fbpx Skip to content

Näin yrityksetkin tekevät Amazon-myyntiä globaalisti

|| Postaus sisältää affiliatelinkkejä, linkit merkitty (*)-merkillä ||

Näin yrityksetkin tekevät Amazon-myyntiä globaalisti Suomesta käsin. Amazon-pohjainen liiketoiminta kiehtoo yhä useampaa suomalaista. Kun puhutaan ”Amazon-liiketoiminnasta”, perinteisesti mieleen piirtyy kuva tuotteista, jotka ostetaan bulkkeina esimerkiksi Kiinasta ja lähetetään Amazonin varastolle, josta ne postitetaan suoraan asiakkaille, ns. dropshipping. 

Tällöin henkilön tehtäväksi jää ainoastaan tuotteiden etsintä, listaaminen, markkinointi ja myynti (näin karrikoidusti ja yksinkertaistaen). Mutta menestyminen Amazonissa on mahdollista myös suomalaisille yrityksille.

Laadukkaita tuotteita valmistavat yritykset voivat listata omia fyysisiä tuotteitaan myytäväksi Amazoniin. Ja vieläpä kohtalaisen helposti.

No, okei. Helppo on todennäköisesti harhaanjohtava sana, sillä jos yritys lähtee tekemään Amazon-myyntiä itsenäisesti, edessä voi olla yllättäviäkin esteitä. Valitettavan usealla suomalaisella yrityksellä on (edelleen) se ajatus, että riittää, kun tuotteet vain listaa verkkokauppaan. Asiakkaat kyllä löytävät ne ja ostavat ne sieltä automaattisesti. Mutta näinhän se ei tietenkään mene – ei Suomessa eikä Amazonissa.

Näin yrityksetkin tekevät Amazon-myyntiä globaalisti

Kilpailu yli 197 miljoonasta kuukausikäyttäjästä on kovaa. Amazonissa tehdään myyntiä yli 410 miljoonan dollarin edestä joka ikinen päivä. Se tarkoittaa, että joka sekunti tuotteita myydään 4 722 dollarin edestä. Dollarin kuvat silmissä ei kuitenkaan kannata lähteä liikkeelle.

Suurin haaste, jonka suomalainen yritys kohtaa, on ylipäätään hahmottaa, miten Amazon-verkkokauppa toimii ja miten omat tuotteet on mahdollista saada miljoonien kävijöiden silmien eteen. Vasta sen jälkeen alkaa markkinointi, myynti, tuotteiden pakkaaminen ja lähettäminen.

Kokonaisuus on iso, liikkuvia osia on paljon ja niiden yhteensovittaminen vaatii aikaa, osaamista, kouluttautumista ja kärsivällisyyttä. Eikä tilannetta helpota Amazonin muuttuva ja kehittyvä algoritmi.

Amazonin algoritmin tehtävänä on päättää, mitä tuotteita ja kuinka usein jotain tiettyä tuotetta näytetään asiakkaalle.  Hakutulosten kolmen ensimmäisen tuotteen klikkausprosentti yhteensä on huikeat 64 %. Ei siis riitä, että tuotteet saadaan Amazoniin myyntiin. Hakutuloksissa on päästävä vähintäänkin ensimmäiselle sivulle, jotta myyntiä saadaan aikaan.

Jos yritys lähtee tekemään tämän kaiken yksin, on oltava kärsivällinen ja varauduttava myös oppirahojen maksamiseen. 

Onneksi suomalaisten yritysten tueksi on rakennettu palvelu(*), jonka avulla riskejä ja oppirahoja on mahdollisuus pienentää. 

Palvelu ratkaisee kansainvälisen liiketoiminnan laajentamiseen liittyvän ongelman aikapulasta, vaadittavasta perehtymisestä ja viennistä. Jos yritys ei tiedä mitä tekee, homman aloittaminen nollasta Amazonin  jatkuvasti muuttuvalla alustalla on enemmän riski kuin mahdollisuus.

Yritykselle ja yrittäjälle on siis paljon järkevämpää hankkia kumppani, jolla on syvällisempää kokemusta, tietotaitoa ja osaamista Amazon-myynnistä kuin itsellä. 

Jonne Välilän perustama palvelu on tällä hetkellä ainutlaatuinen Suomessa. Välilä haluaa auttaa suomalaisia yrityksiä menestymään globaalisti ja viemään laadukkaita suomalaisia tuotteita kansainvälisille markkinoille. Suomalaista laatua arvostetaan maailmalla, ja tuotteilla on kysyntää. Siksi suomalaisten yritysten tulisi ainakin harkita tuotteiden myyntiä Amazonissa. 

Tiimissä Amazon-myynnin asiantuntijoita

Jonnen tiimin tehtävänä on varmistaa tuotteiden näkyvyys, markkinointi ja mahdollisesti kaikki muukin, mikä liittyy Amazonin verkkokaupassa tehtävään myyntiin.  Tällöin asiakasyritykselle jää ainoastaan tuotteiden

  • innovointi
  • kehitys
  • valmistaminen
  • pakkaaminen
  • sekä lähetys.

Asiakasyritys saa keskittyä ydinosaamiseensa ulkoistaen varsinaisen Amazon-myynnin Jonnelle ja hänen tiimilleen. Välilän palvelun avulla hoituu kaikki asiakasyrityksen toiveiden mukaan. Palvelu alkaa aina lähtökartoituksella, jossa tuotteiden menestysmahdollisuudet kartoitetaan huolellisesti. Jos mahdollisuuksia on, Välilän palvelu voi hoittaa koko Amazon-myynnin kuukaudesta toiseen. 

Näin yrityksetkin tekevät Amazon myyntiä globaalisti

Asiakkaita hoitavat tiimiläiset ovat tehneet itse myyntiä Amazonissa. Tämä varmistaa sen, että yritysasiakkaat saavat varmasti käytännön kokemukseen pohjautuvaa osaamista ja asiantuntemusta.

Tiimiläiset työskentelevät tällä hetkellä ympäri maailmaa, Espanjassa, Yhdysvalloissa, Saksassa, Filippiineillä ja Suomessa. Vaikka palvelun tavoitteena on vapauttaa aikaa yritysasiakkaille, Välilän mielestä vapaa-aika kuuluu myös työntekijöille.

Miksi suomalaisten yritysten tulisi harkita omien tuotteiden myyntiä Amazonissa?

  • 51 % (amerikkalaisista) kuluttajista suunnittelee ostavansa joululahjat Amazonista
  • Yli 100 miljoonaa asiakasta käyttää Amazon Prime -palvelua maailmanlaajuisesti
  • Vuonna 2018 Amazonin kautta ostettiin tuotteita yli 200 miljardin dollarin arvosta
  • 9/10 ostajasta tarkistaa tuotteen hinnan Amazonista ennen ostopäätöstä
  • Yli 50 % Amazonin myynneistä tulee kolmannen osapuolen myynneistä

Elämme lokakuun puoltaväliä. Aikaa on siis vielä hyvin suunnata katse joulumyyntiin. Aikaa ei kuitenkaan kannata hukata, sillä päivät menevät eteenpäin hurjaa vauhtia. 

Halloween, kiitospäivä, Black Friday ja Cyber Monday ovat jo nurkan takana. Mahdollisuus laajentaa yrityksen myyntiä kansainvälisesti on olemassa. Asiakkaat ovat Amazonissa jo valmiina. He ovat tottuneet ostamaan tuotteet verkosta.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että on turha käyttää kallisarvoista aikaa Amazonin toiminnan opetteluun alusta alkaen.  Järkevämpää on hyödyntää palvelua, jolla tarvittava asiantuntemus on jo olemassa.

Kenelle Välilän tarjoama palvelu parhaiten sopii?

Palvelu sopii yritykselle, joka haluaa viedä omat tuotteet Amazoniin(*) tai jolla on jo omia tuotteita myynnissä Amazonissa. Yrityksellä tulee olla kapasiteettia valmistaa tuotteita enemmän, jos tuotteiden myynti lähtee nopeaan nousuun. Esimerkiksi yhden ihmisen käsityöyrityksille Amazon ei sovellu.

Yrityksillä ja yrittäjillä tulisi olla mahdollisuutta panostaa ajallisesti ja myös rahallisesti tuotteiden myyntiin kansainvälisesti.

Ajallista panostusta vaaditaan mm. siihen, että tuotteiden valmistukseen on riittävät kapasiteetit. Rahallista panostusta puolestaan siihen, että homma saadaan käyntiin. Tuotteiden markkinointi, pakkaaminen ja postittaminen vaatii rahaa.

Jos yrityksen kassassa on rahaa vain seuraavan kuun laskuihin, palvelua ei kannata ottaa vielä käyttöön. 

Osa yrityksistä ja yrittäjistä on jo saattanut kokeilla Amazon-myyntiä huonolla menestyksellä tai myymällä tuotteitaan osaamattoman jälleenmyyjän kautta. Se ei kuitenkaan saisi olla este palvelun kokeilulle. Oikeanlainen ja asiantunteva tiimi auttaa kartoittamaan tuotteiden myyntipotentiaalin etukäteen, jolloin riski pienenee ja mahdollisuus onnistua kasvaa.

50 000 myytyä tuotetta

Palvelun kehittäjä Jonne Välilä aloitti itse Amazonin parissa vuonna 2017 päivätyön ohella. Parissa vuodessa hänestä on tullut täysipäiväinen Amazon-yrittäjä. Tähän mennessä hän on myynyt omia tuotteitaan yli 50 000 kappaletta. Tuotteet hän on valinnut suoraan kysynnän ja tarjonnan perusteella. 

Tällä hetkellä Välilän tuotteita myydään Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Euroopassa. Välilän mukaan monilla suomalaisilla yrityksillä olisi mahdollisuus menestyä myös kansainvälisillä markkinoilla.

Lähteet:

 


Pssst…. Pinnaa Pinterestiin niin löydät postauksen myöhemminkin

Näin yrityksetkin tekevät Amazon myyntiä globaalisti

 


(*) merkityt linkit ovat affiliatelinkkejä. Linkin klikkaaminen ei aiheuta sinulle kuluja, mutta saan klikkauksesta pienen komission. Amazon-liiketoiminta kiinnostaa aidosti myös minua, vaikka fyysisiä tuotteita minulla ei olekaan myynnissä. Silti aihe kiehtoo ja mietin usein, miten minäkin voisin hyödyntää Amazonin kaltaista verkkokauppa-alustaa.

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 1 344 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua

Hae Googlesta

Scroll To Top