Näin hakukoneoptimoit blogipostauksen (olipa blogialusta mikä tahansa)

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Minulta on kysytty useaan otteeseen postausta hakukoneoptimoinnista. Ja tässä se nyt tulee. Hakukoneoptimointi on laaja kokonaisuus ja tässä postauksessa pyrin tiivistämään aiheen olennaiseen.

Ennen aloittamista tarvitset yhden blogipostauksen, jota et ole vielä julkaissut. Tämä on kriittisen tärkeää, sillä muuten osa postauksessa olevista tehtävistä on mahdotonta suorittaa, etkä tule saamaan parasta hyötyä.

Jos sinulla ei ole yhtään postausta luonnos-tilassa, suosittelen lämpimästi, että kirjoitat sen ennen kuin perehdyt aiheeseen syvällisemmin. Postauksen ei tarvitse olla pitkä (700 – 1000 sanaa on riittävä) mutta on tärkeää, että se on luonnoksena.

Näin hakukoneoptimoit blogipostauksen (olipa blogialusta mikä tahansa)

Voit hyödyntää näitä ohjeita, vaikka blogisi on WordPressissä, Bloggerissa tai vaikka Wixillä. Olen tehnyt ohjeista ja tehtävistä niin helpot ja yksinkertaiset, että onnistut olipa blogisi millä alustalla tahansa.

Miksi hakukoneoptimointi on elintärkeää blogin elinkaaren kannalta?

Webhosting ratingin mukaan Google prosessoi yli 6,5 miljardia kyselyä päivittäin. Näistä 15 % on sellaisia, joita ei ole etsitty kertaakaan. Heidän mukaansa

  • vuoden 2017 viimeisellä kvartaalilla maailmasta löytyi yli 330 miljardia domainia
  • suosituin sisältömarkkinoinnin muoto on bloggaaminen (65 %), sosiaalinen media (65 %) ja case studyt (64 %)
  • pitkät blogipostaukset tuovat yli 9x enemmän liidejä yrityksille kuin lyhyet postaukset
  • bloggaaminen on kyselyyn osallistuneiden markkinoijien tärkein markkinointistrategia
  • yli 2 miljoonaa postausta julkaistaan päivittäin
  • 40 % kuluttajista poistuu sivustolta / blogista, jos sivun / postauksen latautuminen kestää yli 3 sekuntia

Massasta erottautuminen on vaikeaa. Varsinkin, jos olet tähän saakka luottanut siihen, että hyvä sisältö tuo sinulle lukijoita. Olet väärässä. Hyvä sisältö on tärkeää mutta sitäkin tärkeämpää on saada postaus riittävän monen silmäparin eteen. Eikä se itse asiassa ole niin vaikeaa, miltä se saattaa tuntua.

Lue myös tämä: 123 ideaa miten saat lisää lukijoita blogiin

Käy vaikka Googlessa ja etsi termillä ”yksinkertainen blogi”. Arvaa kenen postaus tulee 3 ensimmäisen hakutuloksen joukkoon?

Hakukoneoptimointi auttaa sinua

  1. saamaan postauksen potentiaalisten lukijoiden eteen (ilmaiseksi)
  2. pitämään postauksen siellä mahdollisimman pitkään

Hakusana tai -lause

Ensimmäiseksi pureudumme hakusanaan. Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä ja ymmärrän enemmän kuin hyvin, että jokaista postausta ei jaksa optimoida. Eikä ole tarpeenkaan. Siksi sinun kannattaa valita strategisesti oikeat postaukset ja optimoida ne.

Optimoituja postauksia ei tarvitse olla montaa, 10 – 20 riittää vallan mainiosti. Nämä tuovat sinulle tarvittavaa liikennettä tasaisesti.

Hakukoneoptimointi lähtee liikkeelle hakusanasta tai -lauseesta (voidaan puhua myös long tail keywordista). Mikä on se sana tai lause, jolla haluat, että sinun postauksesi löytyy Googlen hakutuloksista? Tai oikeammin, mikä on se sana, jolla lukijat etsivät tietoa Googlesta sinun kirjoittamastasi aiheesta?

Voit etsiä tätä tietoa kahdella tavalla:

  • Googlen avainsanatyökalulla (ilmainen, löytyy Google Adwordsin takaa)
  • Googlen hakukentästä (aloita kirjoittamaan hakusanaa ja katso, miten Google täydentää sitä)

Tämä kertoo, mitä ihmiset kirjoittamastasi aihealueesta hakevat.

Sinun tehtäväsi on sen jälkeen kerätä lista eri hakusanoista, joita voit käyttää blogipostauksissasi.

Aiheesta lisää: 9 asiaa, jotka vaikuttavat epäsuorasti blogisi hakukonenäkyvyyteen

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Action steps:

  • hae joko Googlesta tai Googlen avainsanatyökalun avulla 10 – 20 erilaista hakusanaa
  • listaa hakusanat ylös taulukkolaskentaohjelmaan
  • ota yksi hakusana, joka liittyy kirjoittamaasi postaukseen kaikista parhaiten
  • muokkaa postauksen otsikkoa siten, että se kiteyttää postauksen sisällön JA sisältää hakusanan (sana voi olla eri taivutusmuodossa)

Postauksen ulkonäöllä on merkitystä

Seuraavana on vuorossa blogipostauksen visuaalinen ilme, eli miten teksti ja kuvat tulisi postaukseen asetella parhaimman mahdollisen höydyn saavuttamiseksi. Yksi pahimmista virheistä, jonka iso osa bloggaajista edelleen tekee, on blogipostauksen sisällön muotoilu. Tai oikeammin sen puute.

Postaukset ovat joko

  • täynnä kuvia ja tekstiä on vähän
  • tekstiä ja kuvia on yhtä paljon
  • tekstiä on paljon ja kuvia minimaalisesti

Postaus, joka on täynnä kuvia ja tekstiä on vähän

Isot kuvatiedostot (yli 1 Mt) hidastavat blogin latautumista. Postauksen on latauduttava 3 sekunnin aikana, tai lukija siirtyy seuraavaan blogiin. Lukijan kärsivällisyys on todella lyhyt. Siksi kuvia kannattaa olla harkitusti.

Haastavaksi tämä tulee mm. lifestyle-, muoti-, kauneus-, sisustus- ja fitnessblogeissa. Näissä kuvia on yleensä todella paljon. Näiden blogien kohdalla kannattaa harkita kuvien kuvakoon pienentämistä ja/tai pakkaamista.

Kuvia voidaan pakata (www.tinypng.com), jolloin ne eivät vie liikaa tilaa blogin palvelimelta. Pakkaamalla kuvat blogi latautuu nopeasti.

Joskus bloggaajat käyttävät ulkoista kuvapalvelua (esim. Flikr), josta he ohjaavat kuvan linkin avulla blogiin. Tämä on hyvä vaihtoehto, mutta voi tuoda ongelmia toisella tavalla. Kun lukija tulee blogiin, blogin palvelimen on haettava kuva linkkiä pitkin blogiin. Jos yhteydessä on jotain häikkää, kuvat eivät välttämättä lataudu ollenkaan. Kuvan tilalla on siis tyhjä ruutu. Ärsyttävää, eikö?

Postaus, jossa kuvia ja tekstiä on yhtä paljon

Mitä enemmän postaus sisältää tekstiä, sitä enemmän ongelma siirtyy – tekstiin.

Lauseet ovat pitkiä, niissä on sivulauseiden sivulauseita, joiden lukeminen alkaa hengästyttää yhtä paljon, kuin hengästyisi, jos juoksisi maratonia, vaikka et olisi koskaan edes juossut kymmenen metrin matkaa.

Huomaatko, miten haastavaa noin pitkän lauseen lukeminen on?

Kun kirjoitat tekstiä, kirjoita lyhyitä lauseita. Mielellään vain päälauseita. Jätä sivulauseet pois. Huomaat itsekin, miten helppoa tekstin lukeminen sen jälkeen on. Riko lauseita listoiksi. Esimerkiksi yllä oleva pitkä lause voidaan pilkkoa näin:

Lauseet ovat pitkiä

  • niissä on sivulauseiden sivulauseita
  • joiden lukeminen alkaa hengästyttää yhtä paljon
  • kuin hengästyisi, jos juoksisi maratonia
  • vaikka et olisi koskaan edes juossut kymmenen metrin matkaa

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Postaus, jossa on eniten tekstiä ja vähän kuvia

Yllä olevan esimerkin lisäksi ne postaukset, joissa on paljon tekstiä, alkavat kärsiä toisesta ilmiöstä.

Pitkistä kappaleista.

Blogi ei ole romaani. Kappaleet tulee olla lyhyitä. Jos luet tätä postausta mobiililaitteella, ne kolme riviä, jotka kirjoitan tietokoneella, on yhtäkkiä 6-7 riviä kännykällä.

7 riviä tekstiä tietokoneen näyttöruudulla, on jo 14 riviä mobiilissa. Ja se teksti täyttää koko näyttöruudun.

Huh huh! Blogin lukija haluaa selkeyttä, vaivattomuutta ja helppoutta. Ja sitä valkoista tilaa. Anna lukijan silmälle mahdollisuus levätä lukemisen aikana.

Miksi tämä on tärkeää?

Koska mitä pidempään saat lukijan viihtymään postauksessasi, sitä enemmän se kertoo Googlelle, että tarjoat hyvää sisältöä.

Googlen ainoa tehtävä on tarjota etsijöilleen parasta mahdollista sisältöä. Jos lukija viihtyy blogissasi vain 3 sekuntia, Google tulkitsee sen huonona sisältönä. Ja pitää blogisi hakutulosten sivulla 39.

Tässä on myös syy siihen, miksi suosin ja suosittelen pitkiä, yli 1000 sanaa sisältäviä postauksia. Lukemalla 300 sanan postaus, sinulta kuluu aikaa alle 20 sekuntia. Jos Google näkee tämän, blogi ei koskaan yllä hakutuloksissa korkealle…

Rakentamalla postauksen oikealla tavalla, lukija viihtyy siinä 1,5 minuuttia, 3 minuuttia ja jopa 9 minuuttia. Tämä kertoo Googlelle, että sisältösi on niin arvokasta, että sitä kannattaa tarjota muillekin!

Näin hakukoneoptimoit blogipostauksen

Action steps:

  • pyri pitämään postauksen kuvat alle 10.
  • pakkaa kuvat www.tinypng.com palvelulla (ilmainen), jotta blogi latautuu nopeasti
  • tarkista tekstin pituus omalla mobiililaitteella
  • jaa kappaleet lyhyiksi (1 – 4 riviä)
  • muokkaa tekstiä siten, että lauseet ovat lyhyitä
  • + ennen kuin lataat kuvat blogiin, nimeä ne uudelleen hakusanalla
  • – nimeä kuva ilman ääkkösiä (hakusana: äidinmaito; nimeä kuva: aidinmaito)
  • –> kuva tulee näkyviin myös mobiililaitteella

Lue lisää: Näin rajaat ja pienennät kuvia Picmonkeylla | Tutorial

Mihin hakusana tai -lause pitää laittaa?

Seuraavaksi puhun postauksen sisällöstä, eli missä ja miten paljon hakusana tulee olla, jotta saat siitä kaiken hyödyn irti.

Olet nyt etsinyt itsellesi hakusanoja ja valinnut niistä yhden. Olet muokannut postauksen ulkoasua siten, että se tukee postauksen latautumista ja helpottaa lukijan lukukokemusta. Olet myös nimennyt kuvat oikealla tavalla.

MUISTA että voit käyttää yhtä hakusanaa tai -lausetta vain yhdessä postauksessa. Jos käytät samaa hakusanaa useassa postauksessa, Google ei tiedä, minkä postauksista nostaa hakutuloksissa korkealle. Hyödynnä hakusanojen tai -lauseiden synonyymejä (palju vs. kylpytynnyri).

On hyvä muistaa, että hakusanaa ei pysty käyttämään samassa muodossa kovin montaa kertaa yhdessä postauksessa. Muuten tekstistä tulee todella tökeröä. Katso vaikka tämä esimerkki >>

Ammattilaiset sanovatkin aina, että kirjoita sisältö aina ensin lukijalle ja optimoi vasta sitten. Ja niin teemme myös me. 🙂

Kun luet postaustasi läpi, pyri lisäämään hakusana tai sen taivutusmuoto 3 – 5 kertaa postaukseen. Hakusanan tulisi löytyä seuraavista paikoista:

  • Otsikko
  • Kestolinkki (permalink)
  • Ensimmäinen kappale
  • Iso väliotsikko
  • Kuvien nimet
  • Kuvien vaihtoehtoinen ja/tai alt-teksti
  • Kuvien otsikko
  • Viimeinen kappale

Näiden lisäksi voit lisätä hakusanan tai sen taivutusmuodon luonnollisesti tekstin joukkoon.

Kestolinkki

Blogialusta luo yleensä aina postaukselle valmiin kestolinkin ensimmäisen tallennuksen yhteydessä. Kestolinkki näyttää yleensä tältä: www .bloginosoite .fi / blogipostauksen – otsikko (ilman välejä).

Riippuen blogialustasta (Wix, Blogger, WordPress, Squarespace) kestolinkin muodostuminen voi olla hieman erilainen.

On hyvin tärkeää, että kestolinkkiä ei saa muokata sen jälkeen, kun postaus on kerran julkaistu. Jos kestolinkkiä muokataan julkaisun jälkeen, vanha kestolinkki ei ole enää toiminnassa. Jos olet jakanut postauksen Facebookiin ja muutat postauksen kestolinkin sen jälkeen, Facebookista tuleva liikenne ei ohjaudu oikeaan osoitteeseen.

Väliotsikot

Eri blogialustoilla väliotsikoille on eri nimitys. WordPressissä puhutaan H1, H2 ja H3  tai Otsikko 1, Otsikko 2, Otsikko 3 termeillä. Bloggerissa ne ovat ”otsikko”, ”alaotsikko” ja ”pienempi alaotsikko”.

Näin hakukoneoptimoit blogipostauksen

Etsi eri otsikot ja hyödynnä niitä postauksessa. Pyri lisäämään yksi väliotsikko jokaisen 300 sanaan väliin.

Miksi tämä on tärkeää?

Googlen robotit tutkivat sivustoja, blogeja ja postauksia tietyssä järjestyksessä. Kun ne löytävät saman hakusanan oikeista paikoista, ne muodostavat nopeasti käsityksen siitä, mistä postauksessa puhutaan. Tämä nopeuttaa postauksen nousua hakutulosten kärkeen.

Action steps:

  • Lisää hakusana vähintään viiteen yllä olevassa listassa olevaan kohtaan
  • Muokkaa postausta vielä ja lisää sinne väliotsikoita jokaisen 300 sanan väliin.
  • Lisää hakusanoja enintään 5 kohtaan, mikäli se tuntuu luonnolliselta

Hakukoneoptimoinnin ”tekninen” osuus

Kuten huomaat, tähän saakka hakukoneoptimointi on ollut aika simppeliä. Ei yhtään koodaamista tai koodin liittämistä tekstiin. Vain kirjoittamista ja sisällön sekä ulkoasun muotoilua.

Oikeastaan hakukoneoptimoinnissa ei ole varsinaisesti mitään teknistä. ”Tekniikka” tulee siitä, että hakukoneoptimoinnissa on niin monta eri osaa, jotka tulee muistaa. Tässä ovat niistä tärkeimmät.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Linkitys blogin sisällä

On tärkeää linkittää blogipostauksia toisiinsa. Kun sinulla on tarkasti rajattu ja fokusoitu aihe, linkittäminen on helppoa. Linkitä aina saman aihepiirin tai kategorian sisällä. Jos linkitettävä ja linkitetty postaus ei liity toisiinsa, Google ei tykkää.

Linkkejä ei tarvitse olla montaa, 1 – 2 per postaus riittää.

Linkitys blogin ulkopuolelle

Linkitä omista postauksista myös blogin ulkopuolelle eli muiden bloggaajien blogeihin. Parasta on, jos esimerkiksi viittaat omassa postauksessa johonkin toiseen bloggaajaan tai luotettavaan sivustoon.

Tällöin linkin lisääminen on luonnollista ja suotavaa.

Linkitys blogiin

Pyri saamaan muut bloggaajat linkittämään takaisin sinun blogiisi. Tämä onnistuu loistavasti sillä, että kirjoitat

  • laadukasta
  • hyvää
  • auttavaa
  • hyödyllistä
  • ja pitkää sisältöä

Älä siis kopioi muiden ideoita vaan linkitä ahkerasti muiden loistaviin postauksiin. Tämä hyödyttää sinua nyt ja tulevaisuudessa.

Älä lisää oman blogin linkkiä muiden blogien kommenttikenttään. Se on tökeröä eikä luo sinusta positiivista mielikuvaa. Pyri sen sijaan siihen, että aloitat keskustelun bloggaajan kanssa ja ohjaat omia lukijoita hänen blogiinsa. Ennen pitkää bloggaaja tekee saman sinulle.

Ankkuriteksti

Kun linkität, varmista, että ankkuriteksti liittyy linkitettävään sisältöön. Esimerkiksi jos kirjoitat painonpudotuksesta mutta linkität koiran kasvatuksen sivulle, tiedät itsekin, ettei painonpudotus ole hyvä ankkuriteksti.

”Ankkuriteksti” on teksti, johon linkki on laitettu. Esimerkiksi tässä lauseessa ankkuritekstinä on Ankkurilinkin lisääminen blogiin – näin teet sen helposti 8 stepin avulla.

Kategoriat

Blogissa kannattaa olla vain kourallinen kategorioita. Tämä helpottaa Googlea ymmärtämään, mistä blogisi kertoo. Kun kirjoitat postauksia, lisää postaus enintään yhteen kategoriaan.

Tagit / avainsanat

Voit lisätä yhteen postaukseen useita tageja/avainsanoja. 5 – 10 on sopiva määrä. Pyri kuitenkin pitämään koko avainsanojen määrä alhaisena. Lukijat eivät tykkää siitä, että yhden tagin takaa löytyy vain yksi postaus. Vaikka Google arvottaa kategorioita enemmän kuin tageja, tagit luovat tarkemman raamituksen blogille.

Aiheesta lisää: Mitä eroa on kategorioilla, tageilla, avainsanoilla ja hakusanoilla?

Action stepit:

  • Lisää postaukseen 1 – 2 linkkiä vanhoihin blogipostauksiin
  • Lisää postaukseen 1 – 2 linkkiä blogin ulkopuolisiin sivustoihin
  • Lisää postaus yhteen kategoriaan
  • Lisää postaukseen 3 – 5 tagia

Yhteenveto

Hakukoneoptimointi on laaja kokonaisuus mutta koodaamista siihen ei tarvita. Sinun on myös hyvä tietää, että koko blogi / sivusto voidaan hakukoneoptimoida. Tässä postauksessa keskityin vain postausten optimointiin.

Hakukoneoptimointi on tärkeä työkalu niin bloggaajille kuin yrittäjillekin. Jo muutamalla strategisesti valitulla hakusanalla tai -lauseella sinun on mahdollista nousta hakutuloksissa korkealle. Tällä hetkellä omaan blogiin tulee lukijoita saman verran somesta ja Googlesta.

Hakukoneoptimointi siis kannattaa 😉

Pinnaa minut Pinterestiin

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: