Näin ryhmittelet blogin sisällön loogiseksi kokonaisuudeksi

Postauksen lukemiseen käytettävä aika n. 6 min

Tehtävien tekemiseen käytettävä aika n. 30 min – 3 h

 

Tuntuuko sinusta joskus siltä, että vaikka kuinka yrität rajata blogiasi, se on silti sillisalaattimainen ja epälooginen? Tuntuuko siltä, että postaukset ovat irrallisia ja niitä on vaikea linkittää toisiinsa?

Ehkä sinulla on selkeä visio omasta blogista mielessäsi mutta et vain saa sitä loogiseksi kokonaisuudeksi.

Onko sinulla julkaisusuunnitelma tehty? Entä käytätkö sitä? =D

Niin, minullakin on ollut monta julkaisusuunnitelmaa, joita en ole noudattanut. Hyvästä yrityksestä huolimatta.

Lukemalla tämän postauksen loppuun, saat vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten ryhmittelet postaukset loogisiksi kokonaisuuksiksi?
  • Miten saat intoa ja inspiraatiota suunnitella postauksia?
  • Miten teet bloggaamisesta pitkäjänteisempää ja tuloksellisempaa?

 

Julkaisusuunnitelma ei ole mikään uusi juttu. Olen itsekin puhunut siitä täällä ja varmasti olet törmännyt siihen eri yhteyksissä.

Lue lisää: Näin kirjoitat 3 postausta yhdessä päivässä

Julkaisusuunnitelma = 1 kuukauden – 1 vuoden pituinen suunnitelma siitä, kuinka monta postausta julkaiset viikossa, mikä on julkaisupäivä sekä pidemmälle mietityt postausaihiot.

Julkaisusuunnitelmasta voidaan puhua myös termeillä julkaisukalenteri, postaussuunnitelma ja postauskalenteri.

Mutta ennen kuin voit tehdä julkaisusuunnitelman, tarvitset ideoita, mistä kirjoitat blogissa. –> Tätä varten olen tehnyt sinulle tämän työkalun <– (ei tarvitse liittyä sähköpostilistalle 😉 ). Lataa ja tulosta tai jäljennä kynällä omaan vihkoon. Työkalun tallentaminen omalle koneelle ja tulostaminen nopeuttaa julkaisusuunnitelman tekemistä. Voit hyödyntää työkalua omassa käytössä myös tulevaisuudessa.

Ohjeet työkalun käyttöön

Valitse neljä kategoriaa, joihin olet kirjoittanut eniten. Jos sinulla on Blogger-blogi, valitse neljä tunnistetta / tagia, joita olet käyttänyt eniten.

Jokaisesta kategoriasta tai tunnisteesta kirjoita viisi suosituinta postausta tai postausta, jotka sinua itseäsi kiinnostaa. Voit käyttää apuna Google Analyticsia, kun etsit suosituimpia postauksia. Tee tämä tehtävä kategoria kerrallaan, jotta postaukset eivät mene sekaisin.

Google Analyticsista löydät suosituimmat postaukset näin:

  • Käyttäytyminen
  • Sivuston sisältö
  • Kaikki sivut

 

Täältä et kuitenkaan pysty näkemään mihin kategoriaan postaukset kuuluvat, joten joudut käyttämään tätä sekä blogia rinnakkain ja vertaamaan tietoja näiden välillä.

Tämän jälkeen ota yksi postaus yhdestä kategoriasta ja mieti sille 3 postausideaa vaihtamalla näkökulmaa.

Näkökulman vaihtaminen ei ole vaikeaa, tässä yksi esimerkki:

Kategoria = Käsityöt

Postaus = 5 vinkkiä, miten hyödynnät vanhoja farkkuja

Näkökulman vaihdos:

  1. Älä tee tätä virhettä, kun hyödynnät vanhoja farkkuja
  2. Tee näin, ennen kuin hyödynnät vanhoja farkkuja
  3. Menikö lempifarkut rikki? Näin hyödynnät ne (asusteiksi)

 

Huomaatko? Olen käyttänyt jokaisessa uudessa postauksessa yhdistävänä tekijänä vanhojen farkkujen hyödyntämistä. Näkökulma vaihtuu, lukija pääsee lukemaan samasta aiheesta enemmän samankaltaista sisältöä ja hän saa enemmän ideoita siitä, miten vanhoja farkkuja voidaan käyttää.

Mikä parasta, pystyt helposti linkittämään nämä postaukset toisiinsa. Lukija lukee mielellään kaikki neljä postausta, viipyy blogissasi pidempään ja samalla auttaa sinua parantamaan hakutuloksia Googlessa. Win-Win!

Missä järjestyksessä postaukset kannattaa julkaista?

Tähän ei ole oikeaa tai väärää vastausta. Julkaisujärjestyksellä ei oikeastaan ole merkitystä. Tärkeintä on, että muistat linkittää postaukset toisiinsa ja tarjota lukijalle lisää luettavaa.

Kannattaako postaukset julkaista peräkkäin?

Kyllä ja ei. Tästä voi hyvin kirjoittaa postaussarjan, joka etenee loogisesti eteenpäin. Tällöin postaukset kannattaa julkaista peräjälkeen.

Mutta jos kirjoitat muistakin aiheista kuin vain käsitöistä, suosittelen lämpimästi vaihtelemaan postauksia eri kategorioiden välillä. Tällöin lukijat saavat enemmän luettavaa monipuolisesti.

Siksi suosittelen lämpimästi, että teet tämän tehtävän valitsemillesi neljälle kategorialle ja suunnittelet sen jälkeen postaukset julkaisusuunnitelmaan. Halutessasi voit myöhemmin laajentaa tämän 4 uuteen kategoriaan.

Näin hahmottelet julkaisusuunnitelman

Kun lähdet hahmottelemaan julkaisusuunnitelmaa, tässä muutama asia, jotka kannattaa pitää mielessä:

  • Kuinka monta postausta julkaiset nyt viikossa?
  • Kuinka monta postausta ehdit kirjoittaa viikossa?
  • Voiko postaustahtia vähentää 1 – 2 / vko ja kirjoittaa postauksia ennakkoon ja ajastaa?
  • Millaisia tapahtumia seuraavan 1 – 3 kuukauden aikana on tulossa?
  • Vaikuttavatko tapahtumat lukijamääriin?

 

Esimerkiksi minä olen tehnyt itselleni vuosikalenterin, johon kerään kaikki mahdolliset tapahtumat, jotka voivat vaikuttaa

A) minun aikatauluuni tuottaa sisältöä

B) lukijamäärään

 

Tämä auttaa minua myös hahmottelemaan super-tärkeät postaukset julkaistavaksi sellaisina päivinä, kun tiedän, että lukijat ovat liikkeellä somessa.

Tästä voit ladata ja tulostaa tai jäljentää omaan vihkoon kuukauden julkaisusuunnitelman (ei tarvitse liittyä sähköpostilistalle). Itse tulostelen näitä yleensä 6 – 12 kpl ja suunnittelen postaukset pidemmälle ajalle. Mutta voit hyvin tulostaa vain yhden ja kokeilla postausten suunnittelua seuraavalle täydelle kuukaudelle.

Ohjeet julkaisusuunnitelman käyttöön

Tarkastele tulevaa kuukautta. Miltä se näyttää oman ajankäyttösi näkökulmasta? Millaisia tapahtumia sinun omassa arjessasi on tulossa? Merkitse ne kalenteriin esimerkiksi sinisellä värillä.

Millaisia muita tapahtumia kuukauden aikana on tulossa? Jalkapallon MM-kisat? Jääkiekkoa, yleisurheilua? PingFestival? Lapsimessut? Nordic Business Forum? Merkitse ne suunnitelmaan esimerkiksi punaisella värillä. Merkitse vain ne, jotka vaikuttavat sinuun ja sinun blogisi lukijamäärään.

Oletko lomalla? Merkitse vapaapäivät ja lomat vihreällä värillä.

Näin ryhmittelet blogin sisällön loogiseksi kokonaisuudeksi

Mitkä päivät ovat sinun julkaisupäiviäsi? Merkitse ne esimerkiksi lilalla värillä suunnitelmaan. Älä vielä kirjoita päivien kohdalle postausideoita. Merkitse vain julkaisupäivät.

Tämän jälkeen tarkastele kuukautta. Miltä se näyttää? Miten paljon aikaa sinulla on sisällön kirjoittamiseen? Miten paljon aikaa tarvitset taustatyön tekemiseen? Miten paljon aikaa postauksen kirjoittaminen todellisuudessa vie? Mitä muuta teet sen jälkeen, kun postaus on kirjoitettu ja julkaistu? Miten paljon aikaa se vie?

Kalenteroi itsellesi ylös aikaa näille töille. Nämä on tärkeitä, jotta postauksesta tulee laadukas ja lukijaa miellyttävä.

Lopuksi ota esille postausideat. Tarkastele ideoita ja sijoita postaukset suunnitelmaan siten, että sinulla on riittävästi aikaa tehdä taustatyöt, kirjoittaa, editoida ja markkinoida postausta.

Itse pyrin suunnittelemaan postaukset 1 – 2 kuukautta etukäteen. Tässä esimerkissä käytän elokuun julkaisusuunnitelmaa. Kuten näet, kunnianhimoinen tavoitteeni on julkaista 3 postausta viikossa JA olen elokuun alussa lomalla 😀

Mihin minun pitää siis keskittyä? Kirjoittamaan postauksia etukäteen ja ajastamaan niitä loman ajaksi ja vähän sen jälkeen. Tällä tavalla minulla ei ole kiire kirjoittaa uutta sisältöä heti, kun tulen lomalta.

En tiedä sinusta mutta itseäni auttaa todella paljon, kun pääsen hahmottamaan julkaisukalenteria tällä tavalla. Ja eri värit kertovat minulle heti yhdellä vilkaisulla, millainen kuukaudestani on tulossa.

Mutta eikö bloggaaminen pitäisi olla luovaa ja spontaania?

KYLLÄ! Ja onhan se edelleen luovaa vaikka suunnittelet postaukset etukäteen. Halutessasi voit myös jättää suunnitelmaan aikaa spontaaneille postauksille.

Mieti asiaa tältä kantilta. Seuraat innoissasi jotain sarjaa Netflixissä ja odotat innolla, että uusi jakso julkaistaan. Mutta kun jaksot julkaistaan, ne eivät ole loogisessa järjestyksessä eikä juonesta saa kunnolla kiinni. Tylsäähän tällaisen sarjan seuraaminen on. Julkaisusuunnitelman avulla pystyt suunnittelemaan postaukset loogisemmin, jolloin lukijankin on helpompi seurata niitä. Voit myös jättää postausten loppuun pieniä tiisereitä, kuten

“Seuraava postaus julkaistaan xx.xx. Tässä postauksessa kerron sinulle salaisuuden, jota kukaa muu ei vielä tiedä…”

Yhteenveto

Kuten huomaat, blogista saa aika nopeasti loogisen kokonaisuuden, jolloin postaukset tukevat toinen toisiaan. Lukijat tykkäävät, kun he voivat lukea samasta aiheesta enemmän. Muista vain linkittää saman aihepiirin postaukset toisiinsa!

Suosittelen lämpimästi tekemään tällaisen julkaisusuunnitelman ensin kuukaudeksi eteenpäin. Myöhemmin voit suunnitella postaukset kvartaaleittain (kolmen kuukauden välein) ja jopa vuodeksi eteenpäin.

Minkä yhden asian viet tästä postauksesta ensimmäisenä käyttöösi ja omaan blogiin?

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 67 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua