Kirjoita e-kirja: 7 asiaa, jotka sinun tulee tietää ennen kuin kirjoitat ensimmäisen e-kirjan

Aika, jolloin ihmiset viettävät yhä enemmän ja enemmän aikaa verkossa, on täydellinen e-kirjan kirjoittamiselle ja myymiselle.

Usko pois, sinun ei tarvitse olla yliopiston käynyt tohtori, jotta olet validi kirjoittamaan ja julkaisemaan e-kirjan.

Tämä on todennäköisesti itsestäänselvyys, mutta e-kirja ei voi olla täynnä huttua. Suosittelen aina, että e-kirja kirjoitetaan ongelmanratkaisun näkökulmasta, aivan kuten verkkokurssitkin. Tällä tavalla e-kirjalla on paljon suurempi mahdollisuus menestyä.

Kirjoita e-kirja: 7 asiaa, jotka sinun tulee tietää ennen kuin kirjoitat ensimmäisen e-kirjan

E-kirjaa varten ei välttämättä tarvitse erillistä lukulaitetta. Riittää, että e-kirja on pdf-tiedostomuodossa, jolloin sen voi lukea maksuttomalla Adobe Reader ohjelmalla. Kas näin e-kirjan tekninen toteuttaminen muuttui monin verroin helpommaksi. 😉

Keräsin tähän postaukseen 7 asiaa, jotka sinun on hyvä tietää ennen kuin kirjoitat ensimmäisen e-kirjan. Halutessasi voit lukea myös tämän postauksen ja yhdistää niissä olevaa tietoa.

1. E-kirjan kirjoittaminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä

Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy ohjeita ja vinkkejä, miten kirjoitat e-kirjan 30 päivässä. En sano etteikö tämä ole mahdollista. Mutta suosittelen lämpimästi varaamaan kirjan kirjoittamiselle, markkinoinnille ja myynnille 3 – 6 kuukautta.

Jo pelkästään kirjan saaminen ihmisten tietoisuuteen vaatii aikaa. Ellet sitten ole brändännyt itseäsi jo ammattilaiseksi tai asiantuntijaksi.

Tavallinen ihminen voi kirjoittaa menestyskirjan. En halua kehua itseäni mutta olen tavallinen erityiskaksosten äiti, taloushallinnon tradenomi ja silti kirjoitin kirjan, jonka on ostanut jo lähes 1200 suomalaista perhettä.

Lue myös tämä: E-kirja: Näin kirjoitat e-kirjan hyödyntämällä blogiasi

Mielipiteeni on, että ainoa syy miksi onnistuin oli se, että

  • minulla oli mentori joka auttoi
  • sain erinomaiset vinkit e-kirjan markkinointiin
  • uskalsin mennä ulos omalta mukavuusalueelta yhä uudelleen ja uudelleen

2. E-kirja ei ”myy itse itseään”

On olemassa myytti, jonka mukaan digitaaliset tuotteet ”myyvät itse itseään”, kunhan ne vain julkaistaan ja laitetaan interwebbiin. No ei myy. Ja tiedän tämän, koska itsekin haksahdin tähän ansaan.

Kyllä, on mahdollista, että digitaalinen tuote myy automaatiolla, mutta ennen sitä täytyy tehdä paljon muita asioita.

Katso, alla on mainos e-kirjastani. Laitoin sen tähän, jotta osoitan markkinoinnin tavoitteen. Mitä luulet, kuinka moni ostaisi e-kirjani JOS tässä ei olisi kuvaa e-kirjasta? Tiedän, että väännän asian rautalangasta ja että se ärsyttää. Mutta siltikin tämän jälkeen ISO OSA e-kirjailijoista ei markkinoi ja mainosta omaa e-kirjaansa.

Aiheesta lisää: Miten kirjoittaa e-kirja, jota varmasti ostetaan?

Pro tip: Mitä enemmän markkinoit, sitä enemmän myyt

3. Ihmiset arvostelevat kirjan kannen perusteella (tai vähintäänkin kirjan nimen)

Katsoppa yllä olevaa kuvaa ja kerro oma mielipiteesi kirjan kannesta. Eikö se näytäkin amatöörimäiseltä? Kuinka luotettavana pidät minua opettamaan sinua, miten markkinoit ja myyt omaa e-kirjaa pelkästään tuon kannen perusteella? Vastaa rehellisesti!

Jos kansi on sinusta ”riittävän hyvä”, uskot, että pystyn auttamaan sinua ja sinulla on juuri nyt tarve ostaa e-kirja itsellesi, todennäköisesti klikkaat yllä olevaa kuvaa ja investoit 19,90 € e-kirjan hankintaan.

Mutta voi olla, että mielikuva e-kirjan kannesta onkin negatiivinen. Et päädy klikkaamaan kuvaa, etkä osta e-kirjaa.

Otetaanpa vertailun vuoksi tämä alla oleva kuva. Millaisen mielikuvan tämä kuva sinussa herättää?

yritysbloggaamisen alkeet

Ensimmäisen kuvan olen tehnyt minä itse. Tämän toisen Riitta. Ero kansien välillä on selkeä.

Pro tip: Anna e-kirjan kannen suunnittelu ammattilaiselle.

4. Houkuttele ihmiset liittymään odotuslistalle ennen kirjan julkaisua

Tiedän, mitä ajattelet. Miksi kukaan liittyisi sähköpostilistalle vapaasta tahdostaan?

Koska sinä tiedät jotain, mitä lukija ei. Käypä kurkkaamassa tätä sivua (mutta älä liity odotuslistalle 😉 ) Jos aihe olisi sinulle ajankohtainen, uskon vahvasti että liittyisit odotuslistalle.

Ihmiset liittyvät mielellään odotuslistalle, koska lupaat heille jotain. Tämä ”jotain” voi olla vinkkejä, opas tai työkirja, joka liittyy olennaisesti e-kirjasi aiheeseen.

Kävin pitkästä aikaa katsomassa tuon kyseisen e-kirjan odotuslistan tilastoja. 82 ihmistä osoitti kiinnostusta e-kirjaani kohtaan. He liittyivät odotuslistalle 35 päivän aikana. Kun kirja julkaistiin, minulla oli siis 82 potentiaalista ihmistä, jotka halusivat oppia lisää kirjoittamastani aiheesta.

Mieti hetki, jos aloittaisit odotuslistan keräämisen 90 päivää ennen ja tekisit sitä systemaattisesti. Jos sinulla olisi 500 ihmistä odotuslistalla, hyvällä lanseeraussähköposteilla voisit saada jopa 9,5 % heistä ostamaan e-kirjasi. Se tarkoittaa lähes 50 ostajaa.

Tuntuuko se vähältä? Se on joka tapauksessa enemmän, kuin jos sinulla EI OLISI odotuslistaa.

5. Perusta e-kirjalle oma myyntisivu omalle domainille

Oman domainin hankinta e-kirjalle on paitsi fiksua myös kustannustehokasta. Katsos, kun sinulla on sivustolla vain yksi tuote myynnissä, voit hakukoneoptimoida koko sivuston ohjaamaan potentiaalisia asiakkaita suoraan verkkokauppaan.

Myyntisivulla on vain yksi tarkoitus:

  1. Saada kävijä ostamaan tuote

Mikäli kävijä ei osta, hän poistuu eikä pysty siirtymään mihinkään muualle. Mitä enemmän annat ostajalle vaihtoehtoja, sitä vaikeammaksi päätöksenteko käy.

Mitä enemmän myyntisivulla tai -sivustolla on vaihtoehtoja, sitä vaikeammaksi päätöksenteko muodostuu.

Lue myös tämä: Sinullakin on oikeus vaurastua e-kirjan syntytarina

6. Pyydä palautetta kirjasta, koska Social Proof myy

Jos sinun pitäisi nyt ostaa e-kirja, mitkä asiat vaikuttavat päätökseesi? Jos olet kuullut 10 ystävältäsi ylistäviä kommentteja minun e-kirjasta, ostaisitko? Todennäköisesti kyllä.

Haluamme varmistua siitä, ettemme osta sikaa säkissä. Siksi tarvitsemme vakuuttelua siitä, että muutkin ovat tyytyväisiä ostokseensa.

Siksi on äärimmäisen tärkeää saada lukijoilta palautetta e-kirjasta. Tämän voi toteuttaa esimerkiksi siten, että annat e-kirjan 10 – 15 henkilölle ilmaiseksi palautetta vastaan. He kirjoittavat palautteen joko Facebookiin tai tekevät palautteesta lyhyen videon.

Älä kirjoita myyntisivulle palautetta näin:

”Upea kirja, mahtavaa, ihan mieletön hyvä fiilis” -nainen 30 v

Onko tuo sinusta uskottavaa? Ei minustakaan.

Mutta tätä on aika vaikeaa todistaa väärennökseksi:

Tämäkin on uskottava, koska sen voi  kirjoittaa vain, kun on saanut tunnukset sivustolleni oston yhteydessä.

kirjoita e-kirja

Palautteet, testimonialit ja social proof osoittaa, ettei asiakkaasi ole ostamassa sikaa säkissä. Ja siksi palautteiden saamiseen kannattaa panostaa mahdollisimman paljon.

Lue myös tämä: Kokemuksia Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksesta

7. Älä yritä tehdä siitä täydellistä

Täydellistä kirjaa ei ole olemassa. Kirjassa on aina virheitä vaikka sen lukisi miljoona kertaa. Siksi kirjaa on turha yrittää tehdä täydelliseksi ennen kuin sen laittaa myyntiin.

Aivan samalla tavalla kuin verkkokursseissa, voit pilotoida e-kirjan. Toimi siinä tapauksessa näin:

  • Kirjoita kirja ”valmiiksi” ja oikolue se yhden kerran
  • Anna e-kirja ennakkolukijoille ilmaiseksi palautetta vastaan
  • Pilotoi e-kirja edullisella hinnalla
  • Pyydä palautetta ostajilta
  • Tee tarvittavat muutokset ja laita uudelleen myyntiin

Tämä on paitsi järkevää mutta myös ammattimaista. Näin ne ”isot pojatkin” tuolla rapakon takana tekee.  Ja tälläkin puolella. Start upit toimivat ihan samalla kaavalla. Ensin tehdään yksi versio, testataan, parannetaan ja sitten uudelleen myyntiin.

Näin! Tässä on mielestäni tärkeä listausta niistä asioista, jotka sinun tulee tietää ja ottaa huomioon ennen kuin kirjoitat ensimmäisen e-kirjan.

tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 1 305 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua

Hae Googlesta