Miten saat www-sivun avautumaan uuteen välilehteen | Tutorial

Tässä postauksessa kerron sinulle kaksi tapaa, miten saat www-sivun avautumaan uuteen välilehteen.

Todennäköisesti saatat miettiä, miksi tämä on tärkeää. Se on tärkeää kolmesta syystä:

  1. Pienennät ”välitön poistuminen prosenteissa” -lukua
  2. Pidät lukijan pidempään omassa blogissasi
  3. Vähennät riskiä menettää asiakas kesken myyntiprosessin

Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta molemmat ovat tärkeitä. Google haluaa nähdä, että ihmiset viihtyvät blogissasi. Kun lukija viettää aikaa blogissasi, Google tulkitsee sen niin, että sisältösi on hyödyllistä, lisäarvoa tuottavaa ja auttavaa.

Ja mikä Googlen tehtävä olikaan?

Tarjota parasta mahdollista tietoa ”asiakkailleen” eli tiedon etsijöille.

Lue myös nämä:

Miten saat www-sivun avautumaan uuteen välilehteen | Tutorial

On kaksi tapaa, miten saat www-sivun avautumaan uuteen välilehteen. Riippuen blogi- tai sivustoalustasta pystyt käyttämään joko molempia tai vain toista.

Esimerkiksi WordPressissä tämä on helppoa. Ensin kirjoitat tekstin, sen jälkeen maalaat ankkuritekstin ja klikkaat linkin kuvaa.

Miten saat www-sivun avautumaan uuteen välilehteen

Sen jälkeen lisäät linkin, mihin haluat lukijan johdattaa, ja lopuksi pistät vain täpän kohtaan ”avaa linkki uuteen välilehteen”.

Miten saat www-sivun avautumaan uuteen välilehteen

Helppoa!

Mutta jos sinulla ei ole WordPress-alustaa, voi olla, että joudut tekemään tämän hieman monimutkaisemmin…

Ensin sinun kannattaa lisätä postaukseen varsinainen linkki. Se on helppoa yllä mainitun ohjeen mukaisesti, olipa blogialusta mikä tahansa. Tässä esimerkki Bloggerista.

Miten saat www-sivun avautumaan uuteen välilehteen

Tämän jälkeen sinun tulee vaihtaa editori HTML-muotoon. Etsi linkki, jonka juuri hetki sitten teit. Tässä esimerkissä linkkiin on jo tullut tarvittava koodiosa eli [target=”_blank”]

Mutta jos blogialustassa ei ole mahdollisuutta laittaa www-sivua avautumaan uuteen välilehteen, tuo koodi on kirjoitettava postaukseen käsin.

Koodi tulee sijoittaa linkin loppuun ennen > merkkiä.

Miten saat www-sivun avautumaan uuteen välilehteen

Mutta…

Kun postaukset avataan uuteen välilehteen, hakkereille avautuu mahdollisuus ”sujahtaa” blogiin. Siksi näihin linkkeihin on tärkeää lisätä toinenkin koodinpätkä.

Onneksi monet blogialustat tekevät tämän automaattisesti, mutta jos haluat, voit tarkistaa ja mahdollisesti lisätä seuraavan koodin linkkeihin.

rel=”noopener”

Tämä koodi estää hakkereita (tai ainakin suurinta osaa heistä) pääsemästä blogiisi uuteen välilehteen avautuvan sivun kautta.

Miten saat www-sivun avautumaan uuteen välilehteen

Milloin www-sivu kannattaa avata uuteen välilehteen – ja milloin ei?

Yleinen suositus on, että kaikki omat linkit tulisi avautua samaan välilehteen ja kaikki ulkoiset linkit uuteen välilehteen. Tässä on kuitenkin ongelma.

Jos avaat kaikki omat linkit samaan välilehteen, postaus, jota lukija on lukemassa, jää kesken. Lukijalle voi olla vaikeaa palata takaisin alkuperäiseen postaukseen.

Annas kun selitän.

Opetan ja suosittelen, että jokaisessa postauksessa tulisi olla vähintään kaksi sisäistä linkkiä, eli linkkiä muihin omiin postauksiin.

Tämä ensinnäkin saa lukijan pysähtymään blogiisi pidemmäksi aikaa (mikä parantaa hakukoneoptimointia) ja tarjoaa lukijalle mahdollisuuden tutustua lisää upeaan sisältöösi.

Jos ensimmäinen sisäinen linkki sijaitsee 300 sanan kohdalla ja postaus itsessään on 1200 sanaa pitkä, lukija ei välttämättä muista palata takaisin alkuperäiseen postaukseen ja lukea loppuja 900 sanaa. Tämä on harmi, sillä olet joka tapauksessa tehnyt paljon töitä postauksesi eteen.

Miten saat www-sivun avautumaan uuteen välilehteen

Avaamalla sisäiset linkit uuteen välilehteen helpotat lukijan lukukokemusta. Lukija voi rauhassa lukea postauksen loppuun ja palata sen jälkeen postaussuositusten pariin.

Toinen syy, miksi sivut kannattaa laittaa avautumaan uuteen välilehteen on, jos tarjoat palveluja tai myyt tuotteita tai verkkokauppasi on jollain muulla sivustolla kuin omallasi (esimerkiksi Holvi tai Campwire).

On tärkeää, että sinulla säilyy kontakti potentiaaliseen asiakkaaseen, vaikka hän siirtyykin toiselle sivustolle. Mietitäänpä hetki tilannetta, jossa asiakas haluaa varata sinulle ajan vaikkapa Calendlyn kautta. Linkki avautuu samaan välilehteen kuin sivustosi tai blogisi. Jos Calendly ei syystä tai toisesta toimikaan, potentiaalinen asiakas joutuu etsimään yhteystietosi sivustoltasi ja ottamaan yhteyttä.

Tämä voi tuntua pieneltä jutulta, mutta verkossa ihmiset haluavat mahdollisimman helppoa ja vaivatonta asioimista. Mitä enemmän potentiaalinen asiakas (tai vaikkapa lukija) joutuu tekemään töitä yhteydenoton tai oston eteen, sitä todennäköisemmin koko prosessi jää kesken.

Avaamalla tämänkaltaiset linkit uuteen välilehteen pienennät siten riskiä, että asiakas jättää varaamatta ajan tai ostamatta tuotteesi.


Tilaa viikkokirje
Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 1 305 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua

Hae Googlesta