Näin hyödynnät Google Analytics -ohjelmaa lukijamäärän kasvattamisessa

Kuten moni muukin bloggaaja, olet takuuvarmasti kirjautunut sisään Google Analyticsiin ja katsonut numeroita, grafiikkaa ja tilastoja hämmennyksen vallassa. Google Analytics [GA] on loistava työkalu, jonka avulla voit kirjaimellisesti seurata melkein mitä tahansa blogissasi. Mutta bloggaajana sinun ei tarvitse käyttää tunteja oppiaksesi jokaisesta GA:n yksityiskohtaa.

Tilastojen seuraaminen on tärkeä osa lukijamäärän kasvattamisessa, postausten markkinoinnissa ja ajanhallinnassa mutta mitä numeroita sinun oikeasti pitää seurata?

Tässä postauksessa kerron sinulle:

  1. Mitä  tilastoja sinun kannattaa seurata GA:ssa
  2. Ja miten nämä tilastot auttavat sinua lukijamäärän kasvattamisessa

Näin hyödynnät Google Analytics -ohjelmaa lukijamäärän kasvattamisessa

Hankinta = Acquisition

Miten lukija löytää tiensä sinun blogiisi? Tuleeko hän sosiaalisesta mediasta vai Googlen hakutulosten kautta? Kenties he kirjoittavat blogisi osoitteen suoraan selaimeen tai joku suositteli postausta omassa blogissaan? Entä mitkä sosiaalisen median kanavat ovat suosituimia?

Tämä on yksi tärkeimmistä tiedoista, joita sinun kannattaa seurata tasaisin väliajoin. Jos käytät aikaa ja vaivaa jakaessasi postauksia Twitteriin mutta suurin osa lukijoita tulee Facebookista (kuten minulla), silloin on aika muokata strategia.

Näin hyödynnät Google Analytics -ohjelmaa lukijamäärän kasvattamisessaNäin hyödynnät Google Analytics -ohjelmaa lukijamäärän kasvattamisessa

 

Löydät nämä tiedot Hankinta –> Kaikki liikenne ja Hankinta –> Sosiaalinen media

Istunnon keskimääräinen kesto = Average Duration Session

Kun tiedät, mistä lukijat tulevat blogiisi, seuraava askel on katsoa, miten pitkään lukija viihtyy blogissasi. Jos lukija viihtyy hyvin vähän aikaa (alle minuutti), silloin suosittelen lukemaan tämän postauksen ”Välitön poistuminen prosenteissa – Näin teet satunnaisesta kävijästä sitoutuneen lukijan”.

Esimerkiksi, vaikka Instagramista tulee blogiin 0,1 % lukijoista, he viipyvät minuutin pidempään, kuin he, jotka tulevat Facebookista. Vaikka minuutti voi tuntua lyhyeltä ajalta, blogimaailmassa se on todella paljon. Minuutti enemmän tarkoittaa, että lukija lukee postauksen syvällisemmin ja todennäköisesti liittyy sähköpostilistalle, jakaa postausta eteenpäin tai ostaa kaupasta jonkin tuotteen.

Näin hyödynnät Google Analytics -ohjelmaa lukijamäärän kasvattamisessa

Löydät tämän tiedon näin: Hankinta –> Kaikki liikenne –> Kanavat –> klikkaamalla Social linkkiä

Aloitussivut = Landing Pages

Tämä kertoo sen, minkä postauksen tai sivuston kautta lukija tutustuaa blogiisi ensimmäisenä. Nämä postaukset ja sivut muodostavat ensivaikutelman sinusta. Siksi on tärkeää, että ne sisältävät:

  • hyödyllistä sisältöä
  • helppo lukea läpi tai silmäillä
  • sisältävät liittymislahjan ja mahdollisuuden liittyä sähköpostilistalle
  • sisältävät linkkejä muihin hyödyllisiin postauksiin

Kiinnitä myös huomiota siihen, miten pitkään näissä postauksissa vietetään aikaa. Mieti, mitä lisäarvoa voit lisätä tai päivittää postuakseen, jotta lukija viihtyy postauksessa pidempään

Näin hyödynnät Google Analytics -ohjelmaa lukijamäärän kasvattamisessa

Tämä löytyy näin: Käyttäytyminen –> Sivuston sisältö –> Aloitussivut

Jos lukija löytää tiensä blogiin sellaisen postauksen kautta, joka ei ole enää ajankohtainen tai ei liity blogisi nykyiseen aihepiiriin, mieti, voitko uudistaa postauksen kokonaan tai poista postaus. Postauksen poistaminen on tietysti radikaali toimenpide, enkä suosittele sitä, ellei ole pakko. Esimerkiksi, jos suurin osa lukijoista tulisi blogiini jonkun vanhan talouspostauksen kautta, poistaisin postauksen kokonaan. Taloudesta kiinnostuneet eivät välttämättä ole kiinnostuneita bloggaajista, joten he eivät saa blogista mitään muuta hyötyä irti.

Tietokone vs. Mobiili = Desktop vs Mobile

Yhä suurempi määrä ihmisiä lukee blogeja mobiililaitteella. Tämä on tärkeä tietää ja tiedostaa, sillä kaikki blogit eivät käyttäydy samalla tavalla tietokoneen kuin mobiilin kautta luettuna. Esimerkiksi minun blogissa 62,15 % lukijoista käyttää mobiililaitetta. Blogini on siis oltava mobiilioptimoitu, mikä tarkoittaa, että blogi skaalautuu käytettävän laitteen mukaan.

Milloin viimeksi katsoit oman blogisi kohdalta, millä laitteella lukija lukee blogiasi? Entä milloin viimeksi katsoit itse blogiasi kännykällä tai tietokoneella? Jos lukijalla on vaikeuksia lukea postauksia kännykällä tai kulkea sivuilta toiselle, saatat menettää satoja ja jopa tuhansia lukijoita koko ajan.

Näin hyödynnät Google Analytics -ohjelmaa lukijamäärän kasvattamisessa

Löydät tämän näin: Yleisö –> Mobiili –> Yleiskatsaus

Viittaukset = Referrals

Viittaukset kohdasta näet, ketkä ovat linkittäneet sinun blogiisi ja postauksiisi. Täältä voit löytää loistavia vieraskynäblogeja ja tulevia yhteistyökumppaneita. Esimerkiksi omalla kohdalla näen, että blogiini tullaan erään sivuston kautta, jonka käytön olen lopettamassa kevään aikana. Minulla on loistava mahdollisuus etsiä linkit ja poistaa tai muokata niitä, jotta lukijat ohjautuvat jatkossa oikeaan paikkaan.

Mitkä näistä tilastoista on sinulla aktiivisessa käytössä?

Entä mitä tilastoja olet itse pääsääntöisesti seurannut?

Laita postaus muistiin Pinterestiin, kiitos =)

Näin hyödynnät Google Analytics -ohjelmaa lukijamäärän kasvattamisessa

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 3 364 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua