Milloin viimeksi katselit sähköpostilistaasi ja ajattelit: ”Miten ihmeessä saan tänne lisää ihmisiä?  Miten saan heidät kiinnostumaan? Miksi he eivät halua ladata opastani tai tilata uutiskirjettäni?”

Sähköpostimarkkinointi voi tuoda yrityksen kassaan yllättävän paljon lisää liikevaihtoa – jopa passiivisesti. Mutta ennen kuin voit toteuttaa sen käytännössä, tarvitset sähköpostilistallesi henkilöitä, joita kiinnostaa kuulla, mitä sanottavaa sinulla on.

Tiedätkö, kun ensimmäisen kerran aloin keräämään sähköpostilistaa Mailchimpiin keväällä 2014, minulla oli todella suuret odotukset. Olin kuunnellut ”gurujen” mainospuheita sähköpostilistan tärkeydestä niin pitkään, että ne olivat syöpyneet syvälle alitajuntaani.

Alkuhuuma laantuu, jos työkalut on väärät

Pudotus oli melkoinen, kun tajusin, että ihmiset eivät haluakaan liittyä sähköpostilistalleni. Pitkän aikaa kuvittelin ongelman johtuvan lahjasta, jota tarjosin sähköpostiosoitteensa jättäjille.

Yritin kaikkea. Vaihdoin liittymislahjaa. Tein erilaisia liittymislomakkeita ja sijoitin niitä eri kohtiin blogissani. Muokkasin tekstejä. Mutta tulosta ei vain tullut.

Ymmärrän siis enemmän kuin hyvin, millaisia ajatuksia mielessäsi liikkuu, kun joku puhuu sähköpostilistoista, liittymiskonversioista ja myyntitunneleista – sähköpostimarkkinoinnista puhumattakaan.

Mutta työ tuottaa tulosta, jos sinulla on aikaa opetella sähköpostimarkkinoinnin saloja. Toinen vaihtoehto on ottaa parhaat vinkit heiltä, jotka ovat jo tehneet virheet, testanneet ja lopulta onnistuneet.

Fakta: Sähköpostimarkkinointi voi tuoda lisää liikevaihtoa yritykselle – myös passiivisesti.

Fakta: Sähköpostilistan liittymiskonversio voi olla 76 %.

Fakta: Sähköpostilistaa on mahdollista kasvattaa +32 % kuukaudessa.

Fakta: Seuraavaksi kerron sinulle salaisuudet, joilla onnistut.

Miten saat ihmiset liittymään sähköpostilistallesi?

Miten saat ihmiset liittymään sähköpostilistallesi?

Ennen kuin mennään varsinaiseen asiaan, haluan kertoa mitä hyödyt, kun luet tämän artikkelin loppuun saakka:

  • Näet, millä työkalulla onnistuin kasvattamaan liittymiskonversioni alle 20 % jopa 76 % (keskimäärin liittymiskonversio on 52 % – 76 % välillä).
  • Näet, että oikean työkalun avulla, rakennat luottamusta ja uskottavuutta, jonka myötä myös sähköpostien avausprosentit nousevat.
  • Näytän askel askeleelta kuvaruutukopioin, miten teet tämän käytännössä.

 

Kovertoivan laskeutumissivun eli ländärin tekeminen on tuskallisen vaikeaa. Ainakin siinä tilanteessa, jos et tiedä, kenelle laskeutumissivu on suunnattu. On hyvin helppoa tehdä yleisiä laskeutumissivuja, joissa pyydetään

  • liittymään sähköpostilistalle
  • tilaamaan uutiskirje
  • tilaamaan asiakastiedote
  • tilaamaan kuukausikatsaus

 

Kuinka monta tällaista itse tilaisit? Niinpä. Jos sinulla ei riitä mielenkiintoa tai halua täyttää sähköpostiasi näillä, miksi sinun asiakkaasi pitäisi täyttää omansa?

Olen testannut yli vuoden erilaisia laskeutumissivuja. Olen hyödyntänyt ilmaisversioita sekä maksullisia ohjelmia. Loputtomalta tuntuvien testien ja analyysien jälkeen, olen löytänyt voittajan.

Siksi voit unohtaa perinteiset sähköpostien liittymislomakkeet ja jopa laskeutumissivut. Whaat?!? Mutta eikö juuri laskeutumissivun pitänyt kasvattaa konversiota?

Kyllä ja ei. Saanko esitellä LeadPagesin LeadBox toiminto

(Okei, alla olevan kuvan kaksi ensimmäistä konversiota vaatii hieman selitystä. Ne ovat puhtaasti testejä, jotka tein ja johon liityin itse 😀 )

Miten saat ihmiset liittymään sähköpostilistallesi?

Miten saat ihmiset liittymään sähköpostilistallesi?

Miten saat ihmiset liittymään sähköpostilistallesi?

Mikä LeadPages on?

LeadPages on ohjelmatyökalu, jonka avulla

  • tarjoat ihmisille helpon ja vaivattoman tavan liittyä sähköpostilistallesi
  • pääset automatisoimaan osan kokonaisprosessista
  • voit rakentaa automaattisen markkinointi- ja myyntitunnelin hyödyntämällä sekä LeadPages että erillistä sähköpostiohjelmaa

 

Parhaimmillaan tämä yhdistelmä tuottaa sinulle passiivista tuloa muutamasta sadasta jopa muutamaan tuhanteen euroon kuukaudessa. Ja lanseerauksissa sähköpostilista on ehdoton! Voit kerätä ihmisiä sähköpostilistallesi useita kuukausia ennen lanseerausta tällä tekniikalla.

Itse asiassa rakensin ennen joulua asiakkaalleni yksinkertaisen myyntitunnelin, jossa hyödynsin sekä LeadPages että Active Campaign ohjelmaa. Myyntitunneli tuottaa kulujen jälkeen asiakkaalleni noin 500,00 €  – 700,00 € viikossa.

P.s. LeadPages ohjelman voit korvata myös ilmaisella laskeutumissivu-ohjelmalla kuten Launchrockilla. Tässä on yksi ensimmäisistä ländäreistä, joita ikinä olen tehnyt 😀 Ilmaisversiot ovat ihan jees mutta toimivat vain tiettyyn pisteeseen asti.

Esimerkiksi Lauchrockia et pysty yhdistämään suoraan Active Campaigneen, joten kaikki sähköpostit on lisättävä sinne manuaalisesti. Voit ladata Launchrockista sähköpostiosoitteet .csv tiedostona ja liittää ne Active Campaigneen (tai Mailchimpiin, jos käytät sitä).

Ongelma tässä on se, että Launchrock ei erittele sähköpostiosoitteita millään, eli joka kerta kun lataat uuden .csv tiedoston (esimerkiksi kerran kuussa) ja lisäät sen sähköpostiohjelmaan, jo olemassa olevat osoitteet ovat uudella tiedostolla.

Miksi tämä on ongelma? Noh, jos joku on kuukauden aikana poistunut listalta, lisäät hänet listalle uudelleen. Palaute on kohtuullisen ikävää tällaisilta henkilöiltä…

Lue lisää: 15 syytä, miksi Active Campaign on paras sähköpostiohjelma

Mikä LeadBox on ja miten se eroaa laskeutumissivusta?

LeadBox on yksinkertaistettu liittymislomake, josta on jätetty itse laskeutumissivu pois. Yksi steppi vähemmän, mitä kävijän tarvitsee tehdä, jolloin konversioprosentit nousevat humisten.

LeadBoxin avulla teet liittymispainikkeita suoraan blogiartikkeleihin. Kun jaat artikkelin someen, jokainen lukija ”altistuu” liittymispainikkeelle. Lukijat jakavat artikkelia somessa aktiivisesti, jolloin yhä useampi päätyy blogiisi ja näkee liittymislomakkeen.

Enemmän ihmisiä lukemassa blogiartikkelia = enemmän potentiaalisia ihmisiä sähköpostilistallesi.

Yritäpä tehdä sama laskeutumissivun kanssa 😉

Perinteisesti sähköpostilistalle liittymiseen tarkoitetut painikkeet on sijoitettu joko oikeaan sivupalkkiin tai sivun alalaitaan. Valitettava totuus on se, että ne eivät eroa millään tavalla blogin yleisestä ulkoasusta, jolloin niitä ei edes huomata.

Mutta alla olevan kaltaisia liittymispainikeita on vaikea olla huomaamatta, kun artikkelia lukee.


Miten otat LeadBoxin käyttöön?

Rekisteröidy ja hanki omaan tarpeeseen sopiva pakettivaihtoehto LeadPagesilta. Tämä voi olla itsestäänselvyys mutta huomioithan, että $25 kuukausimaksu toteutuu vain, jos ostat paketin vuosimaksullisena, eli koko vuoden hinta veloitetaan sinulta kerralla.

Lähdin itse Standard paketilla liikkeelle ja noin puolen vuoden kuluttua vaihdoin Pro-pakettiin. Vaihdon yhteydessä maksoin vain näiden kahden paketin välisen erotuksen.

HUOM! Rekisteröitymisen yhteydessä valitse huolella ”yrityksesi” nimi. Nimi tulee näkyviin laskeutumissivujen osoitteeseen (ellet hanki suoraan Advanced pakettia). Esimerkiksi itse en tiennyt tätä alussa ja siksi valitsin ”Sinullakin on oikeus vaurastua” koska tein siihen aikaan laskeutumissivuja e-kirjalleni.

sinullakinonoikeusvaurastua.leadpages.co/br-ndiopas/ –> Ei näytä kovin ammattimaiselta ammattibloggaajalle 😀

Miten saat ihmiset liittymään sähköpostilistallesi?

 

Rekisteröitymisen jälkeen klikkaa sivun vasemmassa laidassa olevaa LeadBox ja oikeassa laidassa olevaa Create LeadBox. Voit halutessasi valita teetkö LeadBoxin valmista pohjaa käyttäen vai muokkaatko siitä täysin oman Drag and Drop toiminnolla. Itse käytän valmiita pohjia.

Miten saat ihmiset liittymään sähköpostilistallesi?

Seuraavalla sivulla löytyvät toiminnot

Miten saat ihmiset liittymään sähköpostilistallesi?

  • Integraatio oikeaan sähköpostiohjelmaan ja sähköpostilistaan. Ennen integraatiota sinun tulee yhdistää LeadPages oman sähköpostiohjelmasi kanssa.
  • Ennen yhdistämistä sinulla tulee olla sekä postituslista että liittymislomake tehtynä Active Campaignessa tai Mailchimpissä.

 

LeadPagesin ja Acive Campaignen integroiminen tapahtuu näin:

  • Kirjaudu Active Campaigneen ja klikkaa oikeasta yläkulmasta nimeäsi. Avautuvasta valikosta valitse ”Omat Asetukset”
  • Sen jälkeen sivun vasemmassa laidassa  olevasta linkkilistasta klikkaa ”Kehittäjä”. Löydät sieltä Apiyhteyden, ”Osoite” ja ”Avain”. HUOM! Tiesithän, että AC:n saa käännettyä suomen kielelle…? Lue lisää täältä.
  • Avaa uuteen välilehteen LeadPages ja kirjaudu sisään. Oikeasta yläkulmasta klikkaa nimeäsi ja avautuvasta valikosta ”Integrations”.
  • Etsi ohjelmista Active Campaign. Kopioi Active Campaignesta Api osoite ja avain niille varattuihin kohtiin ja klikkaa tallenna. Kirjaudu molemmista ohjelmista ulos ja takaisin sisään niin integraatio on valmis.

LeadPagesin ja Mailchimpin integroiminen tapahtuu näin:

  • Kirjaudu Mailchimpiin.
  • Klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa nimeäsi ja avautuvasta valikota Account ja sen jälkeen Extras.
  • Avautuvasta valikosta valitse API Key.
  • Jos et ole vielä luonut API Keytä kertaakaan, sinun tulee luoda se Create a Key toiminnolla.
  • API Keyn luomisen jälkeen, kopioi se ja kirjaudu LeadPages ohjelmaan.
  • Klikkaa LeadPagesin oikeasta yläkulmasta nimeäsi ja sen jälkeen Integrations.
  • Valitse listasta Mailchimp ja lisää API Key sille varattuun kohtaan ja tallenna.
  • HUOM! LeadPagesissa on tulossa muutoksia koskien Mailchimpiä. Käy tarkistamassa koskeeko muutos sinua. Jos joudut muuttamaan Mailchimpin versiota, muista käydä vaihtamassa uusi ohjelma jokaiseen laskeutumissivuun.

 

  • Voit testat LeadBoxia A/B testin avulla.
  • Ennen kuin siirryt uuteen toimintoon, muista tallentaa tekemäsi työ.
  • Kun sivun muokkaus on valmis, tallenna ja julkaise.
  • Customize this form toiminnolla pääsemme itse asiaan.

 

Miten saat ihmiset liittymään sähköpostilistallesi?

HUOM!

Älä ota LeadPagesin tarjoamaan automaattista sähköposti-toimintoa käyttöön. Suomen lakien mukaan sähköpostilistalle liittyjän tulee vahvistaa, että hän haluaa liittyä listalle. Liittymislahja tulee lähettää vasta sen jälkeen, kun tämä vahvistus on tehty.

Jos käytät LeadPagesin automaattista sähköpostitoimintoa, liittyjä saa lahjan ennen kuin vahvistaa liittymisen. Kukapa haluaisi lahjan saannin jälkeen enää liittyä…?

Muokkaa liittymislomaketta

Vasemalla olevasta linkkilistasta suosittelen käymään läpi jokaisen linkin. Tekstiä pääset muokkaamaan aktivoimalla oikean kohdan vasemmasta linkkilistasta.

Esimerkiksi Header Text linkkiä klikkaamalla otsikko aktivoituu ja voit muokata sitä vasempaan yläkulmaan ilmestyvässä laatikossa.

Älä unohda kiitossivua! Itse olen tehnyt kaikki kiitossivut LeadPagesin avulla. Tarvitset 2 kiitossivua, toisen siihen, kun lukija on jättänyt sähköpostiosoitteensa ja toisen, kun hän klikkaa sähköpostiin tullutta vahvistusviestiä.

Kun olet muokannut liittymissivun haluamaasi muotoon, klikkaa sivun oikeasta ylälaidasta Save ja lopuksi Publish. Avautuva sivu näyttää sen jälkeen tältä:

Miten saat ihmiset liittymään sähköpostilistallesi?

Tältä sivulta voit valita, millä tavalla LeadBox näytetään sivustollasi tai blogissasi. Vaihtoehtoja on kolme:

  1. Tavallinen teksti eli linkki
  2. Painike tai
  3. Kuva

 

Itse hyödynnän kuva ominaisuutta, vaikkakin se teettää hieman ylimääräistä työtä. Tältä sivulta voit myös valita, onko LeadBox tavallinen sivustolle lisättävä laatikko, Pop Up liittymislomake vai aktivoituuko liittymislomake siinä vaiheessa, kun henkilö on poistumassa sivustoltasi.

Jos haluat hyödyntää kuvallista painiketta, jatka lukemista. Muussa tapauksessa voit skrollata artikkelia hieman alaspäin 🙂

Teen painikkeen kahdessa vaiheessa. Ensin suunnittelen liittymislahjalle kansikuvan (käytän hyvin paljon oppaita ja työkirjoja, joten niiden kansien tekeminen Canvalla onnistuu luontevasti. Jos liittymislahjasi on webinaari tai video, ota vaikka kuvaruutukopio, pienennä kuvaa PicMonkeyllä ja sen jälkeen lataa kuva Canvaan).

Oppaiden kansikuvat teen A4 pohjalla. Kansikuvan teon jälkeen lataan sen joko .png tai .jpg tiedostona omalle koneelle ja sen jälkeen lataan sen takaisin Canvaan.

Teettää hieman töitä, tiedän, mutta itse en ole vielä löytänyt keinoa, miten saisin kansikuvan suoraan seuraavaan pohjaan ilman tätä välivaihetta.

Lopuksi teen liittymispainikkeen Email Header pohjalla. Lisään kuvaan sopivan tekstin sekä äsken lataamani kuvan ja lopuksi lataan koko painikkeen joko .png tai .jpg tiedostona omalle koneelle. Sen jälkeen palaan takaisiin LeadPagesiin.

Miten saat ihmiset liittymään sähköpostilistallesi?

Aktivoin kuvapallukan, lataan kuvan omalta koneeltani, tallennan laatikon, kopioin HTML tekstin ja lisään sen sopivaan kohtaan blogiartikkelissani. Voilá liittymislomake on tehty ja aktiivinen!

Mahtavaa! Onneksi olkoon!

Nyt liittymislomakkeesi näyttää ammattimaiselta ja on integroitu suoraan sähköpostiohjelmaan. Voit tehdä lomakkeita LeadBoxin avulla vaikka 5 ja kohdentaa liittymisen juuri oikeille ihmisille.

Mitä tarkemmin pystyt kirjoittamaan oikealle kohderyhmälle, sitä menestyksekkäämpi tulevaisuutesi tulee olemaan.

Kun liittymislomake on tehty ammattimaisesti, lukija odottaa jo innolla ensimmäistä sähköpostia. Sen tulisikin lähteä välittömästi sen jälkeen, kun lukija on vahvistanut liittymisen sähköpostilistallesi.

Suosittelen aina, että 3 ensimmäistä automaattista sähköpostia lähtevät yhden päivän välein ja sen jälkeen joko 1, 2 tai 4 kertaa kuussa.

Tätä automaatiota on helppo jatkaa ja rakentaa markkinointi- ja myyntitunneli, joka tuottaa sinulle tasaista, lähes automaattista tuloa päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen.

Pro tip:

Lue automaatioiden sähköpostit läpi 2 – 4 kertaa vuodessa ja tee muutoksia tarpeen mukaan. Pyri kirjoittamaan ”evergreen” sisältöä, jota ei tarvitse paljoakaan muuttaa matkan varrella.

Nyt on sinun vuorosi

  • Testaa LeadPagesin LeadBox toimintoa
  • Seuraa sähköpostilistan kehitystä esimerkiksi 4 viikkoa
  • Lähetä palautetta tiia(at)tiiakonttinen.fi  oletko tyytyväinen tuloksiin

 

**Osa tässä artikkelissa olevista linkeistä on affiliate-linkkejä. Ostamalla tuotteen affiliate-linkin kautta, saan pienehkön provision. Linkin klikkaaminen ei kuitenkaan aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa vierailla sivulla ja miettiä ostopäätöstäsi niin pitkään kuin haluat.

Suosittelen vain niitä tuotteita, joita olen itse testannut, käyttänyt ja todennut toimiviksi. Älä koskaan osta tuotetta, jos et ole varma, että siitä on sinulle apua tai et ole varma auttaako se sinua saavuttamaan tavoitteesi. Lue lisää affiliate-markkinoinnista täältä**

Postaus päivitetty 25.5.2017