Tiedätkö, mitä eroa on blogin tuotteistamisella ja kaupallistamisella? Blogin kaupallistaminen on monelle kuin punainen vaate. Mielikuva blogin kaupallistamisesta herättää ajatukset

  • piilomainonnasta
  • vilkkuvista mainosbannereista
  • toistuvista sponsosoiduista postauksista

Kaupallistaminen vai tuotteistaminen?

Blogin kaupallistaminen tarkoittaa, että blogi on rakennettu lukijaa kiinnostavalla tavalla ja sitä markkinoidaan aktiivisesti. Tavoitteena on saada blogi tuottamaan bloggaajalle mahdollisimman tehokkaasti.

Blogin tuotteistaminen puolestaan tarkoittaa, että blogin sisältö on rakennettu strategisesti niin, että blogi hyödyttää, auttaa ja sitouttaa lukijaa. Tuotteistaminen yksi osa-alue kaupallistamista.

Tämän blogipostauksen tavoitteena on näyttää, että

  • jokaisen blogin – aiheesta riippumatta – voi tuotteistaa
  • jokaisella blogilla on mahdollisuus menestyä
  • tarvitset vain oikeat työkalut, joiden avulla onnistut

Jo pelkästään kaupallistamisen ja tuotteistamisen ymmärtäminen ja erottaminen toisistaan, tuo helpotusta bloggaajan työskentelyyn. Bloggaaja saa synninpäästön: voin tuotteistaa blogin ilman, että sitä tarvitsee kaupallistaa.

 

Kaupallistamisessa isoin ongelma on pelko lukijoiden mielenkiinnon lopahtamisesta. Onneksi tähänkin on olemassa miellyttävä ja helppo vaihtoehto, josta puhun enemmän Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennusohjelmassa.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennusohjelma lanseerattiin ensimmäisen kerran huhtikuussa 2016. Se on Suomen laajin ja tehokkain blogivalmennus, jonka kautta bloggaajat ovat saaneet mm. haastattelupyyntöjä, puhekeikkoja, livevalmennuksia sekä kasvattaneet tulojaan jopa 2.000,00 € kuukaudessa. Kyseessä on omatoimisesti opiskeltava valmennus, joka koostuu 4 moduulista.

Valmennusmateriaaleina on videoita, viikkotehtäviä, työkirjan tehtäviä sekä kerran kuussa järjestettävä, opiskelijoille suunnattu live webinaari. Materiaalia on 12 viikon opiskeluun mutta iso osa opiskelijoista suorittaa ohjelman omaan tahtiin.

Opiskelija Case: Miten kanablogin voi tuotteistaa?

Marianne osallistui ilmaiseen 7 päivän blogihaasteeseen, jonka tarkoituksena oli tuplata blogissa kävijät 7 päivän aikana. Tiedän, että lupaus oli kova mutta uskoin haasteen sisältöön. Mariannen kohdalla haaste tuotti loistavia tuloksia:

Hah! Käskit laittaa viestiä, jos lukijamäärä ei kasva 7 päivässä 500 lukijalla. Laitan postia. Syy on kuitenkin se, että vain 2 päivässä blogini lukijamäärä nousi yli tuhannella ja olen saanut kyyneleet silmiin tirauttavan ihanaa palautetta. Kaikki kiitos ja kunnia tästä kuuluu sinulle! Innolla, ilolla ja kiitollisuudella edeten, Marianne Hautsalo, http://www.siltajoensirkus.blogspot.fi

Seuraavaksi näytän, mitkä elementit ovat tärkeitä blogin tuotteistamisen näkökulmasta, sekä miten Mariannen ihanan hersyvän kanablogin tuotteistaminen on onnistunut.

1. Blogin aiheen rajaus ja fokus

Menestyvän, laadukkaan ja oikein tuotteistetun blogin tärkein elementti on rajattu aihealue. Mariannen kohdalla tämä toteutui jo ennen haasteen aloitusta. Noin 40 % bloggaajista näkee tuloksia, kun aiheen rajausta tarkennetaan. Muiden kohdalla rajausta täytyy tehdä enemmän.

2. Säännöllisyys 

Ennen blogihaastetta kirjoittaminen oli puuskittaista, kirjoitin mitä mieleen tuli silloin, kun siltä tuntui. Kirjoittamisen kynnys oli korkeahko, koska ei ollut mitään fokusta eikä oikein syytäkään kirjoittaa.”

Jokainen blogi ja lukijakunta on ainutlaatuinen. 100 % kiveen hakattua sääntöä tähän ei ole olemassa.

Hyvä julkaisutahti asiantuntijablogeille on 1 – 2 artikkelia per viikko. Toinen blogiartikkeleista kannattaa olla pidempi ja toinen lyhyempi.

Muoti-, kauneus- ja lifestyleblogeilla sekä muilla samantyylisilla blogeilla julkaisutahti voi olla tiheämpikin, 3 – 5 postausta viikossa. Joka päivä uuden postauksen julkaisu vaatii sitoutumista ja aikaa ja voi pahimmillaan väsyttää bloggaajan.

3. Tavoitteellisuus

”Blogi oli ihan kiva juttu olla olemassa, mutta sillä ei ollut tavoitteita eikä päämäärää, enkä sitä oikein aina edes muistanut olevan olemassakaan.”

On olemassa oikeita ja ”vääriä” tavoitteita. Oikeat tavoitteet on rakennettu S.M.A.R.T. kaavan mukaan. ”Väärät” tavoitteet on heitetty hatusta ja lilluvat jossain vaaleanpunaisten pilvilinnojen tasolla.

S.M.A.R.T. kaavaa opetan 15 minuutin tehokas työskentely valmennuksessa, joka kuuluu Bloggaajasta Ammattilaiseksi™verkkovalmennuksen bonuksiin.

4. Blogiliikenne eli lukijat

”Törmäsin johonkin päivitykseen ja selasin Tiian sivuja ja klikkailin päämäärättömästi kaikkea mahdollista. Tilasin ja latasin kaikki ilmaiset matskut, jotka löysin (myöhemmin löysin niitä paljon lisää). Blogihaasteeseen osallistuminen tapahtui jotenkin puolivahingossa.”

Ennen kuin Marianne osallistui 7 päivän blogihaasteteseen, suosituimmalla blogitekstillä oli 205 lukukertaa. Haasteen aikana ”paras” artikkeli ylsi 1300 lukijan rajapyykkiin.

Marianne oli saanut jonkin verran apua ja tukea ilmaisista materiaaleista. Sisältö oli vakuuttanut, että valmentaja on ammattilainen.

Tasaisen lukijamäärän saaminen blogiin vaatii sisältöä, joka

  • on hyödyllistä
  • on luettavaa
  • on kirjoitettu omalla uniikilla persoonallisella tyylillä
  • on mielenkiintoista
  • auttaa, inspiroi tai motivoi lukijaa
  • otsikkoa unohtamatta

Vaikka näitä asioita käsiteltiinkin blogihaasteessa, olimme vain raapaisseet pintaa.

5. Valmentaja, mentori tai sparraaja

Olin kyllä sitä mieltä, että ilmaisillakin ohjeistuksilla pääsen eteenpäin, mutta olin materiaaleista niin kiitollinen, että HALUSIN ostaa tällaiselta asiantuntijalta jotakin.

Ainut asia mikä arvelutti oli oma aika: ehdinkö sukeltaa blogin tekemiseen niin paljon juuri nyt, meneekö kurssi hukkaan, jos en ehdi antia kunnolla omaksua.

Kun sain tiedon, että materiaalit ovat käytettävissä niin kauan kuin tarvitsen ja saan edetä omaan tahtiin, tilasin kurssin heti.”

Marianne osallistui Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennusohjelman 2. ryhmään ja aloitti opiskelun 26.10.2016.

6. Itsensä kehittäminen

”Valmennusmateriaalia olen opiskellut pätkän siellä, toisen täällä. Lähes päivittäin käytän aikaa kirjoittamiseen tai ainakin aiheiden ympärillä haahuiluun. Välillä videoita katsellen, välillä aiheita tehden. Myös pidempiä ajomatkoja olen hyödyntänyt videoiden kuunteluun ja tehnyt muistiinpanoja kännykän äänitysohjelmaan.

Verkkovalmennuksen puolivälissä räjäytin potin artikkelilla, joka sai 2000 lukijaa alle vuorokaudessa. Kuukaudessa blogissa käy entisen muutaman sadan sijaan 4500-5000.” 

Pro vinkki:

Oikealla postausrakenteella, jota opiskellaan Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennuksessa, on suuri merkitys lukijamäärän kasvattamiseen.

Bloggaamisen opiskelu ja itsensä kehittäminen ovat tärkeitä blogin menestymisen kannalta. Katastrofaalisin virhe on ajatella: ”Olen aina kirjoittanut blogia näin ja näin teen jatkossakin”.

Maailma muuttuu, halusimme tai emme. Paikalleen jääminen vaikuttaa negatiivisesti omaan kehitykseen ja omien tavoitteiden saavuttamiseen.

Monet pelkäävät sijoittaa rahaa itsensä kehittämiseen. Et kuitenkaan lähtisi hiihtämään varvastossuilla ja maahan pudonneilla kepeillä vaan kävelisit kauppaan ja ostaisit sukset ja monot. Todennäköisesti ne sauvatkin.

Ajatus, että bloggaamiseen ei kannata käyttää rahaa ja että kaikki tulee tehdä ilmaiseksi, on sudenkuoppa, johon itsekin alussa putosin. Vasta, kun uskalsin sijoittaa rahaa opiskeluun, aloin näkemään tuloksia.

Tähän päivään mennessä olen kehittänyt itseäni yli 10.000,00 €. Koen, että jokainen sentti on tullut moninkertaisena takaisin niiden asioiden muodossa, joita olen valmennuksissa ja sparrauksissa oppinut.

Ilmaisen haasteen ja verkkovalmennuksen materiaalin sisällön avulla Marianne ryhtyi töihin. Pikkuhiljaa myös Facebook-yhteisöömme alkoi tihkua tietoa Mariannen matkasta…

7. Rahan ansaitseminen

”Nykyään sähköpostiin ja facebook-sivun kautta tulee viikoittain ostokyselyitä, ennen kaupaksi meni vain jos huutelin turuilla ja toreilla. Tiettyjen tuotteiden varauslista on tällä hetkellä kuukausien pituinen.

Asiakaskirjeelle tuli tilaajia ensimmäisen viikon aikana tasan 50 henkilöä (piti ihan kalenterista tarkastaa, että todellako VASTA viikko sitten sen maalimalle viskasin). Ilman, että houkuttelin tilaajia ilmaislahjalla!

Työn alla olevalle ekirjalleni on tullut kysely jälleenmyyjältä.

Olen saanut lukijoilta huikean hyvää palautetta ja sielua hivelevää kannustusta. Kun kerran julkaisin artikkelin lopussa seuraavan postauksen aiheen ja aikataulun niin sain yksityisviestein muutamia pyyntöjä laittaa aiheen tiedot aiemmin, koska he nii-iin kovasti tarvitsevat tietoja.

Olemme tottuneet näkemään, että muoti-, kauneus-, fitness-, sisustus- ja lifestyle blogeilla voi menestyä. Mariannen tarina näyttää, että mikä tahansa blogiaihe on mahdollista kehittää, kasvattaa ja saada menestymään, kun oikeat työkalut on käden ulottuvilla.

Marianne, jos joku vielä miettii valmennukseen mukaan tuloa, mitä sanoisit hänelle?

Sanoisin, että kannattaa tulla mukaan heti! Kurssin anti etenee järkevästi perusteista koko ajan edemmäs ja pidemmälle. Jo murto-osalla tiedoista, saa tuloksia aikaan!”

Ja mikä parasta, voit opiskella Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennusohjelman täysin omaan tahtiin, saaden kannustusta, sparrausta, inspiraatiota ja motivaatiota jokaiselta opiskelijaryhmän jäseneltä.

Verkkovalmennus ei ole ”osallistu ja unohda” tyyppinen valmennus, jossa et näe valmentajaa osallistumismaksun maksamisen jälkeen. Valmentaja kulkee rinnallasi koko ajan, niin pitkään kuin haluat ja tarvitset, antaen vinkkejä ja ideoita Facebook-yhteisön kautta.

Yhteenveto: Miten kanablogin voi tuotteistaa?

Mariannen onnistumisen askelmerkit on helppo nähdä.

  1. Tuotteistaminen on lähdetty tekemään aiheen rajauksella (tai oikeammin Mariannen kohdalla tarkentamisella).
  2. Marianne on asettanut itselleen selkeän tavoitteen, ottanut aikaa muutostöille ja tehnyt muutoksia pikkuhiljaa*.
  3. Sisältöä on muokattu ilman, että Mariannen oma uniikki tyyli hukkui muutosten jalkoihin.
  4. Blogi on saanut lisää tärkeitä sivuja, joiden avulla lukija saa nopeasti kokonaiskäsityksen blogista ja Mariannesta.
  5. Lukijaa sitoutetaan hyvällä ja mielenkiintoisella sisällöllä.
  6. Blogia päivitetään aktiivisemmin kuin aikaisemmin.
  7. Marianne saa lisää liikennettä blogiin, kun postauksia jaetaan innokkaasti.
  8. Blogin ympärille on alettu tehdä myös muita tuotteita, jotka on helppo skaalata
  9. Näin ollen osa tulovirrasta on mahdollisuus automatisoida.

*Verkkovalmennusohjelmassa kerron, miksi muutoksia ei saa tehdä montaa samanaikaisesti.

Nyt on sinun vuorosi. Vaikka ilmaisilla materiaaleilla saat jo muutosta aikaan, ne ovat vain pieni osa kokonaisuutta. Siksi tarjoan sinulle mahdollisuutta osallistua Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennusohjelmaan.

Tämän valmennuksen avulla varmistat, että blogisi menestyy, kasvaa ja kehittyy tasaisesti. Ahkeralla työllä tulet nousemaan vielä bloggaajien kirkkaimpiin tähtiin.

Tervetuloa mukaan!

 

Tutustu Mariannen blogiin

Lintutila Siltajoen Sirkus on yhden naisen, monen siivekkään ja usean töpöhännän kovaääninen kokoonpano. Ilman vierailevia tähtiä mikään kokoonpano ei rokkaa kirkkaasti.

Koska Lintutila on pieni ja avoimia päiviä harvassa, niin pääset kurkistelemaan sadunhohtoiseen arkeemme näiden sivujen ja facebook sivujen kautta. Tervetuloa mukaan! 

Blogin puolella jaan oppimiani asioita ja kerron kuulumisia eläimellisestä touhustamme. 

Rotuesittelysivuilla voit tutusta eri kana-, viiriäis- ja kanirotuihimme ja saada vinkkejä eri rotujen elinvaatimuksista ja käyttötarkoituksista.