Miten aloitat bloggaamisen? (lue tämä ennen kuin perustat blogin ja vältä suurimmat virheet)

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Miten aloitat bloggaamisen ja vältät tyypillisimmät virheet? Olen saanut paljon yhteydenottoja bloggaajilta, jotka ovat perustaneet blogin muutama viikko takaperin ja haluavat nyt opastusta, miten lähteä kasvattamaan blogin lukijamäärää.

Autan aina mielelläni, mutta valitettavasti olen joutunut kieltäytymään näistä henkilökohtaisista valmennuskerroista.

Syy on ollut yksinkertaisesti se, että blogin alkumetreillä on tehty kriittisiä virheitä, joiden korjaamiseen menisi yli puoli vuotta.

Jos olet vasta perustamassa blogia (olipa se yritys-, harrastus- tai muotiblogi tai mikä tahansa), pyydän, että luet tämän postauksen läpi. Tämä postaus säästää sinulta paljon aikaa ja poistaa mielipahaa, jolloin lähtökohdat lukijamäärän kasvattamiselle ovat huomattavasti paremmat.

Sisältö:

  1. Miksi haluat blogata?
  2. Mistä haluat kirjoittaa blogissasi?
  3. Miten herätät lukijoiden mielenkiinnon?
  4. Mieti blogillesi nimi, joka muistetaan
  5. Ilmainen vai ”maksullinen” blogi?
  6. Tiedätkö, kuka on blogisi unelmalukija?
  7. Miten kirjoitat sisältöä, jota lukija haluaa lukea?
  8. Miten markkinoit blogiasi tehokkaasti?

1. Miksi haluat blogata?

Sama pätee mihin tahansa muuhun. Miksi perustat yrityksen? Miksi pudotat painoa? Miksi matkustat ulkomaille?

Bloggaaminen ei ole mitään sen ihmeellisempää. Kun osaat vastata kysymykseen ”miksi”, jaksat kirjoittaa blogia myös silloin, kun saat negatiivista palautetta. (Ja usko pois, ihmiset kertovat kyllä mielipiteensä avoimesti niin blogissa kuin sosiaalisessa mediassa…) 😀

Vastaukset kuten:

  • ”koska muutkin bloggaa”
  • ”koska haluan blogata”
  • ”koska haluan rahaa”

eivät ole hyviä syitä. Jos et rakasta sitä, mistä kirjoitat, mielenkiinto hiipuu hyvin nopeasti. Bloggaaminen on pitkäjänteistä ”työtä”. On turha odottaa yhden yön menestystä.

Ensimmäiset tulokset näet 3–6 kuukauden kuluessa aloittamisesta (hyvillä ohjeilla jopa 1 kuukaudessa), mutta todellisuudessa 1–3 vuotta on realistinen aika saada hyvä jalansija blogimaailmassa.

 

2. Mistä haluat kirjoittaa blogissasi?

Monet aloittelevat bloggaajat tuskailevat blogin aiheen kanssa:

  • ”En tiedä, mistä kirjoitan.”
  • ”En tiedä, miten saan ihmiset kiinnostumaan aiheestani.”
  • ”Ei tavan tallaajalla ole mitään annettavaa muille.”
  • ”Aihe on liian rajattu, että sillä voisi tehdä rahaa.”
  • ”En halua myydä blogissa mitään tai laittaa sitä täyteen mainoksia.”

Jos siis huomaat miettiväsi edes yhtä yllä olevista asioista, et ole yksin.

2.1. En tiedä, mistä kirjoitan

Jokainen bloggaaja, yrittäjä, kirjailija, opettaja, luennoitsija ja valmentaja kamppailee tämän saman kysymyksen kanssa alussa. Tämä on siis normaalia pohdintaa. Tästä esteestä pääset yli herättelemällä oman luovuutesi talviunilta.

Kokeile tätä tekniikkaa.

Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä asioita minulta kysytään kerta toisensa jälkeen?
  • Mistä asioista minua kehutaan viikoittain?
  • Millaisia ongelmia ja haasteita olen voittanut menneisyydessäni?
  • Millaista elämänkokemusta minulle on karttunut, josta olisi apua myös muille?
  • Mitä asiaa ajattelemalla silmäni alkavat loistaa?
  • Mitä asiaa tekemällä huomaan ajantajun häviävän?

Käy jokainen kysymys läpi kerran päivässä 7 päivän ajan. Luovuus ja idearikkaus vaativat herättelyä. Teini-ikäinen nuori ei herää ensimmäisellä herätyskerralla. Viides kerta saa jo teiniin jotain liikettä. Sama pätee luovuuteen ja idearikkauteen. Se on ollut talviunilla jopa useita vuosia. Herättele se lempeästi ja anna sen puhjeta kukkaan.

2.2. En tiedä, miten saan ihmiset kiinnostumaan aiheestani

Salaisuus ihmisten mielenkiinnon herättämiseen on ongelmanratkaisu. Auta ihmisiä ratkaisemaan ongelmia ja saat heidän jakamattoman huomionsa.

Auta ihmisiä oppimaan uusia asioita. Auta ihmisiä voittamaan haasteita ja nousemaan portailta toisille. Auta ihmisiä oivaltamaan heidän vahvuutensa. Inspiroi ihmisiä omalla esimerkilläsi.

Tunnista ihmisten elämänvaiheet kyseisen ongelman kohdalla. Esimerkiksi bloggaajien kohdalla olen tunnistanut 5 eri tyyppistä ja eri ”tasolla” olevaa tyypillistä bloggaajaa. Käy lukemassa artikkeli täältä.

2.3. Ei tavan tallaajalla ole mitään annettavaa muille

Minäkin olen ihan tavallinen tallaaja 🙂 Olen koulutukseltani tradenomi, asun 6 500 asukkaan kaupungissa keskellä Savoa. Olen erityiskaksosten yksinhuoltajaäiti. Ja rakastan bloggaamista. Jos joku olisi sanonut minulle 5 vuotta sitten, että julkaisen kaksi omakustanteista e-kirjaa ja rakennan verkkovalmennuksia, olisin nauranut makeasti.

Jokaisella on jotain annettavaa. Ihan jokaisella.

  • Jos sinulla on haasteita taloudessasi, olet loistava opettamaan muille, miten selviytyä pienellä rahamäärällä.
  • Jos olet suurperheen äiti, olet loistava antamaan vinkkejä, miten selviytyä arjesta ilman, että tulee hulluksi. 😀
  • Jos sinulla on eksoottisia eläimiä kotona, voit kertoa, miten ihania lemmikit ovat, ja houkutella uusia ihmisiä harrastuksen pariin.

Herätä mielikuvituksesi, luovuutesi ja idearikkautesi. Sen jälkeen kaikki maailman ovet ovat sinulle avoinna.

2.4. Aihe on liian rajattu, että sillä voisi tehdä rahaa

Nimenomaan rajatulla aiheella tehdään rahaa. Laajat aihealueet ovat kaikista vaikeimpia tuotteistaa.

Rajattu aihe tuo blogiisi kohdennettuja lukijoita. Eli niitä, jotka oikeasti ovat kiinnostuneita aiheesta, josta kirjoitat.

  • Tarjoat ongelmanratkaisuja spesifeihin ongelmiin ja haasteisiin.
  • Ongelmanratkaisulla herätät unelmalukijan mielenkiinnon.
  • Unelmalukijasta tulee suurin fanisi nopeammin kuin ehdit syödä muffinin.
  • Suurin fanisi jakaa blogisi sisältöä jokaiselle tuttavalleen.
  • Saat ilmaista ”mainosta” ja uusia unelmalukijoita (wuhuu!).
  • Blogisi sisältö ajautuu myös niille, joille aiheesi on tuntematon.
  • Ihmiset kiinnostuvat ja innostuvat aiheestasi.

2.5. En halua myydä blogissa mitään tai laittaa sitä täyteen mainoksia

Sinä et ole myyjä. Olet ongelmanratkaisija. Toisinaan ratkaiset ongelman omalla tiedollasi. Toisinaan ratkaiset ongelman ilmaisella tuotteella tai palvelulla. Ja toisinaan ratkaiset ongelman maksullisella tuotteella tai palvelulla.

Itse asiassa jokainen on myyjä. Myymme omaa osaamistamme ja ammattitaitoamme, kun haemme töitä. Myymme ideoita perheelle, kun mietimme tulevia lomia. Myymme yhteiselon autuutta tulevalle puolisolle. Voimme tarkastella kaikkea myynnin näkökulmasta. Tai voimme tarkastella kaikkea auttamisen näkökulmasta.

Tee tutkimusretki tiiakonttinen.fi-sivustolle. Kuinka monta mainosta siellä näet? Mainokset on nimittäin laskettavissa yhden käden sormilla. Silti yritykseni kassaan kilahtaa rahaa riittävästi joka kuukausi.

(Ja P.S. Blogilla ei ole mikään pakko tehdä rahaa. Mutta kokemukseni mukaan mitä enemmän käytät aikaa bloggaamiseen, sitä enemmän se alkaa kiehtomaan…)

Lisäresurssit:

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

3. Miten herätät lukijoiden mielenkiinnon?

Tiesitkö, että maailmasta löytyy vähintään 164 miljoonaa blogia? Älä säikähdä. Tuosta massasta erottautuminen on piece of nakki.

Kävimme jo viime osiossa läpi kysymyksiä, joiden avulla saat luovuutesi, mielikuvituksesi ja idearikkautesi liikkeelle. Tässä osiossa menemme pintaa syvemmälle. Tavoitteena on löytää lähes täydellinen blogiaihe.

Sitä ennen haluan kertoa sinulle tarinan:

Olen kaksosten äiti. Kun lapset olivat vauvaiässä, ulkoilin lasten kanssa ihan hulluna. Kävelin 3 kertaa päivässä 5 kilometrin lenkkejä joka päivä.

Eräänä päivänä tapahtui jotain kamalaa. Olin juuri ylittämässä tietä, kun yksi vaunun renkaista lähti irti. Rengas vieri keskelle tietä, auto oli tulossa, vaunut kallistuivat ja tiesin, että en voisi jättää lapsia keikkuviin vaunuihin hakiessani rengasta keskeltä tietä.

Mutta auto pysähtyi suojatien eteen ja kaksi miestä nousi autosta. Toinen kävi hakemassa renkaan ja toinen otti auton takakontista työkalupakin. Nämä ystävälliset miehet korjasivat vaunujen renkaan ja pääsin jatkamaan matkaa.

Syy, miksi kerroin sinulle tämän tarinan, on tämä:

En muista keskeltä tietä renkaan hakeneen miehen kasvoja, mutta sen miehen, joka oikeasti korjasi renkaan, muistan ikuisesti.

Nyt kysyn sinulta tärkeän kysymyksen: Miten voit erottautua 164 miljoonan blogin joukosta?

Oikea vastaus on: Auttamalla lukijaasi niin paljon, että hän muistaa sinut loppuelämänsä.

Mitä enemmän pystyt auttamaan lukijaasi, sitä sitoutuneempi hänestä tulee.

3.1 Sinun on oltava uniikki. Ainutlaatuinen. Erityinen. Ja erilainen.

  • Joten älä aloita fitnessblogia. Aloita fitnessblogi 45+ äideille, jotka haluavat treenata crossfitiä.
  • Älä aloita somemarkkinointiblogia. Aloita markkinointiblogi valokuvaajille, jotka haluavat ottaa kaiken irti Instagramista.
  • Älä aloita lifestyleblogia. Aloita lifestyleblogi 50+ naisille, jotka haluavat löytää uudelleen upean naiseutensa.
  • Älä aloita verkkokauppablogia. Aloita blogi, jossa opetat asiakkaitasi hyödyntämään tuotteitasi parhaalla mahdollisella tavalla.
  • Älä aloita kauneusblogia. Aloita 60+ kauneusblogi, jossa opetat, miten meikeillä saadaan roikkuvat silmäluomet piiloon ja kuulautta ihoon.
  • Älä aloita hiusblogia. Aloita blogi, jossa näytät yksityiskohtaisesti, miten hiuksista pidetään huolta niin keväällä, kesällä, syksyllä kuin talvellakin.
  • Älä aloita lemmikkiblogia. Aloita frettiblogi, jossa näytät, miten opetat fretille temppuja.

Tämä voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta ajattele asiaa tältä kantilta: Kumpi on enemmän muistettavampi?

  • Olen fitnessbloggaaja” vai
  • Näytän sinulle, miten treenaat itsesi kuntoon ja voimaan hyvin yli 45-vuotiaanakin”.

Lisäresurssit:

 Miten aloitat bloggaamisen

4. Mieti blogille nimi, joka muistetaan

Miten aloitat bloggaamisen

Kuvan krediitit valitettavasti hukassa… =(

5. Ilmainen vai ”maksullinen” blogi?

Jos olet yrittäjä tai haluat ansaita blogillasi tuloja jonain päivänä, en suosittele mistään hinnasta perustamaan ilmaisblogia. Tässä syyt:

A) et tunnu luotettavalta

B) et tunnu uskottavalta.

Varsinkin, jos et uskalla tuoda itseäsi, kasvojasi, nimeäsi ja yritystäsi avoimesti esille. Luemme lehdistä joka päivä huijareista, jotka käyttävät mitä uskomattomampia keinoja huijata ihmisiltä rahaa. En tiedä sinusta, mutta itse en ainakaan luota blogiin, jonka kirjoittajaa en tiedä.

5.1. ”Maksullinen blogi”

Laitoin maksullisen lainausmerkkeihin, koska periaatteessa et maksa blogialustasta mitään, vaan kustannus tulee palvelimesta.

Syy, miksi suosittelen lämpimästi maksullista blogia on se, että sinulla on rajattomat mahdollisuudet muokata blogista juuri sinun näköisesi. WordPress on blogialustana maailman suosituin eikä syyttä.

Aloittaessasi maksullisen blogin tarvitset WordPress-blogialustan lisäksi palvelimen. Yksi kotimaisista vaihtoehdoista on Zoner, josta voit lukea lisää postauksesta.

Lue myös tämä: 3 helppoa askelta bloggaamisen aloittamiseen

5.2. Ilmainen

Ilmaisversioissa löytyy paljon valinnanvaraa:

  • blogger.com
  • wordpress.com
  • lily.fi
  • lehtien blogialustat
  • vuodatus.net
  • tumblr.com

Ilmaisversioisten blogien haasteena on ulkoasun rajallinen muokkaus. Eli kaikki ilmaisversiot ovat vähän kuin samasta puusta veistettyjä.

Lue myös: Miten perustat blogin ilmaiseksi?

Jos perustat blogin blogiyhteisöön, voi olla, että sinulla ei ole sanavaltaa, millaisia mainoksia blogisi yhteydessä näytetään.

Ilmaisversio ei myöskään näytä kovin ammattimaiselta, sillä blogin osoitteessa on aina jotain ylimääräistä:

www.unelmaonnellisuudesta.blogspot.fi

blogindomain.wordpress.com

Vielä yksi maininta ilmaisblogien haastavuudesta. Kun jonain päivänä haluat vaihtaa blogillesi oman domainin, blogin siirtäminen on työläs prosessi. Jos et ole opiskellut koodaamista matkan varrella, joudut palkkaamaan työhön ammattilaisen.

Lisäresurssit:

6. Tiedätkö, kuka on blogisi unelmalukija?

Ja vieläkin tärkeämpää, tiedätkö miksi blogillasi tulee olla unelmalukija?

Unelmalukija on henkilö, joka on kiinnostunut aiheestasi. Usko tai älä, mutta jokainen, joka piipahtaa blogissasi, ei kiinnostu siitä, mitä kirjoitat. Tämä oli aikamoinen shokki minulle vuonna 2014.

Kun tiedät, kuka on blogisi unelmalukija, sisällön kirjoittaminen helpottuu huomattavasti. Tiedät aina, mitä kirjoitat. Unelmalukijasi jakaa sisältöäsi mielellään somessa ja palaa takaisin yhä uudelleen lukemaan postauksiasi.

On hurjan tärkeää ymmärtää, että sinun tehtäväsi ei ole saada kaikkia ihmisiä tulemaan blogiisi. Sinun tehtäväsi on saada oikeat ihmiset kiinnostumaan ja tulemaan. Vaikka saatat haluta 100 000 uniikkia lukijaa blogiisi joka kuukausi, vähempikin riittää.

Kohdenna kirjoittamasi sisältö alusta asti vain heille, jotka ovat jo kiinnostuneita aiheestasi.

6.1. Missä unelmalukijasi viettää aikaa?

  • Etsi keskusteluryhmiä aiheestasi
  • Etsi Facebook-ryhmiä aiheestasi
  • Etsi aiheestasi valmentavia valmentajia
  • Etsi aiheestasi mentoroivia mentoreita
  • Etsi aiheestasi kirjoittavia muita bloggaajia

Oletko hyvä kielissä? Laajenna etsintää myös ulkomaille. Ja muista: Ennen kuin jaat omia postauksiasi yhdessäkään Facebook-ryhmässä, muista tarkistaa ryhmän ylläpitäjältä, että se on sallittua.

6.2. Ovatko kaikki samasta aiheesta kirjoittavat bloggaajat kilpailijoita keskenään?

En ajattele näin. On mahdotonta ylläpitää mielenkiintoista blogia, jos kirjoittaa kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan väliltä. Jo pelkästään painonpudotuksessa on paljon alakategorioita, ja blogi voidaan keskittää vain yhteen tai kahteen. Esimerkiksi:

  • Vain 5 kg painonpudottajat
  • Vain 10 kg painonpudottajat
  • Vain 15 kg painonpudottajat
  • Tuoreiden äitien painonpudotusprojektit
  • Yli 50+ painonpudotus -projektit
  • Äijien painonpudotusprojektit

Lyhyellä keksimisellä saadaan jo kuusi fokusoitua blogiaihetta painonpudotuksen alle. Näin nämä kuusi bloggaajaa eivät ole kilpailijoita keskenään vaan tukevat toisiaan.

Jokainen bloggaaja haluaa lukijansa parasta sekä auttaa ja tukea lukijan painonpudotusprojektia. Hyödynnä muita bloggaajia: tehkää yhteistyötä ja kirjoittakaa vieraskynäpostauksia toistenne blogeihin. Muistakaa vain, että samaa postausta ei jaeta molemmissa blogeissa.

7. Miten kirjoitat sisältöä, jota lukija haluaa lukea?

Mikä saa lukijan palaamaan kerta toisensa jälkeen juuri sinun blogiisi?

  • Luotettavuus
  • Uskottavuus
  • Tykkäys
  • Empatia
  • Ymmärrys

Se mitä kirjoitat, on aina totta. Olet rehellinen ja avoin. Voit hyvällä omallatunnolla seistä sanojesi takana. Se luo myös uskottavuutta sinua ja kokemusasiantuntijuuttasi kohtaan.

Sinä varmasti tykkäät lukijoistasi. Se korostuu tuottamassasi sisällössä. Kun tykkäät lukijoista ensin, lukijasi on helppo tykätä sen jälkeen sinusta.

Empatia ja ymmärrys tulevat elämänkokemuksesi kautta. Olet kokenut samanlaisia tilanteita kuin lukijasi ja selvinnyt niistä. Tiedät siis, mitä lukija käy tällä hetkellä läpi.

Tuo ymmärrys ja empatia esille sisällössäsi. Auta lukijaa pääsemään eteenpäin elämässä. Ole ystävä lukijalle.

7.1. Kirjoita, mitä lukija haluaa lukea

Jokainen ammattibloggaaja korostaa tätä asiaa: kirjoita sisältöä, jota lukija haluaa lukea, älä kirjoita sisältöä, jota haluat itse kirjoittaa.

Kuka tahansa osaa kirjoittaa. Mutta vasta siinä vaiheessa, kun kirjoitat mielenkiintoista, hyödyllistä ja käytettävää sisältöä, lukijat jäävät koukkuun. Ehkä yksi tyypillisimmistä virheistä, joita bloggaajat tekevät, on kirjoittaa minä-muodossa.

Toki, blogi on sinun, mutta jokainen meistä on tietyllä tavalla itsekäs. Emme jaksa lukea (tai sen puolin kuunnella), jos joku puhuu koko ajan vain itsestään.

Käännä minä-tekstit sinä-muotoon.

Ennen:

”Minä tein tänään sitä ja tätä ja tuota ja sitten minä ostin ja sitten minä kävin ja sitten minusta otettiin kuvia…”

Jälkeen:

”Haluatko uusia ideoita kevään/kesän/syksyn/talven vapaapäiville? Käy kokeilemassa tätä ja tätä. Kaipaako laukkusi uutta sisältöä? Täältä voit löytää huippumahtavia ideoita! Etkö tiedä, mitä tekisit perheelle ruokaa viikonlopuksi? Eräs lukijoistani lähetti tämän reseptin. Testaa sinäkin!”

Huomaatko, miten sisältö muuttuu, kun vaihdetaan ”minä” ”sinuun” 🙂

Lisäresurssit:

8. Miten markkinoit blogiasi tehokkaasti?

Muista tämä:

Sisällöntuottaminen on 20 % työstä  ja markkinointi 80 %. Liian usein luvut menevät väärinpäin. On turha yrittää hioa tekstistä täydellistä, koska täydellistä tekstiä ei ole. Aina löytyy jotain korjattavaa. Hyväksy se.

Paremmaksi kirjoittajaksi tullaan vain kirjoittamalla. Kirjoita siis. Voit aina muokata sisältöä myöhemmin ja lisätä postauksen alkuun tekstin: ”Muokattu xx.xx.2019” tai ”Postaus päivitetty xx.xx.2019”.

8.1. Valitse markkinointikanava lukijoiden perusteella

On täysin turhaa yrittää markkinoida Facebookissa, jos sinun lukijasi ovat Instagramissa. Vaikka Facebook on edelleen suurin somekanava, se ei tarkoita, että löydät kaikki lukijasi sieltä. Kun tiedät oman lukijakuntasi, tiedät, missä he ovat ja mihin sinun kannattaa panostaa.

VALITSE VAIN YKSI SOMEKANAVA JA TUE SITÄ KAHDELLA TAI ENINTÄÄN KOLMELLA MUULLA SOMEKANAVALLA

Jos sinulla ei ole aikaa blogata, sinulla ei ole aikaa hengata 10 somekanavassa. Huonosti hoidetut somekanavat kääntyvät sinua itseäsi vastaan jonain päivänä. Valitse siis strategisesti oikeat somekanavat ja pitäydy niissä.

Lisäresurssit:

Kuulen monen bloggaajan valittavan, ettei heillä ole aikaa blogata. Ymmärrän. Olisiko aika raivata tilaa ja aikaa bloggaamiselle? Blogi on täysin ilmainen markkinointikanava, joka peittoaa sosiaalisen median mennen tullen.

Kun sosiaalisessa mediassa julkaisut elävät muutamasta tunnista muutamaan päivään, blogissa sisältö säilyy ikuisesti. Vai löydätkö Facebookista julkaisun, jonka jaoit sinne 18.4.2015…???

Bloggaaminen on hauskaa, antoisaa, mielenkiintoista ja opettavaista. Kun haluat oppia parhaat vinkit ja niksit valmentajalta, liity ilmaiseksi Bloggaajan Viikkokirjeen tilaajaksi. Saat:

  • ilmaisen bloggaamisen vuosisuunnitelman vuodelle 2020
  • joka toinen sunnuntai ilmestyvän kirjeen, joka on pakattu täyteen vinkkejä ja niksejä
  • ennakkotietoa ja etuosto-oikeuden nettivalmennuksiin
  • sekä asiantuntevan valmentajan, joka on tavattavissa sähköpostilla, kun tarvitset apua.

Näin! Nyt tiedät miten aloitat bloggaamisen ja vältät tyypillisimmät virheet.

Psst… Pinnaa postaus Pinterestiin

Miten aloitat bloggaamisen?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: