Miksi bloggaaja ei kelpaa bloggaajalle lukijaksi?

Bloggaajat tuskailevat vähäisten lukijamäärien kanssa. Hassua. On nimittäin yksi lukijaryhmä, jonka lähes kaikki bloggaajat ovat unohtaneet.

Tämä kohderyhmä on Suomessakin niin suuri, että lukijoita kyllä piisaa. Ihan riittävästi jokaiselle. Ja jos nyt alat sanomaan, että lukijat on kiireisiä, eivätkä ehdi lukea blogeja niin laitappa suu suppuun. Tämä nimittäin ei ole totta.

*sivujuonne*

Kävin erittäin mielenkiintoisen keskustelun erään oppilaani kanssa jokin aika sitten. Puhuimme siitä, miten lukijat saisi pysymään blogissa pidempään ja lukemaan useamman postauksen kerralla. Kuuntelin huvittuneena, kun hän sanoi:

”Sinun blogiin jää aina jumiin. Kun tuun sun blogiin, mulla on aina monta välilehteä auki sun postauksia ja niitä mä sit koluan yksi kerrallaan läpi…”

Naurahdin. Hän jatkoi:

”Sitten mä luin yhtä sun postausta, katsoin avoinna olevia välilehtiä ja tajusin, että mähän oon jääny koukkuun sun blogiin just samalla tavalla, miten sä siinä postauksessa opetit. Mä ajattelin, että hitto tää nainen on hyvä!”

En voinut pidätellä nauruani. Niinpä. Lukijan saaminen ja pitäminen blogissa ei ole vaikeaa. Se on itse asiassa törkeän helppoa.

*palataan alkuperäiseen aiheeseen*

Kerrohan, kuinka monta ”Näin saat lisää lukijoita” postausta olet lukenut? Tiesitkö, että olet osa sitä kohderyhmää, josta postauksen alussa puhuin?

Kadotettu ja unohdettu kohderyhmä on nimittäin bloggaajat. Suomesta löytyy kymmeniä tuhansia bloggaajia.

Mutta ei. Bloggaajat eivät ”kelpaa” lukijoiksi. Lukijoiksi halutaan VAIN OIKEITA LUKIJOITA.

Minun on nyt pakko pudottaa sinut pilvilinnoista alas. Nimittäin se, että unohdat muut bloggaajat lukijakunnastasi on silkkaa tyhmyyttä.

Katsoppas, mitä Yhdysvalloissa tehdään:

Voisin jatkaa tätä listaa loputtomiin. Nämä blogit on valittu 100 % randomilla otannalla Pinterestistä. Huomaatko jotain yhtäläisyyttä? Jokaisessa blogissa (kuten varmasti 99 % jenkkiläisistä blogeista), blogeista löytyy yksi kategoria, joka on omistettu VAIN bloggaajille.

KYLLÄ!

Bloggaajat auttavat toisia bloggaajia kehittymään. Voitko kuvitella?!?!? Siellä ei siis ole ajatuksena ”Maksan 100 € ettei naapuri saa 50 €” vaan ”Minä haluan 50 €, jos sinäkin saat 50 €

Bloggaaja on bloggaajalle susi

Olin aikoinani mukana useissa Facebookin  bloggaajaryhmissä. Olin kuullut, että niihin kannattaa liittyä ja niissä kannattaa jakaa omia postauksia. Näinhän minäkin tein. Mutta sitten huomasin, että vaikka jaoin kuinka monta kertaa tahansa postauksiani näihin ryhmiin, ne eivät kiinnostaneet ketään.

Ennen kuin sanot, että syy lukijoiden vähyyteen oli sisällössä, torppaan sinut. Nimittäin, kun lähdin pois näistä ryhmistä ja aloin jakamaan postauksia ihan muualla, lukijamäärä alkoi kasvaa. Ja kasvaa. Ja kasvaa.

Olin hämilläni.

Miksi bloggaaja ei kelpaa bloggaajalle lukijaksi?

Ajatellaanpa hetki tätä.

Kirjoitat postauksen villasukkien kutomisesta. Missä jaat postausta? Todennäköisesti ainakin Facebookin Bloggaajat ryhmissä. Kiinnostaako aihe muita bloggaajia? No uskon, että ainakin käsityöbloggaajia se kiinnostaa ja jos joukossa on muita kutojia, postaus kiinnostaa myös heitä.

Mitä ajattelee lukija, joka on myös bloggaaja? Ajatteleeko hän

a) olipa kiva postaus, jaanpa tämän omalla FB sivulla

b) olipa kiva postaus, mutta en halua jakaa tätä postausta, jotta MINUN lukijat eivät mene TUON bloggaajan blogin lukijoiksi

Mitä luulet? Kerro oma mielipiteesi kommenteissa.

Ole ystävällinen ja sinulle ollaan ystävällisiä

Olen vahvasti sitä mieltä, että olemalla ystävällinen muita kohtaan, itsekin saa ystävällisyyttä osakseen. Itse henkilökohtaisesti en kehtaa olla ”epäystävällinen”, jos joku on ensin tehnyt jotain hyväsydämmistä minulle.

Jos joku on jakanut minun postausta omassa somekanavassa ja tagannut minut siihen, jaan mielelläni myös hänen postauksia omassa kanavassa. Keksin aina jonkin aasinsillan, että saan ”ujutettua” postauksen omaan genreen.

Sitä paitsi lukijatkin tykkää, kun tuot heille näytille muitakin blogeja kuin omasi. Oman sisällön jatkuva jakaminen alkaa ennen pitkää puuduttaa seuraajia. Tiedän, että se ei tunnu kivalta lukea (mutta ei tuntunut minustakaan huomata).

Monipuolinen blogitarjonta alkaa nostamaan sinua henkilöksi, joka auttaa ja välittää sekä lukijoistaan, että kollegoistaan.

Muiden postausten jakaminen on uusi musta

Minulla on Facebook-ryhmä, johon jokainen bloggaaja on tervetullut. Ryhmän yhtenä sääntönä on, että kerran viikossa voit jakaa oman postauksen aloitettuun ketjuun. Mutta sillä edellytyksellä, että otat ketjusta kaksi muuta postausta ja jaat niitä omissa somekanavissa.

Reilua eikö totta?

Mieti hetki mitä tapahtuu sinun lukijamäärälle, jos viisi muuta bloggaajaa jakaa sinun postauksesi omalla Facebook-sivullaan. Jos näiden bloggaajien julkaisut leviävät 2000 silmäparin eteen, sinulla on mahdollisuus päästä 10 000 uuden potentiaalisen lukijan silmien eteen.

Kaikki ei tietenkään tule sinulle lukijaksi, mutta varmasti sieltä löytyy ihmisiä, jotka ainakin käyvät tutustumassa sinuun. Sen jälkeen sinun tehtävänä on hurmata heidät ja vakuuttaa heidät jäämään blogisi lukijoiksi.

Itsekkyys ei tuo lukijoita

Joukosta löytyy aina itsekkäitä ihmisiä. Myös bloggaajia. Mutta itsekkyys ei kanna pitkälle. Jossain vaiheessa muut bloggaajat ja lukijat kyllästyvät itsekkyyteen.

Itse uskon koko ajan positiivisuuteen ja siihen että rakennetaan molemmille win-win tilanne. Tuotan paljon lisäarvoa sisältävää sisältöä lukijoilleni ja seuraajilleni. He kiittävät minua suosittelemalla minua muille, jakamalla sisältöäni ja ostamalla kurssejani. Sitten tarjoan opiskelijoille mahdollisuuden suositella kursseja muille ja näin ollen kasvattaa sitä bloggaaja kuntaa, jota voin auttaa.

Kurssien avulla voin jälleen kiittää opiskelijoitani antamalla heille parhaita mahdollisia oppeja ja vinkkejä, joiden avulla he saavat todellisia tuloksia. Otetaan vaikka esimerkki syksyn 2018 opiskelijaryhmästä:

bloggaajasta ammattilaiseksi verkkovalmennus

bloggaajasta ammattilaiseksi verkkovalmennus

bloggaajasta ammattilaiseksi verkkovalmennus

bloggaajasta ammattilaiseksi verkkovalmennus

Positiivinen oravanpyörä, joka hyödyttää ihan jokaista osapuolta. Reilua, eikö totta?

Kerro minulle, miksi sinä jaat tai et jaa muiden bloggaajien sisältöjä? Kerro myös mitä blogosfäärissä pitäisi tapahtua, jotta tilanne muuttuisi?

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 1 302 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua

Hae Googlesta