Skip to content

Miten otat yrityksen blogin haltuun tänään

Yritysbloggaamisen aloittaminen voi tuntua työläältä. Ei tiedä, mistä lähteä liikkeelle tai missä järjestyksessä edetä. Täytyykö yritysblogille perustaa ihan uusi oma blogi?

Jotta yritysbloggaamisen aloittaminen olisi askeleen verran helpompaa, keräsin tähän postaukseen sinulle vinkkejä, miten otat oman yrityksesi blogin haltuun tänään.

Miten otat yrityksen blogin haltuun tänään

Suurin osa näistä vinkeistä ei vie kuin muutaman minuutin. Laita siis puhelin äänettömälle, ota kynä, paperi ja kalenteri esiin ja tee nämä nyt. Sen jälkeen asiat muuttuvat helpommiksi.

1 | Jos blogia ei ole vielä asennettu, tee se nyt

Jos sinulla on yrityksen kotisivut ja ne on tehty WordPressillä, blogin perustaminen on minuutin juttu. Sinun tarvitsee vain lisätä uusi sivu, jonka nimeät yksinkertaisesti sanalla ”Blogi”. Toisin sanoen, sivun otsikko on ”Blogi”.

Tämän jälkeen julkaiset sivun.

Seuraavaksi mene ”Asetuksiin” ja valitse ”Lukeminen”. Lisää täppä kohtaan ”Sivu” ja valitse ”Artikkeleiden sivu” -kohdasta hetki sitten tekemäsi ”Blogi”-sivu. Muista tallentaa asetukset sivun alalaidasta.

Siinä kaikki! Nyt sinulla on yritysblogi olemassa!

Miten otat yrityksen blogin haltuun tänään

2 | Kalenteroi säännöllinen aika kirjoittamiselle

Mitään ei tapahdu, jos se ei ole kalenterissa eikä siitä pidä kiinni. On aivan normaalia, että alussa tunnet olosi epämiellyttäväksi, kun kalenterissa näkyy ”Kirjoita postaus”. Sama vika minullakin.

Tärkeintä on kuitenkin, että kalenteroit ajan. Ensimmäisellä kerralla sinun ei vielä tarvitse kirjoittaa. Voit miettiä ensin, mistä kirjoitat ja tehdä idealistan postausaiheista. Seuraavalla kerralla sitten otat läppärin esiin ja kirjoitat.

3 | Mistä kirjoittaa yritysblogissa? Ja mitä sinne ei missään nimessä kannata kirjoittaa?

Tiedän, että tämä on itsestäänselvyys, mutta yritysblogin tarkoituksena on tukea yrityksesi kasvua, asiakashankintaa, markkinointia ja myyntiä. Sinun täytyy siis miettiä, mitä sinun asiakkaasi oikeasti haluavat lukea.

Asiakkaitasi ei kiinnosta, onko sinulla nyt hiljaisempi aika tai että lainat kaatuvat päälle. He eivät myöskään halua lukea sitä, millaisia sairauksia tai sukulaisuussuhteita sinulla on.

Pohdi hetki itseäsi. Etsit jotain tiettyä tuotetta netistä ja googlaat sen. Päädyt blogiin, jossa yrittäjä valittaa, miten kodin remontti meni mönkään ja nyt hän taistelee vakuutusyhtiön kanssa korvauksista. Kiinnostaako?

Tuskin, jos etsit lahjaa kummitytöllesi.

Yritysblogissa kirjoitetaan vain niistä asioista, jotka tukevat asiakkaan ostopäätöstä.

4 | Kerää ideoita jatkuvasti

Helpoin tapa lähteä liikkeelle yritysblogin kanssa on vastata yleisimpiin kysymyksiin, joita asiakkaat sinulta kysyvät. Joka kerta, kun saat somessa tai sähköpostilla asiakkaalta kysymyksen, muista lisätä se postausideoihin.

Kysymys ei välttämättä sovellu täydellisesti postaukseksi, koska emmehän me halua ihan kaikkea ilmaiseksi kertoa 😉

Esimerkiksi jos joku kysyy minulta, millainen postausrakenne on paras tuomaan myyntiä, ohjaan kysyjän maksullisen kurssini pariin.

Voin kuitenkin kirjoittaa postauksen oikean postausrakenteen tärkeydestä ja kertoa, että olen hionut opettamaani postausrakennetta jo yli 4 vuotta. Sitten ohjaan lukijan verkkokauppaani.

5 | Kirjoita silloin, kun olet virkeimmilläsi

Herään (=lue: joudun heräämään) joka arkiaamu kello 5.05. Poikani lähtee koulubussiin 6.40 ja tyttäreni 7.40. Avaan läppärin tyypillisesti kello 6.30 ja alan kirjoittamaan.

Kymmeneen mennessä olen kirjoittanut 2–3 blogipostausta, jotka voin lähettää oikolukijalle ja ajastaa tuleville viikoille.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Jos yrittäisin kirjoittaa blogipostausta iltapäivällä kahden aikaan, tiedän ettei siitä tule yhtään mitään. Ajatus puuroutuu ja kirjoittaminen takkuaa. Ja monesti kirjoittaminen sitten jääkin.

Siksi on tärkeää, että löydät itsellesi ideaaleimman ajan, jolloin tekstiä tulee luonnostaan.

6 | Muista optimoida Googlea varten

Kirjoita postaus aina ensin ihmiselle ja optimoi vasta sen jälkeen. On tärkeää, että lukija hyötyy postauksesta ja viihtyy siinä riittävän pitkään.  Optimointi ei hyödytä, jos lukija ei ymmärrä siitä mitään ja poistuu 15 sekunnin kuluessa.

7 | Muotoile postaus luettavaan muotoon

Edelleen näen paljon postauksia, joita ei ole muotoiltu. Tällöin postausta on vaikea lukea ja hyvin suurella todennäköisyydellä lukeminen jää kesken. Muotoile postaus näin:

  • Kirjoita lyhyitä kappaleita (1–4 riviä).
  • Kirjoita lyhyitä lauseita.
  • Lisää väliotsikoita jokaisen 300 sanan väliin. (Älä pelkästään boldaa tekstiä vaan tee väliotsikosta oikeasti suurempi.)
  • Lisää tällaisia listoja.
  • Lisää kuvia vain tarpeen mukaan (enintään yksi kuva jokaista 500 sanaa kohti).
  • Käytä aina mustaa tekstiä valkoisella taustalla.

8 | Jaa postausta tasaisesti somessa eri päivinä

Kun postaus on julkaistu, jaa sitä tasaisesti eri päivinä eri somekanavissa. Kuten tässä postauksessa kerroin, somessa julkaisut elävät vain vähän aikaa. Siksi postauksiakin täytyy jakaa eri päivinä eri kanavissa, jotta maksimoit näkyvyyden somessa.

Tee itsellesi taulukko, johon merkitset päivät ja kanavat, joissa jaat postausta. Tämä helpottaa muistamaan jakamista, ja varmistut siitä, että hyödynnät somea juuri oikealla tavalla.

Tässä vinkkejä, miten otat yrityksen blogin haltuun tänään. Minkä vinkin sinä viet ensimmäisenä omaan blogiisi?

Pssst…. Pinnaa postaus Pinterestiin niin löydät sen myöhemmin

Miten otat yrityksen blogin haltuun tänään

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 204 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua

Hae Googlesta

Scroll To Top