Kehityssuunnitelma yrittäjille

Yksin- ja pienyrittäjät taistelevat jatkuvasti aikaa vastaan. Pitäisi olla aikaa

  • markkinointiin
  • strategiseen suunnitteluun
  • asiakashankintaan
  • sähköposteihin vastaamiseen
  • asiakaskyselyihin vastaamiseen
  • tehdä ja pyytää tarjouksia
  • konkreettisesta työstä puhumattakaan.
  • Omaa aikaa, vapaapäiviä ja lomia – mitä ne ovat?

 

Ymmärrän enemmän kuin hyvin tuon tuskan. Vaikka olenkin pyrkinyt rakentamaan helposti hallittavan ja ”vähän työllistävän” liiketoiminnan, päivässäni on vain 24 tuntia aikaa. Lisää tunteja ei saa ja univelkaa ei voi kerryttää tai se kostautuu hyvin nopeasti.

Mikä avuksi?

Olen vuosien aikana tehnyt satoja erilaisia tavoitteita, pilkkonut niitä osiin, unohtanut ja ottanut ne jälleen käyttöön. Tiedän, miten tavoite pitää rakentaa, jotta se on saavutettavissa.

Tänä vuonna tavoitteen sijasta teekin kehityssuunnitelma, joka tukee kokonaistavoitettasi mutta tuo sen konkreettiselle käytännön tasolle. Teoria viedään käytäntöön kuukausi kuukaudelta.

Kun kehityssuunnitelma on tehty, sinun ei tarvitse käyttää kallisarvoista aikaa epäolennaisiin tehtäviin. Tämä puolestaan mahdollistaa sen, että stressi ja kuormitus vähenee, saat enemmän aikaan lyhyemmässä ajassa ja määrän sijasta tuotat enemmän laatua.

Mitä tämä artikkeli antaa sinulle?

  • Aloittelevalle digiyrittäjälle saat ideoita tukemaan toimintaasi
  • Liiketoimintaa ja/tai blogia tukevia tehtäviä, jotka on pilkottu kuukausi kuukaudelle.
  • Saat struktuuria oman toiminnan ja työskentelyn kehittämiselle.
  • Teet oikeita asioita oikeassa järjetyksessä.
  • Priorisoit tehtäviä ja keskityt oikeisiin ja olennaisiin asioihin.

Tammikuu

Tammikuu on hiljainen kuukausi ja monet vielä sulattelevat hyvällä omallatunnolla nautittuja jouluruokia. Ostohalukkuus on monella asiakkaalla nollassa joulun lahjaostosten ja alennusrumban vuoksi. Vaikka moni sanookin aloittavansa elämänmuutoksen heti tammikuun alussa, totuus on, että alkukuukausi laiskotellaan ja toimeen ryhdytään aikaisintaan puolessakuussa.

Hyödynnä hiljainen aika ja päivitä oman yrityksen liiketoimintasuunnitelma. Ainakin suosittelen lukemaan sen kertaalleen läpi. Vuoden aikana olet joka tapauksessa kehittänyt omaa yritystäsi, joten muutosta on tapahtunut.

Nyt on aika laittaa nuo muutokset myös kirjalliseen muotoon.

Mieti asiaa tältä kantilta:

  • Vastaako liiketoimintasuunnitelma sitä, mikä yrityksesi visio on?
  • Onko jotain, mitä haluat muuttaa, lisätä, poistaa tai vaihtaa omassa liiketoiminnassasi?
  • Onko liiketoimintasuunnitelmaan kirjattu kaikki oleellinen tieto, joka auttaa yrityksen myyntiä siinä vaiheessa, kun on aika luopua yrityksestä?

 

Päivitä liiketoimintasuunnitelmaa aktiivisesti mutta vähintään kerran vuodessa. Kirjaa ylös strategiat ja muistuta itseäsi, mitkä strategiat toimivat ja eivät toimi. Se, mikä toimii, pidä. Se, mikä ei toimi, luovu.

Aloitteleva yrittäjä: Jos liiketoimintasuunnitelma on vielä tekemättä, keskity tammikuussa vain sen kirjoittamiseen. Voi olla, että työstämällä liiketoimintasuunnitelmaa muutaman päivän putkeen, saat sen helposti valmiiksi.

Helmikuu

Strategiasta puheenollen, oletko tyytyväinen markkinointistrategiaasi? Onko se tuonut niitä tuloksia joita halusit? Entä miten mittaat, onko jostain tietystä markkinointikanavasta sinulle oikeasti hyötyä?

Helmikuu pyhitetään markkinointistrategian läpikäymiselle. Listaa ylös kaikki paikat ja keinot, miten markkinoit omaa yritystäsi. Jäsentele ne sen mukaan, pystytkö tilastoimaan ja analysoimaan tuloksia vai et.

Sen jälkeen ota selvää, mitä muita vaihtoehtoja on markkinoida omaa yritystä. Laita uudet markkinointikanavat ja -vaihtoehdot siihen järjestykseen, jossa haluat niitä kokeilla.

Ole avarakatseinen ja listaa myös sellaisia keinoja, joita ei perinteisesti sinun alallasi käytetä. Markkinoinnin tavoite on kuitenkin tehdä sinut ja yrityksesi näkyväksi ja tunnetuksi asiakkaiden silmissä. Siksi kannattaa tehdä sitä, mitä kilpailijat eivät tee.

Pohdi erilaisia vaihtoehtoja mm. tästä näkökulmasta:

  • Miten pitkään uutta markkinointikanavaa tulee opetella / käyttää ennen kuin näet tuloksia?
  • Onko muilla kokemuksia kyseisistä markkinointikanavista?
  • Miten paljon uuden kanavan käyttöönotto maksaa ajallisesti ja/tai taloudellisesti?
  • Onko markkinointikanavan käyttöönottoa ja/tai sen jatkamista mahdollista ulkostaa?

Maaliskuu

Maaliskuussa aktivoidutaan somessa. Erilaisia somekanavia on olemassa kymmeniä mutta jokaisessa niissä ei tarvitse päivystää. Valitse itsellesi 1 pääkanava ja 2 tukevaa kanavaa.

Missä kanavassa unelma-asiakkaasi ensisijaisesti viihtyy? Facebookissa? Vai instagramissa? Opettele käyttämään kyseistä somekanavaa hyödyntämällä niin ilmaisia kuin maksullisia verkkovalmennuksia.

Kun hyödynnät ammattilaisten asiantuntijuutta, pääset huomattavasti nopeammin eteenpäin kuin jos yrittäisit etsiä ja soveltaa kaiken itse.

Some-kanavat antavat paljon tietoa, jota osa yrittäjistä ei valitettavasti ehdi hyödyntää. Monet yrittäjät, joiden kanssa olen keskustellut, kertovat, että tietävät analytiikan tärkeydestä mutta eivät millään ehdi paneutua siihen.

Minimissään sinun olisi hyvä tietää unelma-asiakkaasi sukupuoli, ikä sekä mihin aikaan hän somekanavassa viihtyy. Tällä tavalla pääset räätälöimään julkaisujen sisällön juuri hänelle sopivaksi.

Facebookin anaytiikka-työkalu toimii siinä vaiheessa, kun sivulla on vähintään 100 tykkäystä. Klikkaamalla Facebook-sivun ylälaidassa olevaa ”Kävijätiedot” linkkiä ja sen jälkeen vasemmalle avautuvasta linkkilistasta ”Ihmiset” pääset näkemään sivusi tilastot.

kehityssuunnitelma_yrittajille

Tämän sivun tiedot tulisi olla yhteneväinen sinun oman ajatuksesi kanssa unelma-asiakkaastasi. Jos se ei ole, silloin on hyvä miettiä, tulisiko julkaisuja, sisältöä ja markkinointia muuttaa vastaamaan joko tilastoja tai omaa käsitystä.

Ja mikä tärkeintä, blogin ja nettisivujen analytiikka tulisi olla yhdenmukainen somekanavan analytiikan kanssa:

kehityssuunnitelma_yrittajille

Välttämättä näin kun ei aina ole.

Kun mietit somestrategiaa, pohdi mm. seuraavia asioita:

  • Millaista lisäarvoa annat seuraajillesi / unelma-asiakkaillesi?
  • Millaisista julkaisuista on heille eniten hyötyä?
  • Voiko somestrategian ulkoistaa?

 

Löysin jokin aika sitten Sandra Lightonin Twitteristä alla olevan kuvan. Voit testata tätä, millaisen vastaanoton se saa seuraajissasi.

kehityssuunnitelma_yrittajille

Huhtikuu

Tarkista unelma-asiakkaasi määritelmä. Kuka on unelma-asiakkaasi? Vuosien saatossa on helppo ajautua ”myyn kaikkea kaikille” oravanpyörään mutta tämä toimintamalli aiheuttaa vain enemmän stressiä, turhautumista ja kuormittumista.

Lopeta yhteistyö niiden asiakkaiden kanssa, jotka kuluttavat sinua, aikaasi ja rahasi mutta eivät tuo riittävästi rahaa kassaan. Toinen vaihtoehto on nostaa hintoja vastaamaan todellista ajankäyttöäsi.

Määrittele, kenelle haluat ja et halua myydä. Olen vuodesta 2009 lähtien kehittänyt yksinkertaisen työkalun ”Asiakkaan tunnistamisen portaat”, joka auttaa näkemään, kuka on unelma-asiakkaasi. Työkalu koostuu kynästä ja paperista ja kuka tahansa toimialasta riippumatta, voi sitä hyödyntää.

 

Toukokuu

Toukokuussa voi tulevan kesän kiireet jo näkyä. Ennen kuin kiireet vyöryvät kunnolla päälle, ota hetki aikaa ja hengähdä. Edellisessä kuussa määrittelit tai tarkistit unelma-asiakkaasi. Nyt on aika karsia ”ei-halutut” asiakkaat listalta pois.

Hyödynnä 80/20* periaatetta ja lopet yhteistyö niiden asiakkaiden kanssa, jotka eivät tuo liikevaihtoa riittävästi. Toinen vaihtoehto on nostaa näiden asiakkaiden kohdalla hintoja, jotta saat työpanoksellesi kunnon korvauksen.

Voit laajentaa tätä myös palveluihin ja tuotteisiin. Kaupan hyllyllä on turha pitää tuotteita, joita ostetaan muutama tuote kerran vuodessa. Palvelut, joihin käytät paljon aikaa mutta eivät tuo myyntiä, on suotuisaa karsia pois.

Uskalla sanoa ei. Arvosta omaa aikaasi, ammattitaitoasi ja työtäsi. Jos tuote, palvelu tai asiakas ei ole kannattava, poista se valikoimista tai lopeta yhteistyö – tai nosta hintaa.

* 20% asiakkaista tuo 80 % liikevaihdosta. Tunnista nuo 20 % ja panosta heihin. Etsi samankaltaisia asiakkaita lisää. Automatisoi myyntiprosessi jos mahdollista.

Kesäkuu

Kesäkuussa uudistamme nettisivut. Välttämättä kyse ei ole uudistamisesta, jos olet tyytyväinen ulkoasuun mutta sivusto on hyvä käydä läpi aika ajoin ja varmistaa, että siellä ei ole näkyvillä umpeutuneita tarjouksia tai kuvia, jotka eivät näy oikein.

Milloin ulkoasu on viimeksi päivitetty? Onko se yhtenäinen some-profiilien ja koko brändin kanssa?

Hyödynnä ammattilaista. Voit tehdä BrandBoardin itse, johon etsit kuvia ja hahmottelet värimaailmaa, jonka haluat sivustolle luoda. BrändBoard on helppo antaa graafikolle, joka toteuttaa kokonaisuuden.

Mahdolliset muutostyöt kannatta ulkoistaa, jos oma aika tai osaaminen ei riitä. Mitä tarkemmin osaat kertoa mitä haluat, sitä nopeampaa muutosten tekeminen on.

(Kuva White Oak Creativen tekemä brandboard Green Valley Kitchenille; Pinterest)

kehityssuunnitelma_yrittaja_brand_board

 

Heinäkuu

Heinäkuu voi olla yrityksessäsi kiireisintä aikaa – tai sitten ei. Joka tapauksessa iso osa suomalaisista on ansaitulla kesälomalla ja yritysten myynti laskee. Hyödynnä hiljenevä aika ja lähde automatisoimaan myyntiprosessia.

Tavoitteena on rakentaa yksinkertainen mutta tehokas markkinointi- ja myyntitunneli. Tässä esimerkissä markkinointi- ja myyntitunneli rakennetaan ensisijaisesti palveluntuottajille, ei niinkään digitaalisille tuotteilla.

Hieman soveltaen, voit hyödyntää tätä omassa liiketoiminnassasi, tuotteista tai palveluista riippumatta.

Markkinointi- ja myyntitunnelin tarkoituksena on saada sinulle asiakkaita ilman, että käytät aikaa sähköposteihin, tarjouspyyntöjen kirjoittamiseen ja asiakkaan vastausten odotteluun.

Tee listaus palveluista, joita tarjoat asiakkaillesi. Mieti ja kirjoita 2 – 4 erilaista blogiartikkelia, jotka kertovat palveluistasi. Ennen kuin julkaiset artikkelit, tee 1 – 3 erilaista yhteydenotto- / kyselylomakkeita, jotka kartoittavat heti alussa asiakkaasi tarpeen.

Jos tarjoat enemmän kuin 3 palvelua, älä tee jokaiselle palvelulle tätä tunnelia. On tärkeää rakentaa automaatiota yksi osa kerrallaan.

Esimerkiksi:

Kirjoitat artikkelin logon suunnittelusta. Haluat kasvattaa asiantuntemustasi ja kerrot, mitä asiakkaan on hyvä tietää, ennen kuin ottaa yhteyttä graafikkoon ja logon suunnittelu voi alkaa.

Artikkeli on yleinen mutta antaa silti paljon lisäarvoa muun muassa sillä, että asiakas säästää 3 tunnin hinnan, kun tekee alkustavat työt itse. Artikkelissa on linkki, joka ohjaa joko laskeutumissivulle tai suoraan lomakkeeseen. Lomakkeessa kysyt samat asiat, kuin kysyisit kasvotusten.

(Laskeutumissivu on parempi vaihtoehto, koska saat suoraan kävijän sähköpostiosoitteen ja voit sen jälkeen automatisoida sähköpostit. Jos ohjaat suoraan lomakkeeseen, joudut manuaalisesti siirtämään sähköpostiosoitteet esimerkiksi Active Campaigneen.)

Kun henkilö lähettää kyselylomakkeen, automatisoi kiitosviesti, jossa tarjoat pientä informaatiopakettia palveluistasi. Älä vielä lähetä tietoa hinnoistasi.

Ohjeista asiakasta tekemään ennakolta lisää tarvittavia toimenpiteitä, esimerkiksi mitä hänen on hyvä miettiä ja päättää ennen toimeksiannon tekemistä. Kun aktivoit asiakasta tässä vaiheessa, hän alkaa luottaa ja sitoutumaan sinuun ja yritykseesi yhä tiivimmin.

Tämän jälkeen lähetä asiakkaalle 1 – 3 mahdollisimman paljon lisäarvoa tuottavaa sähköpostia 1 – 2 päivän välein. Tämä antaa sinulle aikaa käydä asiakkaan alkukartoituslomake läpi ja räätälöidä hänelle paras mahdollinen tarjous.

Kun automaattiset sähköpostit ovat päättyneet, lähetä tarjous asiakkaalle.

Automaation rakentamiseen tarvitset Zapier, Typeform / SurveyMonkey, Active Campaign / Mailchimp ja LeadPages ohjelmia.

Automaation rakentaminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Sähköpostien kirjoittaminen jokaiselle palvelupaketille, informaatiopakettien tekeminen ja ohjelmien yhdistäminen toinen toisiinsa vaatii teknistä osaamista.

Suunnittele sisältö itse mutta ulkoista ne toimenpiteet, joihin sinulla ei riitä aika tai mielenkiinto.

Elokuu

Jos kesäkiireet ovat hellittäneet, elokuussa on loistava tilaisuus keskittyä työyhteisön ilmapiirin nostamiseen. Pienet kiitokset ja huomioinosoitukset piristävät kenen tahansa päivää.

Positiivinen palaute ja empatia parantavat ihmisten tuottavuutta ja sitoutumista yritykseen.

Tuo inspiroivia tai motivoivia lausahduksia työpaikan kahvihuoneeseen tai pyydä jokaista tuomaan oma lempilainauksensa elokuun aikana.

Jos olet yksinyrittäjä, kehu itseäsi ja osaamistasi peilin edessä maasta taivaaseen. Olet sen ansainnut ja todellakin sen arvoinen <3

Syyskuu

Ilman asiakasta, yritystä ei ole olemassa. Siksi syyskuu pyhitetään asiakassuhteiden ylläpitämiselle. Voit esimerkiksi pyytää, että saat kirjoittaa hänestä asiakascasen.

Se, että annat julkisesti tunnustusta asiakkaallesi (varsinkin, jos kyseessä on yritysasiakas), vahvistaa luottamusta välillänne ja sitouttaa asiakasta yhä tiiviimmin yritykseesi.

Asiakascasea on helppo käyttää myös uusien asiakkaiden hankinnassa. 

Lokakuu

Illat pimenevät ja joulu lähestyy. Vuosi on hetken kuluttua takanapäin ja ennen joulukiireiden aloitusta on aika hemmotella itseäsi. 

Pidä vapaapäivä tai lähde töistä aikaisemmin. Käy kävelemässä järven, joen tai meren rannassa tai käy pitkällä lounaalla parhaan ystävän kanssa.

Varaa aika hierojalle tai vietä koko päivä Day Spassa. Ehkä rentoudut ja lepäät mieluiten kirjan parissa. Sulje televisio, puhelin ja läppäri ja nauti.

Marraskuu

Marraskuussa on hyvä katsoa taaksepäin ja miettiä, millainen vuosi onkaan ollut.

  • Mitä hyvää vuosi on tuonut tullessaan?
  • Mitä olet oppinut?
  • Millaisia kiitollisuuden aiheita elämääsi on löytynyt?
  • Missä asioissa olet onnistunut erityisen hyvin?

 

Kirjaa kaikki positiiviset asiat itsellesi ylös. Asiakaspalautteet, kommentit, omat kokemukset. Tarvitset näitä viimeistään siinä tilanteessa, kun tuntuu, että mikään ei tahdo onnistua. Ja niitähän meidän yrittäjien elämään aika ajoin putkahtaa.

Tee tästä toiminnasta rutiini ja kirjoita joka päivä 1 – 3 positiivista ja kiitollisuutta tuovaa asiaa ylös. Vuoden kuluttua sinulla on vähintään 365 upeaa muistoa ylhäällä.

Joulukuu

Vuoden viimeinen kuukausi käynnistyy. Joulukuussa kiireiden hellittäessä on hyvä miettiä jo seuraavaa vuotta.

  • Mihin asioihin keskityt ensi vuonna?
  • Mitä asiat ovat sinulle tärkeitä?
  • Mitä haluat oppia?
  • Mitkä asiat ovat prioriteettilistan kolmen kärki?
  • Missä asioissa haluat onnistua?

 

Ole ylpeä itsestäsi ja saavutuksestasi tänä vuonna. Vuosi on ollut pitkä, kun katsoit sitä tammikuussa mutta yllättävän lyhyt nyt, kun täydet 12 kuukautta on kulunut.

Upean menestyksellistä vuotta sinulle arvoisa yrittäjäkollega!