Bloggaajat rikkovat räikeästi Facebookin sääntöjä

Oletko sinä jäänyt kiinni Facebookille sponsoroidun sisällön jakamisesta? Tiesithän, että se ei ole sallittua? Siis suositella muiden tuotteita ja palveluita Facebookissa ilman Facebookin lupaa?

Ennen kuin kahvi menee totaalisesti väärään kurkkuun, istahda hetkeksi ja lukaise tämä postaus läpi. Jos olet edelleen Facebookissa, sinua ei ole bännätty tai tiliäsi suljettu, voit olla huoletta.

Iso osa bloggaajista ei ole tiennyt, että sponsoroidun sisällön jakaminen Facebookissa EI OLE SALLITTUA ellei Facebook ole antanut siihen lupaa.

Sponsoroitua sisältöä on saanut jakaa Facebookissa, jos se on ollut osa maksettua kampanjaa. Uuups!

(http://adage.com/article/digital/facebook-opens-gates-branded-content/303460/

Facebook on perustellut kieltoa sillä, että se ei salli muiden hyödyntää sen laajaa käyttäjäkuntaa – ilmaiseksi. Vasta keväällä 2016 Facebook alkoi myöntää lupaa julkkiksille ja vaikuttajille, että he voivat jakaa postauksia omilla sivuillaan – ilman maksettua mainosta.

Miksi Facebookin pitäisi saada oma osansa sponsoroidusta postauksesta?

Ajattele asiaa tällä tavalla. Blogissasi vierailee 20.000 ihmistä viikossa. Käytät paljon aikaa kirjoittaaksesi hyvää sisältöä, palvelet yhteistyökumppaneita ammattitaidolla ja saat työpanoksestasi ”palkkaa” – rahaa, tuotteita, näkyvyyttä tai lahjakortteja.

Sitten eräänä päivänä yksi lukija päättää hyödyntää sinun 20.000 lukijan yleisöä ja lisää 15 eri postaukseen kommentin, jossa on hänen oma affiliate-linkki, toiveenaan saada sitä kautta rahaa. Ketuttaako?

Tilanne on vähän sama, kuin menet ABC:lle, näet astioiden palautushyllyköissä tyhjiä pulloja, otat pullot ja viet ne pullonpalautusautomaattiin. Sinä hyödyt tuplasti, koska et ole A) maksanut alkuperäisistä pulloista mutta B) saat pulloista pantit. ABC puolestaan jää nuolemaan näppejään.

Siis mistä on kyse?

Facebook julkaisi Branded Content työkalun jo keväällä 2016, joten kyseessä ei ole mikään uusi ominaisuus. Alussa työkalu oli vain julkkisten, isojen yritysten ja mielipidevaikuttajien käytössä. Keväästä 2017 lähtien työkalu on suunnattu myös bloggaajille.

Itse asiassa monikaan bloggaaja ei tiedä, että maaliskuusta 2017 alkaen tämä on pakollinen työkalu, jos haluaa jakaa yhteistyö- tai sponsoroituja postauksia Facebookissa.

Pakollinen siitä syystä, että jos työkalua ei käytä ja jakaa yhteistyöpostauksia, Facebook saattaa ”piilottaa” postauksen kokonaan. En edes halua spekuloida mitä tapahtuu, jos tätä sääntöä rikkoo riittävän monta kertaa…

Minäkään en tätä tiennyt, joten annan kaiken kiitoksen Sadulle, Helmille ja Kaisalle, jotka kysyivät lisätietoja ja saivat minut ottamaan tästä selvää.

Facebookin Branded Content työkalu tai suomennettuna Brändisisältöjulkaisu

Määritämme tuotemerkillä varustetun sisällön luojan tai julkaisijan sisällöksi, jossa arvoa vastaan esitellään liiketoimintakumppania tai johon se vaikuttaa.

Luojat ovat julkisuuden henkilöitä tai vaikuttajia. Julkaisijat tarkoittavat mediayrityksiä ja yksiköitä. Liiketoimintakumppanit ovat tuotemerkkejä, mainostajia, markkinoijia ja sponsoreita.”

Suomeksi tämä tarkoittaa, että kun kirjoitat blogipostauksia, joissa suosittelet tai esittelet yrityksen / yrittäjän tuotteita, sinun tulee jatkossa merkitä yritys / yrittäjä Facebook-julkaisuun.

Enemmän läpinäkyvyyttä = vähemmän piilomainontaa = parempaa sisältöä jokaisen FB fiidiin. Kuulostaa reilulta, eikö?

Yritys / yrittäjä puolestaan näkee omalla FB sivullaan, että olet lisännyt hänet julkaisuun ja pääsee itse katsomaan, miten paljon julkaisusi saa kommentteja, reaktioita ja jakoja.

Työkalua tulee käyttää, jos sinä bloggaajana / julkaisijana saat jotain korvausta yritykseltä / yrittäjältä postausta / julkaisua vastaan.

Korvauksena Facebook pitää mm.:

  • rahaa
  • tuotteen
  • palvelua
  • komission
  • käyttöoikeuden yrityksen palveluun määräajaksi
  • karkkia
  • lahjakortin
  • tai aina niin mahtavaa ”ilmaista näkyvyyttä”

Näissä tapauksissa Facebook-julkaisussa pitää käyttää Branded Content työkalua.

Mikä parasta, työkalu toimii myös toisin päin. Yritys voi lisätä sinut omaan julkaisuunsa ja antaa sinulle paljon näkyvyyttä ilman, että sinun tarvitsee laittaa tikkua ristiin.

Kun joku jakaa postauksen yrityksen sivulta, sinun tietosi ja blogisi sivu pysyy alkuperäisessä postauksessa ja päätyy tuhansien, ellei jopa kymmenien tuhansien silmäparien eteen.

Branded Content vai Affiliatemarkkinointi?

Branded Content työkalun käyttö ei poista #affiliatemarkkinoinnin ilmoittamista. Jos julkaiset tai jaat Facebookissa oman postauksen, jossa on affiliate-linkki, sekä blogipostaukseen ETTÄ FB julkaisuun on laitettava maininta #affiliatemarkkinointi #affiyhteistyö #kaupallinenyhteistyö

Jos jaat jonkun muun postauksen omalla FB sivullasi, sinun ei tarvitse ilmoittaa #affiliatemarkkinoinnista tai käyttää Branded Content työkalua. Raja menee siinä hyödytkö sinä postauksesta jollakin tavalla vai et.

Jos teet yhteistyötä yritysten kanssa, suosittelen lisäämään kirjalliseen sopimukseen kohdan, että sinulla on lupa lisätä yrityksen FB sivu omaan julkaisuun.

Miten työkalun saa käyttöön?

Jos sinulla ei vielä ole käytössä Brändisisältöjulkaisu -työkalua, pyydä se Facebookilta täältä.

Lisätietoja:

P.s. Tässä postauksessa ei ole affiliate-linkkejä, vaikka #affiliatemarkkinoinnista puhunkin.

Julkaistu kategoriassa: