Kasvata sivuston kävijämäärää 1417 % tällä ilmaisella menetelmällä

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Kasvata sivuston kävijämäärää 1417 % tällä ilmaisella menetelmällä. Yrityksen nettisivujen kävijämäärän kasvu johtaa toivottavasti myös asiakkaiden määrän ja myynnin kasvuun. Yrityksissä onkin nyt herätty siihen, että pitää tuottaa sisältöä, jotta löytyy hakukoneista. Suppeat käyntikorttisivut eivät riitä, jos mielii asiakkaita Googlen kautta. Niinpä sisältömarkkinointi eli sisällöntuotanto blogin kautta on aloitettu. Ja se on hyvä se!

Mutta kun se sisältö on usein ihan turhaa. Sisältöä tuotetaan, koska sitä kuulemma täytyy tuottaa. Blogeissa on artikkeleita aiheista

“Meillä on nyt X-former-360 tutustumistarjouksessa -15%, tervetuloa kokeilemaan!”

“Valikoimissamme on nyt myös mukeja!”

“Katso pääsiäisen poikkeavat aukioloajat!”

“Sisäremonttimme on valmistunut!”.

Sinänsä ihan mainitsemisen arvoisia asioita. Mutta tarvitseeko asiakas juuri näitä tietoja ostopäätöksen tekoon? Hakeeko asiakas näitä tietoja Googlesta? Näitä seikkoja kannattaa toki käyttää esimerkiksi somepostauksissa – ja vieläpä kuvien kera.

Kasvata sivuston kävijämäärää 1417 % tällä ilmaisella menetelmällä

Mutta mitä on se sisältö, jota oikeasti kannattaa tuottaa? Se sisältö, joka tuo sivuille kävijöitä hakukoneista?

Näin tuotat sisältöä, joka

  • löytyy hakukoneen ensimmäiseltä sivulta
  • kiinnostaa nimenomaan kohderyhmääsi
  • saa kävijän käyttämään aikaa blogiartikkelisi parissa ja lukemaan muutakin sisältöä
  • johtaa kävijän toimimaan: esimerkiksi ottamaan yhteyttä, saapumaan paikalle, ostamaan, tilaamaan, mikä nyt ikinä tavoitteena onkaan!

Haluatko siis lisää kävijöitä Googlesta sisällöntuotannon avulla?

Toimi  näin!

Vaihe 1 – määrittele relevantti hakutermi eli kysymys

Mieti yksi hakutermi, jolla toivot yrityksesi sivujen löytyvän hakukoneilla. Hakutermin ei tarvitse olla yksi sana, vaan vaikkapa jokin kysymys, jonka asiakkaasi sinulle usein esittää. Tai kysymys, jonka olet usein bongannut alaasi liittyvältä keskustelupalstalta tai Facebook-ryhmästä. Esimerkiksi:

  • Mikä on paras työtuoli selkävaivaiselle?
  • Miten julkaisen kuvia tietokoneelta Instagramiin?
  • Mikä on Tampereen paras lounaspaikka?

Tai jokin selkeä hakutermi, esimerkiksi paikallisuuteen tai muuhun ominaisuuteen liittyen, kuten

  • kuormalava Satakunta
  • pizzeria kotiinkuljetus Alavus
  • hyvä nettisivujen tekijä etelä-pohjanmaalla.

Huomioi, että valitset vain yhden, hyvin suppean aihealueen. Yhden kysymyksen, johon kävijä etsii vastausta. Vaikka tekisi mieli kerralla haukata vähän enemmän jotta haaviin uisi kerralla koko parvi, kuten tässä:

“Mikä on paras työtuoli selkävaivaiselle- tai jalkavaivaiselle tai tenniskyynärpäästä kärsivälle ja itse asiassa meiltä löydät myös patjat ja sohvat niin selkävaivaisille kuin vaivattomillekin ja valaisimet ja matot ja kaikki ihanat sisustustuotteet ja nyt myös kaikki patalaput peräti -60% ovh:sta!”

-> Tämähän ei kiinnosta niin ketään.

Täsmennä siis blogikirjoituksen aihe siihen yhteen kysymykseen, jonka (potentiaalinen) asiakas esittää.

Vaihe 2: Vastaa edellä määrittelemääsi kysymykseen

Mutta älä vastaa sillä tavalla kuin sinulle on koulussa opetettu, tai jolla olet kirjoittanut opinnäytetyösesi. Vältä pitkiä, koukeroisia lauseita, jotka vilisevät asiantuntemusta huokuvaa ammattitermistöä. Älä siis yritä päteä tai vakuuttaa kollegoita 🙂

Äläkä kirjoita koko maailmalle:

“Hyvät kansalaiset, antakaahan kun kerron tästä sensaatiomaisesta nenäkarvatrimmeristä”.

Eikä myöskään tyrkytystä tai tuputusta, koska sellaisen kohteeksi kukaan ei halua päätyä. Vaikka tavoitteena olisikin se, että lukija päätyisi ostamaan tai tilaamaan.

Ei, vaan vastaa sillä tavalla, miten vastaisit ystävällesi, jolla olisi tuo sama kysymys tai ongelma:

  • Millaista työtuolia suosittelisit minulle? Alaselkäni menee ihan jumiin istumisesta, vaikka olen koittanut pitää taukoja.
  • Minä tykkäisin käyttää Instagramia, mutta kun kaikki parhaat kuvani on otettu kameralla ja ne ovat tietokoneella, eivät puhelimessani. En jaksaisi siirrellä niitä puhelimeeni. Eikä siellä ole tilaakaan niille kaikille. Olisi kiva valita suoraan koneelta sopivat kuvat helposti ja nopeasti.
  • Olemme perheen kanssa tulossa Tampereen keskustaan ensi viikonloppuna, ja pitäisi käydä jossakin syömässä. Mihin kannattaisi mennä? Missä itse käyt? Meillä kun on kaksi kasvissyöjää ja mihinkään mäkkäriin ei mentäisi missään tapauksessa.

 

Vaihe 3: Kirjoita aiheesta ja perustele!

Mitä suosittelet ja miksi? Mitä ystäväsi kannattaa ottaa huomioon, kun hän valitsee työtuolia? Miten ystäväsi kannattaa toimia, jos hän haluaa siirtää kuvia tietokoneeltaan Instagramiin- ja miten taas ei kannata toimia? Millaisia vaihtoehtoja suosikkiravintolassasi on, ja miksi juuri sinne kannattaisi mennä?

Eli kirjoita blogikirjoitus sillä tavalla, miten kertoisit asiasta kasvotusten, henkilökohtaisesti, ihmiselle. Ei suurelle yleisölle, vaan ajattele vaikka sitä ystävääsi tai hyvää asiakastasi, jolle asiasta kerrot.

Kasvata sivuston kävijämäärää | Miia Ylinen

Vaihe 4: Optimoi sisältö

Ja kun olet kirjoittanut selkeän, loogisesti etenevän vastauksen, tarkista vielä seuraavat asiat:

  • Katso, että se tärkeä hakutermi “paras työtuoli selkävaivaiselle”, “kuvien julkaisu tietokoneelta Instagramiin”, “paras lounasravintola Tampereella” löytyy seuraavista paikoista:
    • blogipostauksesi url-osoitteesta
    • blogipostauksesi pääotsikosta
    • blogipostauksesi ensimmäisen kappaleen alusta
    • blogipostauksesi jostakin väliotsikosta
    • myös jostakin muualta blogipostauksessasi
    • kuvien nimistä, otsikoista ja vaihtoehtoisista kuvauksista sikäli kun se kuviin sopii
    • ja vielä kirjoituksen viimeisestä kappaleesta.

Vaihe 5: Viimeistele teksti

Tekstin viimeistely on tärkeää, jotta lukija jaksaa ja haluaa lukea koko postauksen. Vaikka tekstin tavoitteena on parantaa hakukonenäkyvyyttä, kirjoitat ensisijaisesti ihmiselle. Jos ihmiset eivät käytä aikaa sisältösi parissa, eivät sivut löydy hakukoneistakaan, vaikka tekninen toteutus olisi oikea. Siispä:

  • Tarkista kirjoitusvirheet
  • Katso, että kappaleet ovat lyhyitä ja olet käyttänyt väliotsikoita
  • Jos postaus on pitkä, käytä listoja ja kuvia helpottamaan silmäilyä ja havainnollistamaan kokonaisuutta.
  • Mikäli olet kirjoittanut aiheeseen liittyviä muita artikkeleita, linkitä myös niihin tästä artikkelistasi. Lisää myös aiemmin kirjoittamistasi artikkelestasi linkki tähän uuteen – sisäinen linkitys vahvistaa myös hakukonenäkyvyyttä.
  • Muokkaa artikkelin metatiedot eli ne tiedot, jotka näkyvät Googlen hakutuloksissa. Tee kiinnostava, klikkaamaan houkuttava otsikko ja kuvaus. Tällä on suuri vaikutus siihen, klikataanko juuri sinun linkkiäsi!

Ja lopuksi: tarjoa lukijalle mahdollisuus ostaa tuote/palvelu. Kerro ainakin, miten se tapahtuu – mitä pitää klikata. Älä tyrkytä, mutta laita linkki verkkokauppasi tuotteeseen tai vaikkapa ajanvaraukseen tai yhteystietoihisi. Tai jos sinulla on jokin liidimagneetti, kuten ladattava opas, tarjoa sitä tässä. Muista myös uutiskirjeen tilauslomake! Mikäli lukija sai ostohousut jalkaansa, hän löytää seuraavan stepin helposti ja sinä saat uuden asiakkaan!

Hyödyllisen, hakukoneoptimoidun sisällön tuotanto voi siis olla helppoa

Kas näin! Huomaamattasi olet kirjoittanut kohderyhmääsi kiinnostavan, hyödyllisen blogipostauksen, joka

  • tarjoaa potentiaaliselle asiakkaalle lisäarvoa eli antaa hyödyllistä tietoa
  • vahvistaa asiantuntija-asemaasi
  • herättää luottamusta
  • poistaa ostamisen esteet
  • tuo sinulle lisää asiakkaita ja myyntiä.

Sitten vain seuraava kysymys käsittelyyn ja julkaisu vaikka seuraavalla viikolla!

Hyvän sisällön ansiosta hakukonenäkyvyys kasvaa valtavasti

Muutokset hakukonenäkyvyydessä ovat hitaita mutta palkitsevia, kunhan julkaiset säännöllisesti hyvää sisältöä. Vuoden kuluttua hakukonenäkyvyytesi tällä tietyllä termillä on moninkertaistunut. Kahden vuoden kuluttua saatat olla hakutulosten kolmen parhaan joukossa lähes kaikilla toivomillasi hakutermeillä.

Jatka tällä tiellä! Hyödyllinen sisältö on tehokkaampaa kuin tyrkyttävä sisältö. Vaikka kävijällä ei juuri sillä hetkellä olisi riittävästi aikaa, rahaa, kiinnostusta tai tarvetta tuottellesi tai palvelullesi, jäät paremmin mieleen kuin tyypillinen mainos “NYT VAIN 14,99!”

Ja mistä tuo otsikon 1417 prosenttia on vedetty?

Erään pienen, paikallisen yrityksen sivuston kävijämäärä määrä on muuttunut seuraavasti:

  • viimeisen 24 kuukauden aikana kuukausittaisten kävijöiden määrä noussut 33:sta 1135:een. (+1102 kävijää)(+3339%)
  • viimeisen 12 kuukauden aikana kuukausittaisten kävijöiden määrä noussut 123:sta 1135:een  (+1012 kävijää)(+822%)
  • viimeisen 3 kuukauden aikana kuukausittaisten kävijöiden määrä noussut 600:sta 1135:een (+535 kävijää) (+89%)

Joten näiden keskiarvo on 1417%. Osaan laskea; kirjoitin laajasta matematiikasta B:n vuonna 1995!

Ilman prosentteja: muutamassa kuukaudessa voit jo huomata selvän nousun. Vuodessa kävijämäärä moninkertaistuu. Kahdessa vuodessa kävijämäärä monikymmenkertaistuu.

************************

Tietoa kirjoittajasta

Kasvata sivuston kävijämäärää | Miia Ylinen

Miia Ylinen on erikoistunut pienten yritysten nettisivujen perustamiseen ja kehittämiseen. Pienikin yritys voi löytyä, erottua ja menestyä isojen joukossa, kun strategia, sisältö, hakukoneoptimointi ja käyttäjäkokemus ovat kunnossa.

Autan yrittäjää käyttämään sivujansa tehokkaasti markkinointiin – vaikka kädestä pitäen! Tietoa ja vinkkejä löytyy osoitteesta https://miiaylinen.fi

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit