fbpx Skip to content

Mistä affiliatemarkkinoinnin tulot muodostuvat?

Saan lähes viikoittain lukijoiltani kysymyksen: ”Mistä affiliatemarkkinoinnin tulot muodostuvat? En ymmärrä, miten voit tienata noin paljon rahaa joka kuukausi pelkällä affiliatemarkkinoinnilla…”

Lukemalla tämän postauksen opit:

  • kuinka monta komissiorakennetta affiliatemarkkinoinnissa on
  • miten päätät, mikä komissiorakenne sopii sinulle
  • milloin komissiot tilittyvät tilillesi.

Monilla on edelleen se virheellinen mielikuva, että ainoa keino saada tuloja affiliatemarkkinoinnilla on laittaa mainosbanneri blogiin ja tulot tulevat bannerin klikkauksista.

Aiheesta lisää: Miten tienaat 1000 euroa kuussa automaatiolla [Tee töitä kotona]

Se on YKSI keino ansaita rahaa affiliatemarkkinoinnilla, muttei missään nimessä ainoa.

Mistä affiliatemarkkinoinnin tulot muodostuvat?

Ennen kuin mennään syvemmälle tässä aiheessa, haluan näyttää tämän vuoden osalta ne komissiot, jotka ovat tilittyneet minulle PayPaliin:

Mistä affiliatemarkkinoinnin tulot muodostuvat

Ja tässä vuosien 2016–2018 komissiot

Komissiorakenteet

Affiliatemarkkinoinnissa on useampi tapa tienata rahaa. Ne ovat:

  • komissio tai provisio myynnistä
  • liidit
  • näyttökerrat eli impressionit
  • klikkaukset.

Yritys, jonka tuotteita haluat suositella, päättää, millä tavalla hän palkitsee suosittelijat. Esimerkiksi minä suosittelen sellaisia yrityksiä, jotka maksavat kiinteän kertakorvauksen jokaisesta ostajasta sekä prosentuaalisen komission ostettavan tuotteen hinnasta.

Olen valinnut nämä, sillä näiden avulla on mahdollisuus päästä isoihinkin komissioihin.

Komissio tai provisio

Yritys voi määritellä, että jokaisesta uudesta asiakkaasta he maksavat suosittelijoille (tässä tapauksessa meille) joko kiinteän summan tai prosenttiosuuden myynnistä. Esimerkiksi jos prosenttiosuus on 25 % ja tuotteen hinta 100 euroa, jokainen uusi asiakas, jonka sinä tuot yritykselle, kasvattaa sinun komissiosi määrää 25 eurolla.

Jos tuot yritykselle 5 asiakasta joka kuukausi, olet tienannut 125 euroa. Tämä toimii hyvin niissä tilanteissa, joissa ostaja ei pysty lisäämään ostoskoriin enempää tuotteita kuin kyseisen suositeltavan tuotteen.

Prosentuaalinen komissio sitä vastoin toimii parhaiten, jos ohjaat ihmisiä yrityksen verkkokauppaan ja ostaja voi valita sieltä kerralla useamman tuotteen. Monet menestyneet affiliatemarkkinoijat tekevät niin, että he ohjaavat ihmisiä edullisiin tuotteisiin, koska luottavat siihen, että ostajat keräävät ostoskoriin enemmänkin tuotteita.

Lue myös tämä: Miten yritysblogi oikeasti tuottaa rahaa?

Tällöin heidän komissionsa nousee, mitä enemmän asiakas ostaa. Esimerkiksi Tradedoublerin kautta suositeltava Adlibris-kirjakauppa maksaa ensimmäisen uuden asiakkaan ostoksesta 10 %:n komission, ja mikäli sama asiakas ostaa toisen kerran sinun affiliatelinkkisi kautta, Adlibris maksaa 8 %:n komission.

Jos ostoskorin loppusumma ensimmäisellä kerralla on 50 euroa ja toisella kerralla 39 euroa, olet tienannut 8,12 euroa komissiota.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Suomessa vallitsee sanaton käytäntö, että suosittelemalla toisen yrittäjän tuotteita sinulle maksetaan jopa 50 %:n komissio maksavasta asiakkaasta. Mitä arvokkaampi tuote on kyseessä, sitä enemmän sinun on mahdollista tienata rahaa.

Itse henkilökohtaisesti en kuitenkaan pidä tätä hyvänä vaihtoehtona, sillä yrittäjä maksaa jäljellä olevasta 50 %:sta alvit ja yrityksen muut kulut. Lopputulos voi olla, ettei kassavirta kasva riittävästi, jolloin rahaa ei enää jää riittävästi muihin laskuihin.

Järkevämpää on, että ensimmäisellä kerralla komission määrä on pienempi, esimerkiksi 10 %,  ja nousee pikkuhiljaa, mitä pidempään yhteisyö jatkuu.

Liidit

Tyypillisesti liidi tarkoittaa potentiaalista asiakasta. Liidi voidaan määritellä siten, että henkilö liittyy yrityksen sähköpostilistalle tai tekee jonkin toisen ennalta sovitun toimenpiteen. Esimerkiksi yhteydenottopyyntö voidaan tulkita liidiksi.

Jälleen kerran yritys itse määrittelee, mikä on liidi ja mikä on liidin toimenpide, josta se maksaa suosittelijalle palkkion.

Liideistä saatava palkkio on yleensä pieni, 0,10 eurosta 0,50 euroon.

Liidien ohjaaminen yrityksen sähköpostilistalle voi olla hyvinkin tuottoisaa. Tyypillisesti Facebook-markkinoinnin kautta liidien hinta voi nousta jopa yli kahteen euroon.

Tärkeintä on kuitenkin se, että yritykselle ohjataan potentiaalisia asiakkaita eli oikeaa kohderyhmää.

Näyttökerrat eli impressionit

Sähköisten julkaisujen, kuten lehtien ansaintamalli on pääsääntöisesti näyttökerrat. Näyttökerta lasketaan siten, että jokaisesta 1000 näyttökerrasta maksetaan pieni summa, esimerkiksi 5 euroa.

Näyttökerraksi voidaan tulkita esimerkiksi blogin sivulataukset. Toisin sanoen, jos blogin sivulataukset kuukaudessa ovat 10 000 kertaa, silloin bloggaaja voi tienata 50 euroa kuukaudessa.

Näyttökerrat soveltuvat sellaisille sivustoille ja blogeille, joissa kävijöitä on paljon ja kävijät vierailevat useilla eri sivuilla tai postauksissa. Jos näyttökertoja kuukaudessa on 100 000, palkkio nousee jo 500 euroon kuukaudessa.

Tätä voidaan toteuttaa kahdella eri tavalla:

  • etsimällä affiliateverkostoista yrityksiä, jotka maksavat näyttökerroista
  • tai myymällä omaa mainostilaa yrityksille ja veloittamalla palkkio näyttökertojen mukaan.

Klikkaukset

Mainosbannerit ja Google Adsense perustuvat tyypillisesti klikkauksista maksettaviin palkkioihin. Toki Googlellakin voi valita näyttöperusteiset mainokset, mutta pidetään homma simppelinä ja puhutaan tässä kohtaa pelkistä klikkauksista.

Klikkaukset tarkoittavat, että blogissasi on mainos, jota lukija klikkaa ja sinä tienaat klikkauksesta rahaa. Klikkauksen hinta voi olla 0,05 eurosta (Google Adsense) aina 1,50 euroon tai jopa ylikin.

Jotta tienaat klikkauksilla, sinun täytyy valita tarkkaan paikka, jossa mainosbanneri sijaitsee blogissasi JA pyrkiä löytämään houkutteleva banneri, jotta sitä oikeasti klikattaisiin.

Toisin kuin luullaan, sinulla ei ole lupaa klikata banneria itse eikä sinulla ole lupaa kehottaa ihmisiä klikkaamaan banneria. Huijaamisesta jää aina kiinni, ja pahimmillaan se tarkoittaa, että sinut poistetaan affiliateohjelmasta eikä ansaittuja rahoja tilitetä.

Kevään 2019 lanseerauksessa minulla oli yli 30 aktiivista kumppania, jotka palkitsin lanseerauksen jälkeen tällä tavalla. Kävin katsomassa omasta affiliateohjelmastani, kuinka monta kertaa kumppaneiden affiliatelinkkejä oli klikattu ja maksoin linkin klikkauksista 0,50 euron palkkion. Palkkiot olivat n. 10 eurosta yli 300 euroon.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Milloin komissiot ja palkkiot tilitetään?

Nyt kun tiedät, mistä affiliatemarkkinoinnin tulot muodostuvat, seuraava olennainen kysymys on, milloin palkkiot tilitetään. Moni bloggaaja välttää affiliatemarkkinointia, koska ajattelee rahan tulevan tilille saman tien.

Mutta näin ei ole. Monilla yrityksillä palkkion maksaminen menee näin:

  • Ensin täytyy tienata summa x (esim. 50 euroa tai 100 euroa).
  • Sen jälkeen palkkio laitetaan maksuun.
  • Maksu voi kestää 30 päivästä jopa 90 päivään.

Esimerkiksi minulla on se tilanne, että lähes kaikki yritykset, joita suosittelen, maksavat komissioni 1,5 kuukauden kuluttua. Toisin sanoen heinäkuussa 2019 tienatut  komissiot tilittyvät yritykseni tilille vasta syyskuun puolenvälin jälkeen.

Toisaalta se voi olla alussa ärsyttävää mutta toisaalta se tuo myös helpotusta siihen, ettei tulorekisterin ja päivärahojen kanssa tarvitse tapella. Hyvin suurella todennäköisyydellä ensimmäinen komissio tulee 1–3 kuukauden kuluessa siitä, kun affiliatemarkkinointiin alkaa panostamaan ja jos komissiot tilittyvät samoin kuin minulla, raha löytää tiensä tilille 2,5–4,5 kuukauden kuluttua aloittamisesta.

Mistä löytää sopivia tuotteita?

Tärkeintä on aina muistaa, että affiliatemarkkinoinnissa raha tulee lukijoilta. Sinun täytyy löytää tuotteita, jotka auttavat ja palvelevat sinun lukijoitasi. Tuotteiden tulee liittyä kirjoittamaasi aiheeseen ja olla sinun oman arvomaailmasi mukaisia.

Aiheesta lisää: Blogin TOP 9 postausta affiliatemarkkinoinnista

Jos et suosittelisi tuotetta omalle äidillesi tai parhaalle ystävällesi, älä suosittele sitä lukijoillekaan.

Voit etsiä tuotteita suoraan Googlesta kirjoittamalla tuotteen nimi + affiliate tai +referral. Jos löydät sopivan tuotteen, mutta kyseisellä yrityksellä ei ole affiliateohjelmaa tai he eivät kuulu affiliateverkostoihin, voit ehdottaa heille seuraavaa:

  • Lisää tuotteen kuvan omaan blogiisi
  • Lisää kuvaan PrettyLink, joka rekisteröi kaikki klikkaukset
  • Yritys maksaa sinulle 0,50 euroa jokaisesta kuukauden aikana tulleesta klikkauksesta.

Esimerkki:

Joku lukijoistani haluaa suositella tätä affiliatemarkkinoinnin työkirjasarjaa. Hän pyytää minulta luvan alla olevan kuvan kopioimiseen ja liittämiseen omaan blogiinsa. Luvan myöntämisen jälkeen hän lataa kuvan omalle koneelleen.

Mistä affiliatemarkkinoinnin tulot muodostuva

Tämän jälkeen hän menee omaan blogiinsa ja lisää tuotteen suoran linkin Pretty Linkiin. Huomioi, että kyseinen henkilö ei tarvitse erikseen affiliatelinkkiä, vaan se korvataan tässä esimerkiksi Pretty Linkillä.

Pretty Links on maksuton lisäosa, jonka voi ladata WordPressiin. Itse käytän Pretty Linkiä viikoittain. Jos sinulla on jokin toinen blogialusta, Pretty Linkin voi korvata esimerkiksi Bitly-linkillä.

Pretty Links -lisäosassa lisätään ensin uusi Pretty Linkki. ”Affi-työkirjasarja” on linkin otsikko, jonka vain sinä näet. Tämä helpottaa sinua tunnistamaan jatkossa eri linkit toisistaan.

”Target URL” -kohtaan tulee kohdelinkki, eli se, mihin lukija ohjautuu, kun hän klikkaa linkkiä.

”Pretty Link” -kohtaan tulee linkkipääte, josta lopulta muodostuu ns. affilinkki. Ennen kuin linkki on valmis, täytyy vielä käydä ”Advanced”-kohdassa tarkistamassa kaksi asiaa.

Tarkista ja lisää täpät ”No Follow-” sekä ”Tracking” -kohtiin. Lopuksi päivitä linkki. ”No Follow” tarkoittaa sitä, että Google ei ota linkkiä huomioon minun blogini PageRankissa. ”Tracking” puolestaan sitä, että ohjelma laskee linkkien klikkaukset.

Mistä affiliatemarkkinoinnin tulot muodostuvat

Kun linkki on valmis, se kopioidaan ”Copy to Clipboard” -toiminnon avulla.

Sen jälkeen linkki lisätään kuvaan. Kuvaa tulee ensin klikata hiirellä, jotta saadaan ”Muokkaa”-toiminto näkyviin.

Mistä affiliatemarkkinoinnin tulot muodostuvat

Linkki lisätään ”Linkin kohde” -kohtaan (siitä tulee valita Muu URL). ”Edistyneet asetukset” -kohdasta kannattaa vielä lisätä täppä ”Avaa linkki uuteen välilehteen”, jotta bloggaajan oman blogin välitön poistuminen prosenteissa luku ei nouse turhaan. Sitten kuva päivitetään.

Kun postaus julkaistaan ja kun kuvaa klikataan, klikkauskerrat rekisteröityvät Pretty Linkin tilastoihin. Tässä kohtaa kannattaa huomioida, että palkkion suuruus määräytyy pienemmän luvun mukaan. Kuten alla olevasta kuvasta näkyy, 2 tarkoittaa, että linkkiä on klikattu kaksi kertaa ja ykkönen, että yksi henkilö on klikannut sitä. Kun palkkio maksetaan uniikeista klikkauksista (1), väärinkäytöksille ei ole mahdollisuutta.

Mistä affiliatemarkkinoinnin tulot muodostuvat

Jotta palkkio voidaan maksaa, itse henkilökohtaisesti pyytäisin nähdä tilastot. Jokaisen kuukauden jälkeen tilastot kannattaa nollata, jotta ne eivät vääristy. Toinen vaihtoehto on poistaa linkki ja tehdä uusi. Sitten vain päivitetään linkki kuvaan yllä olevan ohjeen mukaisesti.

Automatisoitua tuloa ”subscription”-tyylisillä tuotteilla

Postauksen lopuksi haluan vielä kertoa yhdestä mahdollisuudesta tienata rahaa affiliatemarkkinoinnilla. Nämä tuotteet ovat ns. ”Subscription”-tuotteita, eli tuotteita, joita ihmiset ostavat joka kuukausi. Esimerkiksi Suomessa voidaan ostaa pölynimurin pölypusseja, mustetta, webhotelleja ja lehtiä tällä tavalla.

Tämä konsepti on bloggaajalle erinomainen siksi, että joka kuukausi, kun uusia asiakkaita liittyy kuukausitilaajaksi, bloggaajan komissio nousee.

Esimerkki

Bloggaaja suosittelee aikakauslehtiä. Yhden lehden suosittelupalkkio on viisi euroa kuussa. Ensimmäisen kuukauden aikana bloggaaja saa seitsemän asiakasta, jolloin komission määrä on 30 euroa kuussa.

Toisen kuukauden aikana hänen kauttaan liittyy 11 uutta tilaajaa, jolloin tilaajamäärä on 18 ja komission määrä nousee 90 euroon kuukaudessa.

Kolmantena kuukautena hänen kauttaan liittyy 23 uutta tilaajaa, jolloin tilaajamäärä on jo 41 ja komission suuruus 205 euroa.

Näin! Nyt tiedät, mistä affiliatemarkkinoinnin tulot muodostuvat ja voit lähteä miettimään, mikä on sinulle paras keino hyödyntää affiliatemarkkinointia.

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Yhteistyössä Täysii ja Andy Hopi

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 1 324 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua

Hae Googlesta

Scroll To Top