Bloggaajan uupumus on vaiettu salaisuus, joka tarvitsee enemmän tiedostamista. Uupumus nähdään asiana, jota pitää peitellä ja jopa vähätellä. Bloggaaja saattaa tuntea olonsa riittämättömäksi ja huonoksi, jos hän huomaa olevansa uupunut. miltä bloggaajan uupumus tuntuu

Yhä useampi bloggaaja väsyy, turhautuu ja uupuu jossain vaihessa bloggaamista. Alussa merkkejä voi olla vaikeaa huomata. Voi myös olla, että merkkejä ei haluta huomioida.

Bloggaaja saattaa miettiä asioita kuten:

  • Miten lukijat reagoivat, jos sanon olevani uupunut?
  • Kuinka moni lukija lopettaa seuraamisen, jos saa tietää uupumuksesta?
  • Saanko enemmän negatiivista palautetta, jos kerron olevani uupunut?

Bloggaaminen on helppoa, kun sinulla on

  • selkeä rutiini
  • kristallinkirkas fokus sekä
  • realistinen, saavutettava tavoite.

Mutta jos nämä asiat puuttuvat, bloggaaminen käy työlääksi, vaikeaksi ja raskaaksi. Lopputuloksena voi olla uupumus.

Miltä bloggaajan uupumus tuntuu?

Tässä postauksessa haluan tuoda esille niitä merkkejä, jotka ennen pitkää johtavat uupumukseen. Merkit voivat vaihdella jokaisen kohdalla ja tärkeintä onkin oppia tuntemaan itsensä.

Kun tunnet itsesi, tiedät, milloin lähestyt uupumuksen rajaa, jolloin pystyt helpommin pysäyttämään sen. Parasta tietenkin on, jos pystyt ennakoimaan ja pitämään itsestäsi huolta, jotta uupumuksen ensimerkkejä ei edes ilmaannu. Näitä asioita käyn lisää postauksen lopussa.

Haastavinta tässä on se, että bloggaajana et välttämättä itse tunnista oireita, jos et vielä tunne itseäsi riittävän hyvin.

Siksi tätä postausta on hyvä jakaa myös bloggaajien läheisille, jotta he voivat ”katsoa bloggaajan perään” ja kertoa, milloin on hyvä aika höllätä tahtia.

Oma uupumukseni

Uuvuin kaksi kertaa ollessani pankissa töissä. Toisella kerralla päätin, että kolmatta kertaa ei tule. Siksi lähdin sieltä elokussaa 2014 ja aloin rakentaa omaa uraa ja unelmaani bloggaamisen kautta. Valitettavasti ensimmäinen vuosi yrittäjänä oli yllättävän rankka. Sen johdosta uuvuin loppuvuodesta 2016.

Nämä uupumukset erosivat toisistaan yllättävän paljon. Syksyllä 2016 pidin kiinni ajatuksesta, että jos minulle tulee univaikeuksia, olen uupunut ja tarvitsen lepoa. Sitä ennen ei ole mitään hätää. ”Teen vielä tämän ja sitten pidän taukoa.” ”Voisin rakentaa vielä tämän myyntitunnelin ja sitten lomailen.” ”Ehkä kirjoitan vielä nämä postaukset ja sitten…

Kroppa oli eri mieltä. Se pakotti lepäämään vaikka en tuntenutkaan oloani uupuneeksi. Yksi yö tarkkailussa sairaalassa avasi silmät. Jälleen kerran arvokas opetus, miten tärkeää on pitää sekä omasta kehosta, että mielestä huolta.

Alle olen listannut ne merkit, jotka omalla kohdallani olivat näkyvillä mutta joita en halunnut uskoa.

1. Aivot käyvät ylikierroksilla

Kun aivot käyvät ylikierroksilla, päässä pörrää miljoona erilaista ajatusta. Välttämättä ajatuksista ei saa otetta. Kuitenkin tiedät ja tunnet, miten aivot täyttyvät, tuntuvat raskailta ja ajatuksen juoksu hidastuu.

Yleisimmin tämä voi ilmetä siten, että puhuessasi yhdestä aiheesta, hypit epäolennaisesti aiheesta toiseen. Kuuntelijalla on vaikeaa seurata juonta, kun ensin kerrot koirasi trimmauksesta ja hetken päästä istutkin itse trimmattavana (kampaajalla tosin).

Kun illalla menet nukkumaan, asiat jäävät pyörimään päähän etkä malta päästää niistä irti. Tässä hetkessä on parasta, että pidät sänkysi vierellä kynää ja vihkoa ja kirjaat kaikki (KAIKKI) ajatukset vihkoon. Tällä tavalla saat ne mielestäsi pois kuormittamasta ja voit aina palata niihin uudelleen ja uudelleen.

2. Et tiedä mitä tekisit

Sinulla on sata loistavaa ideaa mistä kirjoitat mutta et osaa päättää minkä kirjoitat ensimmäisenä. Jahkaat ja tuskailet. Kerrot kaverille viisi postausideaa. Hän valitsee sieltä yhden mutta valinnan jälkeen sanot: ”Niin mutta jos kirjoitan tästä ensin, niin…”

Kykenemätön tarttumaan aiheeseen tai ylipäätään tietokoneeseen on itsellä suurin hälytysmerkki. Hypin asiasta toiseen, tietokoneen näytöllä on 28 avoinna olevaa välilehteä + että puhelimen merkkiäänet on jokaisen somekanavan kohdalla päällä. Tekeminen häiriintyy helposti etkä saa enää tekemisestä kiinni.

Lue lisää: Kuulutko siihen 98 % joukkoon, joka…

3. Painajaiset

Omalla kohdallani painajaiset tarkoittivat oikeita painajaisia. Minua jahdattiin, minut murhattiin ja minut tapettiin väkivalloin. Jos heräät hiestä märkänä keskellä yötä, missä sinulle tehdään jotain, on aika höllentää tahtia ja levätä.

Tuskin haluat pahentaa oloasi sillä, että et uskalla nukkua painajaisten takia…

4. Asiat jäävät kesken

Tämä voi olla joillekin ominaista mutta jos olet aina ennen saanut asiat tehtyä ja nyt ne jäävät puolitiehen, on aika tarkastella omaa jaksamista tarkemmin.

Listaa itsellesi ylös ne asiat, jotka tällä hetkellä ovat kesken. Priorisoi ne ja tee 1 – 3 tehtävää joka päivä loppuun. Jo yhdenkin tehtävän loppuunsaattaminen tuo onnistumisen tunteen.

5. Kirjoittajan blokki – Tyhjän ruudun syndrooma

Yksi uupumuksen merkeistä voi olla se, että tekstiä ei synny. Istut tyhjän blogipostauksen äärellä tunnista toiseen mutta et tiedä mistä kirjoittaisit. Mitä pidempään tämä vaihe kestää sitä ahtaammaksi ja uupuneemmaksi olotila käy.

Pahimmillaan bloggaaja menee paniikkiin ja julkaisee mitä tahansa mieleen juolahtaa.

Jotta estät tämän, pyri pitämään blogipostausidea reserviä. Postaus aihioita, jotka voit ottaa käyttöön, kun uusia ideoita ei synny. Parasta on, jos jokaisen idean alle kirjoitat muutamalla ranskalaisella viivalla, mitä ajattelit, kun idean kirjoitit. Silloin ideaa on helpompi lähteä työstämään jälkikäteen.

Miten estää uupumus?

Uupumus on salakavala. Kuten jo alussa mainitsin, emme välttämättä itse huomaa, milloin uupumus on tuloillaan ja milloin se kuormittaa kehoa.

Olen listannut muutamia keinoja, joiden avulla uupumusta voi välttää, varsinkin jos olet bloggaaja.

1. Vältä vertailua

Olet takuuvarmasti käynyt katsomassa muiden blogeja, ihastellut heidän sisältöään, blogin ulkoasua ja miettinyt ”En koskaan pysty samaan kuin he.

Älä koskaan vertaa itseäsi niihin bloggaajiin, jotka ovat bloganneet pidempään kuin sinä. Itse asiassa älä vertaa itseäsi keneenkään. Yksikään blogi ei ole samanlainen, lukijakunta ei ole täysin identtistä, joten puolueetonta vertailua ei edes voi tehdä.

Kun tiedät tarkan fokuksen omaan bloggaamiseen, asetat realistisia tavoitteita ja tunnet oman lukijakuntasi, ei ole merkitystä, mitä muut bloggaajat tekevät.

Keskity omaan tekemiseen ja anna omille lukijoillesi syy palata takaisin kerta toisensa jälkeen.

Lue lisää: Huijarisyndrooma – 20 vinkkiä, miten pääset siitä eroon

2. Opettele sanomaan ei

Sinun ei tarvitse ottaa jokaista sponsoroitua postausta tai bloggaaja tapaamista vastaan. Sinulla on lupa sanoa ei. Itse asiassa rajojen vetäminen omaan bloggaamiseen, tuo sinulle yhä enemmän niitä lukijoita ja yhteistyökumppaneita, joiden kanssa haluat tehdä töitä.

Määrittele, missä menee rajasi. Kerro yhteistyökumppaneille, että nyt kalenterisi on täynnä mutta kuukauden kuluttua voit palata asiaan uudelleen. Okei, joissakin tilanteissa tilaisuus saattaa mennä toiselle bloggaajalle.

Mutta yrityksenkin kannalta on tärkeää, että pystyt tuottamaan laadukasta sisältöä. Se onnistuu vain, kun olet virkeä, hallitset oman aikasi, johdat itseäsi menestyksekkäästi ja keskityt siihen, mitä teet.

3. Tee postaussuunnitelma

Postaussuunnitelman tekeminen on ihan must. Voit hahmotella siihen postaukset viikoksi tai kuukaudeksi eteenpäin – riippuen kuinka monta postausta julkaiset viikossa. Älä tee postaussuunnitelmaa liian pitkälle. Se voi kääntyä itseäsi vastaan, kun huomaat, miten paljon työtä oikeasti onkaan.

Hyvä postaussuunnitelma sisältää vähintään nämä elementit:

  • julkaisupäivä
  • otsikon / aiheen / kategorian
  • muutamalla sanalla sisällöstä tai yksityiskohdasta, jonka ympärille postaus rakennetaan
  • kohdeyleisön eli unelma-lukijasi

4. Etsi ympärillesi samanhenkisiä ihmisiä kuin sinäkin

Samanhenkisten ihmisten eli heimon löytäminen on äärimmäisen tärkeää. Tämä heimo auttaa, sparraa, tukee, inspiroi ja motivoi sinua, kun tarvitset.

5. Syö oikein

On turha kiistellä siitä, miten suuri vaikutus ravinnolla on omaan hyvinvointiin. ADHD ja ADD lasten äitinä tiedän, että kaksikin perättäistä päivää karkkia mässyttäneet lapset ovat extra-super-hyper aktiivisia verrattuna siihen, että he söisivät karkkia vain kerran viikossa.

Sokerihumala on todellinen asia, joka tuhoaa aivot.

Enkä edes halua alkaa puhumaan eineksistä.

6. Anna aivoille(kin) lepoa

Mikään ei rentouta niin hyvin kiun 15 minuutin meditaatio. Jos olet kiireinen, 15 minuutin rentoutus / meditaatio on ihan must.

Kiire ei ole todellista vaan ajatustesi tuote. Ajatusten, jotka lopulta vievät sinut uupumuksen partaalle. 15 minuuttia päivässä silmät suljettuna, hiljaisuudessa, ilman yhtäkään ajatusta. Se auttaa sinua näkemään kaiken kirkkaammin ja tietämään, mitä sinun tulee tehdä, jotta saavutat asettamasi tavoitteet.

7. Liiku joka päivä

Minä myönnän, että en toteuta tätä niin systemaattisesti kuin pitäsi. Mutta liikun silti 3 – 4 kertaa viikossa (melkein joka viikko 😀 ). Yleensä lähden kävelylenkille ystäväni kanssa, jolla on neljä koiraa. Tunti kuluu nopeasti kun hurpatellaan niitä näitä tai suunnitellaan tulevia lomia.

Jos huomasit, että olet uupumuksen partaalla…

Jos huomasit, että jotkin näistä listaamistani asioista ovat kohdallasi totta tai tuttuja, ei hätää. Postauksen lopuksi annan vielä 4 vinkkiä, mitä voit tehdä juuri nyt, jotta selätät uupumuksen ennen kuin se menee liian pitkälle.

1. Hyväksy tilanne sellaisena kuin se on

Muutos ei koskaan lähde käyntiin, ennen kuin hyväksyt tilanteen sellaisena kuin se tällä hetkellä on. ”Okei, olen uupumuksen partaalla. Hyväksyn sen.” Todellisuuden kieltäminen ja ”en ole vielä uupunut, pystyn hyvin tekemään pari viikkoa vielä hommia” tarkoittaa, että kaivat itsellesi yhä syvempää kuoppaa.

Mitä syvempi kuoppa, sitä enemmän aikaa se vaatii, että pääset sieltä ylös. Rakastan Robert Kiyosakin lausahdusta:

2. Pidä taukoa

Tiedän, että tämä tuntuu todella pahalta. Kun olet luvannut julkaista uusia postauksia joka päivä. Tai neljä kertaa viikossa. Silti ilman taukoa ja lepoa et selviydy uupumuksesta.

Kerro lukijoillesi, että olet väsynyt ja pidät hieman taukoa. Kerro heille myös, että etsit 10 parasta postausta, jotka jaat someen kaksi kertaa viikossa. Tällä tavalla pysyt lukijoiden mielessä, näytät että olet inhimillinen ja sitoutat lukijat sinuun ja blogiisi yhä tiiviimmin.

Pyydä vaikka kaveria jakamaan postaukset someen kaksi kertaa viikossa. Tällä tavalla voit pitää lomaa jopa 5 viikkoa.

3. Pyydä apua

Kenenkään ei tarvitse selviytyä huonoista ajoista yksin. Varsinkin, jos on uupumuksen partaalla. Siksi on tärkeää pyytää apua ja antaa muiden auttaa.

Avun pyytäminen ei tee sinusta heikkoa vaan päinvastoin. Näytät maailmalle, että olet vahva, koska tiedät, että tarvitset apua.

4. Tee niitä asioita, jotka tuovat sinulle iloa

Kun parantelin itseäni uupumuksesta, asetin itselleni tavoitteen, että teen joka päivän jotain pientä, joka saa minut hyvälle tuulelle. Listasin näitä asioita ylös ja toteutin niistä yhden joka päivä.

Ensimmäinen asia oli, että istun sohvalla 15 minuuttia kahvikuppi kädessä, silmät suljettuna ja vain nautin hiljaisuudesta ja kahvista. Olen itselleni läsnä. Siitä lähdettin liikkeelle. Iloa tuottavat asiat ovat aina pieniä. Muille niillä ei välttämättä ole mitään merkitystä. Mutta sinulle, juuri sillä hetkellä, ne ovat koko maailma.

Millaisia vinkkejä sinä antaisit niille bloggaajille, jotka ehkä tällä hetkellä kamppailevat uupumuksen kanssa?