5 karmeinta lifestyle-blogien otsikkoa kautta aikojen

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

98 % lifestylebloggaajista on täysin hukassa otsikon kanssa

Täydellisen otsikon metsästys. Kuulostaapa kliseiseltä. Olet takuuvarmasti lukenut kymmeniä tai jopa satoja postauksia tästä samasta aiheesta. Mikä minä olen kertomaan sinulle, miten täydellinen otsikko kirjoitetaan?

Otsikkoni sai sinut kuitenkin klikkaamaan linkin auki ja lukemaan postausta eteenpäin.

Otsikko teki siis tehtävänsä. Moni bloggaaja ei tiedä ja valitettavan iso osa bloggaajista ei edes ymmärrä, miten tärkeä merkitys otsikolla on. Hyvä otsikko tuo blogiisi satoja ja jopa tuhansia lukijoita yhä uudestaan ja uudestaan.

Heikko otsikko… noh, kuinka monta lukijaa blogissasi käy kuukausittain?

Jos olet tyytyväinen nykyiseen lukijamäärään, voit hyvällä omallatunnolla siirtyä pois tästä postauksesta. Samoin, jos et halua lisää lukijoita, et hyödy mitään tämän postauksen lukemisesta.

Mikä on otsikon tarkoitus?

Otsikolla on vain yksi ainoa tarkoitus. Saada lukija klikkaamaan linkkiä ja tulemaan blogiin. Blogin sisällön tarkoitus on koukuttaa lukija haluamaan lisää. Jokainen tekstirivi, jonka kirjoitat, syventää lukijan halua lukea eteenpäin.

Hyvä otsikko tekee 3 asiaa:

  1. Nostaa pintaan tunteen
  2. Herättää mielenkiinnon
  3. Kertoo artikkelin sisällöstä olennaisen

Vain 3 ensimmäistä ja viimeistä sanaa merkitsevät

Nopeatempoisessa arjessa ihmiset silmäilevät sisältöä nopeasti. Jokin herättää heidän uteliaisuutensa. Silmät pysähtyvät ja lukevat sanat. Sormi klikkaa hiirtä ja postaus avautuu lukijan eteen.

Facebook antaa jonkin verran otsikoissa anteeksi. Otsikon lisäksi Facebook-julkaisuun saadaan lisättyä monesti kuva sekä pieni katkelma postauksesta. Kokonaisuus voi loppupelissä ratkaista koko pelin. Mutta jos kuva ja lyhyt teksti otetaan yhtälöstä pois, otsikot ovat aika karua luettavaa.

Lue myös tämä: 123 ideaa miten saat lisää lukijoita blogiin

Nopealla tutkailulla Facebookin blogiryhmissä 94 % blogien otsikoista on niitä, jotka EIVÄT herätä mielenkiintoa, eivät nostata pintaan tunteita eivätkä kerro mitään postauksen sisällöstä. Tästä syystä blogit eivät saa lukijoita. Alla olevat otsikot on kerätty viikon ajalta Facebookin blogiryhmistä.

HUOM! Listauksen tarkoituksena ei ole mollata kyseisiä bloggaajia tai blogeja, vaan ainoastaan näyttää, miten SUURI MERKITYS otsikolla on lukijoiden hankkimisessa. (Ja sanottakoon, että en onnistu itsekään joka kerta kirjoittamaan otsikkoa, joka herättää lukijan mielenkiinnon. Eli samassa veneessä ollaan.)

  • Iloisia uutisia
  • Week 33
  • Kasvissyöjien lapset
  • Höst 2016
  • Oton ajatuksia tästä kaikesta
  • Kyllä tämä tästä
  • Viikonloppu
  • Uusi ulkoasu
  • Last Day
  • Viikkokatsaus
  • Kesä lähenee loppuaan
  • Täällä ollaan
  • Vapaapäivä

 

Otsikot eivät kerro mitään sisällöstä, ne eivät nosta pintaan tunteita eivätkä herätä mielenkiintoa. Fiilis on enemmänkin blah kuin wuhuu! Jos jokin otsikko nostatti sinussa pintaan positiivisen tai negatiivisen tunteen, herätti mielenkiinnon tai tiesit kaiken olennaisen postauksen sisällöstä, ilmoita siitä minulle. Poistan otsikon sen jälkeen tästä listauksesta.

5 karmeinta lifestyle-blogien otsikkoa kautta aikojen (Älä ikinä sorru näihin)

1. Save or Splurge? Makeup Edition

Pihistä tai panosta. Miksi kirjoitat otsikot englanniksi, jos teksti on täysin suomeksi? Hyvin suurella todennäköisyydellä karsit osan lukijoista pois, koska ihmiset luulevat tekstin olevan englanninkielistä.

Kuten Saara kirjoitti Veera Rusasen blogissa:Suosi suomalaisia (hashtageja), jos kirjoitat suomeksi… Suomeksi kirjoittamalla suomalaisille seuraajille tulee se fiilis, että postaus on kohdennettu heille. Englanninkieliset postaukset eivät puhuttele yhtä paljon.

Korjausehdotus: 5 parasta ”pihistä” [meikkiä] vs. 5 parasta ”panosta” [meikkiä]

2. Ihan pihalla

No niin minäkin. Toisaalta otsikko on ehkä tarkoitettu hauskaksi, mutta pihaleikit tai vaatekuvaus pihalla eivät jaksa kiinnostaa.

Korjausehdotus 1: Jos kyseessä ovat pihaleikit lasten kanssa, otsikko saa enemmän mielenkiintoa, kun kirjoitat ”Vaaralliset pihaleikit osa 4 – ennakoi lasten turvallisuus [asiassa, jossa lapsille tapahtuu vahinkoja]”

Korjausehdotus 2: Jos kyseessä on muotikuvaus ulkona, kirjoita otsikko tyyliin ”Älä koskaan tee tätä [esim. meikki] virhettä ulkoilmakuvauksessa”

3. Alelöytöjä ja tavaramorkkista

Miksi kulutat rahaa tavaroihin, joista tunnet huonoa omaatuntoa? Ja vielä suuremmalla syyllä, miksi kerrot sen julkisesti kaikille?

Mitä jos sen sijaan auttaisit lukijoitasi pääsemään tavaramorkkiksesta eroon? Auta ja opeta lukijoitasi ostamaan kestäviä ja laadukkaita tuotteita, säästämään rahat ennen hankintaa ja varmistamaan, että ostokselle on käyttöä myös vuoden kuluttua.

Korjausehdotus 1: 4 parasta kirpparia [kaupungin nimi]

Korjausehdotus 2: Näin säästin 300,00 € uuteen [tuotteen nimi]

Korjausehdotus 3: Tällä [tekniikka, metodi, ajatus, toimintatapa] et kärsi kulutusmorkkiksesta enää ikinä

4. OOTD, TBAH, EVVK…

Suomi–lifestylebloggaaja-koodisanakirjaa ei ole vielä tullut kauppaan. Joo, tiedän, että olen varmasti kehityksestä jäljessä, mutta oletko ihan varma, että sinunkaan lukijasi tietävät, mitä lyhenteet tarkoittavat?

Ihmiset ovat arkoja kysymään. He eivät halua tuoda esille sitä, että he eivät tiedä tai osaa. Siksi monet ihmettelevät illat pitkät, mitä jokin lyhenne tarkoittaa.

Kun käytät lyhenteitä, asetat itsesi jalustalle – lukijaasi ylemmäs. Lukijalle tulee hyvin äkkiä tunne, että olet häntä parempi ja että hän ei ole blogisi lukemisen arvoinen. Huipulla voi olla yksinäistä, jos käyttää muita portaina.

Korjausehdotus 1: ”Lifestyle-sanakirja aloittelijalle”

Korjausehdotus 2: ”Mitä OOTD oikeasti tarkoittaa?”

Korjausehdotus 3: ”8 omituisinta muotisanaa, joiden tajuamiseen meni vuosi”

5. Talvitakki

Se on vaate. Tarvitsemme sen syys-toukokuun välimaastossa. Monilla on niitä eri tilanteisiin. Omasta vaatekaapistani löytyy kaksi. Lenkille ja töihin.

Tästä otsikosta tulee ensin mieleen, että bloggaajalla ei ole ollut edes mielenkiintoa kirjoittaa tätä postausta. Se on pitänyt kyhätä kokoon nopeasti, koska on ollut vain pakko kirjoittaa jotain. Jos bloggaajalla ei ole mielenkiintoa kirjoittaa, miksi minulla pitäisi olla mielenkiintoa lukea?

Korjausehdotus 1: [numero] [adjektiivi] talvitakkia sinulle, jos teet töitä [ulkona, sisällä, toimistossa…]

Korjausehdotus 2: Kaunein talvitakki, jonka voit pukea myös [juhlatyyppi] juhliin.

Korjausehdotus 3: Vertailussa [numero] laskettelutakkia – tässä kaksi parasta.

 

Jotta tilanne olisi tasapuolinen, voit vapaasti käydä lukemassa ja nauramassa ensimmäisen blogini otsikoille. Suosittelen aloittamaan ihan tammikuusta 2014.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: