Miten myyntitunneli rakennetaan | Sopii digituotteille

Miten myyntitunneli rakennetaan | Sopii digituotteille

Tässä postauksessa kerron sinulle, miten myyntitunneli rakennetaan. Postaus sopii sinulle, kun:

  • sinulla on oma digitaalinen tuote, jota myyt
  • haluat automatisoida myyntejä
  • sinulla on aikaa ja energiaa rakentaa automatisoitu tulovirta

Tässä postauksessa näytän sinulle, miten rakennat prosessin, joka tuo sinulle automatisoitua tuloa kuukaudesta toiseen. Haluan kuitenkin jo tässä vaiheessa sanoa, että ennen kuin lähdet rakentamaan tätä prosessia, varaa itsellesi 3–6 kuukautta aikaa. Prosessi on pitkä, ja siinä on paljon erilaisia osia, joiden takia joudut varautumaan muutoksiin ja jopa odottamiseen.

Tämän postauksen tavoitteena on auttaa sinua näkemään kulissien taakse. Paljastan sinulle sellaista tietoa, jota ei ole muualla saatavilla (ainakaan ilmaiseksi). Keitä siis kuppi kahvia tai teetä ja ota muistiinpanovälineet esiin.

Heti alkuun on tärkeää tiedostaa, että automatisoitu tulo ei tarkoita, että voit olla tekemättä töitä ollenkaan tai että teet vain ”neljän tunnin työviikkoa”. Automatisoidun tulon saaminen tarkoittaa, että sinulla on digitaalinen tuote, jonka myynti on mahdollista skaalata ja joka voi tuoda sinulle tuloja ilman, että sinun tarvitsee aktiivisesti tehdä töitä sen eteen.

Tästä samasta prosessista voidaan puhua myös myyntitunnelina, -putkena, -funnelina tai ostosuppilona. Periaate näissä kaikissa on sama, vaikkakin ne rakennetaan eri tavalla ja ne voidaan rakentaa palvelemaan vain yhtä tai useampaa tuotetta.

Tätä prosessia ei kannata käyttää affiliatetuotteille. Kerron sinulle myöhemmin, miten samantyylisen prosessin voi rakentaa affiliatetuotteille.

Mikä on myyntitunneli?

Myyntitunneli tarkoittaa ”polkua”, jolla ohjaat potentiaalista asiakasta eteenpäin askel askeleelta. Kerrot potentiaaliselle asiakkaalle (puhutaan myös liidistä, engl. lead) tärkeää informaatiota esimerkiksi blogipostauksella.

Postauksessa tarjoat henkilölle lisäarvoa ilmaisen lahjan, esimerkiksi lyhyen oppaan tai muistilistan, avulla (erilaisia liidimagneetteja on lähemmäs 30 ja kerron niistä kaikista Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksessa).

Kun henkilö kiinnostuu tästä ilmaisesta lahjasta (liittymislahja, liidimagneetti, engl. lead magnet tai opt-in offer), hän antaa vastineeksi sinulle oman sähköpostiosoitteensa.

Liittymällä sähköpostilistallesi ja vahvistamalla liittymisen (double opt-in), lähetät henkilölle automatisoidun sähköpostin, johon olet liittänyt ilmaisen lahjan.

Tämän jälkeen automatisoit erilaisia sähköpostisarjoja, jotka rakentavat luottamusta, uskottavuutta ja lopulta myyvät.

Markkinointi ei ole koskaan automaattista

Jotta sinun on mahdollista saada automaattista tuloa, sinun tulee markkinoida myyntitunnelia aktiivisesti. Jos kyseessä on blogipostaus, silloin sinun tulee jakaa postausta tasaisesti somessa, ohjata siihen maksettua mainontaa tai optimoida se hakukoneita varten mahdollisimman hyvin.

Vaikka rakentaisit Facebook-mainokset ja laittaisit ne pyörimään, mainoksiakin pitää seurata ja muokata. Et voi olettaa, että mainokset toimivat täydellisesti tästä päivästä hamaan tulevaisuuteen. Facebook muuttaa algoritmiaan, kohderyhmään tulee uusia ihmisiä ja osa ihmisistä ei koe tuotettasi enää ajankohtaiseksi.

Koska digitaalisilla tuotteilla on ”rajaton” varasto, sinun tehtäväsi on päästä mahdollisimman monen ihmisen silmien eteen. Sinun tulee vakuuttaa, että myyntitunneliin kannattaa tulla ja lopuksi sinun tulee vakuuttaa nämä ihmiset siitä, että sinä voit oikeasti auttaa heitä.

Yksinkertaistettu myyntitunnelin alku

Miten myyntitunneli rakennetaan

Mitä ohjelmia itse käytän?

Itse käytän omissa myyntitunneleissani seuraavia ohjelmia:

Tässä postauksessa lähden liikkeelle siitä olettamasta, että:

  • tunnet oman unelmalukijasi ja unelma-asiakkaasi
  • olet tehnyt markkinatutkimusta sopivasta tuotteesta
  • olet tehnyt ensimmäisen version digituotteesta
  • ja pilotoinut sen
  • sinulla on blogi, jonka avulla kasvatat näkyvyyttä verkossa.

Vielä parempi olisi, jos olisit lanseerannut digituotteen yhden kerran menestyksekkäästi ja saanut vähintään 10 000 euroa myyntituloa.

Jos yllä mainittuja asioita ei ole vielä tehty, voit toki lukea tämän postauksen. Et kuitenkaan saa postauksesta parasta mahdollista hyötyä, jos olet vasta aloittamassa digituotteen tekemistä. Tässä tapauksessa suosittelen lämpimästi tulemaan mukaan Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennukseen, jossa opetan sinulle kädestä pitäen:

  • miten kasvatat yleisöä omalle sähköpostilistallesi
  • miksi sähköpostilista on elintärkeä
  • ja miten rakennat oman digituotteen, jolla on varmasti kysyntää ensimetreistä alkaen.

Miten myyntitunneli rakennetaan

1. Postaukset

Aivan ensimmäiseksi sinun tulee joko kirjoittaa tai valita 3–5 strategista postausta, jotka ohjaavat liikennettä sähköpostilistallesi. Nämä postaukset tulee valita samasta kategoriasta ja niiden tulee käsitellä samoja aiheita kuin itse myytävä tuote.

Postaukset kannattaa julkaista hyvissä ajoin ja mahdollisimman tasaisesti, jotta ihmiset ehtivät liittyä sähköpostilistallesi.

2. Ländäri eli laskeutumissivu

Laskeutumissivun tehtävänä on ainoastaan saada lukija jättämään nimensä ja sähköpostiosoitteensa. Siksi laskeutumissivulla ei ole paljon tekstiä. Laskeutumissivulla riittää:

  • pääotsikko
  • alaotsikko
  • tiiseri
  • kolme bulletia
  • liittymislomake
  • painike = Call To Action

Laskeutumissivun konversio kannattaa ensin saada 20 prosenttiin, ja sen jälkeen lähteä pikkuhiljaa muokkaamaan sivua ja nostamaan konversiota korkeammalle. Itse olen päässyt parhaimmillaan 91 prosentin konversioon.

Miten myyntitunneli rakennetaan

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

3. Liittymislahja

Liittymislahjan tulee olla jotain, joka on helppo ja nopea kuluttaa, mutta antaa pienen voiton tai onnistumisen. Tällä tavalla henkilö oppii luottamaan siihen, että sinä todellakin osaat auttaa häntä.

Liittymislahjana voi olla pdf-tiedoston lisäksi myös minikurssi, haaste tai sähköpostisarja, jolloin se toimii jo yhtenä osana koko myyntitunnelia.

4. Minikurssi tai sähköpostisarja

Minikurssi kannattaa pitää lyhyenä. 5–7 päivää on ihanteellinen aika. Minikurssin aikana lähetät kuitenkin joka päivä sähköpostia, joten pitkät kurssit alkavat ennen pitkää ärsyttää.

Minikurssin aikana voit pikkuhiljaa jo lämmitellä osallistujaa kohti ostotapahtumaa puhumalla kurssista silloin tällöin. Mitään ”kovaa myynticopyä” ei kannata minikurssin sähköposteihin kirjoittaa, vaan antaa osallistujalle mahdollisuus opiskella kurssi rauhassa alusta loppuun.

Miten myyntitunneli rakennetaan

5. Myyntisivu

Myyntisivun tehtävänä on minun mielestäni vain klousata ostos. Kun sisältömarkkinointia tehdään aktiviisesti, strategisesti ja oikein, suurin osa myyntityöstä on jo tehty. Myyntisivulla kannattaa ehdottomasti käyttää myynticopya, mutta sitä voidaan pehmentää, koska luottamus ja uskottavuus on jo rakentunut.

Kun potentiaalinen asiakas tuntee sinut, luottaa sinuun ja uskoo sinua, sinun ei tarvitse enää käyttää kliseisiä mainoslauseita vakuuttaaksesi hänet ostamaan tuotteesi.

Myyntisivu on yleensä pitkä, ja monet ihmettelevätkin miksi. Syy on siinä, että haluamme palvella kaikkia niitä ihmisiä, jotka etsivät erilaista tietoa tuotteesta, kuten faktaa, tilastoja, muutosta ja fiilistä. Ihmiset eivät lue koko myyntisivua alusta loppuun vaan skrollaavat sen läpi ja lukevat ne kohdat, jotka kiinnostavat juuri heitä.

6. Tuotteen toimittaminen 

Koko ostoprosessi ja tuotteen toimittaminen pitää tehdä asiakkaalle helpoksi. Mitä enemmän asiakas joutuu itse tekemään töitä, että hän edes pääsee tutustumaan tuotteeseen, sitä todennäköisemmin hän jättää homman kesken.

Tästä puolestaan aiheutuu usein pettymys ja negatiivinen palaute. Ja sitä me haluamme välttää. Sinun kannattaa siis rauhassa miettiä, miten tämä kriittinen kohta toteutetaan asiakkaan näkökulmasta parhaalla mahdollisella tavalla.

7. Siirto ostaneiden listalle

Kun asiakas on ostanut tuotteen tai palvelun, hänet kannattaa liittää (luvan kanssa tietysti) erilliselle sähköpostilistalle, joka on ”pyhitetty” vain ostaneille.

Miksi?

Koska voit myöhemmin tarjota heille mahdollisuuden ostaa jonkun toisen kurssin edullisempaan hintaan tai tarjota henkilökohtaista sparrausta. Toinen syy on, ettet vahingossa lähetä enää samoja myyntisähköposteja näille ihmisille (vaikka aina se ei mene siltikään putkeen, nimim. kokemusta on).

On siis tärkeää, että segmentoit ja erottelet ostajat ja potentiaaliset asiakkaat toisistaan.

8. Ostaneiden liittäminen kurssille

Sen lisäksi, että mietit, miten saat tuotteen toimitettua ostajalle mahdollisimman simppelisti, sinun tulee automatisoida osallistujien liittäminen itse kurssille. Eri kurssialustoissa on erilaisia keinoja, miten tämä tehdään.

Esimerkiksi LifterLMS-laajennusosa, jota itse käytän, tekee tämän automaattisesti sen jälkeen, kun olen yhdistänyt myytävän tuotteen ja kurssin toisiinsa. Omissa kursseissa käyttöoikeus materiaaliin on käytössä niin pitkään kuin tarvitsee, vaikka seuraavat kaksi vuotta.

Miten myyntitunneli rakennetaan

9. Suosittelija, brändilähettiläs

Kun koko tämä prosessi tehdään oikealla tavalla, potentiaalisia asiakkaita kunnioittaen ja luottaen siihen, että oikeat ihmiset löytävät ja ostavat tuotteesi, heistä tulee sinun suosittelijoitasi ja brändilähettiläitäsi.

He alkavat automaattisesti puhua sinusta hyvää, kertoa omia kokemuksiaan ja levittää onnistumisen ilosanomaa eteenpäin.

Tässä kohtaa voit tarjota heille mahdollisuuden ansaita rahaa suosittelemalla verkkokurssiasi. Brändilähettiläät voivat kirjoittaa oman mielipiteensä kurssistasi ja ohjata uusia opiskelijoita sinulle oman affiliatelinkin kautta.

Oravanpyörä, joka alkaa pyöriä positiivisempaan suuntaan =)

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja


*Affiliatelinkki. Ultimate Affiliate Pro -laajennusosa WordPressille on maksullinen (59$). Olen ollut siihen todella tyytyväinen ja pienen opettelun jälkeen laajennusosaa on ollut helppo käyttää. Ultimate Affiliate Pro on käytössä sekä bloggaajastaammattilaiseksi.fi- että tiiakonttinen.fi-sivustoilla. 

Ostaessasi Ultimate Affiliate Pro -laajennusosan affiliatelinkkini kautta saan pienen rahallisen korvauksen. Linkin klikkaaminen ei kuitenkaan aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa vierailla sivustolla ja tutustua tuotteeseen sekä sen arvosteluihin. Suosittelen vain niitä tuotteita, joita olen itse käyttänyt tai joita käytän parhaillaan.

Älä koskaan osta tuotetta, jota et tarvitse.

tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Yhteistyössä

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 1 311 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua

Hae Googlesta