Jos et halua tietää, mikä vaikuttaa blogipostausten jakojen määrään somessa, suosittelen lämpimästi lopettamaan tämän postauksen lukemisen heti. Tiedän, että kirjoitan syväluotaavia ja käytännönläheisiä postauksia. Tiedän myös, että kaikki eivät niistä pidä. Siksi haluan varoittaa sinua jo nyt, jotta et haaskaa aikaasi turhaan.

Vaikka suuntasin tämän postauksen ammattilaisille, tiedän, että jokainen bloggaaja unelmoi samasta asiasta. Siitä, että omaa postausta luetaan ja jaetaan paljon.

On täysin mahdollista, että onnistut saamaan postauksellesi paljon jakoja. Samaan pääsee jopa 98 % bloggaajista. Mutta jos et tiedä, mitkä asiat oikeasti vaikuttavat somejakojen syntyyn, on epätodennäköistä, että olet toistamiseen onnekas.

Miksi postauksen jakomäärään on tärkeää kiinnittää huomiota?

Social Proof. Kun ihmiset näkevät, että postaustasi on jaettu paljon, he pitävät sinua automaattisesti ammattilaisena ja asiantuntijana, jota kannattaa kuunnella ja seurata.

Aikojen saatossa olen onnistunut tekemään tämän 5 kertaa. Ensimmäisen kerran onnistuin jo Unelma Onnellisuudesta blogin aikaan. Harmillisesti en vain silloin ymmärtänyt tilastoida jakokertoja, joten en pysty suhteuttamaan jakomäärää keskiarvoon. Silti se näyttää kivalta:

Olen saanut blogipostauksilleni todella paljon jakoja somessa myös sen jälkeen, kun perustin tiiakonttinen.fi blogin – ilman lisäosia, plugineita tai taikatemppuja. Näiden neljän postauksen jaot vrt. keskiarvo jakoihin ovat

  1. 530,43 %
  2. 347,83 %
  3. 315,22 %
  4. 273,91 %

Mikä saa ihmiset jakamaan postauksia somessa? Mikälaisia postauksia jaetaan? Onko tähän olemassa kaavaa, jota toistamalla onnistutaan? Sen kerron sinulle tässä postauksessa.

Kasvata blogipostauksen jakoja välittömästi 530,43 % (Case Study)

Tulokset:

Tein hieman salapoliisityötä ja listasin (18.5.2017) kaikki vähintään 10 jakoa saaneet bloggaamiseen liittyvät blogipostaukset taulukkolaskentaohjelmaan. Niitä on kertynyt 46 kappaletta.

Sen jälkeen laskin jakokerrat yhteen (2168) ja jaoin sen postausten määrällä. Keskiarvoksi tuli 46,13. Lopuksi valitsin 4 postausta, joita on jaettu yli 100 kertaa ja suhteutin jaot niihin.

Kasvata blogipostauksen jakomäärää 530,43 % (Case Study)

Mielenkiintoista on myös se, miten pitkään postauksissa on keskimäärin vietetty aikaa. Mutta  käydään sitä läpi jossain toisessa Case Studyssa. 🙂

Kasvata blogipostauksen jakomäärää 530,43 % (Case Study)

Nyt, kun tiedät millaisia tuloksia olen saanut, seuraavaksi aion kertoa sinulle, mitä voit tehdä saavuttaaksesi samankaltaisia tuloksia.

Saadaksesi blogipostauksille mahdollisimman paljon jakoja, voit hyödyntää kehittämääni ”Raketti-Jako” prosessia. Se on kolmivaiheinen prosessi, joka on helppoa kenen tahansa viedä omaan blogiin.

 

3 vaihetta ovat:

  1. Valitse kuuma aihe
  2. Rajaa aihe ja tue sitä oikealla taustatiedolla
  3. KJM

 

Sitten sukelletaankin jokaiseen vaiheeseen syvällisemmin. Lopussa kerron vielä vastaukset kahteen muuhun kysymykseen, jotka esitin postauksen alussa.

1. Valitse kuuma aihe

Jos kirjoitat 20 eri asiasta blogissasi, ajankohtaisen eli kuuman aiheen löytäminen on todella helppoa. Siihen helppous sitten loppuukin. Oletetaan, että kirjoitat asiantuntijablogia mutta et ole profiloitunut mihinkään tiettyyn aiheeseen. Onnistut kirjoittamaan loistavan postauksen kuumasta aiheesta (Björn Wahlroosin uusin mielipide perustuslakiuudistuksesta) ja ihmiset ryntäävät innolla blogiisi.

Postauksen lukemisen jälkeen he etsivät uteliaina lisää, mitä olet kirjoittanut Nallesta ja/tai perustuslakiuudistuksesta. Blogisi ammottaa kuitenkin tyhjyyttään. Edellinen postaus käsitteli naisten asemaa osakeyhtiöiden hallituksessa ja sitä edellinen postaus musiikin merkitystä työhyvinvointiin…

Pettymys on suuri eikä lukija todennäköisesti jää hengailemaan yhtään sen pidempään.

Kävijäpiikit blogissa on ihan jees mutta parempi olisi, jos kävijäliikenne olisi tasaisempaa.

Kun kuuma aihe on jäähtynyt, ihmiset unohtavat blogisi ja sinä tuskailet jälleen vähäisen kävijämäärän kanssa.

Rajatun aiheen blogeilla on helpompaa. Rajatun blogin kirjoittaminen synnyttää automaattisesti enemmän saman aihepiirin sisältöä. Kun lukija tulee blogiisi, hän viipyy siellä pidempään, koska luettavaa on enemmän. Rajatun aiheen blogilla on kuitenkin se haaste, että kuumia aiheita ei välttämättä ole saatavilla joka viikko.

1.1 Mistä löydät kuuman aiheen?

Mediasta, Facebook-ryhmistä, Google Trendistä. Kuuman aiheen löytäminen on kiinni vain siitä, että avaat silmäsi ja katsot ympärillesi. Esimerkiksi eniten jakoja saanut postaus ”32 keinoa edistää liiketoimintaa kun on hiljaista” lähti liikkeelle Facebookista.

Olin seurannut erään Facebook-ryhmän keskusteluja jo jonkin aikaa ja huomasin keskusteluissa selvän trendin. Tiesin siis mitä ihmiset kaipaavat.

1.2. Mistä tiedät, että aihe on riittävän kuuma?

Kiveenhakattua neuvoa minulla ei ole tähän sinulle antaa mutta jos aiheesta puhutaan mediassa tai se nostetaan aktiivisesti lyhyessä ajassa esille somessa, silloin siihen kannattaa tarrata kiinni.

Onko joku muu kirjoittanut aiheesta? Millaisia jakokertoja hän on postaukselle saanut? Mitä kirjoittaisit eri tavalla itse? Oletko eri mieltä kirjoittajan kanssa? Ehkä haluat tuoda esiin eri näkökulman tai uuden idean?

Tärkeintä on, että et yritä keksiä kuumia aiheita itse. Tarvetta ei voida synnyttää tyhjästä. Kuuntele lukijoitasi ja kohdeyleisöäsi. Seuraa uutisia ja muiden blogien kommentteja.

JA muista pitää kuuma aihe oman blogiaiheesi sisällä.

2. Rajaa aihe ja tue sitä oikealla taustatiedolla

Tässä kohtaa jyvät alkavat erottua akanoista. Moni bloggaaja nimittäin jättää tämän kohdan väliin ja hyppää suoraan viimeiseen. Tämä on kuitenkin kriittisen tärkeää, jos haluat varmistaa, että postaustasi jaetaan somessa.

Huijarisyndrooma postaus lähti liikkeelle omasta tarpeesta. Olin juuri lanseeraamassa verkkokurssia ja mitä lähemmäs lanseeraus tuli, sitä enemmän aloin epäillä itseäni ja vähätellä osaamistani.

Onneksi satuin juttelemaan aiheesta Zaki Azedanin kanssa. Olimme molemmat sitä mieltä, että aiheesta ja omista tuntemuksista kannattaa kirjoittaa ja sain sitä varten Zakilta kullanarvoisia vinkkejä.

Postausta varten aloin etsiä tietoa sekä Suomesta että ulkomailta. Tiedon etsintään kului useampi päivä, koska tiedon etsiminen oli repaleista. 10 minuuttia täällä, 15 minuuttia tuolla, 40 minuuttia parin päivän päästä.

Taustamateriaalin jäsentelen kehittämäni kirjoitusprosessin mukaan. Tällä tavalla kirjoittaminen nopeutuu, kun minun ei tarvitse keskyttää sitä lisätietoa etsiäkseni. Jos jossain kohdassa koen, että tarvitsen lisää tietoa, kirjoitan ajatuksen vihkooni ja otan sen käsittelyyn vasta lopuksi.

2.1. Kirjoita sisältöä, joka pitää otteessaan loppuun saakka

Blogipostauksen kirjoittamiseen on tärkeää löytää oikea prosessi. Kuka tahansa osaa kirjoittaa sanoja sanojen perään. Kun haluat kirjoittaa postauksia joita jaetaan paljon, pelkät sanat eivät riitä.

Olen kehittänyt postauksen kirjoittamiseen keskittyvää prosessia nyt 8 kuukautta. Ennen postauksen kirjoittamista, kysyn itseltäni aina samat tarkat kysymykset ja vastaan niihin ranskalaisilla viivoilla.

Tällä tavalla postaukselle muodostuu loogisesti etenevä punainen lanka, joka helpottaa postauksen kirjoittamista JA saa lukijan lukemaan postauksen tiiviisti alusta loppuun.

Jos käyt katsomassa omia Google Analytics tilastojasi, katso blogipostauksessa vietettyä aikaa. Jos postauksessa on oltu alle 20 sekuntia, se tarkoittaa, että postaus ei ollut riittävän mielenkiintoinen luettavaksi loppuun saakka.

100 sanaa luetaan keskimäärin 17 sekunnissa. Vaikka postauksessa olisi 500 sanaa, ajallisesti lukijan tulisi viihtyä siinä yli minuutti.

Jos olet seurannut blogiani, tiedät jo, mitkä asiat vaikuttavat postauksen luettavuuteen, joten en käy niitä tässä sen enempää läpi.

2.1. Postauksen pituus

Sitkeässä elää vielä blogimyytti, että postaus ei saa olla yli 500 sanaa pitkä. Väitä mitä haluat mutta minä tiedän, että kyse ei ole postauksen sanamäärästä vaan sisällöstä – miten hyödyllisenä lukija sisältöä pitää.

Olin kouluttamassa 20 upeaa aloittelevaa bloggaajaa ja keskustelimme pitkään postauksen sisällöstä. Monet sanoivat, että jos bloggaaja puhuu vain itsestään, he – lukijana – poistuvat blogista eivätkä palaa enää takaisin.

Vaikka emme tietoisesti sitä myönnäkään, lukijoina haluamme aina jotain hyötyä sisällöstä jota luemme. Siksi sinunkin kannattaa aina miettiä, miksi lukijan pitäisi käyttää muutama minuutti sisältösi lukemiseen.

Tässäkin postauksessa on lähes 1600 sanaa. Keskimäärin postausteni pituus on 1200 sanaa. Mutta kuten olen jo aikaisemmin sanonut, kyse ei ole sanamäärästä vaan sisällöstä. Jos pystyt tiivistämään olennaisen ja hyödyllisen tiedon 500 sanaa, tee niin.

2.2  Kuvat eivät pelasta, jos sisältö ei ole jaettavaa

Hektisessi ja alati muuttuvassa internetissä on hyvä, jos pystyt lisäämään kirjoitetun sanan rinnalle muutakin sisältöä. Kuvia, videoita, podcasteja tai gifeja. Mutta yksikään kuva ei pelasta, jos kokonaisuus ei ole luettava eikä jaettava.

Käytä kuvia harkiten. Mitä enemmän kuvia postauksessa on, sitä

  • nopeammin postaus silmäillään läpi
  • raskaammaksi blogi kokonaisuutena tulee
  • hitaammin postaus latautuu
  • ja koska ihmiset eivät jaksa odottaa yli 3 sekuntia postauksen latautumista, he poistuvat seuraavaan mielenkiintoiseen blogiin.

Kasvata blogipostauksen jakoja 530,43 % (Case Study)2

3. KJM

KJM = Kirjoita, julkaise, markkinoi = ammattibloggaajan pyhä kolminaisuus. Kun postaus on jäsennelty loogisesti eteneväksi, se on kirjoitettu oikeaoppisesti, se on silmäiltävä ja lukijaa hyödyttävä, viimeinen silaus on postauksen markkinointi.

Monet kuvittelevat (edelleen), että markkinoinniksi riittää postauksen julkaisu. Että lukijat kuin ihmeenkaupalla löytävät blogiin lukemaan postauksia, ilman omaa panostusta.

Bloggaamisessa 20 % on sisällön tuottamista ja 80 % sisällön markkinoimista.

Oikealla markkinointistrategialla saat blogiisi tasaisesti kävijöitä useasta eri paikasta.

Tee postauksille jakosuunnitelma. Määrittele missä kanavissa lukijasi ovat ja markkinoi postauksia sinne. Valitse oikea jakoaika ja jaa postausta tasaisesti eri kanavissa eri päivinä ja kellonaikoina. Halutessasi voit käyttää maksettua Facebook-mainontaa. Tällä strategialla maksimoit postauksesi näkyvyyden eri somekanavissa.

Mikä saa ihmiset jakamaan sisältöä?

Jos olet seurannut blogiani, tiedät miten paljon korostan lukijan saamaa/kokemaa hyötyä. Sama on nähtävissä vastauksena tähän kysymykseen.

Ihmiset jakavat sisältöä, joka hyödyttää heitä. Sisällön jakaminen saa heidät näyttämään

  • hauskoilta
  • fiksuilta
  • empaattisilta
  • asiantuntijoilta
  • tai vain tärkeiltä

Jos siis haluat enemmän jakoja omille postauksillesi, kirjoita lukijaa hyödyttävää sisältöä.

Millaisia postauksia jaetaan?

Osittain vastasinkin tähän kysymykseen tässä postauksessa. Tärkeintä on tietää

  • kenelle kirjoitat (unelma-lukija-avatar)
  • mistä kirjoitat (rajattu aihe)
  • miten sisältö hyödyttää lukijaa

Jos haluat syvällisempää analysointia jaettavista postauksista, suosittelen lämpimästi lataamaan ilmaisen oppaani, jossa käyn läpi 6 blogipostausta, joita on luettu yli 26.000, jaettu yli 820 kertaa ja jotka ovat tuoneet myyntiä yli 12.000 €.

Yhteenveto

Blogipostausten suuri jakomäärä ei ole sattumaa. Voit onnistua yhden kerran olemalla oikeassa paikassa oikeaan aikaan mutta toiseen ja kolmanteen kertaan tarvitaan jo enemmän tietoa. Kun onnistut saamaan useamman postauksen leviämään laajalle somessa, sinua pidetään automaattisesti ammattilaisena ja oman alasi asiantuntijana. Siksi jakokertoihin tulee kiinnittää huomiota.

Onneksi tarvitset vain kolme asiaa onnistumiseen. Kun hyödynnät Raketti-Jako prosessiani, voit onnistua jo seuraavan postauksesi kanssa. Kun haluat ottaa prosessin nopeammin käyttöön, valitse vanha blogipostaus, muokkaa sitä tämän postauksen ohjeiden mukaan ja julkaise se uudelleen. Tilastoi aikaisemmat jakokerrat ja vertaa uutta jakomäärää keskiarvoon.

Sitten onkin sinun vuorosi. Tiedän, että pystyt onnistumaan tämän prosessin avulla, koska se on testattu 4 kertaa ja joka kerta tulokset ovat yhteneväiset. Tiedän myös, että onnistut hyödyntämään tätä prosessia, sillä olet kiinnostunut oman blogisi kehittämisestä ja lukijoittesi auttamisesta. Muuten et olisi lukenut tänne saakka.