fbpx Skip to content

Miten yritysblogi oikeasti tuottaa rahaa?

”Hei Tiia,

olen jo pidemmän aikaa miettinyt yritysbloggaamisen aloittamista mutta jäin jumiin siihen, miten saan yritysblogin tuottamaan rahaa. En halua kirjoittaa mistään lifestylesta tai muodista. Voisitko avata minulle, miten yritysblogin voi kaupallistaa ja miten yritysblogi oikeastaan tuottaa rahaa. Rautalankamalli olis kiva!” -Kati

Kiitos Kati kysymyksestä. Tiedän, ettet ole ainoa, joka tätä asiaa pohtii. Joten tässäpä tulee! 😀

Yksi suurimmista harhaluuloista bloggaamisella tienaamiseen on, että ihmiset kuvittelevat rahan vain ilmestyvän jostain. He laittavat blogin pystyyn, kirjoittavat muutamia postauksia ja odottavat, että rahaa alkaa tulemaan ovista ja ikkunoista.

Jotta blogi tuottaa rahaa, tarvitaan tulonhankkimiskeino eli tapa, jolla blogi kaupallistetaan.

Tärkeintä on muistaa, että raha tulee aina lukijoilta. Ei blogista. Blogi on vain kanava (kuten verkkokauppa), joka yhdistää tuotteen ja asiakkaan. Blogista voidaan puhua myös markkinointi- ja myyntikanavana.

Miten yritysblogi oikeasti tuottaa rahaa?

Kuvitellaan, että olet menossa juhliin, joissa et tunne ketään. Eikö olisi paljon kivempaa, kun joku tulisi ja esittelisi sinut sellaisille ihmisille, jotka ovat kiinnostuneista samoista asioista kuin sinäkin? Tätä samaa ideologiaa voidaan hyödyntää myös yritysbloggaamisessa.

Olivatpa tuotteet tai palvelut omia tai kumppaneiden, sinun tehtäväsi on ”yhdistää” tuote ja asiakas. Siinä kaikki.

Bloggaamisesta taisi tulla astetta helpompaa, eikö?

Olen puhunut tässäkin blogissa useista eri keinoista kaupallistaa yritysblogi, kuten:

Sinun tarvitsee vain päättää, mikä on sinulle paras keino kaupallistaa oma yritysblogisi.

*Google Adsense on hyödyllinen tapa kaupallistaa blogi. Suosittelen lämpimästi, että sinulla on vain yksi mainos sivupalkissa, jotta mainoksista ei tule liian häiritseviä. Esimerkiksi itselläni oli yhden kuukauden ajan Adsense-mainos sivupalkissa, ja se toi noin 20 € tuloja kuukaudessa. Jos olisin pitänyt mainosta siinä pidempään, tuloja olisi varmasti tullut aika nopeasti enemmänkin.

Ja kyllä, yritysblogissa voi olla Google Adsense -mainoksia myös 😉

Mikä keino sopii sinulle parhaiten?

Koska tiedän, että kaikki yrittäjät ovat kiireisiä (paitsi minä), ehdotan, että otat yhden kaupallistamisen tavan käyttöön ja rakennat siitä niin hyvän kuin vain mahdollista. Sen jälkeen lähdet rakentamaan seuraavan ja seuraavan ja niin edelleen.

Koska olet jo yrittäjä, sinullahan on jo tuotteita, joita myyt. Suosittelen lämpimästi valitsemaan näistä TOP 5 parhaiten myyvää tuotetta, koska niiden avulla blogin kaupallistaminen on astetta helpompaa ja nopeampaa.

Näin kaupallistat yritysblogin

Nyt sinulla on valittu oikea tuote ja blogi. Seuraava askel on kirjoittaa blogiin sisältöä. Monet suosittelevat, että blogissa julkaistaan vain 300 sanan pituisia sisältöjä. Tämä on kuitenkin väärä olettamus, koska 300 sanaan ei ehditä kirjoittaa riittävän syvällistä sisältöä, jotta postaus tuottaisi sinulle rahaa.

Parempi on, että postaukset ovat 800–3 000 sanaa pitkiä. Joskus pitkiä postauksia voi myös pilkkoa postaussarjoiksi siten, että 5 000 sanan postaus jaetaan 5 x 1 000 sanan postaukseksi.

Postausrakenteen ansiosta kirjoitat sisältöä, joka saa lukijan lukemaan postauksen alusta loppuun. Postauksen välissä sekä lopussa ohjaat lukijan tuotteen tai palvelun myyntisivulle esimerkiksi tällaisten kuvien avulla:

Kuvaa on aika mahdoton olla huomaamatta, eikö? Toinen vaihtoehto on lisätä linkkejä myytäviin tuotteisiin sopiviin postauksiin.

Tätä samaa menetelmää itse käytän ja olen sen tuloksiin enemmän kuin tyytyväinen. Tämä on huomaamatonta, ja saan jatkuvasti ihmisiltä (edelleen) kyselyitä, miten ihmeessä teen rahaa, kun blogissa ei ole häiritseviä mainoksia.

P.s. Vinkit ja ohjeet tämänkaltaisten kuvien tekemiseen löydät täältä.

Muista, että jokaisessa postauksessa ei myydä jotain omaa tuotetta. Markkinointigurut sanovat, että 80 % on lisäarvoa tuottavaa sisältöä ja 20 % on myyntiin tähtäävää. Toisin sanoen viidestä postauksesta yksi on myyntipostaus ja neljä muuta antavat lisäarvoa.

Tarvitseeko yritysblogi uuden domainin?

Ei. Välttämättä. Esimerkiksi jos yrityksesi sivut on rakennettu WordPressille, saat sinne lisättyä blogin todella simppelisti parilla klikkauksella.

Mitä vähemmän sinulla on eri sivustoja ylläpidettävänä, sitä helpompaa yritysbloggaaminenkin on. Jos sinulla on kaksi eri sivustoa, voit toki linkittää ne toisiinsa (esim. Wix ja Blogger*), mutta ulkoasua ei saada silloin yhdenmukaiseksi. Tämä puolestaan voi aiheuttaa haasteita uskottavuuden ja luottamuksen rakentamisessa.

*Linkittämisellä tarkoitan, että lisäät Blogger-blogin ylänavigaatioon linkin Wix-sivustolle ja Wix-sivuston ylänavigaatiosta linkin Blogger-blogiin. Tämä toimii, olipa blogi ja sivusto millä tahansa alustalla.

Pitääkö yritysblogilla olla eri nimi?

Ei. Se vain sekoittaa lukijoita ja asiakkaita. Blogi kannattaa olla samanniminen kuin yrityskin. Ja kertauksen vuoksi lisäämällä blogin nykyiselle sivustolle sinun ei tarvitse nimetä blogia millään tavalla.

Miten lisäät nykyiselle sivustolle blogin?

Nämä ohjeet löydät myös täältä, mutta otan ne kopiona tähän (kyseessä siis oma postaus, joten en riko tekijänoikeutta kopioimalla samaa tekstiä alle):

”WordPressissä tehdään blogille oma sivu, joka nimetään simppelisti Blogi tai jos blogisi on englanninkielinen, sanalla Blog. Blogin sivun perustaminen tapahtuu näin:

  • Klikkaa sivut
  • Lisää uusi sivu
  • Otsikkoon kirjoita Blogi/Blog
  • Julkaise sivu
  • Valmista!

Miten yritysblogi oikeasti tuottaa rahaa

Tämän jälkeen yhdistetään blogi ja sivu toisiinsa näin:

  • Asetukset ja lukeminen
  • Artikkeleiden sivu tai ”Posts page” kohdassa valitse Blogi/blog
  • Tallenna asetukset

Samalla asetussivulla voimme vielä tehdä yhden muutoksen. Kohdassa ”Näytä jokaisesta artikkelista” (For each article in the feed, show) kohtaan vaihda ”Poiminta” tai ”Summary”. Tämä asetus tarkoittaa, että postauksista näytetään pienet katkelmat eikä koko tekstiä, jolloin postausten selaaminen on lukijan kannalta helpompaa.

Esimerkiksi tästä voit käydä katsomassa, miltä lyhennelmät näyttävät. Aina kun teet muutoksia asetuksiin, muista skrollata sivun alalaitaan ja tallentaa asetukset.”

Miten yritysblogi oikeasti tuottaa rahaa

Yritysbloginkin aihe pitää rajata!

Olen puhunut ja paasannut paljon blogien aiherajauksien puolesta. Haluan tässä yhteydessä muistuttaa, että myös yritysblogi täytyy rajata. Yritysblogissa ei voi kirjoittaa kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä.

Varsinkaan, jos haluat oikeasti hyödyntää blogia liikevaihdon kasvattamisessa.

Aiherajauksessa on muistettava, että blogi käsittelee yhtä rajattua aihetta. Yritysblogissa ei kirjoiteta kahdesta täysin eriävästä aiheesta, jotka eivät liity toisiinsa millään tavalla.

Kahden täysin eri aiheen kirjoittaminen aiheuttaa lukijoissa hämmennystä. Mitä selkeämpi olet blogisi kanssa, sitä helpompaa lukijoiden on ostaa tuotteita, joita myyt tai suosittelet.

Yksi isoimmista virheistä, jonka varsinkin pienyrittäjät tekevät on, että he  kirjoittavat blogissa vaikeuksistaan. Tämä on toisaalta luonnollista, mutta se työntää potentiaaliset asiakkaat pois tehden tilanteesta entistä vaikeamman.

Ihmiset rakastavat sankaritarinoita, mutta niiden aika on vasta sitten, kun vaikeudet on voitettu. En sano, että blogissa pitäisi ylläpitää kulissia ja näytellä vaaleanpunaisia pilvilinnoja. Tarkoitan, että turha ja tarpeeton valittaminen jätetään sieltä pois.

Yritysblogissa kirjoitetaan vain niistä asioista, jotka kiinnostavat lukijaa. Piste.

Entä jos haluat rakentaa henkilöbrändiä?

Jos yrityksen nimi eroaa olennaisesti omasta nimestäsi, silloin suosittelen lämpimästi perustamaan uuden blogin omalla nimellä.

Tällöin voit halutessasi seurata näitä ohjeita tai opiskella tämän ilmaisen kurssin avulla.

Ja jälleen kerran, vaikka perustaisit oman blogin omalla nimelläsi, blogiaihe kannattaa rajata. Mieti siis:

  • mikä on blogin tavoite
  • ketä blogi palvelee
  • ja miten haluat kaupallistaa sen (vaikka kaupallistaminen ei olisikaan ajankohtaista juuri nyt).

 

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 1 347 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua

Hae Googlesta

Scroll To Top