Miten tein 22575 € verkkokurssilanseerauksen?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Tämän postauksen aiheena on realistinen katsaus verkkokurssien myyntiin ja kerron miten tein verkkokurssilanseerauksen, joka tuotti 22 575 euroa myyntiä. Mitä kulissien takana oikeasti tapahtuu? Miten verkkokursseja myydään? Noh, siihen saat vastauksen nyt. Olen halunnut kirjoittaa tämän postauksen jo pidemmän aikaa. Minulta kysytään paljon verkkokurssien myynnistä, joten haluan antaa tässä vinkkejä ihan kaikille.

Miten tein 22575 € verkkokurssilanseerauksen?

Postauksen pohjana käytän marras-joulukuussa 2017 tekemääni Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkokurssin lanseerausta. Lukemalla tämän postauksen:

  • saat vinkkejä verkkokurssien lanseeraukseen
  • saat ideoita, miten toteutat oman kurssilanseerauksen
  • ja vältät pari sudenkuoppaa matkan varrella
  • lopuksi pohdin myös, mitä teen itse seuraavalla kerralla toisin.

Verkkokurssien (ja muiden digituotteiden) myynti voi olla hermoja raastavaa. Muistan, kun ensimmäisen kerran lähetin sähköpostia lukijoilleni ja tarjosin mahdollisuutta osallistua Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkokurssille. Sen jälkeen pitikin odottaa, onko kukaan kurssista kiinnostunut. Noh, siinä hetkessä en halunnut jäädä päivittämään ”kassaa”, vaan länttäsin koneen kiinni ja lähdin lenkille. Elettiin huhtikuuta 2016.

Tuo ensimmäinen ”lanseeraus” piti sisällään kolme sähköpostia, jotka lähetin 900+ henkilölle kuuden päivän aikana. En suunnitellut lanseerausta millään tavalla, ja kurssikin oli tässä vaiheessa suunnitteluasteella. Olin kirjannut vihkooni ylös vain kurssin pituuden ja aiheet, joita 12 viikon aikana opetan. Materiaali ilmestyisi opiskelijoille kerran viikossa, joten minulla oli hyvin aikaa tehdä materiaalit (videot ja työkirjat) matkan varrella.

Aiheesta lisää: Näin suunnittelet ja teet ensimmäisen verkkokurssin

Lopputuloksena kurssille tuli 55 opiskelijaa ja myyntiä lähes 13 000 € kuudessa päivässä.

Sen jälkeen olen lanseerannut saman kurssin useamman kerran, välillä onnistuen, välillä epäonnistuen. Marras-joulukuussa 2017 lanseerauksessa saimme uusia mahtavia opiskelijoita mukaan 48. Tällä hetkellä kurssin on käynyt tai käy parhaillaan lähes 600 upeaa opiskelijaa.

Mutta palataanpa marras-joulukuuhun 2017. Aloitin lanseerauksen suunnittelun hyvissä ajoin, syyskuun lopulla. Itse asiassa suunnittelu olisi kannattanut aloittaa jo elokuussa, sillä kiirehän siinä lopulta tuli. Note to self: Aloita suunnittelu 90 päivää ennen lanseerausta.

Perus ja Pro

Jaoin valmennuksen kahteen osaan; perus- ja pro-versioihin. Perusversio sopii hyvin bloggaajille ja sisällöntuotannosta kiinnostuneille, jotka haluavat oppia kirjoittamaan vahvaa henkilöbrändiä rakentavaa sisältöä ja kasvattaa blogin lukijamäärä vähintään 10.000 uniikkiin kävijään 6 kuukaudessa.

Lue myös tämä: Kokemuksia Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksesta

Pro versio puolestaan sopii digiyrittäjille tai digiyrittäjyydestä haaveileville, jotka haluavat sisällöntuotannon lisäksi rakentaa oman verkkokurssin tai kirjoittaa oman e-kirjan ja myydä sitä verkossa. Prossa tavoitteena on saada ensin vähintään 10.000 uniikin kävijän rajapyykki saavutettua ja 12 kuukauden aikana rakentaa oma verkkokurssi ja myydä sitä vähintään 3500 € kuussa.

Tällä hetkellä voin sanoa, että nämä tavoitteet on alakantissa, sen verran hyviä tuloksia opiskelijat ovat saaneet =)

Päivitetty 20.5.2020 –> Pro versiota ei ole enää saatavilla, se on pilkottu pienempiin kursseihin, jotka löytyvät täältä:

  • Opi hakukoneoptimoinnin perusteet tunnissa
  • Tuloksellista myyntiä sähköpostimarkkinoinnin avulla
  • Näin teet ensimmäisen verkkokurssin

Päivitetty 26.5.2023: Kaikki kurssit on paketoitu yhdeksi yhteisöksi ja valmennuskokonaisuudeksi, josta voit lukea lisää täältä

Oma kurssialusta

Ehkä isoin muutos tässä lanseerauksessa oli se, että halusin oman kurssialustan. Olin kokeillut Campwirea ja Teachablea ja molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Kokonaisuuden ja selvyyden kannalta oli kuitenkin parempi, että saan laittaa kurssin omalle domainille. Niinpä pyysin Riittaa avuksi. Jo tässä vaiheessa haluan antaa isot kiitokset Riitalle, sillä ilman häntä, kurssialusta ei todellakaan näyttäisi näin upealta.

Miten tein 22575 euron verkkokurssilanseerauksen?

Riitan tehdessä kurssialustaa ja sivuston ulkoasun uudistusta, minä sain keskittyä kumppaneiden kanssa keskusteluun sekä sisällön suunnitteluun ja tuottamiseen.

Lue lisää: 13 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Blogipostaukset

Mietin pitkään, millä näkökulmalla lähden tuomaan verkkovalmennusta esille. Koska olin uudistamassa valmennusta, päätin ottaa teemaksi verkkokurssin ja e-kirjan teon. Näiden teemojen ympärille kirjoitin postauksia, jotka ohjasivat lukijoita niin sähköpostilistalle kuin suoraan valmennuksen myyntisivulle. Alkuvaiheessa postauksissa ei ollut aktiivisia hyperlinkkejä, vaan lisäsin linkit sen jälkeen, kun myynti alkoi.

Kirjoitin kaikkiaan 11 blogipostausta ja ajastin ne valmiiksi. Julkaisin postaukset tasaisesti 1 – 2 per viikko aina viimeiselle myyntiviikolle saakka. Yhden päivän aikana sain kirjoitettua keskimäärin 3 blogipostausta, joten kaiken kaikkiaan tähän meni aikaa 4 kokonaista työpäivää (ja jos lasketaan, että yksi työpäivä on minulle 10 tunnin mittainen, työtunteja kertyi 40).

Vaikka postaukset olivat super-hyödyllisiä, niiden sisältö ei varsinaisesti kertonut olennaista tietoa itse kurssin sisällöstä. Postausten tarkoituksena oli saada lukijat oikeaan mielentilaan, inspiroitumaan siitä, että verkkokurssin rakentaminen ja myyminen on mahdollista – ihan jokaiselle.

Lue tämä seuraavaksi: Näin teet yritysblogilla 100 000 € vuodessa

Sähköpostisarja

Valmennuksen myynti virallisesti alkoi 28.11.2017. Sitä ennen olin lähettänyt lukijoilleni 3 ”lämmittely” sähköpostia 2 viikon aikana. Sen lisäksi lähetin 4 maksuttoman workshopin sähköpostia. Itse lanseerauksen aikana sähköposteja lähti 8, mikä on suhteellisen paljon, kun lanseerausaika oli vain 7 päivää.

Monet pelkäävät lähettää lanseerauksen aikana sähköposteja, koska pelkäävät lukijoiden ärsyyntyvän. Tämä on ymmärrettävää ja aina joku ärsyyntyykin. Se on tietysti valitettavaa mutta on hyvä muistaa, että emme lähetä koko ajan sähköpostia joka päivä. Kun lanseeraus on päättynyt, palaamme aina normaaliin viikkorytmiin sähköpostien kanssa.

Toisaalta, olen käyttänyt paljon omaa aikaa ja antanut lukijoilleni paljon ilmaista materiaalia, joten en usko, että 1 – 2 viikon verkkovalmennuksen markkinointi niin paljoa haittaa. Tiedän, että jos joku ei tykkää markkinointiviesteistä, hän poistuu listalta. Sen jälkeen hän voi halutessaan jatkaa blogini seuraamista ja hankkia vinkkejä bloggaamiseen sieltä =)

Lue lisää: Miksi sinun *pitää kerätä* sähköpostilistaa, olitpa bloggaaja tai yrittäjä?

Hyvä uutinen on se, että lanseerauksen aikana sain myös paljon positiivista palautetta sähköposteistani. Koska viestini eivät ole koskaan pelkkää ”OSTA! OSTA! OSTA!” tyyppisiä roskaposteja vaan annan lisäarvoa myös myyntisähköposteissani, oli todella rohkaisevaa saada näitä palautteita. Perustinkin niille ihan oman kansion, johon voin aina palata ja fiilistellä näitä ihania palautteita. #kiitos

Kaikkiaan 15 sähköpostin kirjoittamiseen minulta meni aikaa 23 tuntia.

Webinaari

Minun oli tarkoitus pitää ennen myynnin alkamista webinaari mutta tässä vaiheessa aloin tulla ensimmäistä kertaa flunssaan, joten jouduin perumaan sen. Tämä harmittaa, koska webinaaria odotettiin paljon. Pidän peukkuja ylhäällä, että seuraavalla kerralla saan pitää webinaarin tai pari! Ehdin käyttää webinaarin suunnitteluun 2 tuntia aikaa.

Workshop

Ennen varsinaista lanseerausta järjestin halukkaille maksuttoman 4 videon workshopin, jossa autoin heitä mm.:

  • kasvattamaan blogin lukijamäärää
  • välttämään tyypillisimpiä virheitä
  • työskentelemään fiksummin
  • sekä markkinoimaan ja myymään omia verkkokursseja menestyksekkäästi

Workshop oli huima menestys ja siihen osallistui lähes 300 henkilöä. Palaute videoista oli ihan huippua ja mieltäni lämmitti todella paljon se, miten paljon osallistujat saivat irti maksuttomasta workshopista. Isoja oivalluksiakin koettiin! Mahtavaa!

Workshop videot olivat katsottavissa niin pitkään, kuin lanseeraus oli aktiivinen. Kun myynti päättyi, poistin workshopin videot myös ”julkisuudesta”. Tällä tavalla uusien osallistujien ei tarvitsisi odottaa puolta vuotta ennen seuraavan valmennusryhmän aloittamista.

Workshopin teko tuli oikeastaan hetken mielijohteessa. Oltiin jo pitkällä marraskuussa, kun päätin tehdä workshopin. 4 videon käsikirjoitus, kalvot, nauhoitus, editointi ja sivujen pystyttäminen vei aikaa kaikkiaan 24 tuntia. Mutta olin super-tyytyväinen sen jälkeen, kun workshop oli valmis.

Facebook-mainokset

Mietin pitkään käytänkö tässä lanseerauksessa Facebook-mainoksia. Ja kyllähän minä niitä käytin. Ohjasin vain uusia kävijöitä myyntisivulle mutta en aloittanut uudelleentargetointia. Lanseerausaika oli sen verran lyhyt, että tuskin  niistä mainoksista olisi ollut sen enempää hyötyä.

Olen vahvasti sitä mieltä, että Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennuksen kohdalla ”kylmän liikenteen” ohjaaminen myyntisivulle ei toimi. Kurssi on kuitenkin laaja ja arvokas, joten hetken mielijohteessa kurssia tuskin ostetaan. Tuleva opiskelija haluaa varmistua, että valmennuksesta on hänelle apua ja hyötyä, ennen ostopäätöksen tekemistä. Siksi esimerkiksi blogin ylläpitäminen, sisältömarkkinointi ja viikkokirjeet toimivat kohdallani paremmin.

Kumppanit

Marras-joulukuun lanseerauksessa minulla oli kymmenkunta kumppania apuna ja tukena. Olen sitä mieltä, että heidän apunsa on ollut korvaamaton niin tässä kyseisessä lanseerauksessa kuin sitä edeltävissä. ISO KIITOS KUMPPANEILLE! <3

Itse lähdin liikkeelle hieman liian myöhään. Annoin kumppaneille vain 4 viikkoa aikaa valmistautua lanseeraukseen, mikä on auttamattomasti liian lyhyt aika. Vaikka teinkin ison määrän markkinointimateriaalia heille valmiiksi, on tärkeää, että hekin saavat tarpeeksi aikaa suunnitella omat sähköpostit, postaukset ja sisällöt someen.

Nykyään pyrin siihen, että otan kumppaneihin yhteyttä 60 – 90 päivää ennen lanseerauksen alkua. Tällä tavalla ehdin käydä kaiken tarvittavan heidän kanssaan läpi.

Kumppaneiksi valikoituu aina he, jotka ovat valmennuksen jo käyneet. Tämä siitä syystä, että omakohtainen kokemus valmennuksesta on vain paljon tehokkaampi, kuin jos valmennuksesta kirjoittaisi jotain ilman käytännön kokemusta.

Affiliateohjelmana käytin tässä lanseerauksessa Tapfilitea, jonka toimivuudesta en ollut 100 % varma. Vaikka myyntien piti rekisteröityä, silti minusta välillä tuntui, että näin ei käynyt. Halusin kuitenkin kiittää kumppaneita arvokkaasta työstä ja maksoin heille mielelläni 10 % extra bonuksen lanseerauksen jälkeen.

Lue lisää: Kumppanuusmarkkinointi: Kasvata myyntiä 453,07 % (uusi Case Study + strategia)

Sosiaalinen media

Olisin halunnut hyödyntää sosiaalista mediaa paljon tehokkaammin mutta tässä nähtiin liian lyhyt suunnitteluaika. Aika ei vain enää riittänyt. Kun lanseeraus vihdoin lähti käyntiin, olin flunssassa ja väsynyt raskaan vuoden jälkeen. Yritin – oikeasti yritin – olla edes jollain tasolla näkyvä sosiaalisessa mediassa mutta lopulta pitäydyin vain Facebookissa.

Taisin ajastaa omalle FB-sivulleni 5-6 julkaisua ja pari jaoin muutamassa ryhmässä. Siinäpä se. Aikaa käytin ehkä kaksi tuntia julkaisujen tekemiseen ja tekstien miettimiseen.

Valmennuksen hinta lähes tuplaantui

Alkuperäinen Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennus oli pituudeltaan 12 viikkoa ja maksoi 237 € (sis. alv 24%). Jo ensimetreiltä alkaen sain kuulla, että valmennuksen materiaali on todella hyödyllistä ja auttavaa, joten seuraavaan lanseeraukseen uskalsin nostaa kurssin hintaa.

Nyt valmennuksen hinta on 497 € (perus) ja 797 € (pro). Samalla uudistin valmennuksen sisällön, ja toin siihen uusia tehokkaita menetelmiä, joita olen matkan varrella kehittänyt. Esimerkiksi itseäni on auttanut hurjan paljon se, että asetan vain muutaman tavoitteen, pilkon ne projekteiksi ja lopulta tehtäviksi ja aikataulutan ne. Tämä toimintamalli on tuonut minulle isoja onnistumisia ja siksi haluan kertoa niistä myös opiskelijoilleni.

Nyt perus-valmennus on pituudeltaan 12 viikkoa ja pro-valmennus 20 viikkoa. Materiaali julkaistaan kerran viikossa, jolloin sen käyttöönotto on tehokkaampaa ja isoa kokonaisuutta on helpompi pilkkoa pienempiin osiin. Opiskelijat ovat kertoneet, että murto-osa valmennuksen sisällöstä on ollut koko hinnan arvoinen. #mahtavaa #isokiitos

Miten tein 22575 euron verkkokurssilanseerauksen?

Mitä teen toisin seuraavalla kerralla?

Olen supertyytyväinen marras-joulukuun lanseeraukseen, koska hoidin sen itsenäisesti (jälleen kerran ja poikkeuksena toki Riitan apu bloggaajastaammattilaiseksi.fi sivuston ja kurssialustan teossa). Haluan ja tarvitsen tähän assistentin, jonka kanssa seuraavaa lanseerausta on kiva tehdä yhdessä.

Menneiden epäonnistuneiden lanseerausten virheet on nyt korjattu ja vaikka vielä muutamia asioita jäi ”hampaankoloon”, niihin on nyt helpompi tarttua, kun takana on onnistunut lanseeraus.

1. Otan aikaisemmin yhteyttä kumppaneihin

Olen jo nyt ottanut yhteyttä kumppaneihin ja aloittanut koulutuksen heidän kanssaan. Koulutus sisältää 2 webinaaria/FB-liveä, markkinointimateriaalia sekä tehokkaita vinkkejä markkinointiin. Kohta käännytään jo huhtikuulle ja odotan innolla, että pääsen ottamaan uusia opiskelijoita vastaan seuraavaan ryhmään. JEI!

2. Hyödynnän vanhoja postauksia ja kirjoitan uusia uudesta näkökulmasta

Tulen varmasti käyttämään jo kirjoitettuja postauksia uuden lanseerauksen aikana mutta haluan vaihtaa hieman näkökulmaa. Uusien postausten kirjoittamiseen on varattu hyvin aikaa ja sisällön tuottamisen olen jakanut viikkotasolle. Yhden kokonaisen viikon aikana kirjoitan vain tulevia blogipostauksia ja seuraavan viikon vain sähköposteja.

3. Uudistan workshopin 2 viimeistä videota

Olen ihan huipputyytyväinen workshop-videoihin mutta kahden viimeisen videon haluan uudistaa. Näissä vaihtuu näkökulma, jotta se vastaa kokonaismarkkinointikampanjaa. Onneksi minulla on hyvä käsikirjoitus ja kalvot valmiina, joten minun tarvitsee vain muokata kalvoja hieman, nauhoittaa videot, editoita ne ja rakentaa sivut uudelleen. Sehän menee jo rutiinilla, kun se on kertaalleen tehty 😀

4. Sosiaalinen media

Tähän olen varannut jo Karoliinan kanssa uuden sparrauksen. Haluan panostaa tähän huolella ja kunnolla. Luotan Karoliinan neuvoihin, hän on tässä kevään aikana jos sparraillut minua ja olen hänen apuunsa supertyytyväinen.

5. Sähköpostit

Seuraavalla kerralla lähetän vähemmän sähköposteja. Aloitan sähköpostien lähettämisen aikaisemmin ja jätän viestien väliin 2 – 3 päivää. Sähköpostien sisältöön en tee isoja muutoksia, koska käyttämäni viestit sitouttivat lukijoita ja innostivat uusia opiskelijoita lähtemään mukaan valmennukseen.

6. Konversion seuranta

Marras-joulukuun lanseerauksessa konversion seuranta vain unohtui. Jälkikäteen on tietysti helppo käydä laskemassa koko lanseerauksen keskiarvo konversio mutta haluan seuraavalla kerralla panostaa tähän vielä enemmän. En ole vielä varma, miten toteutan tämän käytännössä, joten tähän täytyy kalenteroida aikaa heti huhtikuun alkuun.

Näin! Kaikkiaan myyntiä kertyi 22 575 €, kun otan mukaan laskutuksen kautta tulleet opiskelijat (4770 €)

P.s. kuvassa oleva 0,41 € tuli siitä, kun Riitan kanssa testattiin verkkokauppaa 😀

Miten tein 22575 euron verkkokurssilanseerauksen?

Toivon, että tämä postaus auttoi sinua ja koit tämän hyödylliseksi. Vaikka tämä kyseinen lanseeraus vei aikaa noin 91 työtuntia, olen super-onnellinen ja kiitollinen siitä. Nautin joka hetkestä, ja päätinkin hyvissä ajoin vain pitää hauskaa. 😀

Millaisia ajatuksia tämä postaus sinussa herätti? Minkä yhden asian otat tästä mukaasi ja viet seuraavaan kurssilanseeraukseen?

Miten tein 22.575,00 € verkkokurssi-lanseerauksen?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: ,