Lisää myyntiä ja kilpailuetua grafiikkojen yhtenäisellä ilmeellä

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Lisää myyntiä ja kilpailuetua grafiikkojen yhtenäisellä ilmeellä. Pohditko pääsi puhki millaisia kuvia blogissasi käyttäisit? Tai miten valitsisit sopivat värit tai fontit? Onko visuaalisten asioiden miettiminen vain pakollinen paha bloggaamisessa, koska mieluiten keskittyisit kirjoittamiseen?

Tämän postauksen luettuasi et enää käytä liikaa kallista aikaasi kuvavalintojen pohtimiseen. Huomaat, miten voit kuvilla ja väreillä tukea viestiäsi ja tuoda sitä selkeämmin esiin. Eikä sinun tarvitse olla ammattigraafikko ottaaksesi nämä vinkit käyttöön.

Miksi kuvamateriaalien yhtenäisyys kaikissa kanavissa on nykypäivänä bloggarille elintärkeää?

Verkossa toimimisen ongelma tänä päivänä on valtava kilpailu. Blogien määrä kasvaa koko ajan. Sen lisäksi kilpailu lukijoiden huomiosta eri somekanavien, tv:n ja muiden ajanviettotapojen välillä kasvaa.

Lisää myyntiä ja kilpailuetua grafiikkojen yhtenäisellä ilmeellä

Informaatiotulva, joka pommittaa meitä joka minuutti lyhentää keskittymiskykyämme. Viihdymme yhä vähemmän aikaa yhden sisällön parissa, kun jo tekee mieli hypätä seuraavaan.

Tämän metelin keskellä on tärkeää pitää oma viesti ja visuaalinen ilme yhtenäisenä kaikissa kanavissa, joissa lukijoita tavoittelet. Tähän kuuluu kaikki somekanavat, uutiskirje, painetut materiaalit, mainokset, kotisivut, blogi, verkkokauppa… Siis aivan kaikki viestintä, johon lukija tai asiakas voi jossain törmätä.

Miksi blogin visuaalista puolta kannattaa miettiä tarkemmin? Eikö tekstisisältö ratkaisekaan ja kuvat ja muut ole vain koristeita?

Ei ihan. Oikeilla kuva-, väri- ja fonttivalinnoilla ja yhtenäisellä ilmeellä saavutat useita etuja:

  1. Tuot viestiäsi paremmin esiin kuin pelkällä tekstillä. Siis teet enemmän myyntiä!
  2. Kun kuvamateriaalisi on yhtenäistä ja tunnistettavaa kaikissa kanavissa, lukijasi tunnistavat viestien valtavasta tulvasta sinun viestisi.
  3. Jäät paremmin mieleen.
  4. Erotut kilpailijoistasi.
  5. Viestintäsi näyttää ammattimaiselta ja uskottavalta. Tosi tärkeää, jos myyt jotain!

Näin osut nappiin värien, kuvien ja fonttien valinnassa

Kun valitset kuvat ja muut visuaaliset elementit oikein, tuet blogisi sanomaa. Jo pelkkä värivalinta viestii paljon. Vaikka lukija ei tietoisesti laitakaan merkille värimaailmaa, se vaikuttaa häneen alitajuisesti.

Aloitetaan ensin miettimällä mikä on se fiilis, jota haluat blogissasi välittää.

No, miksi tunteen välittäminen on tärkeää bloggaamisessakin? Siksi, että ihmiset eivät osta tuotetta vaan sen tunteen, jonka tuotteen omistaminen ja käyttäminen heissä herättää.

Bloggaamisessa tämän voisi ajatella niin, että lukija ei lue blogiasi pelkästään sen sisällön takia, vaan sen takia minkä fiiliksen hän siitä itselleen saa.

Lisää myyntiä ja kilpailuetua grafiikkojen yhtenäisellä ilmeellä

Tehtävä

Olet varmasti jo miettinyt blogisi pääsanoman, mitä haluat lukijoillesi viestittää. Mieti nyt sen tueksi millaista tunnetta haluat blogisi välittävän. Kun lukija on lukenut postauksesi, millaisissa fiiliksissä hän on? Onko viestisi vaikkapa “sinä pystyt tähän” (rohkeus), “ymmärrän sinua” (myötätunto) tai “autan sinua vähentämään stressiä” (rentous, tyyneys) ?

Miten sitten tuot valitsemaasi tunnetta esiin blogissasi? Se onnistuu värien, kuvien ja fonttien avulla.

Otetaan pari esimerkkiä pohdinnan tueksi.

Kaisa on joogaohjaaja, joka bloggaa stressin lievittämisestä arjessa mindfulnessin avulla. Hän haluaa viestiä rauhaa, tyyneyttä ja levollisuutta blogillaan.

Mari on raakaruokabloggari, joka haluaa tuoda esiin tuoreen ruoan terveellisyyttä. Hänen bloginsa viestii raikkautta, tuoreutta ja terveyttä.

Kaisalle sopisivat rauhoittavat värit kuten eri vihreän ja sinisen sävyt. Kuviksi hän voisi valita esim. seesteisiä järvimaisemia tai muita luontokuvia, jotka huokuvat rauhaa.

Mari valitsee myös vihreän sävyjä blogiinsa, mutta kirkkaampia ja reippaampia sävyjä kuin Kaisa. Hän ottaa tekemistään ruoista värikkäitä ja kirkassävyisiä kuvia. Hän voi käyttää myös kuvia aktiivisista ja iloisista ihmisistä.

Näin valitset blogin värit oikein

Lisää myyntiä ja kilpailuetua grafiikkojen yhtenäisellä ilmeelläVärien rooli tunnelmanluojina on suuri. Siksi usein kannattaakin aloittaa miettimällä värien merkitystä. Valitse muutama väri, jotka tukevat viestiäsi.

Tässä simppeli yhteenveto värien merkityksistä.

Valitsemasi väri toimii blogisi päävärinä. Valitse sen rinnalle myös muutama lisäväri, joilla tuot haluamiasi asioita esiin ja korostat tärkeitä kohtia, kuten nappeja.

Väriyhdistelmien tekoon on netissä paljon näppäriä apuvälineitä. Tässä niistä pari.

https://color.adobe.com/explore/

https://coolors.co/browser/best/1

Lisää myyntiä ja kilpailuetua grafiikkojen yhtenäisellä ilmeelläTässä voisi olla esimerkin Kaisalle sopiva väripaletti. Pääväriksi hänelle sopisi vaaleampi vihreistä sävyistä. Tummempaa voisi käyttää tarvittaessa kakkosvärinä.

Korostusväriksi käy paletin punainen tai keltainen, jolla hän voi korostaa esim. uutiskirjeen tilausnappia. Taustalla voidaan käyttää paletin vaaleaa sävyä.

Nyrkkisääntönä on, että pääväriä käytetään 60 %, kakkosväriä 30% ja korostusta 10%.

Näin käytät kuvia oikein

Kuvat eivät ole pelkästään koristeita. Ne viestivät omalla tavallaan ja vaikuttavat alitajuntaamme.

Valitse kuvat niin, että ne tuovat ydintunnettasi esiin. Siten ne vahvistavat viestiäsi entisestään.

Jos haluat luoda esim. iloa, kuvissa ei tarvitse välttämättä näkyä iloisia ihmisiä. Tunnelmaan pääsee myös valitsemalla kuvien aiheet ja värit hyvin. Luota omaan intuitioosi ja siihen millaisen fiiliksen itse kuvista saat.

Vinkki: jos et keksi millaisia kuvia voisit käyttää, käy tekemässä Pinterest-haku valitsemallasi tunnelmalla. Tutki millaisia aiheita hakutulosten kuvissa on ja mitä värejä käytetään useimmin.

Pidä huolta, että käyttämäsi kuvat ovat kohtuullisen kokoisia tiedostokooltaan. Kuvat ovat yksi suurimmista nettisivujen latausnopeutta hidastavista sisällöistä.

Tämä on tärkeää kahdesta syystä:

  1. Google arvostaa nopeasti latautuvia sivuja ja nostaa ne hakutuloksissa korkeammalle.
  2. Lukijat hyppivät sivustolta toiselle nopeammin ja heidän pitämisensä sivustolla on vaikeampaa kuin ennen. Jos sivustosi latautumisessa kestää ja kestää, lukijat siirtyvät muualle muutamassa sekunnissa.

Tässä sinulle muutama optimointityökalu, joilla pienennät kuviesi kokoa:

Macille: ImageOptim (https://imageoptim.com/mac)
PC:lle: FileOptimizer (https://sourceforge.net/projects/nikkhokkho/files/latest/download)

Kuinka monta kuvaa pitäisi blogitekstiin laittaa? Se riippuu tekstisisällön pituudesta.

Jokaiseen blogitekstiin kannattaa laittaa pääkuva, WordPressin featured-image. Tämän kuvan valintaan kannattaa käyttää hetki aikaa, koska se tulee näkymään sekä some-jaoissa, että postausten listassa.

Sen lisäksi laittaisin useampia kuvia jakamaan pitkää artikkelia tasaisin väliajoin. Pitkää tekstipätkää on vaikea lukea ja lukijat voivat jopa luovuttaa kokonaan, jos tekstiä on liian paljon yhteen putkeen.

Kuvilla voi tauottaa tekstiä ja jakaa sitä erillisiksi kokonaisuuksiksi. Näin lukijan on helpompi hahmottaa tekstin sisältö ja mielenkiinto pysyy yllä.

Tässä sinulle bloggaajan kuvavinkit top 5

  1. Kiinnitä huomiota kuvien laatuun. Älä käytä huonolaatuisia kuvia, esim. pieniä kuvia, jotka olet suurentanut.
  2. Ole tarkkana käyttöoikeuksien kanssa. Pelaa varman päälle ja ota itse kuvia tai etsi CC0 -lisenssin kuvia kuvapankeista.
  3. Muista myös kuvien hakukoneoptimointi. Käytä haluamaasi hakusanaa kuvan nimessä ja alt-tagissä.
  4. Vältä suurikokoisia kuvatiedostoja.
  5. Jaa pitkä teksti osiin kuvien avulla.

Onnistu fonttien valinnassa

Fontin valinta voi olla hämmentävää. Tarjolla on aivan läkähdyttävä valikoima toinen toistaan kauniimpia fontteja. Miten ihmeessä niistä onnistuu valitsemaan oikean? Näillä vinkeillä et voi mennä vikaan.

Lisää myyntiä ja kilpailuetua grafiikkojen yhtenäisellä ilmeelläMietitään ensin erilaisia fonttityylejä ja mitä niistä tulee mieleen.

Tässä on muutamia erilaisia fontteja esimerkkinä. Mieti millainen yritys käyttäisi kutakin. Millä alalla yritys toimii? Millaiset arvot sillä on? Tai minkä aihepiirin blogiin kukin fontti sopii?

Kuten huomaat, myös fontti tuo esiin tunnelmaa. Jokainen fontti ei sovi kaikkeen käyttöön tai jokaiseen aihepiiriin. Pienyrittäjän lakiasioista bloggaavan kannattaa valita asiallinen fontti luomaan luotettavuutta. Neulebloggarin tyyliin käsinkirjoitetun näköinen fontti sopii hyvin.

Millainen fontti tukee sanomaasi? Millainen tunnelma siitä syntyy? Tätä fiilisfonttia voit käyttää blogin otsikoissa ja vaikkapa Instagram-kuvissa.

Valitse 2-3 erilaista fonttia blogiisi: leipätekstiin ja otsikoihin sekä halutessasi lisäksi korostuksiin fontti, joka voi olla koristeellisempi.

Valitse leipätekstin fontiksi yksinkertainen ja luettava fontti. Suosittelen sans serif -leikkausta nettikäyttöön. Sans serif -fontteja ovat mm. Verdana ja Helvetica Neue sekä ylläolevan kuvan Deansgate.

Esimerkin fonteista otsikoihin tarpeeksi selkeitä ovat kaikki paitsi Kimberly. Se toimii esim. Instagramin sitaattikuvissa sekä myös blogin kuvituksessa pienissä määrin.

Tässä viisi suurinta blogimokaa, joihin olen törmännyt aivan viime aikoina. Fonttien käytössä ja valinnassa onnistut varmasti kun vältät nämä!

  1. Kirjoitetaan kaikki tekstit ISOLLA.
  2. Valitaan leipätekstiin vaikealukuinen fontti.
  3. Otsikoissa tai muissa tärkeissä kohdissa on niin koristeellinen fontti, ettei siitä saa selvää.
  4. Käytetään vaaleaa tekstiä tummalla taustalla tai liian pientä kontrastia taustan ja tekstin värin välillä.
  5. Käytetään taustakuvaa leipätekstin takana.

Kun olet valitsemassa fonttia blogiisi pidä mielessä luettavuus. Se on kaikkein tärkein asia! Haluathan varmasti, että lukija viihtyy sivuillasi ja lukee sisältöjäsi mahdollisimman paljon. Tee siis hänelle palvelus ja tee se mahdollisimman helpoksi ja miellyttäväksi.

Muista tarkistaa fontin luettavuus ja tekstin koko myös kännykällä!

Kun olet valinnut blogillesi sopivan väri- ja kuvamaailman sekä fontit sinulla on kaikki mitä tarvitset uniikin visuaalisen ilmeen luomiseen.

Hienoa kun jaksoit lukea loppuun asti! Tässä sinulle kiitokseksi vielä viimeinen vinkki. Jos tuntuu, ettet pääse eteenpäin ilmeen ja tunnelman luomisessa, käy katsomassa Pinterestistä oman aihepiirisi moodboardeja.

———

Vieraskynä

Lisää myyntiä ja kilpailuetua grafiikkojen yhtenäisellä ilmeelläMinna Nurmisella on yli kymmenen vuoden kokemus IT-alalta käyttöliittymäsuunnittelijana ja graafikkona. Vuosi sitten hän teki hypyn yrittäjäksi ja tekee nyt samoja hommia freelancerina.

Hän uskoo vahvasti siihen, että jokaisen täytyy saada toteuttaa unelmiaan, elää omannäköistään elämää ja seurata intohimoaan. Minna tykkää kahvista ja salmiakista, Tähtien Sodasta ja salitreenistä. 

Lue myös Minnan toinen vieraskynä: Yksi Canvan salaisuus, joka tulee mullistamaan sisällöntuotantosi

 

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: