Mikä on Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ ja mitä hyötyä siitä on sinulle?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Mikä on Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ ja mitä hyötyä siitä on sinulle? Puhun blogissani paljon siitä, että postauksien tulisi hyödyttää lukijaa jollain tavalla. Halusin kirjoittaa tämän postauksen, jotta pääset näkemään, mitä hyötyä opettamastani bloggaamisen menetelmästä sinulle on ja miten sinä voit käyttää opettamaani menetelmää.

Tämä postaus kannattaa lukea, jos olet

  • yrittäjä tai digiyrittäjä
  • miettinyt yrityksen perustamista
  • kiinnostunut rakentamaan timanttista brändiä sisältömarkkinoinnin avulla
  • kiinnostunut rakentamaan blogista markkinointi- ja /tai myyntikanavan
  • kiinnostunut saamaan aktiivista, passiivista, automatisoitua tai semi-automatisoitua tuloa blogin kautta
  • kiinnostunut kehittämään itseäsi
  • kiinnostunut bloggaamisen aloittamisesta

Blogging is the new black.

Monet ovat sitä mieltä, että bloggaaminen on kuollut ja kuopattu. Ihmiset pyrkivät perustelemaan tätä väitettä sillä, että lukijat ovat liian kiireisiä pysähtyäkseen lukemaan tekstejä. Videot, nopeat somepäivitykset ja livet ovat tätä päivää.

Uskallan väittää ettei tämä ole koko totuus:

(HUOM! Yksi etsityimmistä tiedoista blogistani ovat blogini uniikit kävijät, joten tässäpä virallisia tilastoja)

Tammikuu 2018 yksilölliset kävijät

Mikä on Bloggaajasta Ammattilaiseksi™

Helmikuu 2018 yksilölliset kävijät

Mikä on Bloggaajasta Ammattilaiseksi™

Maaliskuu 2018 yksilölliset kävijät

Mikä on Bloggaajasta Ammattilaiseksi™

Huhtikuu 2018 yksilölliset kävijät

Mikä on Bloggaajasta Ammattilaiseksi™

Toukokuu 2018 yksilölliset kävijät

Mikä on Bloggaajasta Ammattilaiseksi™

29.5. – 26.10. 2018 yksilölliset kävijät

Mikä on Bloggaajasta Ammattilaiseksi™

Tuloksia ei voida laskea yhteen ja jakaa 10 kuukaudella. Viimeisimmässä kuvassa on kaksi sivustoani, joista tämä, jota luet dominoi kävijäliikenteellä. Myös jonkin verran botteja sivustollani liikkuu.

Tilastojen valossa arvioin, että noin 74 % kävijöstä on oikeita lukijoita, muut ovat botteja sekä toisen sivuston kävijöitä. Tämän valossa rohkenen sanoa, että blogissani on vieraillut tämän vuoden puolella n. 252 000 yksilöllistä kävijää.

Sivulatauksia on keskimäärin 3,5 per kävijä, jolloin sivulatauksia on tämän vuoden puolella ollut n. 883 000.


Mikä saa ihmiset tulemaan blogiini?

Auttaminen. Minun intohimonani on auttaa sinua ottamaan kaiken mahdollisen hyödyn irti blogistasi, olitpa sitten ”tavallinen” bloggaaja tai yrittäjä. Siksi opetan ja valmennan ihmisille, että blogi on ensisijaisesti väylä auttaa.

Yrittäjälle tämä on varmasti helpompaa kuin tavalliselle bloggaajalle. Mutta myös tavallisten bloggaajien on mahdollista kääntää oman blogin sisältö auttamiseen.

Mikä on Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ ja miten siitä on sinulle hyötyä?

Ennen kaikkea bloggaaja joutuu tekemään suuren ajatusmallin muutoksen. Ennen vanhaan blogia on pidetty aina päiväkirjamaisena omien ajatusten esiintuomisena, tänä päivänä tilanne on toinen.

Bloggaajan on ”unohdettava” oma itsensä ja rakennettava blogi lukijaa varten. Lukija haluaa WIIFM. Eli What's In It For Me.

Onko (ammatti-/yritys-)bloggaaminen Sinua varten?

Tähän väliin haluan sanoa, että jokaisen ei tarvitse olla ammattibloggaaja. Voit edelleen hyödyntää blogia omien ajatusten esiintuomista varten tai dokumentoidaksesi arkea ja elämää. Sinun ei myöskään tarvitse tuoda itseäsi esiin ja päätyä lehtiin, radioon tai televisioon. Se on mahdollista muttei pakollista.

Monilla ammattibloggaajilla voi olla kaksi eri blogia:

  1. on väylä hankkia tuloja
  2. on väylä purkaa ajatuksia (ja tyypillisesti sillisalaattimainen blogi)

Jos haluat rakentaa bloggaamisesta itsellesi ammatin, sinun on tehtävä valintoja. Osa valinnoista voi olla kipeitäkin…

  1. Oletko ammattibloggaaja yksityishenkilönä vai yrittäjänä?
  2. Oletko varautunut taloudellisesti haastavampaan aikaan ennen kuin ensimmäinen tulovirta on rakennettu?
  3. Oletko valmis luopumaan muista tehtävistä / arkiaskareista / harrastuksista / TV-ohjelmista, jotta sinulla on aikaa kehittää blogiasi ja itseäsi?
  4. Oletko valmis menemään ulos omalta mukavuusalueelta? Jopa päivittäin?
  5. Oletko valmis käyttämään rahaa itsesi ja blogisi kehittämiseen?
  6. Oletko valmis käyttämään jopa 3 – 5 vuotta aikaa itsesi läpilyömiseen?
  7. Oletko valmis rakentamaan itsellesi timanttisen brändin, joka huomataan?

Mitä useampaan kysymykseen vastaat ”en”, sitä todennäköisempää on, ettei sinusta tule ammattibloggaajaa. Mutta mitä useampaan vastaat ”kyllä”… 😉

Pelkkä intohimo bloggaamiseen ja ihmisten auttamiseen ei kuitenkaan riitä tekemään sinusta ammattibloggaajaa.

Tutustu Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksen osallistujien blogeihin klikkaamalla tästä.

Miten aloittaa valmistautuminen itsensä kehittämiseen?

Ammattibloggaajaksi ei tulla sattumalta. Homma ei mene niin, että sinut ”sattumalta huomataan tai löydetään” ja sen jälkeen alat saamaan haastattelupyyntöjä, kaupallisia yhteistöitä, ihmiset ostavat kurssejasi ja e-kirjojasi ja sitten sinä vasta alat kehittämään itseäsi ja blogiasi.

Ensin on tehtävä työ. Ja siinä se riski piileekin. Ihan kuten missä tahansa tässä elämässä. Teemme päätöksiä vaikkemme tiedä, mitä siitä seuraa (noh, toisinaan tiedämme, mutta ei mennä siihen nyt 😉 ).

Emme voi koskaan tietää onnistummeko tulemaan ammattibloggaajiksi.Emme voi koskaan tietää, saammeko koskaan asiakkaita. Kuten emme voi koskaan tietää, onnistummeko saamaan lottovoittoa.

En minäkään tiedä, onnistuuko seuraava kurssilanseeraus tai kumppanuusyhteistyö. Mutta sen tiedän, että jos en koskaan yritä, en voi koskaan onnistua. Siksi itse olen päättänyt käyttää rahaa niihin asioihin, joihin pystyn itse vaikuttamaan. Omaan kehittymiseen.

Olen aikoinani tehnyt päätöksen, että onnistun. Olen myös päättänyt tehdä kaikkeni sen eteen, että onnistun. Olen tehnyt paljon virheitä mutta olen oppinut niistä. Olen onnistunut vain sillä, että olen jatkuvasti kehittänyt ja kouluttanut itseäni. Olen seurannut tilastoja, suunnitellut, strategioinut ja tehnyt päätöksiä niiden perusteella.

En ole tehnyt päätöksiä ”mutu-tuntumalla” tai ilman riittävää tietoa päätöksenteon tueksi. Otan kaikesta mahdollisesta selvää etukäteen, luen asiat kolmeen kertaan, kysyn, varmistan ja testaan kaiken. Ja siinä on se salaisuus.

”Menestyksellä ei ole mitään tekemistä onnen kanssa. Ja se on hyvä asia.”

Töitä on saanut tehdä. Ja koska tiedän, miten paljon töitä tämä koko homma vaatii, haluan varmistaa, ettei kukaan joudu tekemään turhaa työtä. Ja siksi kirjoitan tätä blogia. Ja viikkokirjettä. Ja perustin Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ yhteisön ja rakensin verkkovalmennuksen.

Googlesta etsimääni ilmaista tietoa, ilmaisia liittymislahjoja, oppaita ja työkirjoja sekä maksullisten kurssien materiaalia, vuodesta 2014 alkaen…

Mikä on Bloggaajasta Ammattilaiseksi™
Mikä on Bloggaajasta Ammattilaiseksi™

Jotta sinun ei tarvitse tehdä kaikkea samaa työtä ja samoja virheitä kuin minäkin, rakensin Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksen. Saat ajankohtaisimmat tiedot, opit, menetelmät ja strategiat valmiina, valmiiksi askeleiksi pilkottuna. Samat menetelmät, jotka jo yli 400 muuta yrittäjää ja bloggaajaa on testannut ja todennut toimiviksi.

Mikä Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennus on ja mihin sitä tarvitaan?

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennus on Suomen kattavin ja käytännönläheisin valmennus bloggaajille ja yrittäjille, jotka haluavat kasvattaa blogin yksilölliset lukijat vähintään 10 000 per kuukausi ja saada tuloja blogin avulla tai sen kautta vähintään 3000 € / kk.

Kuten sanoin, internetistä on saatavilla paljon ilmaista tietoa. Myös valmennuksessani on tietoa, jonka voi löytää netistä. Jos sinulla on aikaa sitä etsiä.

Katsos, mitä tiedän miltä tuntuu istua tuntitolkulla Googlessa ja hakea tietoa eri termeillä. Tiedän, että suurin osa tiedosta on englanninkielistä ja joskus vaikeaselkoistakin. Ja juuri tuo tiedon määrä on yksi haasteista, johon yrittäjät ja bloggaajat törmäävät.

  1. ensin heidän tarvitsee ottaa aikaa tiedon etsintään
  2. sitten tiedon muokkaamiseen ja soveltamiseen omaan blogiin
  3. sitten testaamiseen ja tilastointiin
  4. sitten tilastojen analysointiin
  5. sitten seuraavien päätösten tekemiseen joka yleensä johtaa siihen, että
  6. istutaan jälleen kerran Googlessa ja etsitään tietoa, miten päästä eteenpäin

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennukseen tulijoilla lista ei ole näin pitkä. He tekevät vain tämän työn:

  1. varaavat aikaa 30  – 60 min per päivä videoiden katsomiseen + tehtävien tekemiseen
  2. soveltavat tiedon omaan blogiin
  3. testaavat ja tilastoivat
  4. näkevät, että opettamani menetelmä toimii, joten he ottavat seuraavan viikon ohjeet ja soveltavat ne omaan blogiin

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ tiivistää sekalaiset vinkit yksinkertaiseksi menetelmäksi

(Ammatti/yritys)bloggaajan askelmerkit, haasteet ja ratkaisut

On olemassa tiettyjä haasteita, joita jokainen bloggaaja kokee matkansa varrella. Nämä ovat

  1. Mistä aikaa bloggaamiseen?
  2. Mistä ihmeestä kirjoittaa blogiin?
  3. Kiinnostaako ketään se, mitä kirjoitan?

Kun aloitin oman matkani tammikuussa 2014, kamppailin näiden asioiden kanssa itsekin. Aikaa minulla oli, sillä olin sairaslomalla ja syyskuusta 2014 lähtien työttömänä.

Kirjoittelin blogiini mitä mieleen tuli, koska oletin, että elämäni on mielenkiintoista vain siksi, että olen bloggaaja.

Silti minusta tuntui, että jouduin kaivamaan jokaisen lukijan yksi kerrallaan eri somekanavista ja FB-ryhmästä blogiini. Ja se tuntui tyhmältä.

Oli pakko pysähtyä miettimään. Oli pakko kysyä, miksi nämä asiat eivät toimi minulla? Mitä teen väärin?

Ja siitä se ajatus sitten lähti.

Meillä kaikilla on kiire. Paitsi, että jokaisella on tasan tarkkaan se 24 h vuorokaudessa. Kyse on vain siitä, miten organisoit päivän. Annatko kiireelle tilaa ja vallan? Vai otatko oman ajan haltuun?

Valmennuksessa sanon, että sinun on turha yrittää lisätä työmäärään tunteihin. Sen sijan, sinun on luovuttava jostain, joka ei tuo sinulle tuloksia ja vapautettava näin aikaa itsesi kehittämiseen.

Esimerkiksi minä luovuin 4 vuotta sitten televisiosta. Huomasin, että sain yhtäkkiä 3 tuntia lisää vapaa-aikaa päiviin. Aloin tekemään asioita ”samaan aikaan” eli multitaskaamaan oikein. Kun siivoan tai käyn lenkillä, kuuntelen äänikirjoja ja podcasteja. Pyhitän yhden kokonaisen päivän postausten kirjoittamiselle. Ja toisen viikkokirjeille.

Pikkuhiljaa prosessit hioutuivat ja tekivät työskentelystä tehokasta. Nyt minulla on mahdollisuus viettää päiviä ja jopa viikkoja ilman, että minun tarvitsee kirjoittaa mitään. Työ on tehty etupainotteisesti ja kaikki on mahdollisuuksien mukaan automatisoitu ja ajastettu.

Nämä samat prosessit opetan sinulle valmennuksen ensimmäisessä moduulissa, sillä tiedän, että et pysty ottamaan valmennuksesta parasta hyötyä irti, jos yrität lisätä opiskelua nykyiseen arkeen. Ensin raivaamme tilaa ja sitten opiskelemme. Siinä salaisuus.

Ilona on lääkäri ja hän tuli mukaan kesällä 2018. Katsoppa, mitä hän kertoi vain kaksi päivää sen jälkeen, kun valmennus alkoi:

Jokainen haluaa kirjoittaa mielenkiintoista sisältöä

Ja siihen on olemassa kaava. Monet käyttävät tarinankerrontaa ja se tunnetusti toimii. Mutta jos tarinoita ei irtoa (kuten minulta), silloin opettamastani kaavasta on apua ja hyötyä.

Kaavan käyttöönoton jälkeen alat saamaan tällaista palautetta:

  • En malta lopettaa lukemista!
  • Onneksi tuli yö, että pystyin jättämään blogisi…
  • Minulla on 7 välilehteä auki sinun postauksiasi…
  • Palaan blogiisi yhä uudelleen ja uudelleen…
  • Blogisi on ollut minulle paikka, jossa käyn tankkaamassa uskoa…
  • Kiitos loistavasta blogista, jota kirjoitat positiivisesti…
  • Kiitos blogista, jossa annat ihan oikeita, konkreettisia vinkkejä…
  • Kiitos, sinun työlläsi on merkitystä…

Monet pelkäävät, että ottamalla kaavan käyttöön, luovuus katoaa. Mutta vaikka postauksia suunnitellaan ja kirjoitetaan ”tietyn kaavan” mukaan, luovuudelle jää silti tilaa.

Tästä todisteena olkoon Ritvan ja Innan palautteet:

Mikä on Bloggaajasta Ammattilaiseksi™

Sinulta lukijalle, eli miksi et voi kirjoittaa vain itsestäsi

Me haluamme puhua itsestämme. Me haluamme kertoa, mitä olemme tehneet, saavuttaneet ja käyneet. Mutta onko se todellisuudessa kiinnostavaa kuultavaa?

Ei.

Siksi ammattitason tai yritysblogin sisältö ei voi olla vain sitä, mitä sinä haluat sinne kirjoittaa. Lukija haluaa jotain vastinetta ajankäytölleen. Aika on arvokasta ja jos lukija käyttää aikaa sinun blogisi lukemiseen, anna hänelle mahdollisimman paljon lisäarvoa ja hyötyä.

Sinun tehtäväsi on löytää lisäarvo ja  hyöty ja tarjota se lukijalle kiinnostavalla tavalla.

Yritysten ei myöskään pidä puhua ”itsestään”, siitä mitä he tekevät, millaisia asiakkaita he palvelevat ja millaisia tuloksia he saavat asiakkailleen aikaan (poikkeuksena Case Study-postaukset, johon on olemassa erillinen kaava).

Yritysten tulee vahvistaa lukijan luottamusta siihen, että lukija saa apua (joko ilmaiseksi tai maksullisesta tuotteesta / palvelusta) ja että yritys on oikea yhteistyökumppani.

Tässä vielä kaksi Ilonan palautetta, jotka todistavat menetelmäni tuloksellisuudesta:

Mikä on Bloggaajasta Ammattilaiseksi™

Monet yritykset ja yrittäjät eivät uskalla kertoa omasta osaamisestaan. He pelkäävät, että jos asiakas tietää liikaa, he eivät osta. Mutta tilanne on juuri päinvastoin. Asiakas ei koskaan halua ostaa sikaa säkissä. Siksi sinun pitää kertoa siitä, miten voit auttaa asiakkaitasi.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksessa annan selkeät ohjeet siihen, mitä sinun kannattaa kertoa blogissa ilmaiseksi ja mitä sinun kannattaa jättää maksullisten tuotteiden ja palvelujen sisään. Tämä ero on selkeä ja oikeastaan todella simppeli, kun kuulet sen.

Olen aina halunnut ymmärtää, miksi lukija tulee blogiin ja miksi hän ostaa tuotteita. Ja juuri siitä Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksessa on kysymys. En ole kopioinut tusinaa tehottomia vinkkejä ja muokannut niistä verkkokurssia. Sinä ja blogisi ansaitsette parempaa.

Mitä hyötyä valmennuksesta siis on:

  • Opit käyttämään omaa aikaa tehokkaasti (teet vähemmän mutta fiksusti, säästät aikaa ja saat tuloksia nopeammin)
  • Opit rajaamaan blogisi aiheen niin, että se kiinnostaa yleisöäsi
  • Opit kirjoittamaan sisältöä, joka saa lukijat lähettämään sinulle palautetta, jossa kertovat ”mulla on 7 sun postausta auki tietokoneella, en malta jättää niitä lukematta!”
  • Opit kasvattamaan yleisöäsi sekä nopeasti että pitkäjänteisesti
  • Löydät upeita yhteistyökumppaneita, joiden tuotteita voit suositella
  • Tai rakentaa oman digitaalisen tuotteen ja myydä sitä hyödyntäen meidän upeaa yhteisöä
  • Saat tarvittavan tiedon valmiiksi pureskeltuna eikä sinulta kulu aikaa tiedon etsintään
  • Saat oikean tiedon oikeassa järjestyksessä, jolloin varmistat, että et tee turha virheitä
  • Osallistuminen on täysin riskitön, sillä jos et rakastu valmennukseen ja yhteisöön 30 päivän sisällä, saat rahasi takaisin

Mitä sinun pitää tietää (tekninen sälä):

  • Sinun ei tarvitse osata koodata
  • Saat valmiita WordPress-tutorial videoita, joiden avulla perustat ja muokkaat WordPress-blogia
  • Joka toinen viikko Facebook-yhteisössä on n. 30 min live, jossa voit kysyä tarkentavia kysymyksiä
  • Kaksi kertaa vuodessa n. 60 min mittainen täydennyswebinaari, johon voit aina halutessasi osallistua
  • Valmennusmateriaali julkaistaan kaikille yhteisesti kerran viikossa
  • Valmennusmateriaali on käytössäsi niin pitkään kuin tarvitset, vaikka seuraavat 3 vuotta
  • KUN / JOS materiaali uusiutuu, sinulla on käyttöoikeus uusittuun materiaaliin ilman erillistä maksua

Valmennus avaa ovensa 2 kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Tule mukaan valmennuksen odotuslistalle tästä, niin kuulet ensimmäisten joukossa, kun ovet avataan.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit