Kategorioiden, tagien ja avainsanojen käyttö blogissa voi olla välillä hämmentävää. Itse asiassa, kun katson blogeja, huomaan, että monesti nämä menevät sujuvasti sekaisin.

Tässä postauksessa käyn läpi mikä näiden merkitys on bloggaamisessa ja miten niitä jatkossa kannattaa käyttää.

HUOM! Älä missään tapauksessa milloinkaan mene muuttamaan kategorioita, tageja ja avainsanoja hetken mielijohteessa. Postauksen lopussa on askelmerkit, MITÄ ja MITEN muutokset kannattaa toteuttaa

Kategoria

Kategorioiden tarkoituksena on jäsentää blogin sisältö helposti ymmärrettävään muotoon. Esimerkiksi jos henkilön B blogi kertoo kissoista, kategoriat voivat olla

  1. Kissan hoito
  2. Kissan ravinto
  3. Kissan aktivointi
  4. Kissan siisteys
  5. Kun kissa sairastaa

Kun lukija saapuu blogiin ja näkee nämä kategoriat, hän saa välittömästi selkeän mielikuvan blogin sisällöstä. Simppeliä.

Suosittelen aina, että kategorioita on kourallinen. 4 – 6 on riittävä määrä. Muun muassa siksi, että Google hyödyntää kategorioita, kun se miettii, mihin kohtaan hakutuloksia sinun blogisi kannattaa sijoittaaa.

Jos laitat blogin täyteen kategorioita, Google voi tulkita sen yritykseksi ”huijata” hakutuloksissa. Jos Google päättää, että tämä on tarkoituksesi, saatat jonain päivänä löytää blogisi hakutuloksista sivulta 37.

Kategorioiden tarkoituksena on siis auttaa lukijaa näkemään, mistä aiheista kirjoitat. Lukijan on helppo tehdä päätös kannattaako blogiin jäädä pidemmäksi aikaa vai siirtyä johonkin toiseen blogiin.

Kateroioiden nimet eivät tarvitse olla yhden sanan mittaisia. 2 – 5 sanaa on sopiva määrä. Lopuksi tavoitteena on, että yksi postaus löytyy yhdestä kategoriasta.

Lataa ilmainen 4 kohdan muistilista kategorien ja tagien käyttöön tästä

Tagi / Avainsana

Riippuen blogialustasta, voit löytää blogistasi joko tageja tai avainsanoja. Periaatteessa nämä tarkoittavat samaa asiaa. Monesti avainsana menee sekaisin hakusanan kanssa, jota käytetään hakukoneoptimoinnissa.

Tagin eli avainsanan avulla on mahdollisuus tarkentaa blogissa kirjoitettua sisältöä. Tagien ja avainsanojen käyttö on vapaaehtoista, kun taas kategorioiden pakollisen suositeltavaa. Voit lisätä blogiin tageja mutta niitä ei ole pakko näyttää julkisesti.

Usein tageja on paljon. Jopa useita kymmeniä. Sinänsä se on ymmärrettävää että yhdelle postaukselle annetaan 3 – 7 tagia mutta lukijan näkökulmasta massiivinen määrä tageja on äärimmäisen sekavaa.

Tuntuu turhauttavalta lukea mielenkiintoisen tagin takaa vain yksi postaus, kun aiheesta olisi halunnut lukea enemmänkin.

Täydellistä vastausta siihen, kuinka monta tagia on oltava, minulla ei ole sinulle antaa. Mutta tässäkin pätee sama ajatus kuin kategorioissa – kourallinen riittää. Jos kategorioita on 5, tageja voi olla puolet enemmän. Tämä auttaa sinua jäsentämään blogiasi tehokkaasti ja lukijaa löytämään itselleen mielenkiintoista luettavaa.

Tagit kannattaa pitää lyhyinä, 1 – 2 sanan mittaisina. Tämä helpottaa Googlea ja lukijoitasi hahmottamaan sisältöä paremmin.

Esimerkiksi jos kirjoitat kissoista, kategoriat ja tagit voivat olla

  • Kissan hoito (=kategoria)
    • sisäkissa (=tagi)
    • ulkokissa
    • kissa hoidossa
    • kissanhiekka
  • Kissan ravinto 
    • märkäruoka
    • kuivaruoka
    • vesi
    • maito
  • Kissan aktivointi
    • lelut
    • ulkoilu
    • saalistaminen
  • Kissan siisteys
    • turkin pesu
    • karvapallot mahassa
    • hiekka-astian pesu
  • Kun kissa sairastaa 
    • yleisimmät sairaidet
    • ensihoito
    • pitkittynyt sairaus

Samaa tagia voi käyttää useammassa kategoriassa.

Nykyiseen teemaani liittyy, että käyttämällä avainsanoja, postauksen loppuun tulee automaattisesti ”You may also like” ehdotuksia. Eri teemoissa ja eri lisäosilla voi siis olla muunlaistakin käyttöä avainsanoille.

Hakusana, -termi ja -lausee

Hakusanat ovat hakukoneoptimoinnissa käytettävä termi. Joissakin WordPress lisäosissa hakusanat on korvattu avainsanoilla, joka tuo oman pikku haasteensa niiden oikeaan käyttöön.

Hakusana on yksittäinen sana, jolla blogin tai postauksen haluaa hakukoneoptimoida. Esimerkiksi ”fitness” on tällainen sana. Erottautuminen on kuitenkin todella haastavaa, koska fitness on yleisesti käytetty sana.

Silloin voi olla järkevämpää käyttää termiä kuten esimerkiksi bikini fitness. Tämä rajaa hakua ja erottautumista paremmin mutta kilpailu on edelleen kovaa.

Kolmas vaihtoehto on käyttää hakulausetta, jolla erottautuminen on helpompaa. Esimerkkinä ”Miten aloittaa bikini fitness” tai ”Näin aloitat bikini fitneksen”.

Mieti tarkkaan, mitä hakusanaa, -termiä tai -lausetta haluat käyttää yhdessä postauksessa. Tämä siksi, että et voi käyttää samaa toistamiseen jossain toisessa oman blogin postauksessa. (Google ei tykkää tästä…)

Sen sijaan sinun kannattaa miettiä hakusanat strategisesti niin, että yksi postaus saa tärkeimmän hakusanan ja sen jälkeen muut saman kategorian postaukset saavat samantyylisen hakusanan ja joilla ohjaat liikennettä tärkeimmän hakusanan sisältävään postaukseen.

Lue lisää: 9 asiaa, jotka vaikuttavat epäsuorasti blogisi hakukonenäkyvyyteen

Jos huomaat, että blogisi on täynnä kategorioita…

Aivan ensimmäiseksi mieti, millaiset kategoriat palvelevat blogiasi ja lukijoitasi parhaiten. Muista, että kategorioiden tavoitteena on jäsennellä blogisi siten, että blogisi sisältö on kerralla helppo hahmottaa.

Toiseksi ennen kuin muutat yhtäkään kategoriaa, toimi näin:

  1. Etsi Google Analyticsistä (tai jos sinulla on käytössä joku toinen analyysiohjelma) kaikkien aikojen 15 – 25 suosituinta postausta (jos postauksia on useita satoja, voit kasvattaa tätä määrää vaikka 50)
  2. Listaa postaukset esim. taulukkolaskentaohjelmaan ja lisää postausten perään mihin vanhaan kategoriaan se liittyy ja millaisia tageja/avainsanoja/hakusanoja olet postaukseen liittänyt
  3. Mieti blogille uudet kategoriat ja avainsanat näiden postausten ympärille (tee tämä ensin taulukkolaskentaohjelmaan tai kynällä paperille/vihkoon)
  4. Fiilistele uusia kategorioita
  5. Kun olet varma, että olet valinnut oikeat kategoriat, aloita postausten uudistus
  6. Riippuen postausten määrästä (itse olen uudistanut 100 – 140 postausta), vaihda vanhat kategoriat ja tagit uusiin.

Tärkeintä on kuitenkin etukäteen miettiä rauhassa, mitkä kategoriat haluat blogillesi luoda. Kategorioiden muuttaminen voi aiheuttaa hetkellisesti tippumisen Googlen hakutuloksissa mutta ajan kanssa tilanne tasaantuu.

Tässä muutamia kysymyksiä, jotka auttavat sinua määrittelemään uudet kategoriat:

  • Mitkä ovat 15 ( – 50)suosituinta blogipostausta kautta aikojen?
  • Mitkä 15 ( – 50) postausta ovat saaneet eniten jakoja tai kommentteja?
  • Mitkä ovat 3 – 6 laajempaa aihealuetta, joista blogissasi kirjoitat?
  • Onko blogissa kategorioita, jotka eivät ”avaudu” lukijalle ensimmäisellä lukukerralla?

 

Bloggaaminen on helppoa mutta meillä on taipumusta tehdä siitä monimutkaista

Lue lisää: Näin teet satunnaisesta kävijästä sitoutuneet lukijan

Nimeä kategoriat oikein

Kategorioiden nimeäminen tapahtuu yleensä hetken mielijohteessa. Kun olet uudistamassa omia kategorioitasi, nyt jos koskaan kannattaa kiinnittää huomiota kategorioiden nimiin.

Valitse nimet siten, että

  1. lukija ymmärtää heti, mistä on kyse ja mitä kategoria sisältää. Lemmikit ovat söpöjä ja siihen se kannattaa jättääkin. ”Let’s go Birdie” voi kuulostaa hauskalta mutta ”Papukaijan ulkoilun” ymmärtää jokainen.
  2. Tehosta hakukoneoptimointia valitsemalla kategorian nimeksi suoraan hakusana tai -termi. Niksi, jota yllättävän moni ei ole vielä ottanut käyttöön. Hakukoneoptimointia parhaimmillaan, helpoimmillaan ja tehokkaimmillaan.
  3. Varmista yhtenäinen kirjoitustyyli. Jos 3 kategoriaa on kirjoitettu isolla ja 2 pienellä, lopputulos ei näytä kovin ammattimaiselta. Vaikka sinulla olisi harrastusblogi, pieni laadukkuus ja ammattimaisuus ei vahingoita ketään.

Haastavinta kategoriamuutoksissa on tämä

Kaikista haastavinta ja suurin vaara kategoria muutoksissa on kategorian osoite. Esimerkiksi WordPressissä kategorioiden url näyttää tältä:

tiiakonttinen.fi/category/bloggaaminen/

Jos vaihdan ”Bloggaaminen” kategorian ”Bloggaaja” kategoriaksi, url muuttuu

tiiakonttinen.fi/category/bloggaaja/

jolloin kaikki vanhalla urlilla olevat osoitteet eivät toimi. Toisaalta Googlesta harvemmin etsitään tietoa kategorian osoitteella mutta kokonaisuutena tämä voi vaikuttaa negatiivisesti hakutuloksiin. Olethan siis ekstra varovainen, kun muokkaat kategorioita.

Jos olet epävarma kategorioiden muuttamisesta, pyydä aina ammattilaisen apua.

Jos huomaat, että blogisi on täynnä tageja/avainsanoja…

Tiivistä, yhdistele ja poista ne tagit, joita et ole aktiivisesti käyttänyt. 80 tagia ei näytä hyvältä kenenkään sivu- tai alapalkissa. Sen sijaan 20 on helpommin hallittava ja alat automaattisesti hyödyntämään niitä enemmän.

Vältä uusien tagien / avainsanojen lisäämistä, ellet tule käyttämään sitä enemmän.

Millaisia vinkkejä sinulla on antaa kategorioiden tai tagien nimeämisessä?

Entä oletko törmännyt ongelmaan kategoriauudistuksen myötä?

Jatketaan keskustelua joko alla tai Facebookissa.