fbpx Skip to content

Näin teet 12 kuukauden myynnit 4 viikossa | Case Study digiyrittäjille

Näin teet 12 kuukauden myynnit 4 viikossa || Case Study digiyrittäjille

Toukokuu 2018

Myynti 18 628,30 € + erälaskut* (5 x 2 961,50 €) + laskulla mukaan tulleet (1 350,40 €) = 34 786,20 € Näin teet 12 kuukauden myynnit 4 viikossa

Marraskuu 2018

Myynti 26 598,50 € + erälaskut* (5 x 4 529,90 €) + laskulla mukaan tulleet (5 733,60 €) = 54 981,60 € Näin teet 12 kuukauden myynnit 4 viikossa

Yhteensä 89 767,80 euroa myyntiä neljän viikon aikana.

*Erälasku tarkoittaa, että valmennus on mahdollista maksaa kuudessa erässä. Ensimmäinen erä maksetaan Checkoutin kautta ilmoittautumisen yhteydessä. Tämä ensimmäinen erä tulee näkyviin tilastoihin, jotka näet yllä. Lopuista viidestä erästä lähetän laskun kuukausittain, seuraavasta kuusta alkaen. Summa on laskettu yhteen kaikista erälaskuista. Tämä summa kerrotaan siten viidellä kuukaudella.

Ei ole sinun syysi, jos et saa verkkokurssia myydyksi

Haluan heti postauksen alussa kertoa, että jos et saa omaa verkkokurssiasi myydyksi, syy ei ole sinun. ”Gurut” sanovat, että kurssi myy itse itsensä, eikä sinun tarvitse tehdä muuta kuin vain mainostaa Facebookissa. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista sisään.

Mutta jos luet tätä nyt, tilanne on kohdallasi toinen. Rahaa ei tule. Kurssi ei myy. Ja se ketuttaa. Juuri siksi halusin kirjoittaa tämän postauksen, sillä haluan auttaa sinua näkemään ja oivaltamaan, miten verkkokurssi saadaan myydyksi. Eikä se vaadi jatkuvaa markkinointia, tyrkyttämistä ja tuputtamista.

Näin teet 12 kuukauden myynnit 4 viikossa | Case Study digiyrittäjille

On täysin mahdollista tehdä (lähes) koko vuoden myynti neljän viikon aikana. Se vaatii kuitenkin pitkäjänteistä JA hyvää etukäteissuunnitelmaa SEKÄ laadukasta suunnitelman toteutusta. 

Jos olet aikaisemmin tehnyt markkinointi- ja myyntikampanjoita hetken mielijohteesta, lätkäissyt tarjouksen Facebook-mainoksiin ja pyörittänyt mainosta viikon ajan 25 euron päiväbudjetilla, ole hyvä ja lopeta. Ota muutama minuutti aikaa ja lue tämä postaus. Ja mielellään jaa tämä kollegalle tai tuttavalle, joka kamppailee saman asian kanssa.

Ensimmäinen lanseeraus onnistuu, toinen, kolmas ja neljäs ei…

On täysin normaalia, että ensimmäinen lanseeraus onnistuu yli odotusten. Olet intoa täynnä, fiilis on katossa, rakennat hyvää pöhinää, olet innokas ottamaan uusia opiskelijoita vastaan. Olet ylpeä saavutuksestasi.

Sen jälkeen ego ottaa vallan.

Ajattelet, että tämä on helppoa hommaa ja että seuraava menee heittämällä läpi. Vaan ei mene. Toinen lanseeraus epäonnistuu. Samoin kolmas ja neljäs. Tässä vaiheessa olet jo epätoivon partaalla. Ajattelet ehkä, että tuotteessa on jotain vikaa. Tai sitten asiakkaita ei kiinnosta. Tai ehkä vika on markkinoinnissa. Tai myyntisivussa.

Alat tehdä muutoksia paniikissa. Ensin muokkaat myyntisivua. Sitten laitat vielä suuremman alennuksen. Sitten myyt jatkuvalla syötöllä. Rajaat osallistujamäärää. Lisäät kiireen tuntua.

Mutta kassakone ei vain kilise.

On olemassa täysin looginen syy, miksi ensimmäisen lanseerauksen jälkeen homma floppaa.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

Seuraatko euroja vai tilastoja?

Sain tässä jokin aika sitten erittäin hämmentävän puhelun. Minulle yritettiin myydä markkinointiin liittyvää verkkokurssia. Kurssia myytiin sillä periaatteella, että tilastot ovat ihan humpuukia ja ainoa asia, joka merkitsee, on oikeanlainen mainosteksti. Pöyristyin.

Sanoin, että melkein tuplasin oman lanseeraukseni myynnin tekemällä VAIN KAKSI muutosta markkinointiin. Nuo kaksi muutosta pohjautuivat sataprosenttisesti tilastoihin.

Vaikka et olisi tilastoihminen, digiyrittäjänä sinun pitää tietää oman lanseerauksesi tilastot. Toisin sanoen:

  • Myyntisivulla käyneet
  • Ostaneet
  • Sähköpostiviestin avanneet
  • Linkin klikanneet

Näistä päästään laskemaan konversio sekä CTR (Click Through Rate). Nämä tunnusluvut kertovat, kannattaako sinun tehdä muutoksia vai ei ja MITÄ muutoksia kannattaa tehdä.

Jos seuraat vain euroja, teet vääriä päätöksiä

Eurojen saaminen on tietysti yrittäjälle tärkeää. Euroilla maksetaan laskut ja saadaan voita leivän päälle. Mutta jos lanseerauksissa seuraat vain euroja, teet väistämättä vääriä päätöksiä. Katsos, jos olet sitä mieltä, että myyntiä ei tullut tarpeeksi, ensimmäinen looginen ajatus on, että myyntisivussa on jotain vikaa.

Joten muokkaat sitä. Mutta voi olla, että muokkaus viekin tulosta vielä huonompaan suuntaan. Kokemukseni mukaan ongelma ei ole myyntisivu vaan se, ettet saanut myyntisivulle tarpeeksi porukkaa. Ja siinä ei auta myyntisivun muokkaus.

Näin teet 12 kuukauden myynnit 4 viikossa

Kolmas syy, miksi lanseeraus ei onnistu on…

Suunnitelmallisuuden puute. Olisi vain niin helppoa laittaa FB-mainos pyörimään ja odottaa rahan virtaavan tilille. Mutta sorry nyt vaan, kun homma ei toimi niin verkossa. Ei ainakaan suomalaiselle (skeptiselle) yleisölle.

Toki on olemassa tuotteita, joita saadaan myytyä massoille pelkillä FB-mainoksilla. Mutta jos autat äitejä organisoimaan kiireistä perhearkea, on hyvin todennäköistä, että tarvitset muutakin kuin pelkät mainokset.

Kun itse aloitan lanseerauksen suunnittelun, aloitan aina kolme kuukautta ennen myynnin alkamista. Ja joka kerta aika loppuu silti kesken.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Laadukas suunnitelma saa asiakkaat vakuuttumaan ammattitaidostasi ja tulemaan mukaan kurssillesi. Vieläpä mielellään, ei pakotettuna.

Tämän takia rakastan lanseerauksia

Rakastan lanseerauksia, koska teen niitä vain kaksi vuodessa. Vuonna 2018 tein kahden lanseerauksen aikana lähes 90 000 euroa myyntiä, mikä on lähes puolet koko vuoden myynnistäni. Olen tehnyt jokaisen lanseerauksen ”yksin”, toisin sanoen minulla ei ole assaria, joka auttaisi esimerkiksi asiakaspalvelussa.

Aiheesta lisää: 2018 BisnesKatsaus 109 063,82 €

Sen sijaan minulla on parisen kymmentä kumppania, jotka auttavat minua kertomaan valmennuksestani muille. Kun lanseeraus on ohi, voin nauttia vapaa-ajasta ja kiireettömyydestä vähintään seuraavat kolme kuukautta.

Kirjoitan yhden päivän aikana kolme postausta ja ajastan ne. Toisen päivän aikana kirjoitan kolme viikkokirjettä ja ajastan ne. Kerran viikossa pidän FB-liven opiskelijoille ja vastaan heidän kysymyksiinsä. Joka toinen kuukausi pidän opiskelijawebinaarin. Pari kertaa viikossa vastaan sähköposteihin. Loppuajan olen vapaalla.

Mitä useamman onnistuneen lanseerauksen teen, sitä vähemmän minun tarvitsee käyttää aikaa lanseerauksen suunnitteluun.

Suurin osa työstä on jo tehty. Voin hyödyntää vuonna 2017 lähetettyjä myyntisähköposteja. Voin uudistaa postauksia ja jakaa niitä uudelleen somessa. Voin automatisoida laskutusta, sähköpostien lähettämistä ja ostojen vahvistamista.

Työmäärä helpottuu ja vapaa-aika lisääntyy. Mutta ensimmäisellä kerralla ei homma tietenkään sujunut näin. Eikä toisella. Tein paljon virheitä, joiden johdosta liiketoimintani lähes kaatui. Onneksi tajusin keskittyä tilastoihin enkä pelkkiin euroihin.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

Näin toteutat onnistuneen lanseerauksen | Case Studyn stepit

Aloita suunnittelu kolme kuukautta ennen kuin haluat aloittaa myynnin. Tarvitset viisi erilaista suunnitelmaa. Nämä on mahdollista tehdä yhden työpäivän aikana, kun sinulla on valmis pohja olemassa.

  • Aikataulu ja sen pilkkominen viikkotasolle + yleinen suunnitelma
  • Sisältösuunnitelma
  • Teknisen toteuttamisen suunnitelma
  • Lanseerauksen toteutus käytännön tasolla
  • Jälkihoito

Tämän jälkeen suosittelen lämpimästi aloittamaan varsinaisen sisällön suunnittelun ja tuottamisen. Sisällön suunnitteluun menee maksimissaan kaksi työpäivää, sisällön tuottamiseen noin 12 työpäivää, jos kirjoitat kolme postausta tai viikkokirjettä yhden päivän aikana.

Ja tämä on ihan realistista, kunhan vain teet ensin suunnitelman ja sen jälkeen otat kalenterista ajan sitä varten. Huomioi, ettei 12 työpäivää tarvitse ottaa peräjälkeen vaan 1–2 päivää viikossa riittää vallan mainiosti.

Sisällön suunnitelma sisältää:

  • vastustamattoman tarjouksen
  • myyntisivun copyn
  • blogipostaukset
  • viikkokirjeet sähköpostilistalle
  • sähköpostisarjat (esilämmitys-, lämmitys- ja myyntisarjat)
  • sosiaalisen median julkaisut

 

Tässä strategia, jota itse toteutan

Otan yhden päivän viikosta, jolloin kirjoitan 2–4 blogipostausta ja ajastan ne. Sen jälkeen otan toisen päivän, jolloin kirjoitan viikkokirjeitä 2–4 kappaletta ja ajastan ne. Toistan tätä ensimmäisen kuukauden aikana mahdollisimman tehokkaasti. Kalenteroin ajat etukäteen ja pidän niistä kiinni.

Somejulkaisujen (FB + IG) teon ja julkaisemisen olen ulkoistanut joulukuussa Elinalle. Teemme yhdessä suunnitelman, ja hän toteuttaa sen. Tämä säästää minulta paljon aikaa.

Kaksi kuukautta ennen myynnin aloitusta

Ohjaa ihmisiä sähköpostilistallesi jonkin erityisen maksuttoman liittymislahjan avulla. Liittymislahja voi olla webinaari, minikurssi tai vaikkapa lyhyt viiden päivän haaste.

Aiheesta lisää: Arvosta lukijaasi – tee hänelle liittymislahja (liidimagneetti), josta on hänelle OIKEASTI hyötyä

Aloita esilämmityssähköpostisarjan lähettäminen. Tämä sisältää tyypillisesti 2–4 sähköpostia, jotka korvaavat viikkokirjeet. Rakenna myyntisivu visuaalisesti. Lähde toteuttamaan lanseerausta teknisesti. Tämä kattaa muun muassa sen:

  • missä kurssi on myynnissä
  • miten myyntiprosessi etenee
  • miten automatisoit koko prosessia mahdollisimman hyvin

Jatka sisällöntuottamista mahdollisuuksien mukaan. Pyri siihen, että sinulla on riittävästi sekä postauksia että viikkokirjeitä kirjoitettuna ja ajastettuna noin 2–4 viikkoa eteenpäin. Toisin sanoen, jos myynti päättyy 30.6., sinulla on viikkokirjeitä ja postauksia ajastettu vähintään kahdeksi seuraavaksi viikoksi.

Aiheesta lisää: Millaisia tuloksia saadaan aikaan hyvällä sähköpostimarkkinoinnilla | Case Study

Kuukausi ennen myynnin aloitusta

Aloita sähköpostilistan lämmittäminen kohti myyntiä. Ohjaa lukijan mindsetia pikkuhiljaa kohti tulevaa kurssia ja sen tuomaa apua. Älä kuitenkaan myy vielä. Testaa ja tarkista kaikki automaatiot, ostoprosessi sekä kurssille liittyminen mahdollisimman monipuolisesti (eri selaimet, mobiili, tietokone, tabletti).

Mikäli mahdollista, tee asiakkaalle kuvalliset ohjeet, miten hän pääsee osallistumaan kurssille maksun jälkeen. Hyödynnä näitä kuvia myös myynnin tukena. Halutessasi voit tehdä lyhyen videon, jossa opastat kurssialustalle kirjautumisessa.

Kaksi viikkoa ennen myynnin aloitusta

Hengitä. Pysähdy. Rentoudu. Pyörät pyörivät, eikä niitä voi enää pysäyttää. Myynti alkaa kahden viikon päästä. Nyt ei enää himmailla, vaan painetaan entistä kovempaa kaasua. Minä tiedän, että sinua jännittää, niin jännittää minuakin ihan joka kerta, kun lanseeraus on alkamassa. Se on ihana tunne. Olet tehnyt kolme kuukautta upeaa työtä lanseerauksen eteen. Nyt pääset nauttimaan työsi tuloksista. Ja niitä tulee takuuvarmasti.

Aiheesta lisää: Näin pidät huolta niska-hartiaseudusta, kun teet töitä tietokoneella

Kun myynti alkaa

Varaudu siihen, että saatat olla kipeänä. Stressi laukeaa ja sairastut. Joko nyt tai heti, kun lanseeraus on päättynyt. Siksi suosittelen lämpimästi, että pyrit ajastamaan kaiken mahdollisimman pitkälle, jotta sinun ei tarvitse kipeänä tehdä mitään. Riittää, että vastaat sähköposteihin kerran päivässä. Ja muuten lepäät.

Myynnin aikana ohjaa mahdollisimman paljon ihmisiä myyntisivulle muun muassa:

  • blogipostauksilla
  • sähköpostiviesteillä
  • somejulkaisuilla
  • kumppaneiden avulla
  • pop upilla
  • ylänavigaation linkillä
  • henkilökohtaisesti kutsumalla

Toteuta tätä suunnitellusti ja tasaisesti joka päivä myynnin ajan.

Pidä myyntiaika kohtalaisen lyhyenä

Itse pidän myyntiä auki kaksi viikkoa. Kolme viikkoa on aika pitkä aika ylläpitää hyvää pöhinää somessa ja blogissa. Alle 10 päivän myyntiajat on mielestäni hukkaan heitetty, sillä potentiaaliset asiakkaasi eivät välttämättä ehdi huomata julkaisuja ja postauksia.

Mitä lyhyempi myyntiaika on, sitä enemmän sinun täytyy panostaa markkinointiin ja näkyvyyteen. Muista, että tässä kohtaa Facebook-mainokset ja retargeting ovat oivallinen apu myynnin tukena. Pidä vain huoli, että seuraat Facebookin mainostussääntöjä.

Aiheesta lisää: Facebook sulki mainostilini… Älä tee tätä virhettä!

Kun myynti päättyy…

…saatat tulla kipeäksi vasta nyt. Siksi edelleen korostan, että ajasta sisältöjä lanseerauksen päättymisen jälkeen 2–4 viikoksi. Muussa tapauksessa voi käydä niin, ettet tuota sisältöä blogiin, sähköpostilistalle tai someen useampaan viikkoon.

Se on harmi, sillä se antaa ihmisille vaikutelman, että olit vain heidän rahojensa perässä. Se puolestaan tuo haasteita seuraavaa lanseerausta silmällä pitäen. Uskottavuutta ja luottamusta on pyrittävä ylläpitämään välittömästi, myös lanseerauksen päättymisen jälkeen.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

Nyt on aika hengähtää ja levätä. Olet tehnyt upeaa työtä ja nauttinut lanseerauksen jännittävästä tunteesta. Todennäköisesti lanseeraus piti sinua jännityksessä ihan viime metreille saakka. Ainakin itselläni käy niin, että puolet kurssille osallistujista tulee mukaan viimeisenä päivänä. Siksi en stressaa vaikka ensimmäisellä viikolla ei kukaan ilmoittautuisi kurssille.

2 viikkoa lanseerauksen jälkeen

Kahden viikon kuluttua on tärkeää, että tilastoit kaiken. Aivan kaiken, kuten:

  • postausten lukukerrat
  • linkkien klikkaukset
  • sähköpostiviestien lähetysmäärät
  • sähköpostiviestien avausprosentit
  • sähköpostiviestien  klikkausprosentit
  • konversiot

Sinun ei tarvitse sen jälkeen miettiä mitään muuta. Riittää, että tilastoit. Palaa näihin tilastoihin sitten seuraavan kerran, kun lähdet suunnittelemaan lanseerausta.

Ole läsnä opiskelijoille. Muista, että harva haluaa opiskella täysin itsenäisesti. Ihmiset haluavat vertaistukea. Perusta opiskelijoille Facebook-ryhmä, jossa olet myös itse läsnä.

Tyypillisimmät virheet

Meistä jokainen tekee virheitä. Vuosina 2016–2017 tein paljon virheitä. Näen myös muiden tekevän samoja virheitä. Tässä lista tyypillisimmistä:

  • Ei panosteta suunnitelmaan
  • Tehdään kaikki hetken mielijohteesta
  • Tehdään kiireellä ja vasemmalla kädellä
  • Ei lämmitetä yleisöä
  • Kerätään yleisö väärään paikkaan
  • Tai ei kerätä yleisöä ollenkaan
  • Epäröidään suunnitelman toimivuutta ennen kuin on edes testattu
  • Aletaan himmailemaan viime metreillä
  • Unohdetaan levätä
  • Lanseerataan sama kurssi 3–6 kertaa vuodessa

Lanseerausvalmennus kertoo sinulle kaiken – viikkotasolla

Olen siitä onnellisessa asemassa, että olen onnistunut useamman kerran peräkkäin toteuttamaan tuloksellisia lanseerauksia. Joka kerta olen pystynyt parantamaan tulosta ja kasvattamaan myyntiä.

Jokaisen lanseerauksen aikana olen myös tarkentanut viikkoaikataulua ja tehtävälistaa, joiden mukaan lanseeraan. Tein jopa niin, että purin koko lanseerausstrategiani verkkovalmennusmuotoon. Valmennus sisältää:

  • kirjallisen tehtävälistan viikkotasolla
  • aikataulusuunnitelman
  • sisältösuunnitelman
  • teknisen toteutuksen suunnitelman
  • lanseeraussuunnitelman
  • jälkihoidon suunnitelman
  • valmiit esilämmitys-, lämmitys- ja myyntisähköpostisarjat (saat siis kopioida nämä sähköpostit ja muokata niitä sopimaan omaan tyyliisi ja tuotteisiisi)
  • ohjeet, miten kasvatat yleisöä ennen lanseerausta ja lanseerauksen jälkeen
  • valmiit taulukot tilastointia varten (riittää, että täytät taulukon ohjeen mukaan)
  • valmiin käsikirjoituksen minuutin myyntivideoon, jonka voit ladata Facebookiin tai Instagramiin
  • ja paljon paljon muuta.

Lue myös nämä:

Näin teet 12 kuukauden myynnit neljässä viikossa. Tätä strategiaa minä toteutan. Olisiko sinun aika toteuttaa sitä myös?

 

tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 1 347 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua

Hae Googlesta

Scroll To Top