Miten saan lukijoita uuteen blogiin? + Muistilista

Uuden blogin perustaminen on aina jännittävää. Muistan niin ne hetket, kun kirjoitin jännittynein sormin ensimmäistä blogipostausta. Jännitys tiivistyi entisestään, kun tuli aika julkaista postaus. Junnasin varmaan vartin “julkaise” napin kanssa. Rohkea rokan syö ja eteenpäin sanoi mummo lumessa!

*Julkaise*

Sitten menin päivittämään tilastoja. Päivitin ja päivitin. Mutta lukijamäärää ei näkynyt eikä kuulunut. Noh, nyt vuosien jälkeen ymmärrän kyllä missä vika oli mutta silloin alussa, kun kaikki oli uutta ja ihmeellistä, ei näitä hommia vielä tajunnut.

Lukemalla tämän postauksen:

  • saat muistilistan, miten saat lukijoita uuteen blogiin (ei tarvitse liittyä sähköpostilistalle)
  • saat 3 tehokasta strategiaa lukijoiden hankkimiseksi (ei vaadi mitään teknistä sähläämistä)
  • vältät noloimmat virheet, jotka aloitteleva bloggaaja yleensä tekee

Miten saan lukijoita uuteen blogiin?

Aivan aluksi haluan kertoa sinulle muutaman nolon virheen, jotka aloittelevat bloggaajat (yleensä) aina tekevät.

1) Lukijat löytävät tiensä blogiin kuin ihmeen kaupalla

Jos laitan putiikin pystyyn kotikaupungissasi tänään mutta en kerro siitä kenellekään enkä ilmoita avajaisista lehdissä tai sosiaalisessa mediassa, tuletko ostoksille?

Ihmiset eivät tiedä, että sinulla on blogi, jos et kerro siitä kenellekään. Voit kaikessa rauhassa perustaa blogin, muokata sen ulkoasua ja kirjoittaa muutamia postauksia valmiiksi ja sen jälkeen kertoa blogistasi sosiaalisessa mediassa.

2) Lukijat sitoutuvat blogiisi vaikka olet kirjoittanut yhden 300 sanan tervetulopostauksen

Jatketaanpa putiikkiesimerkkiä. Satut kulkemaan putiikkini ohi ja mielenkiinnosta piipahdat sisään. Putiikissa on kuitenkin vain yksi ainoa vaatekappale myytävänä. Tuletko huomenna käymään uudelleen luonani?

Suosittelen aina, että blogissa kannattaa olla 5 – 15 postausta kirjoitettuna ennen kuin sitä aletaan mainostaa sosiaalisessa mediassa. Haluat, että lukija saa ensimmäisellä kerralla kattavan mielikuvan siitä, mistä kirjoitat. Haluat, että hän viihtyy blogissasi pidempään kuin 5 sekuntia. Ja haluat, että hänellä on jokin syy palata takaisin myös huomenna.

3) Kun kerrot itsestäsi, kerrot vain “huonoja” asioita laidasta laitaan

Okei. Olen saanut vakuutettua sinut siitä, että lisää vaatteita on tulossa putiikkiini. Tiedät, missä putiikkini sijaitsee. Ja tulet käymään huomenna uudelleen. Kun astut ovesta sisään, kerron sinulle hieman itsestäni:

“Joo, no mä nyt laitoin tän putiikin pystyyn, kun kaikki muutkin niin teki ja mä en kyllä yhtään tiedä mitä mä tän kanssa teen ja millasia vaatteita mä tänne otan mutta tuu ihmeessä käymään uudestaan, eiköhän täältä löydy jatkossa kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä sullekin!”

Tiedän, että me suomalaiset ollaan vaatimatonta kansaa. Mutta mitä enemmän vähättelet itseäsi ja blogiasi, sitä vähemmän ihmiset siitä kiinnostuvat.

No niin. Nyt kun nämä noloimmat virheet on raivattu tieltä, tässä on sinulle muutama käytännön vinkki, joiden avulla saat lukijoita uuteen blogiisi.

1) Kirjoittaminen on 20 % ja markkinointi 80 %

Jos käytät kaksi tuntia blogipostauksen kirjoittamiseen, sinun tulee käyttää 8 tuntia postauksen markkinointiin. Tiedän, että se kuulostaa paljolta mutta tämä 8 tuntia jaetaan tasaisesti viikon ajalle. Aikaa kuluu mm. erilaisten somejulkaisujen tekemiseen ja ajastamiseen. Ajastusohjelmina voit käyttää ilmaisia Bufferia tai Hootsuitea tai maksullista MeetEdgaria.

Twitteriin….

Miten saan lisää lukijoita uuteen blogiin?

Facebookiin…

Miten saan lisää lukijoita uuteen blogiin?

Instagramiin…

Miten saan lisää lukijoita uuteen blogiin?

Ja Pinterestiin

Miten saan lisää lukijoita uuteen blogiin?

Mitä useammassa somekanavassa olet, sitä enemmän sisältöä kannattaa tietysti jakaa. Jos tässä vaiheessa työ tuntuu jo liian suurelta, kannattaa miettiä, tarvitseeko jokaisessa somekanavassa olla. Suosittelenkin Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksessa, että jokaisella tulisi olla yksi pääkanava ja kaksi tukevaa somekanavaa käytössä.

Miksi markkinointiin pitää käyttää näin paljon aikaa? 

Koska sinä haluat pysyä ihmisten mielessä mahdollisimman monipuolisesti ja pitkäjänteisesti. Ihmiset yksinkertaisesti unohtavat blogisi, ellet pysty tekemään unohtumatonta ensivaikutelmaa. Ja se harvoin onnistuu. Internet on hektinen ympäristö, jossa on tuhansia ärsykkeitä.

Action step:

  • tee valmiit julkaisupohjat esim. Canvalla
  • suunnittele viikon markkinointikalenteri
  • jaa postauksia eri somekanavissa suunnitelman mukaan

2) Kirjoita yhdelle ihmiselle, älä massoille

Mitä nuorempaan ikäryhmään blogisi lukija kuuluu, sitä henkilökohtaisempaa kirjoitusta hän kaipaa. Kuvittele, että yksi ihminen (vaikka paras kaverisi) istuu pöydän toisella puolella, kun alat kirjoittaa postausta. Kun kirjoitat yhdelle ihmiselle, teksti on paljon henkilökohtaisempaa ja läheisempää.

Tällä tavalla minäkin toimin. Eikö teksti tunnukin kivemmalta lukea, kun kirjoitan juuri sinulle? Jos kirjoittaisin kaikille, tekstin sävy muuttuisi olennaisesti.

“…Kuvitelkaa, että yksi ihminen istuu pöydän toisella puolella, kun alatte kirjoittaa. Kun kirjoitatte postausta yhdelle ihmiselle tekstinne on paljon henkilökohtaisempaa…” (itse asiassa nyt kun kirjoitin tämän, minun korvaani tämä kuulostaa jopa ylimieliseltä…)

3) Laatu on tärkeämpää kuin määrä

Mikään ei karkoita lukijoita nopeammin kuin turhanpäiväinen liiba laaba höttö postaus. Lukijaa ei valitettavasti kiinnosta, mitä söit aamupalaksi tai milloin viimeksi kävit Starbucksissa kahvilla.  Vinkkien kertominen tällaisten postausten yhteydessä on ihan ok mutta mieti hetki asiaa tältä kantilta:

Kuinka monta aamupalapostausta resepteineen sinä jaksat lukea?

Ja kun niitä aamupalareseptejä on blogeissa jo satoja ellei jopa tuhansia, mikä tekee sinun aamupalastasi erityisen ja ainutlaatuisen? Miksi lukijan kannattaisi käyttää muutama minuutti lukeakseen sinun aamupalastasi? Voisiko aamupalan sijaan kirjoittaa siitä, miten paljon arkesi on helpottunut tai muuttunut sen jälkeen, kun olet aloittanut terveellisen aamupalan syömisen? Tai miten paljon nopeampaa ja tehokkaampaa sinun aamusi ovat, kun aamupala on terveellinen.

Kun mietit postausta ja sen sisältöä, mieti lopputulos aina lukijan näkökulmasta. Kyllä, blogi on sinun mutta jos haluat blogiin muitakin lukijoita kuin äitisi ja siskosi, sinun täytyy kirjoittaa lukijalle.

Nyt tiedät miten saat lukijoita uuteen blogiisi. Keräsin alle vielä muutaman lisäpostauksen, jotka suosittelen lämpimästi lukemaan läpi, kun mietit tai aloitat bloggaamista.

Lue myös:

Alta pääset lataamaan ilmaisen muistilistan bloggaamisen tueksi. Klikkaa kuvaa ja tallenna muistilista omalle koneellesi.

Miten saan lukijoita uuteen blogiin

 

P.s. Pinnaa tämä kuva Pinterestiin, niin löydät postauksen helposti myös jatkossa =)

Miten saan lukijoita uuteen blogiin?

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Hei, olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan massablogeista. Opetan sinut kirjoittamaan postauksia, joiden ansiosta lukija palaa kerta toisensa jälkeen juuri sinun blogiisi. Olipa tavoitteesi saada lisää lukijoita tai hankkia tuloja blogin avulla, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa!

Tilaa uusimmat postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 60 tilaajien joukkoon

Näitä luetaan nyt