Miten *lämmität* unohdetun sähköpostilistan?

Älä huoli, näin voin käydä. Kaikesta hyvästä tahdosta huolimatta, et vain muista lähettää sähköpostilistallesi säännöllistä kirjettä. Ehkä töissä tuli niin kiire, että tilaukset ruuhkautuivat. Tai kenties olit muutaman viikon kipeänä. Tai sitten töitä oli vain niin paljon, että unohdit.

Tai ehkä yrität edelleen miettiä, kuka olet yrittäjänä/bloggaajana ja mitä voit tarjota kirjeesi tilaajille. Ehkä sinusta tuntuu tällä hetkellä turhalta lähettää viestejä, joita ei ole mietitty loppuun saakka. Ehkä ajattelet, että kirjeesi tilaajat pettyvät, kun sisältö ei ollutkaan ”loistavaa”.

No eivät pety! 🙂

Usko pois, minä jos joku sen tiedän. Olen potenut niin paljon huonoa omaatuntoa oman viikkokirjeeni kanssa silloin alussa, että oksat pois. Kyse ei koskaan ole siitä, että kirjoitat ”täydellisiä viikkokirjeitä”, vaan siitä, että huomioit heidät. Ja tässä postauksessa kerron sinulle miten teet sen lukijoita arvostaen.

Miten *lämmität* unohdetun sähköpostilistan?

Kun aloitat säännöllisten sähköpostien lähettämisen, kirjeiden kirjoittaminen kannattaa aloittaa ”lämmittelysarjalla”.  Lämmittelysarja sisältää yleensä 3 – 5 sähköpostia, jotka lähetetään tiheämmin kuin normaalisti. 1 – 3 päivän välein sopii mainiosti. Kirjeet lähetetään lyhyellä aikajänteellä, koska tavoiteena on todellakin muistutella kirjeen tilaajia siitä, että olet olemassa 🙂

Varaudu, että osa kirjeen tilaajista poistuu listalta. Osa myös jättää kirjeet avaamatta. Tämä on normaalia, koska sinusta ei ole kuulunut pitkään aikaan ja ihmiset eivät välttämättä enää muista, miksi tilasivat kirjeesi. Mutta älä lannistu! Ihmiset lukevat kyllä viestisi ja saat heidät avaamaan niitä myös jatkossa.

Lämmityssarjan kirjeisiin kannattaa kirjoittaa mm.:

  • lisäarvoa tuottavaa
  • opettavaista
  • inspiroivaa
  • vinkkejä
  • tarinoita sisältävää tekstiä.

Haluat panostaa kirjeiden sisältöön ja miettiä viestien otsikot kunnolla, jotta saat nopeasti tilaajien huomion. Älä kuitenkaan kirjoita viesteihin, miksi olet pitänyt hiljaiseloa tai pyytele hirmuisesti anteeksi, koska et ole lähettänyt viestejä. Todennäköisesti tilaajat eivät edes huomaa, miten pitkä aika kirjeiden välissä on, joten sitä ei kannata edes korostaa.

Lue lisää: Näin saat ihmiset liittymään sähköpostilistallesi

Säännöllinen kirje

Lämmityssarjan jälkeen on tärkeää, että kirjoitat tilaajille säännöllisesti. Suosittelen lämpimästi, että kirjoitat 3 – 4 kirjettä ennakkoon ja ajastat ne valmiiksi. Tällä tavalla sinulla ei ole heti paniikkia kirjoittaa uutta kirjettä. Tärkeintä on muistaa lähettää kirje säännöllisesti.

Itse suosin viikottaista kirjettä mutta kuukausikirjekin sopii näin alussa. Muistuta kirjeiden lopussa olevassa P.s. osiossa, milloin seuraava kirje ilmestyy ja pidä siitä kiinni. Siksi kirjeet kannattaa kirjoittaa ennakkoon ja ajastaa, jotta lähetät niitä säännöllisesti. Tilaajat luottavat sinuun ja siihen, että olet aktiivinen kirjeittesi kanssa. Älä tuota heille pettymystä.

Lue lisää: Sähköposti viikossa – Kannattaako viikkokirjeitä lähettää?

Missä vaiheessa kannattaa myydä?

Säännöllisen kirjeen ja sähköpostimarkkinoinnin ideana on tietysti myydä tuotteita ja palveluita. Jos et ole ollut aktiivinen kirjeesi lähettämisessä, missä vaiheessa voit hyvällä omalla tunnolla myydä ensimmäisen kerran? Tähän ei ole olemassa täydellistä vastausta mutta kaikki riippuu siitä, miten aktiivisesti kirjeet lähtevät.
Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

Itse suosin aina 3 – 5 lämmittelysähköpostia ja sen jälkeen pari myyntisähköpostia. Isoin virhe, jonka voit tehdä, on lähettää yksi pahoittelusähköposti ja samalla myydä jotain.

”Anteeeksi kun minusta ei ole kuulunut mitään, tässä on sulle alennuskuponki, käy ostoksilla…”

Lue lisää: TOP 10 postausta GDPR tietosuoja-asetuksesta

Ole kiinnostunut ja välitä

Joka kerta, kun lähetät kirjeen listalla oleville ihmisille, osoita olevasi kiinnostunut heistä. Näytä, että he ovat sinulle tärkeitä. Kysy heiltä kysymyksiä, kysy heidän mielipidettään, anna vinkkejä ja parhaita niksejä. Kun saat vastauksen kysymykseen tai mielipiteeseen, muista vastata niihin. Aina.

Itse saan todella paljon yllättyneitä vastauksia, kun lukijat lähettävät minulle sähköpostia. ”Hei, sie vastasit, ihan mahtavaa!” Tuntuu ihanalta, kun saa tällaisen reaktion aikaan omissa lukijiossa.

Lue lisää: Arvosta lukijaasi – Tee liittymislahja (liidimagneetti), josta on hänelle oikeasti hyötyä

Mitä lähettää tilaajille, jos pää lyö tyhjää?

En suosittele lähettämään pelkästään tietoa siitä, kun uusi postaus on julkaistu. Sen sijaan suosittelen lähettämään vastauksen usein kysyttyyn kysymykseen. Tai antamaan yksityiskohtaiset ohjeet jonkin pienen yksittäisen ongelman ratkaisemiseksi.

Itse saatan ottaa jonkun yksittäisen jutun jostain omasta valmennuksesta ja kirjoitan sen auki kirjeeseen. Nämä ovat yleensä tosi tykättyjä kirjeitä ja saan niistä ihanaa palautetta viikkokirjeen tilaajilta.

Millaisia ajatuksia sinulle nousi tästä postauksesta? Kommentoi niin jatketaan keskustelua!

P.s. Kun tilaat Digiyrittäjän verkkokurssipaketin klikkaamalla alla olevaa kuvaa, saat mm. 27 kohdan idealistan, millaisia viestejä voit lähettää sähköpostilistallesi.

Miten *lämmität* unohdetun sähköpostilistan? Miten *lämmität* unohdetun sähköpostilistan?

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 1 238 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua