fbpx

Miten suunnittelet postaukset vuodelle 2019 (ja miksi ne kannattaa suunnitella)?

Uuden vuoden kynnyksellä ajattelin antaa sinulle muutamia vinkkejä siihen, miten suunnittelet tulevan vuoden postaukset.

Miksi postauksia kannattaa suunnitella etukäteen?

Koska se

  • nopeuttaa ja helpottaa kirjoittamista
  • blogista tulee yhdenmukainen ja looginen
  • blogia on helpompi seurata, sillä kirjoitat yleisöä kiinnostavaa sisältöä postauksesta toiseen

Monet bloggaajat sanovat, että he kirjoittavat mitä haluavat ja milloin haluavat. Se on luovaa ajatusvirtaa. Toki näin voi tehdä, mutta jos tavoitteenasi on hankkia tuloja bloggaamalla tai blogin avulla, pelkkä luova ajatusvirta ei riitä. On oltava strateginen ja suunnitelmallinen.

Miten suunnittelet postaukset vuodelle 2019 (ja miksi ne kannattaa suunnitella)?

Alussa postausten suunnittelu voi tuntua haastavalta ja aikaa vievältä. Mutta lupaan sen, että koko prosessi nopeutuu, mitä enemmän hyödynnät sitä.

1 | Blogin tavoite

Tiedän, että tavoite kuulostaa tylsältä. Mutta meidän aivot tarvitsevat tavoitteita. Olen sanonut tämän aikaisemmin ja sanon sen uudelleen.

Ilman tavoitetta bloggaaminen on sama kuin jos menet taksin kyytiin ja kuljettaja kysyy ”Mihin ajetaan”. Vastaat ”Ihan sama”. Matkasta tulee takuulla seikkailu muttet pääse sinne minne haluat mennä.

Mieti hetki, mitä haluat saavuttaa tulevana vuotena. Millainen tavoite saa sinut olemaan ylpeä itsestäsi ja saavutuksestasi? Mitä haluat tuntea vuoden kuluttua?

Ehkä haluat, että ihmiset oppivat tuntemaan ja muistamaan sinut paremmin. Tai kenties haluat enemmän sitoutuneita lukijoita. Tai saada vähintään yksi postaus lähtemään viraaliksi sosiaalisessa mediassa.

Lue myös tämä: 123 ideaa miten saat lisää lukijoita blogiin

Tavoitteen ei aina tarvitse olla pelkkiä euroja. Ja oikeastaan eurot tulevat vasta sitten, kun ihmiset oppivat tuntemaan ja muistamaan sinut, luottamaan sinuun ja uskomaan sen, mitä kirjoitat.

Tavoitteen asettaminen auttaa sinua miettimään ja löytämään juuri ne postausideat, jotka tukevat tavoitetta.

Esimerkiksi:

  • Tavoitteena on kasvattaa näkyvyyttä somessa 35 % seuraavan 60 päivän aikana kirjoittamalla kohdeyleisöä hyödyttävää sisältöä ja panostamalla postauksen otsikointiin
  • Tavoitteena on lisätä blogin yksilöllisten kävijöiden määrää 15 % seuraavan 45 päivän aikana jakamalla parhaita postauksia uudelleen somessa tasaisesti eri päivinä

Huomaatko, miten paljon helpompaa postausten ideointi on nyt, kun tavoite on selvillä? P.S. Opetan oikean tavoitteen asettamista Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennuksessa. Liity valmennuksen Sisäpiiriin tästä >>

2 | Unelma-lukija

Seuraavaksi sinun tulee tietää, kenelle kirjoitat. Kun kirjoitat unelma-lukijan tarpeita ja haluja vastaavaa sisältöä, saat nopeasti heidän jakamattoman huomionsa. Itse opetan ja valmennan auttamaan lukijaa ratkaisemalla heidän pieniä ja akuutteja ongelmia postausten avulla.

Bloggaajat (ja yrittäjät) yrittävät kirjoittaa kaikille. He haluavat maksimoida postauksen lukijamäärän. Mutta ongelma tässä on, että kaikkia ihmisiä ei (valitettavasti) kiinnosta se, mitä kirjoitetaan. Jos blogin sisältö on liian yleistä ja vain pintaraapaisua, se ei jaksa kiinnostaa.

Tämä postaus ei kiinnosta niitä bloggaajia, jotka haluavat vain kirjoittaa mitä mieleen juolahtaa, silloin kun juolahtaa. Ja se on ihan ok. Nämä bloggaajat eivät käytä turhaa kallisarvoista aikaansa lukeakseen jotain, joka ei heitä kiinnosta.

Mutta ne bloggaajat, jotka tietävät ja haluavat kirjoittaa suunnitelmallisemmin, lukevat postauksen mielellään. Kyllä, näitä jälkimmäisiä lukijoita on vähemmän. Mutta jos/kun he tykkäävät tästä postauksesta, he todennäköisesti jakavat sitä eteenpäin somessa.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

3 | Tee editorial kalenteri

Editorial  kalenterin (tai julkaisukalenterin) voi tehdä joko

  • WordPress editorial calender lisäosalla
  • kynällä vihkoon
  • Google Sheets taulukkoon
  • tai vastaavaan

Tässä postauksessa käytän esimerkkinä taulukkolaskentaohjelmaa.

Jotta yleisösi kiinnostuu sisällöstäsi, sinun kannattaa miettiä eri tyyppisiä postauksia, joita kirjoitat. Esimerkiksi

Lisää taulukon ensimmäiseen sarakkeeseen nämä tyypit ja halutessasi voit joko boldata ja kursivoida joka toisen tai antaa jokaiselle postaustyypille oman värikoodin.

Seuraavaksi tee taulukkoon 12 välilehteä ja nimeä ne kuukausittain.

Tammikuun välilehdelle lisää vaakariveille seuraavat tiedot

  • Postauksen julkaisupäivä
  • Idea/aihe
  • Milloin luonnos on valmis
  • Työotsikko
  • Postauksen tyyppi
  • Hakusanat
  • CTA
  • Kuvat (esim. kuvapankkikuvat, kuvaruutukaappaus jne)
  • Lisätietoja

Tämän jälkeen kopioi rivi jokaiselle kuukaudelle.

Merkitse kalenteriin tulevan vuoden tapahtumat sekä juhlapyhät/lomat. Näiden päivien kohdalla mieti, kannattaako sinun julkaista sisältöä vai ei. Pohdi myös sitä, voisitko kirjoittaa ja julkaista teemaan sopivaa sisältöä kyseisinä päivinä.

Päätä, milloin ja miten usein julkaiset postauksia. Sanon aina, että yksikin laadukas postaus viikossa riittää. Tärkeintä on, että postausrytmi on säännöllinen.

Itse olen puhunut paljon siitä, että haluan julkaista 2 postausta viikossa mutta ainakin tammikuun 2019 aikana on pakko julkaista vain yksi postaus viikossa. Tämä johtuu täysin aikataulullisista syistä ja siitä, että haluan tammikuun aikana kirjoittaa loput ensi vuoden postauksista valmiiksi.

Samaan hengenvetoon muistutan, että pyri kirjoittamaan omat postaukset mahdollisimman paljon etukäteen ja ajastamaan ne valmiiksi. Tällä tavalla sinulle vapautuu aikaa muihin töihin.

On tärkeää muistaa, että blogipostaukset eivät ole sama asia kuin somejulkaisut. Siksi on tärkeää tutustua sekä omien somealustojen että blogin tilastoihin. Kun postaus julkaistaan, sitä ei välttämättä tulla lukemaan heti.

Kohdeyleisöstäsi riippuen he saattavat tulla lukemaan postauksen aamulla, kahvitauolla tai illalla, kun lapset ovat menneet nukkumaan. Tutkimalla esimerkiksi Google Analyticsia löydät ne ajat, jolloin postaus kannattaa julkaista ja tutkimalla eri somealustojen tilastoja, löydät parhaat ajat, milloin postauksia kannattaa jakaa someen.

Kun löydät julkaisun ja jakamisen ”sweet spotit”, lisää ne kalenteriin joka kuukaudelle.

4 | Löydä parhaat postausideat

Tämän jälkeen alkaakin luova osuus. Sinulla on nyt selkeä käsitys siitä, miten paljon julkaiset uusia postauksia, kenelle kirjoitat ja mitä tavoittelet. Postausten ideointi on hauskaa ja monin verroin helpompaa tämän jälkeen.

Tässä muutamia vinkkejä, miten löydät postausideoita koko vuodelle:

Millaista sisältöä on jo julkaistu samasta aihepiiristä?

Tutki millaisia postauksia aihepiiristä on jo julkaistu ja miten niitä on jaettu somessa. Ketään ei saa kopioida, mutta jos olet sitä mieltä, että pystyt kirjoittamaan samasta aiheesta laadukkaampaa sisältöä, anna mennä vain! Ideoita voi ”kopioida”, sisältöä ei.

Mikäli sinulla on englanninkielinen blogi, voit hyödyntää BuzzSumon kaltaista työkalua ja etsiä luetuimpia ja jaetuimpia postauksia. BuzzSumo auttaa sinua ymmärtämään, millaista sisältöä jaetaan somessa.

Etsi hakusanoja

Helpointa on hyödyntää Googlen ennakoivaa tekstinsyöttöä, kun etsit postausideoita. Edistyneemmille suosittelen Googlen maksutonta Avainsanatyökalua, joka näyttää sinulle myös hakujen määrän sekä miten paljon rahaa näihin hakusanoihin käytetään.

Kirjoita suosituista aiheista uutta näkökulmaa käyttäen

Mikään ei ole tylsempää kuin kirjoittaa samasta aiheesta ja samasta näkökulmasta kuin 100  muutakin. Siksi sinun kannattaa aina miettiä oma uniikki näkökulma, josta kirjoitat.

Käy kurkkaamassa Google Analyticsista suosituimpia postauksia. Löysitkö postauksen, jonka olet kirjoittanut kaksi vuotta sitten, mutta jota edelleen luetaan?

Ota aihe ja kirjoita siitä uudesta näkökulmasta. Esimerkiksi yksi suosituimmista postauksista minun blogissani on Huijarisyndrooma. Voisin kirjoittaa tästä aiheesta esimerkiksi

  • Miksi naiset tuntevat olevansa huijareita enemmän kuin miehet
  • Mistä tietää kokeeko huijarisyndroomaa vai ei
  • 5 virhettä, joita ei kannata tehdä, koska tunnet olosi huijariksi

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Tutki postausten kommentteja

Usko tai älä, mutta lukijat antavat sinulle kasoittain postausideoita – kunhan vain jaksat tutkia niitä. Käy läpi blogisi kommentteja ja etsi sieltä teemoja, jotka toistuvat kerta toisensa jälkeen.

Etsi kysymyksiä, joita lukijat sinulle esittävät ja löydä asioita, joista lukijat haluavat oppia lisää. Jos lukijat eivät kommentoi aktiivisesti sinun blogiasi, käy piipahtamassa saman aihepiirin blogeissa ja etsi sieltä kysymyksiä.

Yllättävää on se, että aika moni bloggaaja ei itse asiassa edes vastaa kommentteihin, jolloin sinun on mahdollista palvella näitä lukijoita ja houkutella heidät sinun blogisi lukijoiksi.

5 | Lisää ideat kalenteriin

Näiden vinkkien avulla sinun tulisi keksiä vähintään 50 postausideaa. Sitten onkin aika lisätä postaukset kalenteriin ja varata aikaa niiden kirjoittamiselle.

Mikä parasta, sen lisäksi että voit vaihtaa eri postauksissa näkökulmaa, voit myös vaihtaa postaustyyppiä. Esimerkiksi

  • 5 keinoa, miten korjaat rikkoutuneet farkut –> listapostaus
  • Miksi farkut *PITÄÄ* korjata heti kun ne rikkoutuvat –> mielipide
  • Näin korjaat rikkoutuneet farkut 5 minuutissa –> tutorial + video

Kun olet lisännyt nämä kaikki julkaisukalenteriin, pysähdy vielä hetkeksi ja vastaa näihin kysymyksiin:

  • Miten yleisö hyötyy tästä sisällöstä?
  • Millaista lisäarvoa yleisö saa näistä sisällöistä?
  • Miten nämä postaukset auttavat saavuttamaan tavoitteet?

Julkaisukalenterin tekeminen auttaa sinua keskittymään tekemään oikeita asioita. Blogisi sisältö on loogista, johdonmukaista ja se palvelee juuri oikeaa yleisöä. Muista, että tavoitteena ei ole saada miljoonayleisöä, vaan saada yleisö, jota aidosti kiinnostaa se, mistä kirjoitat.

Tämä auttaa sinua myöhemmin, jos/kun haluat kaupallistaa blogin tai haluat myydä omia tuotteita blogisi kautta.

Minkä tämän postauksen vinkeistä otat ensimmäisenä käyttöön?

 

Pssst…. Pinnaa kuva Pinterestiin, niin löydät sen myöhemmin

Miten suunnittelet postaukset

Miten suunnittelet postaukset vuodelle 2019 (ja miksi ne kannattaa suunnitella)?
Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Yhteistyössä Täysii ja Andy Hopi

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 1 320 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua

Hae Googlesta