Miten erotut tuhannen muun Life Coach valmentajan massasta?

Sain pari viikkoa sitten yhteydenoton Life Coach valmentajalta, joka oli turhautunut asiakkaiden vähyyteen. Hän kertoi ensimmäisessä viestissään, että on tilanteessa, jossa hänen on mietittävä, panostaako markkinointiin vai lopettaako koko yritystoiminnan. Yritys tuottaa tappiota joka päivää, viikko ja kuukausi. Yritystoiminnan lopettaminen pelottaa, sillä taloudellista puskuria ei ole.life coach

Ymmärrän täysin hänen turhautumisensa ja akuutin tilanteensa. Ymmärrän enemmän kuin hyvin, millaisia ajatuksia ja tunteita hänellä juuri sillä hetkellä oli, kun kirjoitti viestiä minulle. Tunsin tuskan rivien välistä. Tunsin kyyneleet, jotka valuivat hänen poskillaan sekä syvän paineen rinnassa.

Viesti oli niin käsin kosketeltava (ja uskon, että hän ei ole ainoa tämän saman asian kanssa painiskeleva). Lupasin valmentajalle, että autan häntä.

Kävin tutustumassa valmentajan, sanon häntä tässä artikkelissa vaikka Sirpaksi, nettisivuja ja blogia. Tai oikeastaan vain nettisivuja, koska blogia hänellä ei ollut.

Nettisivut oli oikein nätisti tehty, tunnelma oli seesteinen ja rauhallinen. Erilaisia palveluja oli tarjolla 10 sekä yksityishenkilöille, että yrityksille. Termit olivat tuttuun tapaan tuntemattomia ja moniselitteisiä. Olen kyllä kuullut sanasta Enneagrammi mutta en osaa sitä selittää omin sanoin. Liekö valmentaja itsekään?

Kun kävin lukemassa, mitä Enneagrammi tarkoittaa, mielenkiintoni lopahti ennen kuin pääsin ensimmäisen lauseen loppuun. Lauseessa oli 10 sanaa, kuten psykologia, henkisyys, persoonallisuusoppi ja persoonallisuustyyppi. Mitäs nämä sitten ovat? Pitäisikö minun olla psykologi, jotta tietäisin, mitä nämä sanat tarkoittavat?

Jätin tämän palvelupaketin taakseni ja siirryin seuraavaan. Mediaatio. Tämä tuntuu tutulta ja olen meditoinut itsekin. Meditaatiosivulla törmäsin sanoihin, kuten mieli, hermosto, impulssit… Okei, eli pitäisikö minun olla psykologin lisäksi lääkäri, joka tuntee ihmiskehon läpikotaisin…?

Aloin pikkuhiljaa turhautua. Ja ymmärtää Sirpan ongelman. Päätin kuitenkin vielä käydä lukemassa, mitä hän oli kirjoittanut Life Coach sivullaan. Siellä puhuttiin elämäntaidon valmennuksesta, NPL-tekniikoista, positiivisesta psykologiasta sekä ratkaisukeskeisyydestä. Plääh. Luovutan.

Isoin ongelma ja katastrofaalisin virhe

Lähetin Sirpalle viestiä. Kysyin, kuka hänen asiakkaansa on? Muutaman tunnin kuluttua sähköpostissani odotti vastaus:

”Joko yksityishenkilö tai yritys”

Aha. Eli asiakaskuntaasi on 5,5 miljoonaa suomalaista ja lähes 300.000 yritystä. Kohtuullisen laaja asiakaskunta. Luulisi tuosta massasta löytyvän asiakkaita. Mutta ei. Asiakkaita ei ole. Ei edes yhteydenottoja.

Kummallista.

Lähetin Sirpalle lyhyen raportin. Se meni kutakuinkin näin:

Sinulla ei ole riittävästi asiakkaita, koska et tiedä kuka asiakkaasi oikeasti on. Tämän johdosta et osaa kohdentaa viestiä asiakkaallesi. Yrität palvella kaikkia, mukaan lukien muita Life Coach valmentajia mutta sinäkin ymmärrät, että pystyt palvelemaan vain murto-osaa suomalaisista.

Ratkaisu: Fokusoi asiakaskuntasi, määrittele unelma-asiakkaasi ja kohdenna viestisi heille. Muokkaa sivustosi tekstit vastaamaan unelma-asiakastasi ja aloita bloggaaminen. Jo pelkästään tämä erottaa sinut tuhannen Life Coach valmentajan massasta.

Väänsimme yhden päivän kättä sivuston sisällöstä. Sirpa oli sitä mieltä, että hän ei voi muuttaa sisältöä, koska se on laadittu mainostoimiston kanssa. Just. Arvasin. Ja mainostoimisto on täydellinen kertomaan, millaisia asiakkaita Sirpa palvelee. 5,5 miljoonaa suomalaista ja 300.000 yritystä.

Niinpä päätin teettää Sirpalle pienen testin. Kopioin hänen sivuiltaan lyhyen tekstinpätkän ja pyysin häntä jakamaan sen Facebook-sivuillaan. Vuorokauden kuluttua pyysin häntä raportoimaan, miten monta tykkäystä ja jakoa julkaisu sai.

”3 tykkäystä eikä jakoja.”

Sen jälkeen kirjoitin Sirpalle lyhyen tekstin ja pyysin häntä jakamaan sen Facebook-sivuillaan. Jälleen kerran pyysin häntä raportoimaan seuraavana päivänä miten monta tykkäystä ja jakoa julkaisu sai.

”37 tykkäystä ja 5 jakoa!”

Vaikka luvut näyttävät pieniltä, muutos oli huima. 1233 % enemmän tykkäyksiä ja 500 % enemmän jakoja.

Mikä tekstissäni oli niin erilaista? Ennen kuin menen tarkemmin tekstini sisältöön, haluan sanoa, että en ole Life Coach enkä tunne alaa sen tarkemmin. Sen sijaan olen kehittänyt 10 vuoden aikana työkalun, jota kuka tahansa yritys, yrittäjä ja bloggaaja pystyy hyödyntämään.

Asiakkaan tunnistamisen portaat työkalu on helppo ottaa käyttöön ja vaatii vain kynän ja paperia. Tulokset voivat silti olla liiketoimintaa mullistavia.

Miten työkalu toimi?

Työkalua käyttämällä hahmottelin Sirpan unelma-asiakkaan. Tunnistin 3 yleisintä ongelmaa, joita Sirpan asiakkailla todennäköisimmin on. Nostin yhdestä ongelmasta yhden kipupisteen pintaan ja kirjoitin sen ympärille lyhyen tekstin.

Tulokset hämmästyttivät Sirpaa mutta eivät minua. Olinhan nähnyt työkalun voiman pankissa, omassa yrityksessäni kuin blogimaailmassa.

Sirpa olisi halunnut mielellään ulkoistaa yrityksensä markkinoinnin minulle. Kiitin kauniisti kunniasta mutta kerroin, että hänen on hyvä opetella markkinoimaan omaa yritystään ja ulkoistamaan se myöhemmin toisaalle.

Vaikka markkinointi on lähellä sydäntäni, uskon vahvasti että pitkällä aikajänteellä Sirpa hyötyy enemmän opiskelemalla itse kuin ulkoistamalla liian aikaisessa vaiheessa.

Siksipä suosittelin Sirpaa osallistumaan Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennusohjelmaan ja lisäämään sivuston yhteyteen blogin. Kolme täsmävinkkiä annoin hänelle ensimmäisten blogiartikkeleiden kirjoittamiseen. Niillä Sirpa pääsee hyvin alkuun.

Kuulostiko Sirpan tarina tutulta? Tässä sinulle täsmävinkkejä blogin ja sivuston rajaukseen sekä muutama blogiartikkeli-idea:

1. Tiedä, kenelle kirjoitat

Ennen kuin skippaat tämän osion yli, tiedän, mitä ajattelet. Kaikki puhuvat unelma-asiakkaasta, unelma-lukijasta ja avataresta. Tylsää!!

Miksi luulet bisnessvalmentajien puhuvan tästä niin paljon? Koska se on kaikista tärkein elementti, jonka avulla liiketoimintasi menestyy. 90 % yrittäjistä ja bloggaajista määrittelee asiakkaan / lukijan suurin piirtein näin:

  • nainen 20 – 50 v
  • perheellinen tai perheetön
  • työssä tai työtön
  • asuu isossa kaupungissa tai esikaupunkialueella
  • harrastaa lenkkeilyä ja/tai joogaa ja/tai lenkkeilyä

 

Jep. Mitä luulet, löytyisikö asiakkaita helpommin, jos määrittelisit unelma-asiakkaasi näin:

  • 35 – 45 vuotiais ruuhkavuosia elävä nainen
  • puoliso ja kaksi, alle kouluikäistä lasta
  • stressaa uran ja äitiyden yhdistämisestä ja tasapainottamisesta
  • kärsii univaikeuksista, työn kuormittavuudesta ja pinnan kärähtimisestä 10 minuutissa

 

Jos et tiedä, kuka unelma-asiakkaasi on, miten voit myydä hänelle osaamistasi? Tuntemalla unelma-asiakkaasi, työstäsi tulee monin verroin helpompaa ja tiedät aina, mistä kirjoitat asiakkaallesi.

Kenet haluat asiakkaaksesi? Kenen kanssa haluat tehdä töitä? Kenen kanssa et halua tehdä töitä? Jos unelma-asiakkaasi on henkilö, joka tarvitsee apua ja tukea selviytyäkseen vaikeasta elämäntilanteesta, sinun ei kannata kirjoittaa blogiin, miten lukija hyötyy ajanhallinnasta.

2. Näytä, että olet ihminen

Moni pelkää oman itsensä esiintuomista. Monet yrittäjät ja valmentajat rakentavat itsestään ”ammattipersoonan”, joka voi monesti vaikuttaa kylmältä ja kankealta.

Olet ihan samanlainen ihminen kuin asiakkaasi. Siksi voit silloin tällöin kirjottaa blogiin myös muutamia artikkeleita itsestäsi, kuten:

  • Mikä sai sinut lähtemään Life Coachiksi
  • Missä opiskelit alaa ja mikä sai sinut valitsemaan juuri sen koulun / valmennusyrityksen
  • Mitä teet, kun olet stressaantunut
  • Miten parannat omaa unenlaatuasi
  • Mistä tunnistat kuormituksen, univajeen tai että on aika pysähtyä ja levätä?

 

Lue lisää: 31 keinoa edistää liiketoimintaa, kun on hiljaista

3. Kirjoita blogissa hyödystä, älä siitä mitä teet

On äärimmäisen helppoa sortua sanomaan ”Olen life coach ja autan ihmisiä saamaan oman elämän paremmin hallintaan ja elämään unelmiensa elämää”.

Ongelma tässä on vain se, että koko elämän haltuunotto on äärimmäisen suuri projekti! Työelämä, perhe, harrastukset, ystävät, terveys, hyvinvointi, parisuhde… lista jatkuu loputtomiin. Sitäpaitsi, jos olet skipannut ensimmäisen kohdan, tätähän sinä todennäköisesti asiakkaillesi tarjoat.

Tiedät itsekin, että monen asian muuttaminen kerralla ja samanaikaisesti on mahdotonta. Sanon aina, että jos matka tästä hetkestä tavoitteeseen on liian suuri, on helpompi luovuttaa kuin mennä eteenpäin. Pilko isot kokonaisuudet pienemmiksi ja auta asiakastasi yksi askel kerrallan.

Sen sijaan, että kertoisit mitä teet, kerro, mitä asiakkaasi hyötyy. Vastaa kysymykseen: ”Minkä asiakkaani akuutin ongelman ratkaisen?

Autan kaltaisiasi kiireisiä äitejä hallitsemaan aika kaaosta työpäivän jälkeen, jotta sinulla eivät hermot kiristy (tai jotta jaksat olla rauhallinen) ja jaksat viettää aikaa lastesi kanssa.

Esimerkiksi näin. Tarkasti rajattu ja määritelty ongelma houkuttelee asiakkaita, jotka haluavat poistaa juuri tämän ongelman. Ja kunnes tämä kyseinen ongelma on täysin ja 100 % hävinnyt maailmasta, sinulla riittää asiakkaita hamaan tulevaisuuteen.

Aiheesta lisää: Yrittäjä  6 artikkelityyppiä, joiden avulla saat lisää asiakkaita

3. Rakenna blogistasi tietopankki

Voit hyödyntää blogiasi rakentamalla sinne tietopankin, josta lukija löytää nopeasti apua ja tukea akuutteihin ”tulipalo” ongelmiin. Voit kerätä yhdelle sivulle liudan suosittuja blogiartikkeleita (kollegoiden, yhteistyökumppaneiden), lehtiartikkeleita, haastatteluita ja tutkimuksia.

Ohjaa lukija myös muiden Life Coach valmentajien sivustoille. Jos sinä keskityt stressinhallintaan, joku toinen voi keskittyä uneen ja sen parantamiseen. Kun tarjoat apua tähän, asiakas kokee saavansa sinulta enemmän kuin hän toivoi. Sinun statuksesi asiakkaan silmissä nousee kohisten.

Sitäpaitsi, on parempi ohjata asiakas ammattilaiselle kuin yrittää auttaa häntä itse. Jos et ole keskittynyt ja syventänyt ammattitaitoasi unen parantamisessa, asiakas ei saa parasta mahdollista apua ja tukea. Kun asiakas ei saa ongelmaa ratkaistuksi, sinun ammattitaitosi kärsii hänen silmissään.

Kategorioi linkit mahdollisimman tarkasti. Tällä tavalla lukijan on helppo nähdä, mistä kategoriasta löytyy linkki, jota hän tarvitsee. Käy kurkkaamassa esimerkkisivua täältä ja ota mallia sivun rakenteesta.

Tietopankkisivulle kerää lisäksi parhaita blogiartikkeleitasi, liittymislinkki sähköpostilistallesi sekä kannusta kävijää ottamaan sinuun yhteyttä somessa.

Aiheesta lisää:  2016 BisnessKatsaus: Miten rakensin digibisneksen joka tuotti 76K myyntiä 14 kuukaudessa (pilkottu kuukausi kuukaudelle)

5. Kirjoita ja julkaise sisältöä strategisesti

Monet kirjoittavat blogiartikkeleita hetken mielijohteessa. He kuvittelevat, että määrä korvaa laadun ja kirjoittamalla joka päivä jotain, he pysyvät ihmisten mielissä.

Tämä on väärä ajattelumalli ja pitkällä aikajänteellä työntää potentiaaliset asiakkaat luotasi pois.

Kirjoita laatua enemmän kuin määrää. Rajaa blogiartikkeleiden aiheet muutamaan kategoriaan. Kirjoita syvällistä tekstiä yleisen ja pintapuolisen liiba laaba hötön sijaan.

Nyt tiedät viisi täsmävinkkiä, miten erotut tuhannen Life Coach valmentajan massasta. Seuraavaksi onkin sinun vuorosi. Kun kaipaat syvempää apua ja tukea blogin kirjoittamiseen sekä asiakashankintaan, tule Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennukseen.