Millainen liiketoiminta sinulla olisi, jos saisit muutaman strategisen kumppanin avulla kasvatettua myyntiäsi 453,07 %?

Okei,  ennen kuin menen asiaa syvemmälle, käydään tuttuun tapaan läpi kuvat ja numerot. Alla on kesäkuun myynnit Woocommercen kautta:

Woocommercen myynnin lisäksi muutama uusi opiskelija tuli mukaan laskulla. Otan laskutusasiakkaat huomioon kokonaismyynnissä.

Sen lisäksi kokonaismyynnissä on otettu huomioon passiivinen myynti sekä henkilökohtainen konsultointi ja sparraus.

Kesäkuussa myyntini oli yhteensä 15 928,34 €. Tästä summasta 13.048,35 € tuli kumppanien kautta. Strategia, jonka esittelen sinulle tässä postauksessa, oli super-onnistunut. Wuhuu!!

(13.048,35 € x 100 ) / 2.879,99 € = 453,07 %

Olen ikuisesti kiitollinen kumppaneilleni heidän panostuksestaan kesäkuussa. Heidän ansiostaan pystyin keskittymään toiseen projektiin, josta tiedotan lisää myöhemmin.

Kenelle kumppanuusmarkkinointi sopii parhaiten?

Jokaiselle, joka myy tuotteita verkossa, olipa tuotteet digitaalisia, fyysisiä tai palveluita.

Digituotteet ja fyysiset tuotteet (verkkokaupojen kautta) ovat varmasti itsestäänselvyys mutta vaikka sinun tuotteesi olisi henkilökohtainen palvelu, voit silti hyödyntää kumppanuusmarkkinointia.

Esimerkiksi olen tehnyt kahden palveluammattilaisen kanssa sopimuksen, että ohjaan heille asiakkaita. Kun kerron potentiaaliselle asiakkaalle yhteistyökumppanista, lähetän samaan syssyyn kumppanille sähköpostia tai meseä ja kerron potentiaalisen asiakkaan nimen.

Jos/kun kauppaa tulee, kumppani laittaa minulle viestiä, kertoo komission määrän, jonka jälkeen lähetän hänelle laskun. Sweet! 😀

Ainoa haaste palveluiden kumppanuusmarkkinoinnissa on aika. Kannattaa siis laskea etukäteen, kuinka monta uutta asiakasta pystyt ottamaan, jotta et työllisty liikaa. Toisaalta, jos asiakkaita alkaa tulla enemmän, sinulla on mahdollisuus palkata lisäkäsiä auttamaan 😉

Mitä kumppanuusmarkkinointi on?

Voi olla, että kumppanuusmarkkinointi eli kavereiden kesken KuMa on sinulle tuiki tuntematon käsite. Ei se mitään. Kumppansuumarkkinointi on suosittelumarkkinoinnin muoto, jossa yrittäjä maksaa suosittelijalle komission / palkkion uusista asiakkaista tai liideistä.

Kumppanuusmarkkinoinnista voidaan puhua myös affiliate-markkinoinnin yhteydessä. Jotta aihe pysyisi kuitenkin olennaisessa, en käsittele kumaa tässä sen syvällisemmin.

3-osainen strategia, jonka avulla otat kumppanuusmarkkinoinnin haltuun

KuMan 3-osainen strategia on nimeltään KKM

  1. porras – Komissio
  2. porras – Koulutus
  3. porras – Markkinointi

Mutta ennen kuin voit käyttää strategiaa, sinulla on oltava nämä kolme elementtiä kunnossa:

  1. Oikea tuote
  2. Oikea väylä myydä
  3. Oikea kumppani

Oikea tuote

Oikea tuote tarkoittaa, että tuotteella on aidosti kysyntää. Sinulla voi olla loistava idea tuotteeksi mutta jos kukaan ei halua ostaa sitä, ei ole merkitystä vaikka sinulla olisi 300 kumppania – tuote ei vain mene kaupaksi.

Ja tuskin sinä haluat tulla muistetuksi yrittäjänä, joka pakkomyy asiakkailleen kumppanien kautta. Sitähän minäkin.

Kun sinulla on oikea tuote – tuote jolla on kysyntää ja joka tuo aitoa lisäarvoa ostajalleen – kumppanien ”työ” on superhelppoa.

Oikea väylä myydä

Kaikki verkkokaupat eivät sovellu kumppanuusmarkkinointiin. Myyntiä varten sinulla tulee olla mahdollisuus

  • tehdä jokaiselle kumppanille henkilökohtainen suosittelulinkki (Vilkas Group; Campwire)
  • tai muodostaa henkilökohtainen kuponkikoodi (Woocommerce)
  • tai käyttää erillistä ohjelmaa linkkien muodostamisessa (Tapfiliate)

WordPressiin on saatavilla erillisiä affiliate-plugineita mutta näiden käytöstä ja toimivuudesta minulla ei tällä hetkellä ole sinulle dataa.

Lue lisää: 9 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Oikea kumppani

Valitettavasti kaikki eivät sovellu kumppaneiksi. #karufakta: jopa 90 % kumppaniksi haluavista henkilöistä ei tee myynnin eteen mitään. Tätä prosenttia voi pienentää ohjeilla, jotka annan myöhemmin tässä postauksessa. Mutta varaudu siihen, että 10 kumppanista vain 1 tai korkeintaan 2 oikeasti suosittelee tuotteitasi.

En sano, että sinun kannattaa ottaa 100 kumppani, sillä 100 kumppanin opettaminen ja kouluttaminen vaatii paljon aikaa. Tähänkin annan paremman ohjeen postauksen lopussa. Aloita 1 tai 2 kumppanista, kouluta heidät, hio koulutusprosessi tehokkaaksi ja lisää kumppaneita pikkuhiljaa.

Kumppansuumarkkinointiin kuuluu toki paljon muutakin mutta nämä kolme elementtiä ovat ne kriittisimmät. Jos nämä on kunnossa, loppu hoituu melkeinpä itsestään.

3-osainen strategia

1. porras – Komissio

Sanaton sopimus on, että kumppanille tulee maksaa 50 % komissio alvittomasta myynnistä. Tämä on toki kumppanin kannalta loistava diili mutta yrittäjän näkökulmasta voit hyvin nopeasti joutua ongelmiin. Ongelmaksi muodostuu kassavirta.

Kassavirta ongelma voidaan toki poistaa mutta se on suunniteltava tarkasti ja merkittävät kumppanuussopimusehtoihin.

On tärkeää muistaa, että pelkkä komission määrä ei motivoi ihmisiä suosittelemaan tuotettasi. Motivaatio tulee löytää muualta – komissio on siten vain kirsikka kermavaahdon päällä.

Paras motivaattori on tietysti loistava tuote. Siksi oikean tuotteen ottaminen mukaan kumppanuusmarkkinointiin on äärimmäisen tärkeää.

Paras tilanne on se, että kumppani suostuu suosittelemaan tuotetta vaikkei saisi siitä penniäkään komissiota. Siitä tiedät, että sinulle on kumppanina henkilö, josta kannattaa pitää kiinni.

Komission määrä on aina sovittavissa sinun ja kumppanin välillä. Muista kuitenkin, että jokainen kumppani saa saman komission. Loistavat myyjät voivat saada joskus bonuksia tai lahjoja mutta komissio tulee olla jokaiselle kumppanille saman suuruinen.

Olen tässä aikojen saatossa kehittänyt komissio-laskurin, jonka avulla pystyy helposti ennakoimaan myynnin kasvua sekä miettimään oikeaa komissiota, jotta kassavirran kanssa ei tule ongelmia.

2. porras – Koulutus

Itseltäni puuttui ”virallinen” koulutusjärjestelmä kumppaneille mutta korvasin sen näin:

  1. Kirjoitin sopimusehdot, jotka jokaisen kumppanin tuli hyväksyä.
  2. Pidin kumppaneille noin 30 minuutin pituisen webinaarin, jossa kävin läpi kumppanuusmarkkinointia.
  3. Tein heille valmiita markkinointimateriaaleja someen (julkaisupohjia tekstillä ja ilman tekstiä) ——————>>>>>>>>>
  4. Annoin 3 esimerkki blogipostausta, jotka oli tarkoitettu nimenomaan kumppanuusmarkkinointiin
  5. Annoin muutamia vinkkejä sähköpostimarkkinointiin
  6. Annoin ohjeistuksen, mitä on syytä ottaa huomioon, kun markkinoidaan kumppanin tuotteita somessa

Kumppanit saivat siis aimo annoksen valmista materiaalia, joiden pohjalta he pystyivät suosittelemaan tuotteitani.

3. porras – Markkinointi

Mitäpä myynti olisi ilman markkinointia? No ei sitten yhtään mitään. Vaikka sinun suurin tavoitteesi olisi saada kumppaneiden kautta myyntiä aikaiseksi, kumppaneilla saattaa olla omia tuotelanseerauksia tai kampanjoita meneillään. Siksi markkinointi kannattaa aloittaa hyvissä ajoin.

Esimerkiksi jos haluat hyödyntää kumppaneita tuotelanseerauksessa, varmista, että kumppanit tietävät, miten lanseeraus etenee. Tee markkinointisuunnitelma valmiiksi ja anna se jokaiselle kumppanille. Merkitse suunnitelmaan kumppanin rooli ja tehtävä.

Hyödynnä markkinoinnissa jokaisen kumppanin vahvuuksia. Joku voi olla vahva somessa, kun toinen on sähköpostin kirjoittamisessa.

Markkinoinnissa voi käyttää erilaisia strategioita, miten tuotettasi voi suositella. Esimerkiksi kumppanuusmarkkinoinnissa olen tunnistanut 14 eri strategiaa, miten tuotteita voi suositella. Osa on jopa niin itsestäänselvyyksiä, että hämmästyisit, miten et ole itse hoksannut niitä!

Nyt on sinun vuorosi

Kumppanuusmarkkinointi voi tuntua alussa haastavalta ja monimutkaiselta mutta se on oikeastaan aika helppoa ja yksinkertaista. Sinun täytyy muistaa vain OOO + KKM

  • Oikea tuote
  • Oikea väylä myydä
  • Oikea kumppani
  • Komissio
  • Koulutus
  • Markkinointi

Kumppanit rokkaa! Kiitos upeille kumppaneilleni huipputärkeästä työstä! 

Nyt on sinun vuorosi

Aloittelevana kumppanuusmarkkinoijana sinulla on suuri riski tehdä virheitä, joiden johdosta kassavirta ja jopa koko liikevaihto laahaa jopa 3 kuukautta pakkasella. 

Ikävä lopputulos varsinkin, jos olet pienyrittäjä. Siksi on äärimmäisen tärkeää tietää, miten kumppanuusmarkkinointi aloitetaan oikein.

Välttääksesi tekemästä niitä alkuvaiheen virheitä, joita monet ovat tehneet, olen koostanut sinulle tarvittavat tiedot webinaaritallenteeksi.

Tämä tallenne sisältää kolme noin 50 minuutin mittaista videota, jotka on jaettu seuraavasti:

1. video

2. video

3. video

Näin kattavaa ja käytännönläheistä tietopakettia kumppanuusmarkkinoininn aloittamisesta et löydä tähän hintaan. 

Saat webinaaritallenteet heti käyttöösi oston jälkeen. Muista vain palata takaisin myyjän palveluun, kun ostotapahtuma on hyväksytty. 3 videotallenteen yhteishinta on  97,00 € (sis. alv 24%). Otathan huomioon, että

  • tallenne poistuu myynnistä 31.8.2017 
  • katseluoikeuden ostamisen jälkeen, videot on katsottavissa 31.12.2017 saakka

Osta katseluoikeus webinaaritallenteisiin täältä tai lue lisää täältä.