli sitä rahaa. Miten tämä oikeasti tuo tulosta?

Annelin kohdalla myyntiä tulee keskimäärin 2.005,78 € kuukaudessa (x 12 = 24.069,40 €). Ohjaamme liikennettä tällä hetkellä yhteen postaukseen (arvaat varmaan mihin niistä), josta on linkit sekä suoraan verkkokauppaan, että myyntisivulle.

Tällä tavalla he, ketkä ovat jo muutaman postauksen jälkeen vakuuttuneita tuotteen tarpeellisuudesta pääsevät ostamaan kurssin heti. He, jotka kaipaavat vielä hieman lisätietoa, käyvät kurkkaamassa myyntisivun ja ostavat kurssin sen jälkeen.

Toimiiko tämä tällaisena hamaan tulevaisuuteen?

Fakta on, että mikään ei ole ikuista. Mutta niin pitkään kuin myyntiä tulee tasaisesti, tämä myyntitunneli pysyy pystyssä. Uudet myyntitunnelit ovat työn alla.

Nyt on sinun vuorosi

Kerro omat kokemukset myyntitunnelin rakentamisesta. Mikä onnistui, mikä meni pieleen?