Kumpi on sinusta parempi tapa blogiyhteistyölle:

  1. Yritys antaa sinulle ilmaista tavaraa, josta bloggaat heille ilman palkkiota
  2. Yritys maksaa sinulle palkkaa siitä, että kirjoitat heille blogijutun, ja antavat sen tavaran ilmaiseksi

Tavaran antaminen maksaa jopa miljoonien arvoiselle yritykselle tasan sen verran, mitä heillä maksoi tuottaa se tavara ja lähettää se sinulle.

Jos puhutaan vaikka meikeistä tai vaatteista puhutaan keskimäärin varmaan noin 10,00 € (ja postikulut ovat se suurin osa).

Ja tuo tavara mitä sait, se pitää ilmoittaa verottajalle. Koska se on tuloa. Eli maksat siitä veron.

Katsotaan sitten mitä sinä teet sen tavaran eteen

Sinulla menee ainakin pari päivää siihen kun kokeilet tavaraa, mietit mitä kirjoittaisit, otat kuvia ja editoit, korjaat kieltä, jaat postausta somessa…..

Käytit keskimäärin 4-5 tuntia tämän tuotteen eteen.

Eli 10,00 € – verot, keskimäärin ehkä 20% = 8,00 € useammin tunnin työstä.

Tämä on yksinkertaisesti *orjatyötä*. Sinun tuntipalkkasi on 1,60 €. Ja huulipunalla ei paljon leipää osteta. Mutta toki yritykselle tämä tuli tosi halvaksi.

Mietippä: joku mainosti juuri aivan naurettavan pienellä investoinnilla omaa tuotettaan sinun kauttasi. Se sama yritys, joka pisti juuri TV-kampanjaan yli 30 000,00 €.

Sinua hyväksikäytettiin. Törkeästi.

Todennäköisesti kortistossakin tienaat enemmän rahaa kuin noilla tuotekokeiluilla.

No toki voit yrittää sitten myydä tavaran kirpparilla. Mutta miten uskottavuutesi käy, jos jäät kiinni lukijoillesi, tai vaikka yhteistyökumppanillesi siitä, että myit tuotteen? Mites luulet yhteistyökuvioiden käyvän?

Eli ehkä voimme yhdessä päätellä:

Se että yritys todella *maksaa palkkaa* sinun postauksestasi on järkevämpi strategia. Yhteistyöpostauksien hinta vaihtelee, mutta keskimäärin suomalaisbloggaajat saavat n. 400,00 € – 500,00 € / yksi blogipostaus.

Nyt sitten törmätään siihen ongelmaan:

**Miten otat yhteyttä yhteistyötahoon, jotta saat oikeaa palkkaa kirjoittamisesta. Sellaista, jolla saadaan voita leivän päälle?**

Suoraan sanottuna. Aivan sama mitä heille kirjoitat, vaikka korulauseita, jos sinulla on yksi asia pielessä. Silloin kukaan ei halua tehdä kanssasi yhteistyötä.

Se asia on lukijat.

Jos sinulla ei ole yli 20000 uniikkia lukijaa kuukaudessa, et voi kuvitellakaan että yritykset haluaisivat maksaa sinulle mitään kirjoittamisestasi.

Miksi he maksaisivat? Blogimaailma on täynnä blogeja, joissa on jo tuollaiset lukijamäärät.

Mutta miten tähän tilanteeseen päästään?

Kuten aina sanon: ”Blogin perustaa viidessä minuutissa, menestynyt blogi syntyy oikean suunnitelman avulla.”

Ei siis riitä että:

  • perustat bloggeriin ilmaisblogin
  • kirjoitat siitä mitä mieleen juolahtaa
  • otat kännykälläsi pari kuvaa
  • keksit hassuja otsikoita
  • jaat juttujasi Facebookin Bloggaajat ryhmissä sekä omassa Face tai Instatilissäsi.

20 000 lukijaa kuulostaa aivan hirveältä määrältä. Lohdutan sinua kuitenkin…

Se on aivan helppo saavuttaa muutaman kuukauden aikana.

Otetaan esimerkiksi Katja http://www.mammakaveri.fi blogista.

Katja aloitti kesäkuun alussa 4 lukijalla/päivä. Nyt hänellä on 348 lukijaa päivässä. Tämä tekee n. 8000 lukijaa kuukaudessa. Jos Katja jatkaa sitä mitä hän tekee, muutaman kuukauden päästä ollaan päästy sinne 20000 lukijan rajapyykkiin.

Ja mitä Katja teki?

1)  Loin hänen kanssaan strategian siihen miten lukijamäärää kasvatetaan. Katjan strategiaa toki tässä en saa paljastaa, se on minun eli hänen blogivalmentajansa välinen luottamuksellinen salaisuus.

2)  Hän noudatti strategiaa blogipostaus blogipostaukselta, fokusoiden vain niihin asioihin, joita valmennuksessamme olimme päättäneet keskittyä.

3)  Katja sanoi, että aikaa blogiin hän käytti keskimäärin 3h/viikko. Hän keskittyi vain oleellisiin asioihin kuten siihen, miten saa blogipostauksensa leviämään ja ihmiset tulemaan uudestaan ja uudestaan lukemaan hänen juttujaan.

4)  Aikaa tähän meni siis 2 kuukautta. Parin kuukauden päästä hän on siinä tilanteessa, että kuka tahansa äitiyteen keskittynyt yritys haluaa varmasti tehdä hänen kanssaan yhteistyötä.

5)  Yhden tärkeän vinkin Katja halusi jakaa teille lukijoilleni: ryhdy keräämään heti alusta lähtien sähköpostilistaa, joka auttaa sinua saamaan ihmiset uudestaan ja uudestaan blogiisi.

Sinäkin voit saada apua omaan strategiaasi

”Menestyksekkään Bloggamisen Perusteet” -verkkokurssilla opit:

  • miten lukijamäärää saadaan kasvatettua nopeasti
  • pääsemään eroon ”pikkubloggarin” ikeestä ja viemään blogisi mienestyneiden bloggareiden kategoriaan
  • luomaan tavoitteen ja strategian blogillesi, joka johtaa menestymiseen
  • opit kirjoittamaan sisältöä, jota lukijat haluavat lukea ja kommentoida
  • ohjeet klikattaviin, mielenkiintoisiin otsikoihin
  • valmiin sähköpostipohjan jolla otat yhteyttä potentiaalisiin yhteistyökumppaneihin ja miten saat heidät haluamaan juuri sinut yhteistyöhön (ja maksamaan palkkaa sinulle, ei käyttämään sinua orjatyövoimana)
  • ohjeen hakukoneoptimointiin, jolla lukijat löytävät luoksesi
  • ohjeen siihen, miten lukijat palaavat varmasti jokaiseen postaukseesi eivätkä katoa bittiavaruuteen yhden lukukerran jälkeen
  • miten brändäät blogiasi, jotta se houkuttelee yhteistyökumppaneita
  • miten teet kuvia blogiin, jotka palvelevat strategiaasi
  • miten voit rakentaa joko omia tuotteita tai suositella toisten tuotteita jotta voit siirtyä töitä bloggaajana
  • apua bloggaajan verotuksen hallintaan
  • Facebook-yhteisön, jossa voit kysyä minulta apua missä tahansa kurssin vaiheessa

Jos minä, kaksosten yksinhuoltajaäiti, pystyin kasvattamaan lukijamääräni kymmeniintuhansiin lukijoihin, ja opettamaan tämän tempun myös sadoille bloggaajille, niin kyllä sinäkin sen opit!

Menestyksekkään Bloggaamisen Perusteet kurssin ovet on tältä syksyltä suljettu. Liity kurssin odotuslistalle tästä niin saat ensimmäisten joukossa tietää, kun kurssin ovet avataan seuraavan kerran.

Odotuslistalle liittyminen ei velvoita eikä sido sinua mihinkään. Rekisteriseloste.