Näin saat lukijoita blogiin | Blogin lanseeraus- eli markkinointisuunnitelma

HUOM! Vaikka blogin lanseeraus on loistava keino saada nopeasti näkyvyyttä, on ihan ok, että julkaiset blogin heti, kun perustat sen. Voit aina muokata blogin ulkoasua ja sisältöä matkan varrella. Älä ota liikaa painetta blogin lanseerauksesta. Voit halutessasi kokeilla lanseerausta myöhemmin, kun/jos uudistat blogin ulkoasun.

Blogin lanseeraus voi olla sinulle uusi tuttavuus. Ensimmäiseksi haluan kertoa, mikä lanseeraus oikeastaan on. Lanseeraus on markkinointitapahtuma, joka kestää perinteisesti 7 – 14 päivää. Lanseerauksen aikana tavoitteena on saada oma blogi mahdollisimman laajan yleisön eteen.

Tässä postauksessa annan sinulle käytännönläheiset askelmerkit onnistuneeseen blogin lanseeraukseen. Muista myös ladata maksuton Bloggaajan Infopaketti, joka sisältää mm. blogin lanseeraussuunnitelman.

Näin saat lukijoita blogiin | Blogin lanseeraus- eli markkinointisuunnitelma

Ensimmäisellä kerralla lanseeraus kannattaa tehdä pienessä mittakaavassa, ihan vain testataksesi lanseerausta strategiana. Mitä suuremman lanseerauksen haluat tehdä, sitä enemmän sinun tulee käyttää lanseerauksen suunnitteluun aikaa. Blogin lanseerauksen jälkeen on helppo lähteä lanseeramaan omia digitaalisia tuotteita. Omat tuotelanseeraukset vaativat 3 kuukautta hyvää strategista suunnittelua, 2 viikkoa aktiivista markkinointia ja 2 viikkoa asiakaspalvelua ja asiakassuhteiden jälkihoitoa.

Kun perustin Unelma Onnellisuudesta blogin tammikuussa 2014, blogi oli julkaistu tyyliin 10 minuutissa. Minulla ei ollut aavistustakaan siitä, että blogin voi lanseerata tai että se kannattaa tehdä. Ehkä on hyvä, että en heti alkuvaiheessa lähtenyt lanseeraamaan blogia, varsinkin, kun käyn lukemassa ensimmäisiä postauksia =D Lanseerauksesta tuskin olisi ollut mitään hyötyä tammikussa 2014 ja olisin saattanut pahimmillaan tehdä itseni totaalisen naurunalaiseksi.

Mutta mitä enemmän olen blogannut, sitä enemmän olen alkanut miettiä lanseerauksen merkitystä ja tärkeyttä blogin näkyvyyden kannalta. Mielestäni sinun kannattaa ehdottomasti harkita blogin lanseerausta yhdestä syystä: Saat lyhyessä ajassa maksimaalisen määrän liikennettä blogiin.

Suuri kävijämäärä lyhyessä ajassa näyttää sinulle, että blogisi kiinnostaa lukijoita ja se jos mikä motivoi sinua jatkamaan bloggaamista. Sinulla on enemmän motivaatiota jatkaa postausten kirjoittamista ja jakamista sosiaalisessa mediassa. Sinulla on kurinalaisuutta tuottaa laadukasta sisältöä pitkäjänteisesti. Kukaan bloggaaja ei halua tuottaa lukijoilleen pettymystä sen jälkeen, kun lukijat ovat vierailleet blogissa ensimmäisen kerran.

Kun blogisi saa loistavan lähdön, sinun on helpompi panostaa blogin ja itsesi kehittämiseen myös taloudellisesti. Taloudellinen investointi motivoi sinua entistä enemmän, koska haluat saada rahoillesi vastineen, joko taloudellisen tai emotionaalisen.

Blogin lanseerauksessa on 6 osaa:

  1. Tulossa pian -sivu
  2. Ilmainen lahja
  3. Blogin ulkoasu
  4. Brändäys
  5. Sisältö
  6. Lanseeraussuunnitelma

Seuraavaksi käyn nämä kaikki osat tarkemmin läpi.

Lanseeraa ennen kuin blogi on täydellinen

Ammattilaisen Pro Tip:

Lanseeraa ennen kuin blogi on täydellinen. Älä koskaan pyri täydellisyyteen, sillä sitä ei ole olemassa. Pahimmillaan odotat kuukausia ja vuosia, ennen kuin julkaiset blogin. Muista, että lukija antaa anteeksi raakilemaisen ulkoasun tiettyyn pisteeseen saakka, kunhan sisältö on mielenkiintoista.

Jokaisen yksityiskohdan hiominen voi olla hauskaa mutta ei missään nimessä tuottavaa. Tästä kannattaa päästä eroon heti. Usko pois, olen monta kertaa lukenut vuosi sitten kirjoittamia postauksia ja pyöritellyt päätäni. Menestyneet bloggaajat julkaisevat blogin vaikka se ei ole täydellinen. He muokkaavat ja hiovat sitä pikkuhiljaa. Samaa suosittelen myös sinulle.

Jos siis tunnet itsesi ja tiedät, että yrität tehdä kaikesta täydellistä, lopeta. Vedä syvään henkeä, lue tämä postaus, tee tehtävät ja lanseeraa blogi.

Perusta blogi ennen lanseerausta

Tiedän, että tämä on itsestäänselvyys mutta blogi on konkreettisesti perustettava ensin, ennen kuin voit lanseerata sen. Suosittelen lämpimästi seuraamaan tämän postauksen ohjeita blogin perustamisessa. Suosittelen tätä siksi, koska olen itse perustanut useita blogeja samalla kaavalla ja kaikki kirjoittamani ohjeet ja tutoriaalit pohjautuvat tähän blogipohjaan. Helpotat siis omaa työtäsi olennaisesti, kun seuraat valmiita askelmerkkejä <3

Lisäresurssit:

1. Tulossa pian -sivu

Kun blogi on perustettu, lataa ja ota käyttöön ilmainen “Maintenance” lisäosa. WordPressistä löytyy useita erilaisia tämäntyylisiä lisäosia. Ohjeet, miten otat lisäosat käyttöön, löytyy täältä:

Lue lisää: Aloita Bloggaaminen | Näin kirjoitat ja julkaiset ensimmäisen postauksen

Näin saat lukijoita blogiin

Kun otat sivun käyttöön, pystyt muokkaamaan sitä haluamasi mukaan. Itse en laittanut sivulle vielä liittymislahjaa, koska sen suunnittelu on totaalisesti kesken. Kun sivu on “livenä” se näyttää kävijälle jotakuinkin tältä:

Näin saat lukijoita blogiin

Mutta sinä pääset näkemään sivun “oikean” ulkoasun ja muokkaamaan ulkoasua niin paljon kuin haluat:

Näin saat lukijoita blogiin

Miksi tällainen “Maintenance” sivu kannattaa tehdä?

Koska haluat antaa kävijälle ensimmäisestä hetkestä saakka mahdollisimman laadukkaan ja ammattimaisen ensivaikutelman. Joskus käy vain niin, että ihmiset etsivät jotain sivua ja päätyvät sattumalta sinun sivullesi. Voi olla, että kerrot jo somessa, että sinulta on tulossa blogi ja ohjaat ihmisiä sinne. Mutta jos sivulla lukee “Coming Soon” tai pahimmillaan “Tämän sivuston omistaa yritys ABC”, lopputulos ei näytä kovin ammattimaiselta…

Näin saat lukijoita blogiin | Blogin lanseeraus- eli markkinointisuunnitelma

Tulossa pian sivulle sinun kannattaa ehdottomasti lisätä liittymislomake sähköpostilistalle.

2. Tarjoa ilmaista lahjaa ja kerää sähköpostiosoitteita

Bloggaajan tärkein työkalu, varsinkin jos haluat saada tuloja blogista, on sähköpostilista. Sähköpostilistan kerääminen ennakkoon mahdollistaa kaksi asiaa:

  1. Keräät lukijoita ennen kuin julkaiset blogin | Kun avaat blogin ensimmäisen kerran, sähköpositlistalla olevat henkilöt eivät malta odottaa, että pääsevät tutustumaan blogiisi
  2. Keräät potentiaalista asiakaspohjaa ensimmäistä myytävää tai suositeltavaa tuotetta varten

Asiakaspohjan kerääminen ennakkoon on ollut yksi fiksuimmista päätöksistä omalla yrittäjätaipaleella. Tammikuusta 2014 marraskuuhun 2015, olin kerännyt Facebookiin yli 25000 seuraajan joukon. Oli helppoa lähteä myymään ensimmäistä digitaalista tuotetta, kun tiesin, että asiakkaita oli.

Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut fiksumpaa kerätä tämä joukko sähköpostilistalle. Siksi suosittelen sinulle heti alusta saakka sähköpostilistan keräämistä.

Paras keino saada ihmiset liittymään sähköpostilistallesi, on tarjota heille jokin pieni ilmainen lahja (liittymislahja, liidimagneetti, lead magnet). Ilmainen lahja voi olla esimerkiksi

  • opas
  • työkirja
  • muistilista
  • resepti
  • valmis ostoslista
  • valmis työlista
  • video

Liittymislahjassa tärkeintä on, että se antaa lisäarvoa lukijoille. Kun ihmiset näkevät liittymislahjasi, he haluavat liittyä sähköpostilistallesi ja tällä tavalla he saavat ensimmäisten joukossa ilmoituksen, kun blogisi on julkaistu. Kun lukija lataa ja käyttää liittymislahjaasi, hän muistaa sinut pidempään ja tulee suuremmalla todennäköisyydellä jäämään blogisi lukijaksi pidemmäksi aikaa.

Lisäresurssit:

3. Blogin ulkoasu

Tämä on ehkä lanseerauksen haastavin osuus. Blogin ja koko sivuston ulkoasun muokkaus. Missä vaiheessa ulkoasu on riittävän “hyvä”, jotta sen voi julkaista? Takuuvarmaa ja täydellistä vastausta tähän ei ole. Mutta kun tietyt asiat ovat blogin ulkoasussa kunnossa, blogi on yhden askeleen lähempänä julkaisua.

Haluat, että blogisi ulkoasu huokuu tietynlaista ammattimaisuutta. Sinun ei tarvitse palkata graafikkoa suunnittelemaan blogin ulkoasua vielä tässä vaiheessa. WordPressille löytyy paljon ilmaisia ja edullisia teemoja, joilla voit lähteä liikkeelle.

Ulkoasussa on tärkeää muistaa, että:

  • se on simppeli ja harmoinen (musta/tumma teksti valkoisella/vaalealla pohjalla)
  • sivupalkissa on 3 – 5 osiota (ei vilkkuvia mainosbannereita)
  • kuvat ovat raikkaita ja sinun näköisiä
  • teksti on silmäiltävää ja luettavaa (lyhyet kappaleet, listat, väliotsikot ja lyhyet lauseet)
  • ohjaat lukijaa eteenpäin (yläpalkissa menu, sivupalkissa suosituimmat postaukset, alapalkissa rekisteriseloste)

Onko “Missä Waldo luuraa?” kirjat sinulle tuttuja? Kirjan sivut on tehty siten, että ne on piirretty täyteen tilanteita ja ihmisiä. Lukijan tehtävänä on käydä sivut hitaasti läpi, jotta hän bongaa sieltä Waldon. Vaikka tämä onkin hauskaa ajanvietettä, lukijan ei pitäisi joutua tekemään tätä blogeissa. Siksi, mitä vähemmän blogissa on etsittävää ja mitä suoraviivaisemmin sinä ohjaat lukijaa eteenpäin, sitä pidempään lukija viihtyy blogissasi.

Voit valita blogisi teemaksi joko WordPressin ilmaisen teeman tai kurkata Creative Marketin valikoimaa.

Näin saat lukijoita blogiin | Blogin lanseeraus- eli markkinointisuunnitelma

Lisäresurssit:

4. Brändäys

Brändi on paljon muutakin kuin värimaailma, logo ja kuvat. Brändi on se fiilis, joka lukijalle tulee, kun hän vierailee blogissasi. Millaisen fiiliksen sinä haluat luoda? Tätä silmällä pitäen, sinun tulee miettiä postaukset, vastaukset kommentteihin ja kyselyihin. Brändi on aina kokonaisuus. Sinä olet brändisi ensimmäinen ja tärkein osa. Se, millaisen kuvan itsestäsi annat somessa, määrittelee pitkälti sen, mitä ihmiset ajattelevat blogistasi.

Tässä on sinulle 8 kysymystä, jotka auttavat sinua hahmottamaan omaa brändiäsi:

  1. Onko brändisi yhtenäinen (someprofiilit, värimaailma, profiilikuvat)?
  2. Onko blogisi ulkoasu harrastelijamainen vai ammattimainen?
  3. Voitko sanoa, että sisältösi on laadukasta ja hyödyllistä?
  4. Antaako liittymislahjasi lukijalle hyötyä, auttaako se mahdollisesti ratkaisemaan jonkin yksittäisen pienen ongelman?
  5. Oletko asemoinut itsesi selkeästi erilaiseksi kuin muut samasta aiheesta kirjoittavat bloggaajat?
  6. Oletko rakentanut tunnettuutta, uskottavuutta ja luottamusta?
  7. Millainen sinun henkilökohtainen bränditarinasi on? Miten se liittyy blogiisi?
  8. Jos haluat tuloja blogisi avulla, tarjoaako suosittelemasi tuotteet apua asiakkaillesi vai ovatko ne hyödyttömiä kulutustavaroita?

Koska, kun joka tapauksessa olet lanseeraamassa blogia, eikö olekin järkevämpää lanseerat jotain todella mahtavaa? 😉

Lisäresurssit:

5. Sisältö

Suosittelen lämpimästi, että blogissasi on jo muutama postaus julkaistu, ennen kuin lanseeraat sen. Suositeltava määrä on 5 – 10 postausta tai 2 postausta per kategoria. Tällä tavalla lukijalla on enemmän luettavaa ja hä jää mielellään blogiisi pidemmäksi aikaa ensimmäisestä päivästä alkaen. Postausten ei tarvitse olla pitkiä mutta suosittelen niiden olevan enemmän kuin 500 sanaa.

Millaista on laadukas sisältö?

Laadukas sisältö on aina lukijaa hyödyttävää ja auttavaa. Itse pohdin jokaisen postauksen kohdalla “Miksi lukijan tulisi käyttää 5 minuuttia kallisarvoista aikaansa tämän postauksen lukemiseen?” Kun tiedän syyn, postauksesta tulee aina hyödyllinen.

Kun lukija tulee lukemaan postauksen, haluat hänen saavan tämän reaktion:

WAU! Tämä postaus on mieletön! Mitähän muuta täältä löytyy…?

Sinun ei siis kannata kirjoittaa mitään tusinapostausta, joita löytyy muista blogeista. Kirjoita aina uniikkia, sinun sanoilla, sinun tyylillä, sinun äänellä kirjoitettua sisältöä. Näytä ensimmäisestä postauksesta alkaen, että sinua kannattaa kuunnella ja sinun sisältöäsi kannattaa tulla lukemaan.

Tässä on muutama esimerkki postauksista, joita tässä blogissa luetaan eniten:

  1. Huijarisyndrooma – 20 vinkkiä, miten pääset siitä eroon
  2. 32 keinoa edistää liiketoimintaa, kun on hiljaista
  3. 3 helppoa askelta blogin perustamiseen 2018
  4. 2017 BusinessKatsaus: 86.288,20 €
  5. 5 keinoa, miten hyödynnät blogia brändin rakentamisessa

Lisäresurssit:

6. Lanseeraussuunnitelma

Mahtavaa, että olet lukenut tänne saakka! Blogin lanseeraus on enää viimeistelyä vaille valmis. Kuudes ja viimeinen askel on nimittäin lanseeraussuunnitelman tai markkinointisuunnitelman tekeminen.

Suosittelen lämpimästi suunnittelemaan lanseerauksen hyvissä ajoin. Voit esimerkiksi kirjoittaa lanseerauksen ajalle useamman postauksen, jotka ilmestyvät tiiviimmin kuin normaalisti. Jos julkaiset jatkossa 1 postauksen viikossa, lanseerauksen aikana postauksia voi julkaista 2 – 3 per viikko.

Itse käytän tuotelanseerausten suunnitteluun 3 kuukautta aikaa. Blogin lanseeraukseen on hyvä varata 4 – 6 viikkoa. Tämä auttaa sinua kirjoittamaan sisällön ennakkoon ja ajastamaan sen, jotta sinun ei tarvitse lanseerauksen aikana kiireessä ja paniikissa kirjoittaa mitään. Voit suunnitella postaukset rauhassa ja kirjoittaa ne hyvissä ajoin. Itse lanseerausaikana sinulla on aikaa keskustella somessa uusien lukijoiden kanssa, vastata sähköposteihin ja kommentteihin.

On tärkeää muistaa, että blogin markkinointiin tulee käyttää 80 % ajasta ja sisällön tuottamiseen 20 % ajasta. Jos et markkinoi blogiasi, se unohtuu yllättävän nopeasti. Tarkoitus ei ole tuputtaa blogia koko ajan vaan tehdä selkeä markkinointisuunnitelma, jota  on helppo noudattaa.

Lanseerauksessa suosittelen aina keräämään ympärille pienen tiimin, joka jakaa postauksia somessa ja keskustelee niin blogissa kuin somessakin. Tiimi voi koostua ihan lähipiiristä, ystävistä tai työkavereista. Sen lisäksi suosittelen budjetoimaan hieman mainosrahaa lanseerauksen ajaksi.

Esimerkiksi Facebookissa voit tehdä mainoskampanjan muutamalle blogipostaukselle ja laittaa 5,00 € / päivä / postaus mainokseen. Jos mainostat 4 postausta ja lanseerausaika on 9 päivää, kustannus on 180,00 €.

Ja jos olet tehnyt tämän postauksen ohjeiden mukaan, sinulla on jo valmis yleisö sähköpostilistallasi. Sähköpostilistan kerääminen on ollut sinulle ilmaista ja jos listalle on kertynyt vaikka parikin sataa ihmistä, he lähtevät kyllä jakamaan tietoa blogistasi omille ystävilleen. Blogin lanseerauksen siis voi tehdä täysin ilman investointiakin.

Saatat huomata, että olen tässä postauksessa skipannut muutamia askeleita yli. Näitä ovat mm. Google Analyticsin asentaminen ja hakukoneoptimointi. Nämä ovat toki tärkeitä ja auttavat sinua saamaan lukijoita pitkällä tähtäimellä. Mutta kuten alussa sanoin, blogia ei kannata tehdä täydelliseksi, ennen kuin lanseeraat sen.

Google Analyticsin voi asentaa jälkikäteen ja postauksia voi optimoida parin viikon kuluttua. Ulkoasuun voi tehdä muutoksia matkan varrella. On siis turha yrittää saada koko blogi-pakettia kasaan ennen kuin julkaisee. Tärkeintä on fiilis ja sisältö. Pienet yksityiskohdat voidaan hioa myöhemminkin.

Yhteenveto

Saat lisää lukijoita blogiin lanseeraamalla blogin. Blogin voi julkaista ja bloggaamisen voi aloittaa vaikka blogia ei lanseeraisi. Silti lanseeraaminen on loistava keino saada lyhyessä ajassa paljon lukijoita. Mikään ei estä sinua suunnittelemasta nykyisen blogin lanseerausta vaikka parin kuukauden päähän. Tai jos olet perustamassa uutta blogia, rakenna se rauhassa julkaisukuntoon ja anna palaa!

Tämän postauksen ja lisäresurssien avulla onnistut blogisi lanseerauksessa loistavasti! Jos tämä postaus oli sinulle hyödyllinen, olen superkiitollinen, kun jaat sitä eteenpäin somessa <3 Voit myös halutessasi pinnata ihan postauksen lopussa olevan kuvan Pinterestiin. Tällä tavalla postaus pysyy aina tallessa 😉

Heräsikö mieleesi kysymyksiä? Laitahan tulemaan, jutellaan lisää!

Lisää minut Pinterestiin…

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 67 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua