10 vinkkiä miten kirjoitat herkullisia ja hakukoneystävällisiä otsikoita ruokablogiin

Haluatko tietä, miten kirjoitat herkullisia ja hakukoneystävällisiä otsikoita ruokablogiin? Tässä postauksessa jaan sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla et ainoastaan herätä lukijoiden ruokahalua vaan varmistat, että lukijat löytävät itsensä blogistasi kerta toisensa jälkeen.

Vaikka tämän postauksen pääpaino onkin otsikoinnissa, haluan muistuttaa, että pelkkä otsikon optimointi ei riitä. Koko blogi ja suurin osa postauksista kannattaa optimoida edes osittain. Jos sinulla on jo kymmeniä tai satoja postauksia, aloita optimoimalla 15 suosituinta postausta.

10 vinkkiä miten kirjoitat herkullisia ja hakukoneystävällisiä otsikoita ruokablogiin

Kun hakukoneoptimointi on tuttua, huomaat tekeväsi sitä jokaisen postauksen kohtalla.

Ruokabloggaajien yksi tärkeimmistä optimointiin liittyvistä tehtävistä on kuvien nimeäminen oikein. Valitse siis postaukseen herkullisimmat kuvat ja varmista että

  • kuvan koko on alle 500kt
  • kuva on vaakakuva (esim. 1200 x 786 px, jotta kuva näyttää hyvältä Facebookissa)
  • voit piilottaa postaukseen Pinterest-kuvia, jotka ovat pystysuuntaisia (esim. 786 x 1350 px)
  • kuva on nimetty joko hakusanalla tai -lauseella ennen kuin lataat kuvan blogiin
  • lisäät kuvan vaihtoehtoiseen ja alt-tekstiin hakusanan tai -lauseen

Mistä löydät hakusanoja tai -lauseita?

Itse käytän jonkin verran Googlen avainsanatyökalua, joka löytyy Adwordsin takaa. Nykyään Google vaatii, että teet yhden maksullisen mainoskampanjan, jotta saat työkalun käyttöön. Tee vaikka 5 € kampanja ja keskeytä se heti, kun kampanja hyväksytään.

Hakukoneoptimoinnissa sinun tehtävänäsi ei ole kilpailla yritysten kanssa suosituimmista hakusanoista. Fiksu bloggaaja etsii sellaisia hakusanoja, joissa kilpailua on vähemmän mutta hakuja jonkin verran.

Esimerkiksi lähdin etsimään hakusanoja termillä ”lihapulla”. Lihapullat saa noin 10.000 – 100.000 hakua kuukausittain. Kilpailua on vähän ja silti yritykset käyttävät rahaa Google Adwords mainoksiin. Loistavaa!

Jos yritykset käyttävät rahaa kyseiseen hakutermiin, se kertoo että he saavat liikennettä omalle sivustolleen. Jos kilpailua olisi paljon, silloin suosittelen miettimään jotain vaihtoehtoista hakutermiä. Esimerkiksi mausteiset lihapullat saa keskimäärin 1.000 – 10.000 hakua kuukaudessa.

Jos onnistut nousemaan Googlen hakutulosten kärkeen tuolla hakusanalla, saat ihan kivasti liikennettä omaan blogiin. Kun toistat tämän saman 5 – 10 postauksen kohdalla, lukijamäärä nousee jo kivasti.

Niin ja etsimällä hakusanoja ja -lauseita saat myös ideoita siitä, mitä ruokia sinun kannattaa tehdä ja kirjoittaa blogiin… 😉

10 vinkkia miten otsikoit ruokablogin postaukset herkullisesti ja hakukoneystavallisesti2

Lue myös tämä: WordPress-blogin SEO optimointi Yoast pluginilla

Varmista, että blogi latautuu nopeasti

Mitä enemmän kuvia blogissasi on ja varsinkin, mitä suurempia kuvien koot ovat (yli 1 Mt), sitä hitaammaksi blogi käy. Lukija jaksaa odottaa nippa nappa 3,5 sekuntia, kunnes siirtyy toiseen blogiin. Voit tarkastaa oman blogin latausnopeuden ilmaisella Googlen PageSpeed Insight testillä.

10 vinkkiä miten kirjoitat herkullisia ja hakukoneystävällisiä otsikoita ruokablogiin

Kuvan lähde >>

Esimerkiksi yllä oleva kuva on vain 98 kb suuruinen, jolloin kuva latautuu nopeasti. Toki WordPressiin on löydettävissä erilaisia laajennusosia, jotka helpottavat blogin kuvien latautumista ja siten koko blogin latautumista. Mutta suosittelen lämpimästi pienentämään ja/tai pakkaamaan isot kuvat pienemmiksi.

Lue myös tämä: Miten rajaat ja pienennät kuvia Picmonkeylla | Tutorial

Poista rikkinäiset linkit blogista

Kaikilta löytyy välillä rikkinäisiä linkkejä. Rikkinäiset linkit ovat niitä, jotka eivät vie lukijaa mihinkään. Tai noh, ”Uuups – 404 error” sivulle.

Voit tarkistaa rikkinäisiä linkkejä esim. maksuttomalla BrokenLinkChecker laajennusosalla tai DeadLinkChecker ohjelmalla. Jos lataat laajennusosan, älä jätä sitä päälle. Jos laajennusosa on käytössä jatkuvasti, se kuormittaa blogia. Itse teen niin, että lataan laajennusosan 2 – 4 kertaa vuodessa, tarkistan rikkinäiset linkit ja sen jälkeen poistan laajennusosan käytöstä.

Lisää blogi Googlen Search Consoleen

Search Console on ilmainen työkalu, joka auttaa sinua parantamaan hakukoneoptimointia. Ohjelma auttaa sinua siinä, miten blogisi näkyy hakutuloksissa. Ohjelma auttaa sinua ymmärtämään Googlen tapaa katsoa sivustoasi ja parantamaan asemaasi hakutuloksissa.

Pidä blogin ulkoasu yksinkertaisena

Mitä enemmän lukijan täytyy tehdä töitä tiedon etsimisen eteen, sen todennäköisemmin hän siirtyy toiseen blogiin. Ymmärrän halun näyttää kaikki reseptit etusivulla mutta älä tee sitä. Jätä etusivulle vain parhaat ja herkullisimmat kuvat ja postaukset. Ne houkuttelevat lukijan pysähtymään ja jäämään pidemmäksi aikaa. Sen jälkeen linkitä muihin postauksiin ja ohjaa lukijaa askel askeleelta eteenpäin.

Ja sitten itse vinkkeihin.

1 | Käytä numeroita

Usko tai älä mutta listapostaukset toimivat myös ruokablogeissa.

  • 8 parasta kahvikakkureseptiä (joista mummosikin olisi ylpeä)
  • Äidin 5 herkullisinta kaalilaatikkovariaatiota
  • 3 tapaa, miten voit tehdä lasten välipalat 10 minuutissa (ja nämä on muuten terveellisiäkin)
  • 15 ideaa piparkakkujen koristeluun

Kun aloitat postauksen numerolla, se erottuu välittömästi. Listapostaukset antavat lukijalle selkeämmän käsityksen siitä, mitä on odotettavissa. Mutta otsikko ei kuitenkaan kerro liikaa, jolloin uteliaisuus vie voiton. Postaus on vain pakko tulla lukemaan.

2 | Herätä mielikuvitus adjektiiveilla

Herkullinen, lumoava, salainen, nälkäinen, maukas…

Kiinnitä huomiota sanoihin, joita käytät. Listaa ne ylös ja mieti niille synonyymejä. Mieti, mitkä sanat houkuttelevat juuri sinua ja miksi. Tee lista (tai pari) näistä sanoista ja käytä niitä otsikoissa.

3 | Opeta yleisöäsi

Jos olet lukenut blogiani jo jonkin aikaa, huomaat, että aika ajoin kirjoitan ”Miten” tai ”Näin” postauksia. Sille on syynsä. Ihmiset haluavat oppia uusia asioita ja paras keino tehdä sitä on kirjoittaa ”Miten” postaus.

Parastahan tässä on se, että ”Miten” postauksia voi kirjoittaa kuka tahansa, blogiaiheesta riippumatta. Esimerkiksi:

  • Miten peset punaisen paidan valkoisen pyykin seassa ilman, että valkoinen värjäytyy pinkiksi
  • Miten keität pastan oikein niin, ettei siitä ei tule kumimaista
  • Miten rakennat liiketoiminnan ruokablogin ympärille
  • Miten leikkaat kissan kynnet ilman raapimisjälkiä
  • Miten nukutat vauvan 5 minuutissa

4 | Ratkaise ongelma

Oletko koskaan törmännyt johonkin kohtaan reseptissä, joka ei vain onnistunut? Itse tein kymmenen vuotta sitten erään naistenlehden ohjeiden mukaan muffineja ja ne olivat kivikovia. Kun sitten kävin paikkakunnan kahvilassa, siellä muffinit olivat herkullisen kuohkeita.

Yritin kaikkeni, että saisin omista muffineista yhtä kuohkeita. Jos joku olisi opettanut minulle, miten kuohkeita muffineita tehdään, missä suhteessa ainesosia täytyy tehdä ja miten pitkään niitä pitää paistaa JA lopputulos olisi ollut sama kuin kahvilassa, olisin ollut ikuisesti kiitollinen.

Mutten koskaan oppinut sitä. Ja siksi en ole leiponut muffineja vuosiin. Ongelmanratkaisu toimii. Kun autat lukijaa ratkaisemaan ongelman, hän  muistaa sinut pitkään.

10 vinkkiä miten kirjoitat herkullisia ja hakukoneystävällisiä otsikoita ruokablogiin

5 | Aloita yksinkertaisella otsikolla

Ensimmäinen versio otsikosta, ns. työotsikko voi olla pelkästään reseptin nimi. Reseptin nimi auttaa sinua kirjoittamaan ja viemään postausta eteenpäin. On turha jäädä junnaamaan paikoilleen otsikon kanssa alkumetreillä.

Monet kirjoittavat otsikon ensin ja postauksen vasta sen jälkeen. Tässä on kuitenkin riskinä, että lopullinen sisältö ei vastaa alkuperäistä otsikkoa. Työotsikon tehtävänä on vain asettaa postaukselle raamit.

6 | Tarkenna otsikkoa 

Kun postaus on kirjoitettu, mieti postaukselle useampi eri variaatio. Kuvaile ruokaa. Miltä se näyttää, miltä se maistuu, miltä se tuoksuu? Esimerkiksi, jos yksinkertainen otsikko oli ”Syksyinen omenapiirakka”, tarkempi otsikko voi olla ”Miksi suussasulava omenapiirakka kannattaa leipoa omenahillosta eikä omenalohkoista?

Kun lukija lukee otsikon, hänen mielenkiintonsa herää. Todennäköisesti hän on käyttänyt omenapiirakassa aina lohkottuja omenoita ja hän haluaa tietää, miksi sinä teet piirakan eri tavalla.

7 | Lupaa lukijalle jotain

Lupaa lukijalle jotain lisäarvoa heti otsikossa. Annatko hänelle salaisen reseptin himoittuun rocky roadiin, jonka olet kehittänyt aivan itse? Vai kenties tekniikan, jolla kakkupohja onnistuu joka ikinen kerta?

Jos lukija näkee Facebookissa 15 postausta, joiden otsikkona on ”Tonnikalasalaatti hedelmäpedillä”, erotutko joukosta, jos kirjoitat otsikoksi ”Ainoa tonnikalasalaatti, jota syöt tämän jälkeen”?

Tai ehkäpä haluat mennä vieläkin pidemmälle ja kertoa ”7 tapaa, miten teet tonnikalasalaatin 8 minuutissa”. Voi pojat! Jos joskus kirjoitat tämän postauksen, muista lähettää se minulle!

Tärkeintä on että lunastat sen, minkä otsikossa lupaat.

8 | Valitse yksi hakusana tai -lause

Jokaisella postauksella saa olla vain yksi hakusana tai -lause. Jos yksi hakulauseesi on ”miten leipoa täytekakku”, voit käyttää sitä vain yhdessä postauksessa. Valitse hakusanat ja -lauseet tarkasti. Kun teet julkaisusuunnitelmaa, mieti jo etukäteen millaisia hakusanoja tai -lauseita käytät postauksissa.

Panosta niihin postauksiin, jotka haluat ehdottomasti nostaa hakutuloksissa korkealle. Kirjoita näistä postauksista pitkiä, 1200+ sanaa olevia, syväluotaavia postauksia. Käytä aikaa näiden postausten optimointiin ja varmista, että olet ottanut kaiken tarvittavan huomioon.

9 | Herätä mielikuvitus

Tiedän, että tämä voi joskus olla haastavaa. Siksi lopullinen otsikko kannattaakin kirjoittaa vasta sen jälkeen, kun itse postaus on kirjoitettu. Otsikon tulee tiivistää se, mitä kerrot postauksessa. Kuitenkin niin, ettet paljasta kaikkea suoraan otsikossa.

Näin leivot herkullisen omenapiirakan ilman omenalohkoja” on hyvä otsikko ja erottaa sinut muista. Se herättää uteliaisuuden muttei kerro kaikkea. Lukijan on ihan pakko tulla lukemaan, miksi omenapiirakassa ei kannatakaan käyttää omanalohkoja ja mitä niiden tilalla käytetään!

10 | Harjoittele, muokkaa, testaa ja paranna

Hyväksi otsikon kirjoittajaksi tullaan vain harjoittelemalla. Voit harjoitella otsikoiden kirjoittamista vaikka vihkoon. Voit muokata vanhoja otsikoita ja testata saavatko ne ihmiset liikkeelle. Muista, että jo julkaistun postauksen urlia (permalink, kestolinkki) ei saa muokata jälkikäteen.

Mutta otsikkoa voi. Muokkaa, jaa postaus uudelleen somessa ja katso sen jälkeen mitä tapahtuu.

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tämä mainos näkyy vain lokakuun ajan

Lue lisää täältä

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 3 283 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua